De verwarming: hoog of laag?

  • 12 November 2022
  • 111 reacties
  • 1449 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

111 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Na de eerste echt koude nacht toch maar de handdoek in de ring gegooid en heb hem de hele dag op 18 staan nu, en dat is prima 😊

Reputatie 7

Vorig jaar hebben wij in november 238m3 gas verbruikt waarvan zo'n 220m3 aan het verwarmen van onze woning. Die 220m3 gas komt overeen met zo'n 470kWh aan elektriciteit die mijn warmtepomp nodig heeft om dezelfde hoeveelheid energie te genereren.

Daar ben ik deze maand nog lang niet…

...en dus maak ik me nog niet echt druk over mijn verbruik ookal zal er vandaag vast en zeker een record verbroken worden t.a.v. het verbruik van stroom.

@JanD,

Heb je dan een oudere Nefit ketel?Bij de meeste kan je de ketel gewoon permanent op ECO/Comfort uit zetten.Dan heb je alsnog gewoon warm water.

Hallo @martijn197108  mijn ketel is 10 jaar oud en warm water staat standaard binnen de ketel op comfortstand, maar via de thermostaat heb ik deze op eco staan als ik geen warm water gebruik .

 

Hoi @JanD ,

Dan zou ik het gewoon in de ketel permanent wijzigen, maar als jij het geen probleem vind steeds het in de thermostaat aan te passen is dat ook prima natuurlijk😊

Reputatie 7

...ookal zal er vandaag vast en zeker een record verbroken worden t.a.v. het verbruik van stroom.

Dat record is er ook zeker gekomen.

Vandaag heeft mijn warmtepomp de CV ketel opdracht gegeven om mijn woning om 09:00u op temperatuur te laten zijn.

Straks neemt de warmtepomp het wel weer over.

De laatste piek in het stroomverbruik heeft warme heerlijke croissants uit de oven opgeleverd.

Hoe berekend die Warmtepomp of gas of elektrisch goedkoper is @wjb ?Via een P1 meter?

Een warmtepomp zit toch niet op internet, of wel?

Reputatie 7

Hoe berekend die Warmtepomp of gas of elektrisch goedkoper is ?

In de warmtepomp geef je de tarieven voor gas en elektriciteit (normaal- en daltarief) in tezamen met het rendement van de aan de warmtepomp gekoppelde CV ketel. De warmtepomp meet het stroomverbruik, de buitentemperatuur, de binnentemperatuur, de uitgangstemperatuur van het water en hoeveel water er stroomt. Op basis van deze gegevens kan de warmtepomp berekenen wat het vermogen en de efficiëntie (COP) van de warmtepomp is en de bijbehorende kosten. O.b.v. het rendement van de CV ketel en wetenschap dat 1m3 Gronings gas gelijk staat aan 9,77kWh kan de warmtepomp ook berekenen wat het zou kosten om hetzelfde vermogen o.b.v. gas te leveren.

 

De COP van een warmtepomp is gerelateerd aan de buitentemperatuur en de vereiste watertemperatuur om de gewenste binnentemperstuur te realiseren.

Hoe lager de buitentemperatuur hoe minder efficiënt een warmtepomp zal zijn.

Gisteren 18°, vandaag 16°

Kachel staat nog steeds uit en dat blijft voorlopig zo ben ik bang voor 😥

2 weken geleden ff gekeken of alles nog werkte, nu blijft de waakvlam niet branden.  Of het thermokoppel is einde verhaal of er zit lucht in de leiding.

Gelukkig heb ik het nog steeds niet koud

Ok, dank voor de uitleg @wjb 😉

Oei, een waakvlam @Dutchie61 …

Is het een open gaskachel?Zo ja, ik zou zeggen: gebruik die niet meer en zet een fatsoenlijke elektrische er neer.

Idd een gaskachel, geen idee wat een open gaskachel is. Tis een Jøtul no 8

Ik heb een elektrisch kacheltje, gebruik ik zo min mogelijk

Idd een gaskachel.

