Beantwoord

Waarom biedt KPN niet automatisch onbeperkt bellen aan bij veel gebruik vaste telefonie?

  • 22 November 2023
  • 13 reacties
  • 213 keer bekeken

Mijn schoonmoeder belt graag en veel met de huistelefoon. Ongemerkt heeft zij hiermee maandelijks en al jarenlang (!) zeker €200,- boven haar abonnement verbruikt. Terwijl er gewoon een bundel bestaat van €9,99/maand voor onbeperkt bellen! Dat wisten zij niet en de rekening wordt automatisch afgeschreven. Is er niemand bij KPN die hier oplet!? Hebben andere ouderen dit probleem niet ook!?? 

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 27 November 2023, 22:42

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Iemand wast elke dag zijn auto bij de carwash voor €15 terwijl je voor €35 onbeperkt kan wassen per maand. Waarom zegt niemand er wat van!?

 

Een heel makkelijk antwoord; omdat dat niet de taak is van KPN of de carwash. De proposities zijn duidelijk en als er niet is aangevinkt bij bestellen dat er persoonlijke advertenties mogen worden gestuurd dan mag KPN de klant niet eens benaderen. 

Reputatie 5
Badge +1

200 euro per maand of 200 euro jaren lang?

 

Al 6 jaar lang minimaal 200 euro extra belkosten voor de huistelefoon. We hebben het over zo’n 15000 euro 

Klinkt lullig maar dan hebben jullie 6 jaar lang zitten slapen.

Reputatie 5
Badge +1

Waar belt Uw moeder heen voor 15000 euro?

Waar belt Uw moeder heen voor 15000 euro?

Dan belt ze echt uren per dag. En ik neem aan € 200 per jaar… Want € 200 per maand is wel héél veel.

Ik neem aan internet + bellen. (en mogelijk ook KPN TV)

Dan Nederlandse nummers starttarief per gesprek 15 cent + 15 cent per minuut.

Bellen binnen zone EU (buiten NL): starttarief € 0,00 . 23 cent per minuut.

VS / Canada 30 cent per minuut (niet af te kopen met een bundel bij vast bellen)

Alle bel tarieven (pdf) 

Het is echt de verantwoordelijkheid van jou zelf (klant) om maandelijks (!) je factuur te checken. Bij hoge kosten kun je dan kpn gewoon bellen en advies krijgen. Hierbij hoef je niet zelf te weten dat er Belonbeperkt NL en Belonbeperkt NL + EU is. Dat geeft de klantenservice dan wel aan hoor.

Ze belt uren per dag idd. Met haar zussen voornamelijk. 
mn schoonvader ligt een aantal weken in het ziekenhuis waardoor we mogen helpen en hier achter komen 

Hoi Evelien. Hoe vervelend ook; het verleden is niet terug te draaien.

Ik neem aan dat er inmiddels wel een Belonbeperkt bundel aan staat?

Je schoonmoeder is nog uit de tijd dat je voor f. 0,10 zolang lokaal kon bellen als je wilde. Mogelijk was ze nog steeds in die veronderstelling? Dat is er echter al zo'n 50 jaar niet meer.

Natuurlijk hebben we meteen een bundel geregeld inderdaad. Mijn schoonouders zijn op leeftijd en hebben dit allemaal niet voorzien. Mijn schoonvader is hoogopgeleid en dan nog kan dit gebeuren. Kijken jullie de rekening van jullie ouders/grootouders na? 

Natuurlijk hebben we meteen een bundel geregeld inderdaad. Mijn schoonouders zijn op leeftijd en hebben dit allemaal niet voorzien.

Mijn schoonvader is hoogopgeleid en dan nog kan dit gebeuren. Kijken jullie de rekening van jullie ouders/grootouders na? 

Het is tegenwoordig niet onverstandig om eens wat vaker mee te kijken op de bankrekening van senioren. Helaas is dit iets dat helaas wat vaker voor komt, de ontwikkelingen in de digitale wereld zijn ontzettend snel gegaan en sommige groepen hebben moeite die ontwikkelingen nog te kunnen bijhouden.

Commerciële partijen houden zich vandaag de dag nauwelijks meer (pro)actief bezig met het informeren van klanten wanneer e.e.a. goedkoper kan. Vooral van slapende klanten (klanten die niet opletten, verlengen of vergelijken) zijn een ontzettend grote bron van inkomsten.

KPN kan de rekening nu misschien wel nakijken maar ga ervan uit dat de rekening niet zal worden gecorrigeerd. Als de bundel vandaag geactiveerd is, zullen telefoongesprekken pas vanaf vandaag gratis plaatsvinden.

 

Dat kan mijn moeder (85) prima zelf gelukkig. En dat doet inderdaad ook elke maand. Als ze dat niet deed zou ik het zeker doen, ja.

Echter gebruikt zij al jaren een mobiel met onbeperkt bellen. De vaste lijn is alleen nog inkomend.

Wegens de AVG wet mag kpn niet eens doen wat jij aangeeft. Mede daarom is het facturatiesysteem volledig geautomatiseerd. Zonder die ‘controle’. 

Reputatie 4
Badge +2

Belt jouw schoonmoeder veel met haar zussen of belt ze veel naar het buitenland? 

En kun je bij KPN ook de oude facturen opvragen van haar vaste telefoonaansluiting? 

Want al ze veel belt met haar vaste telefoon en ze krijgt een factuur van 200 euro per maand voor haar vaste telefoonaansluiting vind ik erg veel geld. 

Staat zij ook onder bewind van jullie? 

ik hoop dat jullie een keer gaat praten met je schoonmoeder en vragen waarom zij veel belt met haar vaste telefoon. En zoeken naar oplossingen voor haar belgedrag. 

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Evelien van den Bosch,

Dat het even schrikken is geweest voor jullie om hier achter te komen, dat snap ik erg goed! Wat @PeterG al aangeeft klopt echter helemaal, de facturen worden volledig automatisch opgesteld dus binnen KPN is er geen medewerker die ziet hoeveel iemand belt met de vaste lijn. Pas als er héél erg hoge kosten worden gemaakt in een korte tijd, of als er een achterstand ontstaat doordat meerdere facturen niet betaald worden, zal een abonnement onder de aandacht worden gebracht van een medewerker. Er wordt verder niet gemonitord op de verbruikskosten op de facturen van klanten, door middel van de maandelijkse factuur informeren we onze klanten en als onze klanten vragen hebben over een factuur kunnen ze via verschillende manieren contact met ons opnemen hierover.

Als je moeder in de afgelopen jaren een keer contact met ons op had genomen met vragen over haar facturen, dan had de betreffende collega dit ongetwijfeld wel opgemerkt en benoemd dat we ook voordeelbundels hebben. Het is erg jammer dat jullie en na zo'n lange tijd achter komen, gelukkig is dit nu bekend en hebben jullie de bundel alsnog aangezet!

Reageer