Beantwoord

5V kortsluiting in TV door Digitenne kabel?

  • 1 January 2024
  • 34 reacties
  • 959 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo,

Ik heb gisteren een 10meter Digitenne kabel aangesloten op een TV. De powerinsertor daarvan was aangesloten op de USB poort van de TV zelf.

Nu is de TV sindsdien defect, en het viel mij al op dat de connector niet goed aangedraaid was. Ik heb daardoor het vermoeden dat er kortsluiting is ontstaan door slechte afmontage van de connector.

Is dit vermoeden iets wat reeel is? En wat zou KPN voor mij kunnen betekenen? De kosten van de kabel zijn mij niet belangrijk. Uiteraard de TV zelf wel.

icon

Beste antwoord door Anonymous 4 January 2024, 16:33

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Dat moet je nooit doen, de USB als stroombron te gebruiken. Of een extern  5V stroomadater, of bij scannen de optie LCN - aan activeren, bij LCN aan, levert de TV 5v vanuit zijn antenne ingang

Hoi @TDN ,

Dank voor je reactie!

Die TV heeft niet de optie zelf 5V op de antenne aansluiting te leveren. Wat is precies de reden waarom je niet de USB aansluiting van de TV kan gebruiken?

Overigens had ik eerst een verlengkabel in gebruik. Dit gaf geen problemen(buiten het hakkelen van sommige zenders), maar ik had om het signaal te verbeteren toch maar deze kabel aangeschaft.

Reputatie 7
Badge +9

USB porten zijn data porten, ze zijn direct met moederboard van TV zonder beveiliging verbonden, bij kortsluiting zijn dan veel onderdelen kapot, reparatie kost meer dan nieuwe TV.

TV ingang is berekend voor ontvang van actieve antenne met 5V, daarom is deze beveiligd tegen kortsluiting (tenminste de moderne TV sinds introductie van DVB-T) 

@TDN ,

Duidelijk. Maar normaal gesproken moet zo'n kabel natuurlijk geen sluiting maken…

Reputatie 7
Badge +28

Vervelend! 

 

Wat betreft de powerinserter: 

Met deze stroomkabel  kun je de V6 antenne van stroom voorzien en op de TV aansluiten via de via de IEC connectoren male – female en een USB aansluiting voor op een stroomadapter.
Deze stroomkabel is uitsluitend te gebruiken i.c.m de insteekkaart (CI+V1.4 module) . Aan de uiteinden zit een male – female connector en een USB aansluiting om op een adapter aan te sluiten
 

Reputatie 7
Badge +28

of bij scannen de optie LCN - aan activeren, bij LCN aan, levert de TV 5v vanuit zijn antenne ingang

De meeste TV's kunnen geen vijf volt leveren aan de antenne. De losse ontvangers over het algemeen wel. 

Tja @Noordzee , ik ben benieuwd naar de reactie van KPN.

Je mag er natuurlijk ook van uitgaan dat die kabel gewoon in orde is.

Maar ik ga voortaan iig wel een losse adapter gebruiken 😉

De TV heeft wel een DVB-T (“digitenne”)  ontvanger maar heeft geen 5volt optie ? Vreemd (of niet ?). De 5volt van de USB zou toch beveiligd moeten zijn tegen kortsluiting, zoals alles beveiligd moet zijn tegen onnodige vervolgschade naar mijn stellige mening, maar ja . . .

Overigens heb ik zoiets eens meegemaakt met een computer, even een USB stickje er in steken en poef, alles uit en stuk. De USB stick was zo geconstrueerd dat het metalen omhulsel bij het insteken de contacten raakte.
Foute stick en foute computer.

 

Ja, dat is inderdaad wel vreemd @KeesYagi

Maar volgens mij bestaat er geen enkele TV die 5V spanning levert. Althans die heb ik nog nooit gezien.

Enig idee of de losse ontvangers wel tegen kortsluiting op de antenne aansluiting beveiligd zijn?

Ik kan de connector waar vermoedelijk het probleem in zit overigens zelf wel opnieuw afmonteren. Maar wellicht wil KPN de kabel ter onderzoek retour hebben, dus ik wacht daar even mee.

Reputatie 7
Badge +9

 @Noordzee Meeste TV met dual of triple tuner hebben wel 5V voor de coax ingang, immers voor DVB-S ze moeten ook 13v/18v voor de Sat-ingang leveren. De instelling zit soms diep verborgen en moeilijk te vinden, maar ze zijn er wel. Ik heb noch nooit een TV met DVB-T/DVB-S gekocht zonder 5V voor DVB-T, en ik heb echt een heleboel TVs gekocht 🤣

Reputatie 7
Badge +28

@TDN

Je kunt mij helpen door mij te vertellen waar deze instelling zit voor de Philips 50PUS8536/12.

