Beantwoord

Extra wifi traag op Box12. Wordt deze snelheid gecapped?

  • 8 September 2023
  • 11 reacties
  • 243 keer bekeken

Ik ben Hakob,

Na 22 jaar Ziggo klant te zijn geweest was ik er klaar mee, veel te duur geworden, absurd slechte klantenservice en apparatuur die iedere 6 tot 8 maanden vervangen moest worden en ons dan 2 weken zonder TV en Internet laten zitten.

Dus overgestapt naar KPN, tot nu niet geheel ontevreden, echter zit ik met het volgende ‘probleem’.

 

Ik gebruik de optie extra wifi voor alle Domotica op 2.4 GHz

echter is deze ‘extra wifi’ ontzettend traag

gewone wifi op speedtest altijd 700 Mbps of hoger, best netjes stabiel

de extra wifi haalt met moeite 35Mbps

Wifi op Box 12 staat uit

Superwifipunt 1 staat bij Box 12 bekabeld aan de box

Superwifipunt 2 staat in de keuken, 10 mtr verder

Superwifipunt 3 staat in de kapsalon in de aanbouw, 8 mtr van Superwifipunt 2.

Is het normaal dat de extra wifi zoveel lagere snelheid geeft?

Iemand suggesties?

Vriendelijke groet, Hakob.

 

icon

Beste antwoord door Nick83 9 September 2023, 12:18

Bekijk origineel

11 reacties

  @Hakob @Nick83  Vergeet mijn verhaal over extra wifi. Blijkbaar heb ik het als gastwifi gelezen. Mijn excuses.

Ik sluit mij aan bij BT:

U zou eerst eens moeten uitvinden hoe het er in de lucht echt voorstaat met de communicatiedrukte op 2.4ghz. Geef de extra wifi 2.4ggz even tijdelijk een andere naam meldt dan eens een laptop of computer aan op die extrawifi naam op 2.4ghz verbindt. Alle domotica kan nu even geen bandbreedte beleggen. Als u het nog beter wil testen moet alle domotica even uit omdat ze namelijk nog steeds wifi management verkeer aan het genereren zijn op zoek naar de vorige ssid naam.

Maak nu eens wat snelheidstesten met de laptop om te zien wat er nu uitkomt. Als het nog steeds laag is dan kan het probleem dus ook komen vanuit de drukte vanuit buurwifi netwerken op 2.4ghz.

Kpn heeft alleen bij de gast wifi een snelheidsplafond erop zitten. Die bij de nieuwe generatie software uit kan of instelbaar is.

 

 

Hoi Erwin,

Dankje voor jouw reactie, dat verduidelijkt het inderdaad.

Met een extra aparte wifi router red ik het niet, dan zullen een aantal Domotica elementen het niet of nauwelijks doen, daarom had ik al een 3e superwifi punt gekocht.

Als ik nu kijk geeft extra wifi iets van 5% van de snelheid die ik met de gewone wifi haal, als zou dat naar 30 of 40% gaan zou het al een stuk beter en stabieler zijn.

Ik wacht het bericht met gepast geduld af.

Vriendelijke groet, Hakob.

Reputatie 7
Badge +24

Als je daar alleen domotica aan koppelt, dan is 35 mbit toch zat?

Hoi Nick,

Als het stabiel 35 zou zijn misschien wel met dat is wat ik maximaal haal, voor de camera’s en de deurbel geeft dat al vertragingen.

Reputatie 5
Badge +5

Hoi Nick,

Als het stabiel 35 zou zijn misschien wel met dat is wat ik maximaal haal, voor de camera’s en de deurbel geeft dat al vertragingen.

Idd, een 2k videodeurbel, paar 4k beveiligingscamera's, muziek en video's streamen... Dan is een goede wifi toch wel handig... 

Reputatie 7
Badge +24

Eigenlijk lees ik in dit topic ook pas voor het eerst dat de snelheid op het Extra WiFi netwerk beperkt word…

Dat het gastennetwerk wel beperkt word op snelheid wist ik. Niet van het Extra WiFi netwerk. 

Reputatie 5
Badge +5

Hou er rekening mee dat op de 2.4Ghz wifi band de snelheid zowiezo lager is dan op de 5Ghz Wifi band aangezien veel Domotica de 2.4Ghz wifi band gebruikt maar in de praktijk is dat vaak voldoende voor Domotica om optimaal te functioneren. 

