Vraag

bevroren beeld

  • 4 March 2019
  • 5 reacties
  • 266 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +4
Sinds de laatste grote ingreep van het signaal zie ik het beeld even stilstaan en dan er komen blokjes en dan gaat het beeld weer verder.
Dacht eerst zal wel maar ik zie het nu op verschillende zenders gebeuren.
Het signaal blijft constant op 100% staan.
Heel vreemd iets.

Theo

5 reacties

Gezien ook wat andere berichten m.b.t. de nieuwe DVB-T(2) ontvanger aangeven, blinkt het interne (software) ontwerp niet uit in robuustheid. Het kan duiden op problemen met geheugenbeheer die kortstondig nogal priotiteit vergen. Een restart zou tijdelijk kunnen helpen als het niet op het vaste geheugen betrekking heeft.
Kan ook zijn dat jouw exemplaar toch ergens een zwakheid heeft.
Maar kan ook zijn dat er koststondig sterke RF interferentie is, dus wel sterk signaal maar FEC errors. Ik weet niet wat de technische waardes zijn achter 100% of 50 % b.v.
Dit nieuwe stysteeem van DVB-T2 /H.265 gaat wel veel eleganter om met fouten vergeleken DVB-T/MPEG2 merk ik.
Reputatie 4
Badge +4
Nu ik beter ben gaan opletten wat er gebeurt met het beeld zie ik dat het signaal op 0 staat als er een stilstaand beeld is.
Mijn buren kijken met een binnen antenne en klagen al een tijdje over een knipperend beeld.
Met buiten antenne op 24 meter hoogte, vrij zicht op de toren van Smilde, zie ik dit ook.
Vooral kanaal 21 en 33 zijn getroffen.

Theo
Een '0' signaal in beeld o.i.d. kan nog steeds duiden op iets anders dan probleem met signaal kwaliteit, b.v. een fatale fout ergens in een (software) componenent die dan stilzwijgend even gereset wordt en daardoor zijn dan wellicht bepaalde waarden defacto 0.

Om verder te kunnen bepalen wat de oorzaak is zou je met een compleet ander systeem kunnen kijken wat de karakteristieken van het DVB-T2 signaal zijn van wat je van je buitenantenne krijgt en ook wat je b.v. op een andere antenne binnenshuis binnenkrijgt. Maar is eigenlijk onmogelijk want het gaat hier vooral om de commercieelen gezien de kanalen en locatie, dus tja.
Reputatie 4
Badge +4
Ik ben wel zo ver met de observatie dat het aan de ontvanger ligt.
Ergens loopt er wat niet goed in de software.
Aan en uit zetten helpt, maar dan moet je niet gaan zappen 🤣
Dus, ik zei het al bij de eerste ervaring met deze ontvanger, het is een draak van een ding.
Jammer dat er geen keus is voor een betere.
Anders kocht ik dat, dit gedonder wil je toch niet?

Theo
Reputatie 4
Badge +4
Aan uit is ook niet de truc om toe te passen.
Het leek wat te doen, maar niet echt.
Jammer zo, ik denk er nu echt over na om hier van af te stappen.
Dit is niets al dat geknipper met stilstaand beeld, het een frame terug halen v/h beeld en weer door gaan.

Theo

Reageer