Beantwoord

Van DSL naar glasvezel overgestapt, wat doe ik met de oude aansluiting?

  • 29 March 2024
  • 7 reacties
  • 163 keer bekeken

Hoe kom ik van deze rommel af: zo kwam de tel en dus DSL bij ons binnen.

 

icon

Beste antwoord door SaltyBart 29 March 2024, 17:55

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik zou het achter een plaat wegwerken. Volgens mij is de kabel officieel nog van KPN. En al heb je inmiddels glasvezel, KPN mag nog steeds de beschikking hebben over die kabel.

Ik vermoed dat dat in de toekomst wel zal veranderen, misschien dat je eens een belletje richting KPN kan doen met de vraag of je het mag weghalen.

Dit lijkt me niet de muur van je woonkamer. Eerder kelder. Dan is dit toch ook niet erg. 

Het is toch een treurige vorm van techniek.

Probleem is dat het langs de kabels lekt: er staat regelmatig een plas water.

Reputatie 7
Badge +9

Als het erlangs lekt, zal je sowieso aan de buitenkant erbij moeten. Je zou de kabels van buitenaf uit de muur kunnen trekken. Daarna de gaten vullen en vervolgens de kabel begraven.

Tot voor een paar jaar terug en nog steeds is dit de standaard DSL-aansluiting, zeker in gebieden waar nog geen glasvezel ligt.

Gewoon laten zitten zoals het zit, de infrastructuur is eigendom van KPN @Johnvanschaijik 

 

Reputatie 7
Badge +9

Vanaf het witte kastje mag je alles verwijderen, dat is technisch na de aansluiting en van u als ik het zo zie.
Ik heb hier een bericht van @Ik_Combineer (KPN monteur) gevonden die er het volgende over zegt in een ander topic.
 

Bron:

Reputatie 2

Lijkt mij redelijk simpel; als je nu glasvezel afneemt dan kan je geen koper abonnement afnemen. Je kunt dit volgens mij navragen bij KPN. Je kunt er dan vanuit gaan dat ze de koperlijn (in ieder geval administratief) hebben afgesloten. Zo kon ik nog 1,5 maand nadat ik overgegaan was op glasvezel gebruik maken van mijn koperaansluiting vervolgens werkte dat niet meer. Lijkt mij redelijk ongebruikelijk dat er ooit nog een dienst over die kabel geleverd gaat worden. Dit is overigens geen advies dat juridisch enige grondslag heeft, officieel is hij zoals hierboven ook gesteld eigendom van KPN. 

 

Misschien is het te vergelijken met mensen die van het gas af willen. In dat geval wordt de infrastructuur (als het goed is) wél verwijderd, maar dat heeft te maken met de kenmerken van het leveren van gas (bron

Ik denk dat het trouwens geen overbodige discussie is. Ik zou bij het betrekken van een nieuwe woning bijvoorbeeld de telefoon-wandcontactdozen weghalen en ook het ISRA punt als mij dat stoort. 

Reageer