Reputatie 7
Badge +8

U zou eerst eens moeten uitvinden hoe het er in de lucht echt voorstaat met de communicatiedrukte op 2.4ghz. Geef de extra wifi 2.4ggz even tijdelijk een andere naam meldt dan eens een laptop of computer aan op die extrawifi naam op 2.4ghz verbindt. Alle domotica kan nu even geen bandbreedte beleggen. Als u het nog beter wil testen moet alle domotica even uit omdat ze namelijk nog steeds wifi management verkeer aan het genereren zijn op zoek naar de vorige ssid naam.

Maak nu eens wat snelheidstesten met de laptop om te zien wat er nu uitkomt. Als het nog steeds laag is dan kan het probleem dus ook komen vanuit de drukte vanuit buurwifi netwerken op 2.4ghz.

Kpn heeft alleen bij de gast wifi een snelheidsplafond erop zitten. Die bij de nieuwe generatie software uit kan of instelbaar is.

Beste Erwin, BruisTablet, en anderen,

Ik heb nu een aantal dagen verschillende topics gelezen over Traag internet op 2.4ghz en verschillende (tegenstrijdige) adviezen.

Een zegt dat SWP 1 bekabeld moet zijn aan de Box 12, en de andere (2 extra in mijn geval) maken dan verbinding via SWP1.

Dan wordt er geschreven wat Wifi op de Box12 uitgezet moet worden aangezien de SWP’s dit overnemen

 

Een ander schrijft dat Wifi aan moet blijven op de Box12 omdat je anders geen instellingen of wijzigingen aan Wifi kunt doorvoeren.

 

Dat laatste lijkt mij logischer, maar is dat dan ook de juiste manier?

En als dat de juiste manier is, maakt het dan nog uit of SWP1 en de box naast elkaar staan?

 

Ik verneem graag jullie reacties en adviezen.

Groet, Hakob.

Bij de box12 is de box12 zelf ook een wifipunt. Dus de wifi moet hier aan blijven staan en vormt samen met eventuele wifi versterkers een mesh. 

Wat kabels betreft.  Persoonlijk heeft dat altijd mijn voorkeur.  Je hebt niet altijd controle over wat er in de ‘ether’/lucht gebeurt zoals @BruisTablet  ook al benoemde. Als je op een plek woont waar je veel buren hebt, is de kans groot dat er ook veel netwerken ‘vechten’ om een plekje. Verder is 2,4 beter als het gaat om langere afstanden. 5Ghz  is veel sneller maar met een muurtje ertussen is het feestje al snel afgelopen.  Dat is dus een beetje stuivertje wisselen en kijken wat in jouw situatie het meeste rendement geeft. 

Als je een verdiepingsslag wilt maken hebben we heel veel informatie in onze kennisbank: https://forum.kpn.com/kennisbank-wifi-en-wifi-versterkers-134

Ik kom er nog een keer op terug.

Box 12 heeft veel mogelijkheden, buiten de standaard Wifi is de mogelijkheid van Gast Wifi en de optie Extra Wifi.

Standaard wifi kun je geen aparte SSID gebruiken voor 2.4 en 5 ghz.

Gast wifi kun je geen aparte SSID gebruiken voor 2.4 en 5 ghz.

Extra Wifi kun je wel aparte SSID gebruiken voor 2.4 en 5 ghz, en kun je deze ook nog eens apart van elkaar aan of uitzetten.

Extra Wifi zou een perfecte oplossing kunnen zijn voor wat ik zoek, gebruik ik dus ook met 2.4 ghz aangezet (5 ghz dus uitgezet).

Ik heb 3 KPN Super Wifi punten verspreid door het huis staan, dat werkt prima, voor zowel de Standaard Wifi als het 2.4 ghz only Wifi netwerk voor mijn Domotica.

Maar, de wifi snelheid van Extra Wifi is in vergelijking met de standaard Wifi HEEL erg traag, ik begrijp ook niet waarom dit zo geknepen wordt en waarom dit niet verder verhoogd wordt.

Ik heb met behulp van kennissen een aantal Mesh systemen getest in plaats van de Extra Wifi optie van de KPN 12 box. Op het zelfde SSID ingesteld en 5 ghz van dat mesh systeem uitgezet.

Dat werkt een stuk beter wat snelheid betreft, maar ik vind dat een niet wenselijke oplossing, weer extra apparatuur, extra kosten, terwijl de meest simpele oplossing zou zijn dat KPN de Snelheid van Extra Wifi verder open zet.

 

Een ander verschrikkelijk ergernis is de laadtijd van de KPN 12 box login, ik zal toch niet de enige zijn die daar last van heeft?

 

Groet, Hakob

Reageer