Beantwoord

Wat zijn de juiste SIP gegevens om VOIP in te stellen op mijn FRITZ!Box 7590ax?

  • 13 July 2023
  • 17 reacties
  • 279 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Mijn aansluiting is gewijzigd van een VDSL2 naar een XGSPON (glas). 

De gebruikersnaam bij de VDSL2 aansluiting voor de VOIP SIP was ***************
Voor de XGSPON is de nieuwe gebruikersnaam ************

Voor deze nieuwe gebruikersnaam voer ik in de servicetools een nieuw wachtwoord in. 
Deze nieuwe gebruikersnaam + het nieuwe wachtwoord voer ik in in mijn Fritzbox 7590ax.
Het vaste telefoonnummer wordt actief!
Tot mijn verbazing verschijnt in het scherm op de Fritzbox de oude gebruikersnaam van de VDSL2 aansluiting, te weten *******************.

Ik heb hierover telefonisch contact gehad met de klantenservice. Voor hen is het een raadsel. Wellicht kan een van de moderators een antwoord geven resp. dit laten onderzoeken/uitzoeken.

 

Admin: gebruikersnamen verborgen. Deel inloggegevens nooit openbaar op internet

icon

Beste antwoord door Babylonia 13 July 2023, 09:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Telefonie hoort in een fritzbox gewoon automatisch ingesteld te worden lijkt me. Daar hoef je helemaal niet naar te kijken.

Reputatie 1
Badge

Telefonie hoort in een fritzbox gewoon automatisch ingesteld te worden lijkt me. Daar hoef je helemaal niet naar te kijken.

U lijkt het niet te begrijpen. Aan een telefoonnummer is een gebruikersnaam gekoppeld. Deze VOIP-gegevens staan in: Service Tools. Het is vreemd dat een nieuwe gebruikersnaam wordt toegekend en het oude weer verschijnt.

Reputatie 7
Badge +24

Telefonie hoort in een fritzbox gewoon automatisch ingesteld te worden lijkt me. Daar hoef je helemaal niet naar te kijken.

U lijkt het niet te begrijpen. Aan een telefoonnummer is een gebruikersnaam gekoppeld. Deze VOIP-gegevens staan in: Service Tools. Het is vreemd dat een nieuwe gebruikersnaam wordt toegekend en het oude weer verschijnt.

Waarom kijkt u daar überhaupt naar? Het hoort allemaal uit zichzelf automatisch goed te gaan bij gebruik van een Fritzbox. Die tool hoort u helemaal niet te gebruiken. 

Reputatie 1
Badge

Telefonie hoort in een fritzbox gewoon automatisch ingesteld te worden lijkt me. Daar hoef je helemaal niet naar te kijken.

U lijkt het niet te begrijpen. Aan een telefoonnummer is een gebruikersnaam gekoppeld. Deze VOIP-gegevens staan in: Service Tools. Het is vreemd dat een nieuwe gebruikersnaam wordt toegekend en het oude weer verschijnt.

Ik gebruik bij de installatie altijd de handleiding van de leverancier. Kijk U daar ook eens in.

FRITZ!Box op de aansluiting van KPN configureren | AVM Nederland

Reputatie 7
Badge +10

En als je die VOIP gegevens in de Fritzbox verwijdert, en alsnog in volgorde alles invult?

Reputatie 1
Badge

En als je die VOIP gegevens in de Fritzbox verwijdert, en alsnog in volgorde alles invult?

Dat heb ik gedaan. De nieuwe gebruikersnaam + wachtwoord ingevuld. Vaste telefoonnummer wordt actief. Op het scherm verschijnt de oude naam.

Reputatie 7
Badge +10

Anders door een medewerker van KPN alle VOIP SIP gegevens een keer uit het account laten verwijderen, en erna alsnog weer toevoegen.

Het komt wel vaker voor dat achterliggende SIP gegevens welke worden doorgegeven naar een modem/router of VOIP ATA, niet corresponderen met de gegevens in een KPN servicetool.
(Zie  eerder bericht   - en -  vervolgreactie  met link naar vergelijkbaar onderwerp/oplossing).

Als het telefoonnummer wel actief is en functioneert, kun je het voor jezelf natuurlijk ook laten voor wat het is, en beide gegevens bewaren. Zodat je weet dat daar een discrepantie in zit.

Reputatie 7
Badge +24

Ik gebruik bij de installatie altijd de handleiding van de leverancier. Kijk U daar ook eens in.

FRITZ!Box op de aansluiting van KPN configureren | AVM Nederland

Die handleiding is in dit geval niet relevant. Door het KPN profiel te selecteren in de webinterface van de Fritzbox word verder alles automatisch ingesteld.

