De verwarming: hoog of laag?

  • 12 November 2022
  • 111 reacties
  • 1449 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

111 reacties

Als het voor jou een goede oplossing is, is dat prima uiteraard.

Echter is mijn ervaring dat een geiser(Vaillant Turbomag uit de jaren 90) gewoon razendsnel warm water kan leveren.Merk geen verschil met een CV ketel met boiler.Maar misschien is dat met een Nefit ketel in ECO stand wat anders, heb daar zelf geen ervaring mee aangezien mijn ecomline niet in ECO kan.Wél kan ik telkens via de thermostaat WW uitzetten, maar dat vind ik absoluut niet handig.

PS: nefit is ook niet meer wat het geweest is😉

 

Als het voor jou een goede oplossing is, is dat prima uiteraard.

Echter is mijn ervaring dat een geiser(Vaillant Turbomag uit de jaren 90) gewoon razendsnel warm water kan leveren.Merk geen verschil met een CV ketel met boiler.Maar misschien is dat met een Nefit ketel in ECO stand wat anders, heb daar zelf geen ervaring mee aangezien mijn ecomline niet in ECO kan.Wél kan ik telkens via de thermostaat WW uitzetten, maar dat vind ik absoluut niet handig.

PS: nefit is ook niet meer wat het geweest is😉

 

Ik heb ook geen Nefit CV-ketel met boiler, maar een cv-ketel met warm water, dat betekent een mini voorraadvat van ongeveer 1 ½ liter. Hiervoor had ik wel een Nefit CV-ketel met boiler, waarvan de boiler zelfs een keer bevroren is geweest, je hoorde het ijs klotsen in het voorraadvat.

 

Ah ok @JanD ,

Nou ja, 1,5 liter verwarmen zal ook niet zo veel kosten.En als je de Comfort stand via de thermostaat af en toe uitzet al helemaal niet.

Ah ok @JanD ,

Nou ja, 1,5 liter verwarmen zal ook niet zo veel kosten.En als je de Comfort stand via de thermostaat af en toe uitzet al helemaal niet.

Als je de ketel op de comfort-stand laat staan verwarmt deze om de 1 ½ uur die voorraad weer op en dat kost natuurlijk extra gas.

 

Duidelijk @JanD :)

Toevallig ook enige idee wat een ketel met 25L boiler extra verbruikt dan een ketel zonder in ECO?M.a.w ben je behoorlijk gaan besparen toe je de ketel met boiler ging vervangen?

Duidelijk @JanD :)

Toevallig ook enige idee wat een ketel met 25L boiler extra verbruikt dan een ketel zonder in ECO?M.a.w ben je behoorlijk gaan besparen toe je de ketel met boiler ging vervangen?

Hallo @martijn197108 , geen idee, nooit bijgehouden, de ketel met boiler heb ik van 1995 tot 2012 gehad en de leverancier beval  me de huidige aan, ik had liever weer een ketel met meer waterinhoud gehad, maar dat is een leer voor de volgende keer.

 

Hoi @JanD ,

Dat begrijp ik!

Heb je nu dan een proline?Bevalt die?

 

Hoi @JanD ,

Dat begrijp ik!

Heb je nu dan een proline?Bevalt die?

 

Hallo @martijn197108 prima ketel, 10 jaar oud, werkt perfect, jaarlijks onderhoud door erkende installateur c.q. leverancier, nog 5 jaar garantie op het binnenwerk.

Hoop echter de ketel voor 2026 nog te kunnen vervangen voor een nieuwe ‘traditionele’ ketel. Heb geen trek in een verplichte warmtewisselaar en wat daar zoal bij komt kijken bij een huis van 1968 met bejaarde bewoners.

 

Goed om te horen @JanD .Ik lees er verschillende verhalen over, maar over het algemeen scoort 'ie wel goed.En een RVS Warmtewisselaar is natuurlijk ook wel goed.

Dat van de warmtepomp snap ik zeker, heb zelf daar ook geen zin in, mijn huis is uit 1966.Ga mijn ketel ook voor 2026 vervangen.Maar waarschijnlijk eerder.

Reputatie 7
Badge +16

En nu dan, @SjorsK? Het is vandaag echt heel koud buiten!
 

