Beantwoord

Superwifi 2 accesspoints integreren niet in netwerk

  • 15 March 2024
  • 24 reacties
  • 142 keer bekeken

Deze week ontving ik twee nieuwe Superwifi 2 (zwarte) schotels.

Deze zijn geïnstalleerd volgens bijgaande handleiding en worden beide als aparte wifipunten gezien.

Het is toch de bedoeling dat deze integreren in het wifinetwerk en met de Mesh-technologie automatisch verbinding maken met apparaten die zich hebben aangemeld bij het wifinetwerk?

De KPN Box 12 heeft alle normale instellingen. Alleen is de default-naam van het wifi-netwerk gewijzigd in een eigen naam en het wachtwoord ook.

Ook heb ik een installatie met de app geprobeerd, maar die ziet geen AP's in het netwerk.

Beide schotels zijn met een kabel aan het modem verbonden geweest gedurende een half uur.

Je ziet ze wel, maar als aparte accesspoints.

icon

Beste antwoord door Alexandra van KPN 20 March 2024, 10:08

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Je ziet ze wel, maar als aparte accesspoints.

Waar ziet u ze?

Reputatie 7
Badge +9

@Lobbo Welke firmware versies hebben SW2 en box12? Beide moeten KPN software hebben of geen van beiden KPN software hebben.

Bijvoorbeeld in het overzicht met beschikbare wifi-netwerken in de Windows omgeving en OS op iPad en iPhone.

De versies moet ik even uitzoeken, maar de Box12 is up-to-date en de twee wifipunten heb ik deze week ontvangen en hebben beiden een half uur aan de Box12 gehangen, dus ga ik ervan uit dat de hele configuratie firmware heeft die compatibel is.

Reputatie 7
Badge +24

Bijvoorbeeld in het overzicht met beschikbare wifi-netwerken in de Windows omgeving en OS op iPad en iPhone.

Daar ziet u 3 verschillende netwerknamen?

Precies! De naam van het wifinetwerk zoals ik dat in de Box12 het genoemd én de twee SW's.\

Drie in totaal dus.

Reputatie 7
Badge +24

Ok. De lampjes zijn wel groen? Heeft u de WPS knop gebruikt bij het koppelen?

Ja de lampjes zijn groen en ik heb idd ook WPS gebruikt.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ja de lampjes zijn groen en ik heb idd ook WPS gebruikt.

U hoort geen WPS te gebruiken. Bij gebruik van WPS onstaan er losse accesspoints en geen gekoppeld mesh netwerk. 

Ja WPS was een uiterste poging om ze in het netwerk samen te voegen met het wifinetwerk van de Box12, maar het is duidelijk wat je bedoeld. Blijft het feit dat ik beide SW's niet toegevoegd krijg ook niet na een fabrieks-reset.

Zal beide SW's op een andere locatie met een BOX12 gaan aansluiten na een reset met fabrieksinstelling. Als beide paars branden weer een half uurtje aan de lan-kabel en kijken of het dan wél lukt.

Het zou misschien iets in de Box12 kunnen zijn…...

Reputatie 7
Badge +24

De versies moet ik even uitzoeken, maar de Box12 is up-to-date ...

Wilt u toch nog even naar de firmware versie kijken? Want er zijn 2 versie die momenteel van toepassing zijn. De firmware versie die eindigt op 60E. En er is nieuwe "KPN firmware". Maar die nieuwe firmware krijgt nog niet iedereen. 

Dus dat uw box up-to-date is zegt niet zoveel. 

Ok, firmware is gelijk aan die van het modem.

Toch nog een aanvullende vraag. Moet de wifi van het modem uitgezet worden omdat deze in conflict kan raken met de twee SW's?

 

Mijn idee was Modem-wifi + SW1 + SW2, deze drie verzorgen het wifibereik.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Nu weten we nog niet welke firmware u heeft...

Reputatie 7
Badge +9

@Lobbo Firmware van SW kan nooit gelijk zijn dan die van modem

Ok de Box12 heeft firmware SGEJ1000060E

De  SW's hebben 3.00.31

Reputatie 7
Badge +19

Hi @Lobbo, als je de KPN Box 12 hebt hoort SuperWifi inderdaad mee te draaien in het mesh-netwerk. Ik lees dat 't bij jou nog niet helemaal gaat zoals het hoort.

Helpt het als je je SuperWifi een schone installatie geeft?

Reputatie 7
Badge +9

@Lobbo Wat misschien zou helpen, dat de SW na reset een voor een bekabeld laten verbinden met modem, en in de SW inloggen om daar de wifi gegevens (SSID, wachtwoord, type, encryptie) exact matchend met modem handmatig in te voeren.

Dank allen voor de tips. De laatste van TDN Wijsgeer was doeltreffend!

Helaas, zojuist heb ik de SW's verplaatst naar een andere locatie op een ander KPN Box12.

Bekabeld worden de twee SW's in het overzicht van de Boxc12 weergegeven als een aparte netwerkdevices met hun MAC-adres. Op het moment dat ik ze los koppel zijn ze niet meer zichtbaar in het overzicht. Wel als ik een netwerkscan op een iPhone of tablet doe. Maar dan als apart netwerk-device.

Conclusie: op de éne Box12 gaat het goed op een ander Box12 niet.

Uiteraard heb ik voor deze actie beide SW's weer in defaultwaarden reset.

Reputatie 7
Badge +19

@Lobbo Dit klinkt toch als een conflict ergens in instellingen. Gewoonlijk gaat 't meteen goed als je SuperWifi (vanaf fabrieksinstellingen) op het modem aansluit. Ik raad je aan om het modem te resetten en ook de SuperWifi nog eens de schone installatie te geven, die ik eerder noemde. Als alles zeker weten op de basisinstellingen staat, dan zal het goed gaan met de mesh-samenwerking.

Reputatie 7
Badge +24

@Lobbo Wat misschien zou helpen, dat de SW na reset een voor een bekabeld laten verbinden met modem, en in de SW inloggen om daar de wifi gegevens (SSID, wachtwoord, type, encryptie) exact matchend met modem handmatig in te voeren.

Normaal gesproken kan dit niet eens. Het idee van een mesh systeem is nu juist dat dit automatisch gebeurt 😁

Als de SuperWiFi's op de KPN Box aangesloten zijn, dan zou het niet meer mogelijk moeten zijn om op de SuperWiFi's in te loggen. Bij de nieuwste KPN firmware wel volgens mij. Maar daarbij kan je niets wijzigen. Bij de oude firmware lukt inloggen niet eens.

Het feit dat dit kennelijk wel kan geeft al aan dat er iets fout zit.

Dank voor je reactie Alexandra.

Wij hebben idd het modem gereset naar de fabrieksinstellingen en beide AP's opnieuw aangemeld.

Dit ging goed, dus is het probleem opgelost.

Reputatie 7
Badge +19

@Lobbo Goed om te horen, dank voor het delen!

Reageer