Beantwoord

Is WiFi6 met 6Ghz mogelijk?

  • 19 April 2024
  • 6 reacties
  • 94 keer bekeken

Hoi,

Vraag mbt WIFI en optie voor 6ghz.
Ik heb de experiabox 10 en 2 superwifi 2 (SW2) schotels. 1 aangesloten direct op de router (experiabox) en de 2e zit boven aangesloten op een kamer via UTP poort vanuit de muur om op die verdieping ook een sterke wifi te krijgen.

Nu las ik dat de SW2 de optie heeft voor wifi6. Op dit forum las ik dat wifi6 3 kanalen heeft (2.4Ghz, 5Ghz en 6Ghz).

Voor draadloos VR gamen is 6ghz dus wel lekker om te hebben ipv 5ghz.

Echter op de experiabox als op de SW2 kom ik enkel opties tegen voor 2.4ghz en 5ghz.
VR headset ondersteunt wifi6 en 6E maar met verbinden zie ik ook daarin enkel dat die 5ghz pakt en max 1300mbs behaald. 6ghz zou dus een flinkere verbetering moeten zijn maar ik zie nergens iets van een optie om dat actief te zetten.

Mis ik ergens iets of kijk ik er compleet overheen bij settings?

icon

Beste antwoord door Alex van KPN 22 April 2024, 16:23

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Bij KPN is WiFi 6 alleen 2,4 en 5 GHz. 6 GHz is WiFi 6E. Dat ondersteund de zwarte SuperWiFi niet.

Voor de duidelijkheid: heeft u echt de Experiabox v10? En niet de v10a? 

Bij KPN is WiFi 6 alleen 2,4 en 5 GHz. 6 GHz is WiFi 6E. Dat ondersteund de zwarte SuperWiFi niet.

Voor de duidelijkheid: heeft u echt de Experiabox v10? En niet de v10a? 

Yup het is echt de V10 (met de aansluitingen aan de zijkant ipv achterkant). Ook in de KPN app geeft die V10 aan (als dubbelcheck)

 

Als je de KPN-wifipunten gebruikt behoort de wifi op de V10 modem uit te staan omdat deze (nog) niet kan samenwerken met wifipunten.

Op de wifipunten kun je ‘extra wifi’ activeren om een gescheiden 2.4- en 5.0-band te gebruiken.

Wifi6 ax is alleen interessant als je ook apparatuur hebt die dat ondersteunt @Paul11111 

Reputatie 7
Badge +24

Extra WiFi is voor deze situatie niet relevant. 

Staat WiFi op de Experiabox uit?

 

Extra WiFi is voor deze situatie niet relevant. 

Staat WiFi op de Experiabox uit?

 

Die staat uit op de router en loopt via de SW2 die erbij hangt.

Maar het ging me dus om de 6ghz frequentie (wifi6 is al vanaf begin actief. Heb op mijn telefoon ook de 6 bij het wifi icoon staan). Zag dat op een of andere manier de titel is aangepast van 6ghz naar wifi6??? Had er toch echt 6ghz neergezet als ik de mail terugzie :P

Maar zoals ik begrijp is 6ghz dus pas enkel bruikbaar bij een wifi 6E.
Voor nu helaas geen optie en zin om er een extra router voor te gaan kopen :P

Reputatie 7
Badge +24

Hi @Paul11111, welkom hier. 

Ik heb de titel weer aangepast, dit wordt soms door ons aangepast voor de leesbaarheid, maar in dit geval dus onterecht. Dank aan Nick voor het helpen! 

Bij KPN is WiFi 6 alleen 2,4 en 5 GHz. 6 GHz is WiFi 6E. Dat ondersteund de zwarte SuperWiFi niet.

 

 

Reageer