Reputatie 1
Badge

Ik gebruik bij de installatie altijd de handleiding van de leverancier. Kijk U daar ook eens in.

FRITZ!Box op de aansluiting van KPN configureren | AVM Nederland

Die handleiding is in dit geval niet relevant. Door het KPN profiel te selecteren in de webinterface van de Fritzbox word verder alles automatisch ingesteld.

Lees de reactie van @Babylonia die de kern raakt van het probleem.

Een discussie wat wel of niet relevant is, heeft weinig zin. Ga ik ook niet op door. Ik wacht wel af of er nog een moderator dit oppakt. 2 gebruikersnamen voor 1 vaste telefoonlijn is gewoon niet goed!

HoI @gdr . Huur jij die Fritzbox?  Of is die eigendom?

Bij cheapconnect werkt het zo:

https://www.cheapconnect.nl/hulp/manuals/?getmanual=1814

 

En dat werkt :-)

Reputatie 1
Badge

HoI @gdr . Huur jij die Fritzbox?  Of is die eigendom?

Beste Erwin, de Fritz!Box 7590ax is eigendom. Ik begrijp niet  wat huur of eigendom met het probleem van de verschillende gebruikersnamen in de servicetool te maken heeft. 

Reputatie 1
Badge

Bij cheapconnect werkt het zo:

https://www.cheapconnect.nl/hulp/manuals/?getmanual=1814

 

En dat werkt :-)

Het werkt bij mij ook!
De installatie is niet het probleem, maar de gebruikersnaam die afwijkt van hetgeen in de servicetool staat.

HoI @gdr . Huur jij die Fritzbox?  Of is die eigendom?

Beste Erwin, de Fritz!Box 7590ax is eigendom. Ik begrijp niet  wat huur of eigendom met het probleem van de verschillende gebruikersnamen in de servicetool te maken heeft. 

‘Wij’ (de moderators op het forum) ondersteunen geen eigen hardware en/of voip configuraties.   De fritzbox kun je bij ons huren en dan zit er een abonnement op de Serviceplus desk bij. Die ondersteunen het wel.   Vandaar mijn vraag. 

Reputatie 7
Badge +10

‘Wij’ (de moderators op het forum) ondersteunen geen eigen hardware en/of voip configuraties.

Of men de eigen hardware nu wel- of niet ondersteunt.
De SIP servicetool die je daarvoor nodig hebt moet wel gewoon functioneel zijn, en correct werken.
En dat doet het kennelijk dus niet, zoals vaker voorkomt. Ook info hoe door KPN te corrigeren.
Dat ligt dus aan de bereidheid van KPN zelf om dat uit te voeren. Het is tenslotte een interne KPN systeem aangelegenheid die een gebruiker niet kan uitvoeren.

Reputatie 1
Badge

‘Wij’ (de moderators op het forum) ondersteunen geen eigen hardware en/of voip configuraties.

Of men de eigen hardware nu wel- of niet ondersteunt.
De SIP servicetool die je daarvoor nodig hebt moet wel gewoon functioneel zijn, en correct werken.
En dat doet het kennelijk dus niet, zoals vaker voorkomt.

Dank voor de snelle reactie @Babylonia . U slaat de spijker op zijn kop!
Het gebeurt wel vaker dat "de noodgreep geen ondersteuning” wordt gebruikt als het probleem complex is.
Hopelijk komt men bij KPN tot inzicht dat het niets te maken heeft met de installatie van de Fritz!Box maar in de eigen systemen/administratie bij KPN zit. Zolang mijn vaste nummer het blijft doen heb ik geen probleem. Als KPN er kennelijk in berust dat er een fout/onjuistheid in hun eigen systemen zit, wie ben ik dan om mij daar nog druk om te maken. 

Reputatie 7
Badge +10

Zolang telefonie gewoon werkt, zou ik me er eerlijk gezegd ook niet druk over maken.
Het komt eigenlijk pas aan de orde als men eigen VOIP apparatuur gaat inzetten, en men sluitende functionaliteit van een SIP servicetool in dat geval wel nodig heeft.

Met een Fritzbox met een eigen telefonie DECT basis station ingebouwd, waarbij die VOIP gegevens kennelijk automatisch worden vastgelegd vanuit KPN, zal de behoefte van andere VOIP apparatuur er waarschijnlijk niet zijn. Keus om een Fritzbox in te zetten, is vaak juist de aanwezigheid van dat DECT basis station.

Kijk aan het eind van de maand of met het gebruik van de “andere” gebruikersnaam in de Fritzbox dan in de SIP servicetool, de telefoniekosten kloppen met wat je werkelijk verbelt.
Misschien - als je geluk hebt -  ben je vrij van telefoniekosten??   😁