Ik heb een elektrisch kacheltje, gebruik ik zo min mogelijk

Dat is dan wel een ouderwets huis.

Ik zou toch proberen vooral elektrisch te stoken, en eventueel een grotere elektrische kachel aan te schaffen.Gaskachels zijn levensgevaarlijk bij slechte ventilatie.Maar indien je toch graag op gas stookt:Laat de kachel elk jaar onderhouden en schaf een COA-26 CO melder aan.

Hopelijk heb je niet ook een zeer verouderde open geiser.

 

Flat is uit 1961, ventileren doe ik iedere dag

Geiser heb ik niet meer, warm water komt uit een elektrische boiler

Flat is uit 1961, ventileren doe ik iedere dag

Dat is wel goed.Maar alsnog is een COA-26 melder en jaarlijks onderhoud geen overbodige luxe.En de kachel helemaal vervangen door een elektrische is helemaal een stuk beter.

Geiser heb ik niet meer, warm water komt uit een elektrische boiler

Goed om te horen, in ieder geval één levensgevaarlijk apparaat minder.

Reputatie 7

Ik zou toch proberen vooral elektrisch te stoken, en eventueel een grotere elektrische kachel aan te schaffen.

Elektrisch verwarmen is heel erg duur als daarbij geen warmtewisselaar gebruikt wordt om ook warmte uit grond, lucht of water te onttrekken zoals bij een (hybride) warmtepomp.

Alleen als je genoegen neemt met zeer lokaal verwarmen kan je wellicht iets besparen met een elektrische kacheltje.

Infraroodpanelen zijn ook heel geschikt om energie te besparen. Daarmee kan je de kamertemperatuur wel zo'n 2 à 3 graden lager zetten en de plek waar je vertoeft laten aanstralen door een infraroodpaneel. Zo hangt er in mijn werkkamer een IR paneel boven mijn bureau.

Klopt @wjb .

Maar bedoel het niet zo zeer in de zin van '’elektrisch is goedkoper'’ , maar omdat gaskachels die open zijn toch wel een groot koolmonoxide gevaar hebben.

Maar infrarood panelen zijn ook prima natuurlijk.

Hier een elektrisch kacheltje 500W, die de kamer wel een graad kan opwarmen.Wel een hoop kabaal.

Reputatie 7
Badge +8

De verwarming staat op 19 graden. Is best te doen: trui, dikke sokken en sloffen aan. Gasverbruik gisteren 5 m3, elektriciteit 4 kWh.

Mijn huis is een beknopte eengezinswoning uit 1910, energielabel E. Ik heb geen zonnepanelen of warmte pompen maar een gasgestookte cv ketel (intergas).

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb de verwarming vandaag nog niet aan gehad, het is hier wel behoorlijk koud. Maar straks in de lunch even een flinke wandeling buiten en dan de verwarming op 20.5 voor de rest van de dag. Ook ik maak dankbaar gebruik van dikke gebreide sokken en sloffen.

Hoi @JanD ,

Dan zou ik het gewoon in de ketel permanent wijzigen, maar als jij het geen probleem vind steeds het in de thermostaat aan te passen is dat ook prima natuurlijk😊

Hallo @martijn197108 , ik wil geen permanente eco-stand, want dat kost het me veel te veel water en tijd voordat ik warm water heb, omdat de ketel dan als geiser werkt, daarom regel ik het via de thermostaat, die een dag- en een nachtstand heeft.

Heb ik warm water nodig, zet ik de thermostaat op de dagstand, heb ik geen warm water nodig, zet ik de thermostaat op de nachtstand, op beide standen kan ik de voor dat moment gewenste huiskamertemperturen regelen.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb het hier gewoon aan. Langdurig de verwarming niet aan hebben in deze kou kan leiden tot vochtigheid en zelfs schimmel aan de muren, schijnt. Maar dan gaat het wel om lage temperaturen. Hier staat het op 18/19. 

