Vraag

Kanalen Super WiFi wisselen dagelijks

  • 6 March 2022
  • 8 reacties
  • 333 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Hallo, ik heb sinds 2 jaar drie Super WiFi punten bij een Experiabox V8 en dat heeft altijd prima gewerkt. Sinds de update van februari van Super WiFi merk ik dat deze iedere dag (meestal ‘s nachts) van kanalen gaat wisselen (zowel 2,4 als 5 GHz); blijkbaar zoekt ie iedere keer het sterkste kanaal op, op zich niks mis mee. Wat opvalt is dat altijd een 5 GHz kanaal wordt gekozen > 48 terwijl de wifi-schotels voorheen altijd binnen het 36-48 bereik iets uitzochten én, als eenmaal een stabiel kanaal gevonden was, daar ook bleven.

Wat wel vervelend is, is dat sommige apparaten bij mij in huis door de kanaalwisselingen niet opnieuw automatisch verbinding maken danwel terug gaan schakelen van 5 naar 2,4 GHz. Bijvoorbeeld de Chromecast is regelmatig ‘s morgens offline. Ik moet de apparaten dan rebooten waarna alles weer prima werkt.

Ik heb voorheen ooit eens handmatig geprobeerd een kanaal voor de Super WiFi’s te kiezen (d.m.v. inloggen in de superwifi via de pc) maar ik weet nog dat dat helemaal mis ging op een of andere manier waarna ik alles opnieuw moest installeren. Ik begreep dat je daar ook beter van af kunt blijven omdat de superwifi’s alles automatisch doen.

Hebben de (om de haverklap) kanaalwisselingen te maken met de recente update? Is er iets aan te doen?

Het liefste ga ik zo weinig mogelijk handmatig rommelen met die dingen en laat hen het werk maar gewoon automatisch doen. De lampjes zijn dagelijks overigens gewoon netjes groen en de snelheid is ook prima.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +11

In de meest recente software zit de functie ‘auto channel select’, hiermee wordt er in de nacht een nieuw wifi-kanaal uitgekozen. Deze is onder de instellingen van de Superwifipunten uit te schakelen. Welk modem gebruik je? Met een V10 log je in op 192.168.2.151, dan staat het onder de wifi-instellingen. Bij de V10a en de Box12 durf ik het zo niet te zeggen, dan zou ik eens een testopstelling moeten maken om dat even te bekijken.

Reputatie 1
Badge

Dank je voor de snelle reactie.

Ik gebruik nog een V8 (oude Telfort-klant).

Vind ik die optie ‘auto channel select’ in de V8 of in de superwifi-punten? (Denk het eerste). Kan ik dat ongestraft uitzetten zonder dat ik alles ontregel? Het enige wat je dan overigens uitzet is volgens mij de autoselectie van het 2,4 GHz kanaal omdat de V8 zelf alleen 2,4 GHz ondersteunt, toch?

Zoals eerder gezegd: ik heb ooit handmatig iets in de superwifipunten aangepast en dat ging helemaal fout. Ik kreeg foutmeldingen en sommige punten verdwenen spontaan uit beeld.

Als ik in het hoofdmodem zelf iets aanpas, werkt dat dan verder door naar de wifipunten zonder al te veel kleerscheuren?

Ik zit nu je reactie nog even goed na te lezen en ik begrijp dat ik toch echt in de superwifi-punten moet gaan rommelen. Ik kan die in Windows op het netwerk wel vinden (‘bij Modem (master)’ heet die volgens mij).

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Voor deze instelling moet je echt in de Superwifipunten zijn. Er staat ergens iets afgekort ‘ACS’. De V8 mag overigens wel omgeruild worden, de ondersteuning vanuit de fabrikant stopt namelijk dit jaar. Als je de wifi-manager doorloopt komt ie ook met dit advies. Het voordeel: je hebt er dan een wifi-punt bij omdat je de Box12 krijgt welke ook mee draait met wifi in het netwerk :)

Reputatie 1
Badge

Gevonden, aangepast (uitgezet) en alles werkt nog. :thumbsup:

Nu kijken hoe het de komende dagen gaat. Dank voor de hulp!