Oh, geinig vraag! 

Hier staat ie ook op 20 graden! En ik zweer, sinds een week, bij een elektrische deken! 

Een elektrische deken is toch helemaal niet nodig bij 20 graden @Shyrin_ ?

Wel erg heet zeg!20 is prima..


Nou, @martijn197108 ik ben echt een koukleum! Ik hou echt, echt, echt niet van een koud bed… Duurt (mij) te lang voordat ik warm wordt en mijn vriend wordt niet blij met van die koude ijsklomp-voetjes tegen hem aan… De elektrische deken is zó fijn. Geluksmomentje van de dag, haha!

Ik heb het voor het eerst aangezet en een elektrische kachel aangezet op mijn (thuis)kantoor (op 17 graden) ;) Gisteren was ik elders in het land dus tja, hoefde ik niet te stoken 😁 Inmiddels staat ie weer uit maar geniet ik van de extra warmte. In de tussentijd probeer ik wel zuinig aan te doen want het blijft sneu geld met de huidige prijzen. 

Ja, anders is het niet te harden @SjorsK 😁Maar wel belachelijk hoge prijzen, mensen die bijvoorbeeld maar 50 euro per week te besteden hebben kunnen dit absoluut niet betalen lijkt me..

Reputatie 7
Badge +16

Ja, anders is het niet te harden @SjorsK 😁Maar wel belachelijk hoge prijzen, mensen die bijvoorbeeld maar 50 euro per week te besteden hebben kunnen dit absoluut niet betalen lijkt me..

Gelukkig hebben die mensen meestal wel de energietoeslag (a 2x 1200 en 2x 190 euro). Maar ik kan niet in iedereens portemonnee kijken, ik kan me goed voorstellen dat veel mensen in de problemen zitten of dreigen te raken. 

Mjah, ik heb het geluk dat mijn inkomsten (veel) sneller stijgen dan de prijzen en ik mag “kiezen” wat ik wil. Maar niet iedereen heeft evenveel geluk helaas. 

En nu dan, @SjorsK? Het is vandaag echt heel koud buiten!
 

Oh, geinig vraag! 

Hier staat ie ook op 20 graden! En ik zweer, sinds een week, bij een elektrische deken! 

Een elektrische deken is toch helemaal niet nodig bij 20 graden @Shyrin_ ?

Wel erg heet zeg!20 is prima..


Nou, @martijn197108 ik ben echt een koukleum! Ik hou echt, echt, echt niet van een koud bed… Duurt (mij) te lang voordat ik warm wordt en mijn vriend wordt niet blij met van die koude ijsklomp-voetjes tegen hem aan… De elektrische deken is zó fijn. Geluksmomentje van de dag, haha!

Gewoon sokken aan in bed. Krijg je écht geen koude voeten meer. 

Reputatie 7

Gisteren waren wij een zo'n 22 euro 😮 kwijt aan gas en elektriciteit voor het verwarmen van onze woning en een kleine 3 euro voor douchen (5 personen) en afwassen. 

De warmtepomp heeft om 9 uur het stokje overgegeven aan de CV ketel omdat de kosten van de warmtepomp bij de lage buitentemperatuur hoger waren dan het stoken van gas. 

Reputatie 7
Badge +8

En nu dan, @SjorsK? Het is vandaag echt heel koud buiten!
 

Oh, geinig vraag! 

Hier staat ie ook op 20 graden! En ik zweer, sinds een week, bij een elektrische deken! 

Een elektrische deken is toch helemaal niet nodig bij 20 graden @Shyrin_ ?

Wel erg heet zeg!20 is prima..


Nou, @martijn197108 ik ben echt een koukleum! Ik hou echt, echt, echt niet van een koud bed… Duurt (mij) te lang voordat ik warm wordt en mijn vriend wordt niet blij met van die koude ijsklomp-voetjes tegen hem aan… De elektrische deken is zó fijn. Geluksmomentje van de dag, haha!

Gewoon sokken aan in bed. Krijg je écht geen koude voeten meer. 

Of deze. In KPN groen.

 

Hadden we vroegah, gebeurde wel eens dat de dop los ging

Reputatie 7
Badge +12

20 graden inmiddels!

