Beantwoord

Wifi tijdschema make in combinatie KPN Box 12 en/of superwifi 2?

  • 7 June 2023
  • 13 reacties
  • 214 keer bekeken

Hallo,

Ik zou graag de wifi van de super wifi 2 punten 's nachts willen uitschakelen. Tot recent lukte dat met een tijdklok, maar sinds afgelopen weekend lijken de super wifi punten hun config te verliezen oid. Ik heb nu 3 dagen achtereen de wifi punten opnieuw moeten koppelen. Dat lukt me alleen als ik zowel het modem (V12) als de wifi punten eerst reset naar fabrieksinstellingen. Nogal bewerkelijk, dus nu de tijdklok van de super wifi's afgehaald. Het modem staat 24x7 aan (met wifi). Gaat mij om de super wifi die vlak naast mn bed staat en tijdens slapen wil ik geen onnodige straling naast mn hoofd,

 

Ik lees op dit forum bij een bericht van 2 jaar geleden toen de V12 geintroduceerd werd dat er een wifi scheduler zou moeten zijn in de V12. Die kan ik niet vinden. Menu ziet er heel anders uit dan in huidige V12. Ik lees ook dat je via de UI van de superwifi 2 punten wel een wifi scheduler hebt. Echter ik kan niet inloggen op de superwifi UI zelf. Ik zie welke IP adressen beide super wifi's hebben gekregen in de UI van het modem in de Thuis app. Echter als ik naar dat IP ga, word ik, lijkt het, door gerouteerd naar de V12 router zelf. Lampje op wifi access point gaat ook niet blauw knipperen als ik er naar toe browse. Ik heb tijdens de installatie een split second het inlog scherm van het superwifi 2 punt gezien (geheel andere UI dan de V12), maar die verdween heel snel.

Uiteraard wel geprobeerd in te loggen met het admin password dat achterop het wifi punt staat, maar dat lukt niet. Ik kan alleen op het modem zelf inloggen.

 

Weet iemand of de wifi scheduler inderdaad nog in de super wifi zelf aanwezig is en zo ja, hoe kun je daarop inloggen? 

 

 

 

icon

Beste antwoord door BruisTablet 8 June 2023, 12:36

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ja, de "scheduler" zit nog in de SuperWiFi's. En nee, daar kunt u niet bijkomen als u ze in combinatie met de KPN Box gebruikt. 

Zo simpel is dat.

Kunt u de SuperWiFi niet beter een een ander plek neerzetten? Want ja ... op 1 meter van m'n hoofd zou ik hem inderdaad ook niet willen hebben denk ik. Alhoewel ik wel moet zeggen: m'n mobiel ligt daar ook en die straalt net zo hard denk ik 👻

Dank Nick, wifi punt staat meter of 3 bij ons bed vandaan. Langdurige straling lijkt me niet fijn, vandaar dat ik ze snachts uitzette. 

Enig idee of de scheduler in de v12 weer terug komt? In het bericht van de release staat dat het er wel op zit. Is vermoedelijk met software update verwijderd. 

Er is geen manier om de scheduler in te stellen op superwifi 2 als deze op fabrieksinstellingen wordt gezet en daarna pas te koppelen aan de V12? 

Reputatie 7
Badge +24

Enig idee of de scheduler in de v12 weer terug komt?

Ja, in de nieuwe firmware die nu ontwikkeld word zal die er waarschijnlijk in zitten?

In het bericht van de release staat dat het er wel op zit. Is vermoedelijk met software update verwijderd. 

Heeft er nooit in gezeten. Wel parental control. Daarmee kan WiFi per apparaat uit gezet worden. Maar het signaal blijft dan gewoon in de lucht. En dat is niet wat u wilt.

Reputatie 7
Badge +8

Er is geen manier om de scheduler in te stellen op superwifi 2 als deze op fabrieksinstellingen wordt gezet en daarna pas te koppelen aan de V12? 

In de komende software update van de v12 is de functie aanwezig. Later wordt dit gecombineerd met de superwifis dus dan gaat het wifi signaal ook echt uit de lucht.

Dit ziet er als preview zo uit.

Om in de huidige software situatie de interface van de superwifi te bereiken kan wel maar is nogal omslachtig. Het is dan zaak om de v12 uit te zetten en een ander generiek modem of ander apparaat te gebruiken waar de superwifis een ip adres van kunnen krijgen via dhcp. Op dit verkregen ip adres kan dan specifiek worden ingelogd op de superwifi,s en daar zou de functie bereikbaar moeten zijn.

 

Dank, dat ga ik proberen!

Het is gelukt om op de superwifipunten in te loggen en het wifischedule te enablen. Vanavond even zien of ze daadwerkelijk stoppen met wifi signaal uitzenden. De preview laat zien dat we straks per kwartier kunnen kiezen voor aan/uit. In de superwifi's is dat nog per uur. Dank nogmaals voor de tip !

Helaas schakelt het wifi signaal niet uit nu de superwifi 2 punten weer een mesh netwerk met het modem v12 (master) vormt. Het modem overruled vermoedelijk de super wifi 2 tijd instellingen. Gelukkig werkt de tijdklok optie weer nadat ik in modem mac binding heb toegepast voor beide superwifi 2 punten.

Reputatie 7
Badge +24

Helaas schakelt het wifi signaal niet uit nu de superwifi 2 punten weer een mesh netwerk met het modem v12 (master) vormt. Het modem overruled vermoedelijk de super wifi 2 tijd instellingen.

Dat had ik ook wel verwacht. 

Gelukkig werkt de tijdklok optie weer nadat ik in modem mac binding heb toegepast voor beide superwifi 2 punten.

Daarmee gaat WiFi niet uit. Er is alleen geen toegang meer tot internet.

Heeft u als eens aan een tijdschakelaar in het stopcontact gedacht? 

 

Dag Nick, met tijdklok bedoelde ik de tijdschakelaar. Heeft anderhalf jaar probleemloos gewerkt tot na een stroomstoring waarna wifi punten niet meer herkend werden. 3 dagen achtereen 's ochtends het modem en beide super wifi's terug naar fabrieksinstellingen moeten zetten, omdat na het aanspringen in de ochtend de super wifi's weigerden te verbinden met modem. Alleen door modem te resetten, kon ik ze opnieuw koppelen.

Na invoeren mac binding in modem, verbinden beide super wifi punten gelukkig wel weer met modem als de tijdschakelaar aanspringt.

 

Echter modem zelf op tijdschakelaar werkt niet, dan komt 's ochtends de verbinding met de beide super wifi punten niet meer tot stand. Modem staat dus 24x7 aan incl de wifi erop, de super wifi's schakelen 's nachts uit met de tijdschakelaars.

Nu wachten op de firmware update waarmee we in modem zelf een schema kunnen aanmaken.

Begrijp ik nu goed, dat het met de Experia 12 mogelijk is om softwarematig het modem zelf voor het wifisignaal bijvoorbeeld 's nachts uit te schakelen? En dan heb ik het niet over super wifi punten o.i.d.. 

Reputatie 7
Badge +8

In ieder geval de nieuwe software voor de v12 heeft een tijdsschema. Dit werkt op de v12 wifi zelf maar ook op de aangesloten superwifi,s. Het gaat er hierom dat het wifi signaal uit de lucht wordt gehaald op de ingestelde tijden. Als het is om energie te sparen dan maakt het weinig uit omdat de apparaten van spanning voorzien blijven tijdens de wifi uit tijd.

Reageer