En ik ga zeker even kijken voor vervanging van het modem.

 

Reputatie 7
Badge +20

Dag @Alex_1968 Welkom hier op het KPN Forum en fijn om te zien dat @NHendriks je uitstekend heeft geholpen. Werkt alles nu zoals het moet? En is het al gelukt om de Experia Box om te ruilen? Laat het gerust hier weten als je nog ergens tegenaan loopt! 

Reputatie 1
Badge

Hallo Bart, ja hoor, alles werkt weer uitstekend hier!

Da’s meteen ook even een vervolgvraag van mij omtrent de omruil van het modem: is dat wel verstandig namelijk? Ik heb altijd begrepen “if it ain’t broken, don’t fix it”. Feit is wel dat de V8 (zoals te verwachten) dit jaar uit de ondersteuning gaat dus eigenlijk moet je wel.

Ik heb naast de Experiabox V8 nl. drie (witte) superwifi-versterkers, werkt als een zonnetje. De wifi-functie van de V8 wordt door de superwifi uitgeschakeld. Voordeel daarbij is dat je wifi5 krijgt, een functie die op de V8 ontbreekt.

Ik kan het modem omruilen voor een V12. Wat googelen deed mij echter terugschrikken daarvoor. De wifi van de V12 blijft ingeschakeld. Ik las wat ervaringen dat de superwifi’s daarna niet meer optimaal werken. Tevens heeft de V12 wifi6, is dat allemaal goed op elkaar afgestemd? Kan dat in combinatie met de (oude) superwifi? Is het dan verstandiger dat ik ook maar de nieuwe superwifi’s (zwarte) bestel die ook wifi6 ondersteunen?

Ik weet nu even niet goed waar ik goed aan zou doen.

Ik verwacht niet dat het aan de V8 ligt,Bovendien heeft de box 12 wel veel problemen(zie vele topics).Ik zou het persoonlijk niet omruilen.

En de daadwerkelijke einddatum van de werking zal nog wel een jaar of 5 duren verwacht ik.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo Bart, ja hoor, alles werkt weer uitstekend hier!

Da’s meteen ook even een vervolgvraag van mij omtrent de omruil van het modem: is dat wel verstandig namelijk? Ik heb altijd begrepen “if it ain’t broken, don’t fix it”. Feit is wel dat de V8 (zoals te verwachten) dit jaar uit de ondersteuning gaat dus eigenlijk moet je wel.

Ik heb naast de Experiabox V8 nl. drie (witte) superwifi-versterkers, werkt als een zonnetje. De wifi-functie van de V8 wordt door de superwifi uitgeschakeld. Voordeel daarbij is dat je wifi5 krijgt, een functie die op de V8 ontbreekt.

Ik kan het modem omruilen voor een V12. Wat googelen deed mij echter terugschrikken daarvoor. De wifi van de V12 blijft ingeschakeld. Ik las wat ervaringen dat de superwifi’s daarna niet meer optimaal werken. Tevens heeft de V12 wifi6, is dat allemaal goed op elkaar afgestemd? Kan dat in combinatie met de (oude) superwifi? Is het dan verstandiger dat ik ook maar de nieuwe superwifi’s (zwarte) bestel die ook wifi6 ondersteunen?

Ik weet nu even niet goed waar ik goed aan zou doen.

Fijn om te lezen dat alles goed gaat, @Alex_1968 Het is inderdaad zo dat de V8 ‘eruit’ gaat en dat ‘ie inmiddels dus omgeruild kan worden. Of je dat nu direct doet of op een iets later moment is jouw keuze, maar het zal wel een keer moeten. Opletten is altijd goed, maar terugschrikken is niet nodig, denk ik. De  box 12 mesht met de superwifi dus daarmee zit je goed. De witte superwifi hebben geen wifi 6, dus dat werkt dan niet daarmee, maar je eindapparaat moet ook wifi 6 ondersteunen anders heb je daar überhaupt niets aan. Als je eindapparaat Wifi 6 ondersteunt, zit je gebakken als je met de Box 12 verbindt en anders en val je terug op wifi 5 als hij met de superwifi verbindt.