Beantwoord

Yealink SIP-T55A in combinatie met een KPN Experiabox V10

  • 10 October 2023
  • 6 reacties
  • 145 keer bekeken

Hallo, ik heb een Yealink SIP-T55A toestel op de kop weten te tikken, die zou ik graag thuis op mijn (thuis)werkplek willen zetten zodat ik daar (ook) een vast toestel heb staan. Wat ik me echter afvraag is of dit gaat werken (huidige huistelefoon moet gewoon blijven werken) en zo ja wat (en waar) ik e.a.a. moet instellen op mijn Experiabox 10 om dit werkend te krijgen. Ik heb SIP-gegevens van KPN gevonden, nu nog enige hulp bij hoe dit in te regelen. 

icon

Beste antwoord door GeSp 11 October 2023, 00:26

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @JerGoz1972 

 

Dat gaat niet werken, ten eerste kan er maar 1 apparaat tegelijk aangemeld zijn met een KPN SIP account en ten tweede kan je in de V10 het VoIP gedeelte niet uitschakelen, de Yealink zal dus sowieso niet gaan werken met een V10.

 

Het zou wel mogelijk moeten zijn met een Box12 (daarin kan je het VoIP gedeelte wel uitschakelen) of met een eigen modem/router.
Een modem on die reden omruilen lukt trouwens zelden bij KPN en als je DSL met pairbonding hebt is de V10 het enige daarvoor geschikte KPN modem.

Ook moet je jouw telefoonnummer dan bij een VoIP provider onderbrengen waarbij je het nummer wel op meerdere apparaten kan aanmelden.

Voor je huidige huistelefoon heb je dan een VoIP-ATA nodig, in geval je dect toestellen hebt zou je bijv. een N300A IP basisstation kunnen gebruiken mits die dect toestellen daarop aan te melden zijn.

 

Je zou, als je dat nog niet gedaan hebt, ook even moeten controleren of de Yealink T55A wel de laatste firmware heeft, oude(re) firmware ondersteunde alleen MS Teams en je kan daarmee niet apart een SIP account instellen heb ik op een forum gelezen. Met de latere/laatste firmware zou dat wel mogelijk moeten zijn.
 

Hallo GeSp,

 

Dank voor jouw duidelijke antwoord. Gezien de diverse acties die nodig zijn om het eventueel te laten werken laat ik het lekker zoals het is. 

Reputatie 7
Badge +10

Alleen klopt de eerdere informatie van  @GeSp  niet meer "volledig”.
Wel dat een KPN SIP account slechts voor één apparaat kan zijn aangemeld.

Maar de informatie voor wat betreft welke modem/router je daarvoor kunt inzetten is achterhaald.
Met de huidige firmware van de KPN modem/routers kan elk model de interne ATA voor aansluiting analoge telefonie worden uitgeschakeld.  Zodat de VOIP functies vrij komen voor een eigen achterliggende VOIP telefoon, of bijv. een VOIP basis station (met meerdere DECT telefoon hand sets).

Dus of je nu een Box 12 hebt - Experia Box V10 of Experia Box V10A  maakt helemaal niet meer uit.


Instelling om telefonie op het modem uit te sckakelen - Experia Box V10

 

Instelling om telefonie op het modem uit te schakelen - Experia Box V10A
De status geeft bij uitschakeling hier dan ook een rood kruis - als niet meer actief.
De SIP-instellingen blijven nog wel bewaard, voor als telefonie weer wordt ingeschakeld.


 

Reputatie 7
Badge +18

Je hebt i.d.d. gelijk @Babylonia , ik dacht dat dat pas in een latere firmware update mogelijk zou worden.

Dan kan @JerGoz1972 i.i.g. wel zijn Yealink uitproberen met uitgeschakelde VoIP in zijn V10 om te kijken of de T55A überhaupt werkend te krijgen is.

Reputatie 7
Badge +10

Dan heeft  @JerGoz1972  mogelijk wat aan de volgende instellingen, beschreven hier:
 


Mochten er problemen zijn met de SIP servicetool, waarbij het juiste wachtwoord niet wordt meegenomen.  Zie een latere reactie in dat onderwerp  < HIER >

@Babylonia, @GeSp,

Goed om te weten, dank voor jullie informatie en meedenken. Ik ga hier binnenkort eens mee aan het testen. Zal wel ergens in november gaan worden want tot die tijd druk met werk en verbouwing thuis.