@TDN ,

Heeft de Salora 24LTC2100 die optie ook? Heb ik nml nergens in het menu gezien...

Reputatie 7
Badge +9

@Noordzee Ik heb verwisseld mijn sat-boxes met TVs, hehe ik word oud. Idd mijn actuele tvs hebben het niet, mijn laatste tv met actief 5v antenne was een LG Plasma vele jaren geleden, en sindsdien heb ik nooit meer dvb-t gebruikt met tv (de coax is gereserveerd voor ziggo)

Ah, oké.

In het introductie topic van de Digitenne insteekkaart staat dit:

Dat mag dan wel aangepast worden. Maar ik heb de TV dan wel gewoon aangesloten met alleen spullen van KPN en ook op de voorgeschreven manier, en dat dat dan mis gaat is natuurlijk niet mijn fout. Ik hoop dat KPN coulance gaat bieden in deze situatie, gezien ik nu met een defecte tv zit...

Reputatie 7
Badge +15

Wat balen dat je tv het niet meer doet sinds je de kabel hebt ingeplugd. 

Zelf heb ik dit in al mijn jaren KPN nog niet eerder gehoord. Ik ben bang dat we qua vergoeding weinig voor je kunnen betekenen. 

Je zou uiteraard nog de tv kunnen laten onderzoeken. Mocht je het echt niet eens zou met de gang van zaken zou je eventueel nog een klacht kunnen indienen. 

Reputatie 7
Badge +21

Elke TV levert op de USBplug 5 volt spanning, maar met een erg laag stroomverbruik.
Ga je meer stroom afnemen dan toegestaan is, dan brandt er een weerstand door in de TV

De TV zou ondanks dat gewoon nog moeten werken want die USBspanning staat daar buiten.
Dus als de TV nu kapot is dan heeft dat totaal niets met die USBaansluiting te maken.

@Rutger_ ,

Dank voor je reactie. Ik ga dan denk ik idd maar een klacht indienen.

Elke TV levert op de USBplug 5 volt spanning, maar met een erg laag stroomverbruik.
Ga je meer stroom afnemen dan toegestaan is, dan brandt er een weerstand door in de TV

De TV zou ondanks dat gewoon nog moeten werken want die USBspanning staat daar buiten.
Dus als de TV nu kapot is dan heeft dat totaal niets met die USBaansluiting te maken.

Die 5V aansluiting kan denk ik echt wel de 150ma leveren, en eerst met de oude kabel en dezelfde antenne was er geen enkel probleem.

Je reactie is tegenstrijdig aan die van @TDN , en ik heb er zelf onvoldoende ervaring mee, maar het is wel heel toevallig...

Werkt je tv nog wel als je de losse usb stekker voor de antenne gebruikt?

Hooguit zou nu de 5 volt op de usb stuk mogen zijn. Niet de hele tv.

Hier al zeker 10 televisies aangesloten met gebruik van 5 volt voeding via usb. Nooit problemen.

Mijn eigen tv's:

Eén tv uit 2012 met een Chromecast v3; voeding via usb televisie

Eén tv uit 2016 DVB-T2 (npo); dito

Eén tv uit 2019 DVB-T2 (npo); dito

Diverse tv's bij kennissen met Chromecast v3. En ook een met digitenne module + power inserter.

Voor de nieuwe Chromecast (de witte) is de usb voeding van de tv onvoldoende.

@PeterG ,

Dank voor je reactie!

Ik heb nog niet geprobeerd de kabel en power inserter los te koppelen, maar ik ga kijken wat de TV dan doet. Ik laat het weten.

Helaas maakte dat geen verschil , @PeterG

Ik heb de connector maar los geschroefd om te kijken, en die zat inderdaad niet helemaal goed. Kan dat echt niet de oorzaak zijn?

Er komt nooit 5 volt op de coax via de power inserter. 

Uiteraard wel, @PeterG . Op de coax ná de uitgang van de powerinsertor staat 5V. Als de coaxmantel contact maakt met de kern zal de powerinsertor en dus waarschijnlijk ook de USB op de TV kortsluiting maken.

Ik heb de insteekkaart maar omgeruild voor een losse ontvanger en ga die dan maar icm met een oudere tv zonder DVB-T2 gebruiken. Maar als dat de ZXV7200 is en de ontvangst slechter is dan eerst met de TV, zou ik het op prijs stellen een Rebox te ontvangen. Dan zou het voor mij verder naar tevredenheid opgelost zijn.

.…

Je tv is stuk. Ik doelde dus op die coax.…

Op het stukje waar de antenne op gaat staat wel 5 volt. Dat snap en weet ik ook wel. 

Reageer