Bron. (Wel premium)

Ik heb de verwarming vandaag nog niet aan gehad, het is hier wel behoorlijk koud. Maar straks in de lunch even een flinke wandeling buiten en dan de verwarming op 20.5 voor de rest van de dag. Ook ik maak dankbaar gebruik van dikke gebreide sokken en sloffen.

Hallo @Marcia_ , je bent toch nog geen bejaarde🤔, zoals ik, die zulke hoge temperaturen nodig heeft.

Zelf heb ik als ik thuis ben de kachel overdag op 18, na 18 uur op 19 en ‘s nachts op 15

Reputatie 7

Heb ik warm water nodig, zet ik de thermostaat op de dagstand, heb ik geen warm water nodig, zet ik de thermostaat op de nachtstand, op beide standen kan ik de voor dat moment gewenste huiskamertemperturen regelen.

Hoe lang voordat je warmwater nodig hebt zet je hem dan in dagstand?

De eco-mode is niets anders dan dat de ketel dan niet een paar liter water warm houdt die hij dan kan inzetten op het moment dat er warm water gevraagd wordt. Er zal dan inderdaad sneller heet water uit de kraan komen. Het heeft mijns inziens echter geen zin om telkens voor het gebruik van warm water de ketel in comfort-mode te plaatsen en direct daarna weer in eco-mode immers daarmee zal er nog steeds geen voorraadje warm water zijn.

Hallo @wjb vlak voor het afwassen of douchen of een andere gelegenheid wanneer er warm water nodig is.

In de eco-stand wordt dat voorraadje water niet warm gehouden en in de comfort-stand slaat mijn ketel iedere 1,5 uur aan om dat beetje water weer op te warmen, zonde van het dure gas.

Ik weet precies hoe het allemaal werkt, mijn 1e baan als 15-jarige was bij de Fasto (nu Nefit/Bosch, Deventer) waar ze toen geisers en kranen e.d. in Nijmegen maakten. Ik heb zelfs nog een oude Fasto-geiser als curiositeit ergens hangen.

Daarom kies ik ook altijd nog steeds voor Nefit, als de ketel aan vervanging toe is.

 

 

Reputatie 7

Hallo @wjb vlak voor het afwassen of douchen of een andere gelegenheid wanneer er warm water nodig is.

Dan kan je hem mijns inziens net zo goed in eco-stand laten staan. Ik denk niet dat je veel sneller warm water zult hebben in die comfort-stand die vlak voor gebruik aangezet wordt immers daarmee is dat voorraadje warm water nog niet aangelegd.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb de verwarming vandaag nog niet aan gehad, het is hier wel behoorlijk koud. Maar straks in de lunch even een flinke wandeling buiten en dan de verwarming op 20.5 voor de rest van de dag. Ook ik maak dankbaar gebruik van dikke gebreide sokken en sloffen.

Hallo @Marcia_ , je bent toch nog geen bejaarde🤔, zoals ik, die zulke hoge temperaturen nodig heeft.

Zelf heb ik als ik thuis ben de kachel overdag op 18, na 18 uur op 19 en ‘s nachts op 15

Ja, blijkbaar wel ;-). Ik vind het hier met 19 graden niet behaaglijk, ook niet met een dikke trui en sloffen aan. 20,5 werkt perfect, zo doen we het al jaren en we krijgen ook al jaren flink wat terug van Essent (tot nu toe), dus ik laat 't ook mooi zo!

Hallo @wjb vlak voor het afwassen of douchen of een andere gelegenheid wanneer er warm water nodig is.

Dan kan je hem mijns inziens net zo goed in eco-stand laten staan. Ik denk niet dat je veel sneller warm water zult hebben in die comfort-stand.

Hallo @wjb , dat heb ik dus wel, zoals ik eerder schreef, kost het me teveel tijd en koud water als ik warm water wil pakken via de eco-stand, mijn vrouw, onze hulp en ik vinden de ecostand maar niets, vandaar dat ik het handmatig via de thermostaat regel en werkt perfect en bespaart gas.

Â