Reputatie 7
Badge +16

20 graden inmiddels!

Lekkerrrrr! :D Hier heerlijk 17 na een dagje in 14.5 gezeten te hebben. Heerlijk warm! :D 

Reputatie 7
Badge +16

Hadden we vroegah, gebeurde wel eens dat de dop los ging

Haha ik heb altijd geleerd om de lucht eruit te halen voordat de dop er op ging. Heb dat ding overigens nog steeds. Denk dat dat ding inmiddels al 20 jaar oud is? 

Bij mij de dop nooit losgelaten, maar kan er met dit weer niet zonder!Is dat echt ouderwets dan?De mijne is ook al wel 15 jaar oud.

Reputatie 7
Badge +16

Bij mij de dop nooit losgelaten, maar kan er met dit weer niet zonder!Is dat echt ouderwets dan?De mijne is ook al wel 15 jaar oud.

Weet niet, ben er nog steeds heel zuinig mee. Weet echt niet of ze nog verkocht worden tegenwoordig, en ook van die kwaliteit als deze. 
Dat ding heeft mij toch menig griep redelijk doen doorstaan en je krijgt er warme pootjes van.  

Wat ik me herinner is zo’n 55 jaar geleden

Reputatie 7
Badge +12

20 graden inmiddels!

Lekkerrrrr! :D Hier heerlijk 17 na een dagje in 14.5 gezeten te hebben. Heerlijk warm! :D 

Overdag is 17 nog wel te doen maar tegen het einde van de middag heb ik altijd wel 20 graden nodig! 

Reputatie 7
Badge +18

Elektrisch verwarmen is heel erg duur als daarbij geen warmtewisselaar gebruikt wordt om ook warmte uit grond, lucht of water te onttrekken zoals bij een (hybride) warmtepomp.

Alleen als je genoegen neemt met zeer lokaal verwarmen kan je wellicht iets besparen met een elektrische kacheltje.

Infraroodpanelen zijn ook heel geschikt om energie te besparen. Daarmee kan je de kamertemperatuur wel zo'n 2 à 3 graden lager zetten en de plek waar je vertoeft laten aanstralen door een infraroodpaneel. Zo hangt er in mijn werkkamer een IR paneel boven mijn bureau.

Dat ligt er maar aan, ik verwarm nog steeds met alleen elektrische kachels en betaal nu € 43 per maand aan energiekosten, dat was voorheen € 21 (en toen kreeg ik daarvan nog een behoorlijk gedeelte terug).

Voordat je een warmtepomp eruit hebt duurt dan wel even.

Als straks salderen afgeschaft wordt dan zal het een andere rekensom worden en loont het waarschijnlijk wel.

Reputatie 7

Dat ligt er maar aan, ...

Nee, dat "ligt er niet aan", dat is een natuurkundige zekerheid.

Een elektrische kachel zonder warmtewisselaar kan nooit meer warmte (energie) produceren dan de energie (stroom) die je erin stopt. Voor elke kWh die je erin stopt krijg je dus maximaal dezelfde hoeveelheid energie aan warmte. In een kubieke meter Gronings gas zit een equivalent van 9,77kWh aan energie en bij een efficiëntie van een CV ketel van 94% levert dat dus 9,17kWh aan warmte. Dus als de prijs voor 1 kWh stroom hoger ligt dan de prijs van 1 m3 gedeeld door 9,17 ben je duurder uit met een elektrisch kacheltje.

Alleen als je zelf op jaarbasis voldoende stroom produceert om jouw volledige verbruik te dekken ben je "goedkoper" uit maar er zijn in Nederland relatief maar weinig huishoudens die die luxe hebben en mijn opmerkingen zijn altijd algemeen van aard. En in het algemeen ben je dus goedkoper uit met het stoken op gas dan met het gebruiken van een elektrische kachel.

Met een hybride warmtepomp kan je in Nederland gemiddeld per kWh stroom zo'n 4,3kWh aan warmte procuderen aangezien daarmee ook energie uit de lucht onttrokken wordt. Dan zit je dus met 2,15 kWh stroom al op de 9,17 kWh van een kubieke meter Gronings gas.