Vraag

Digitenne geeft geen signaal met HDMI, wel met composite

  • 19 December 2021
  • 26 reacties
  • 244 keer bekeken

Hi,

Als ik mijn Digitenne ontvanger aansluit via composite, werkt het prima.

Op het moment dat ik een HDMI kabel gebruik valt Signaalkwaliteit en Signaalsterkte terug naar 0%

Ook al getest met een nieuwe HDMI kabel, maar het probleem blijft.

Als ik composite aangesloten laat en de HDMI kabel alleen in de ontvanger steek, is er niets aan de hand, maar als ik dan de HDMI kabel in de TV steek, valt het signaal weer helemaal naar 0%

Ik heb ook alle andere HDMI poorten op mijn TV getest.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 7
Badge +22

Beste @Paul Terpstra,

Als ik dit verhaal zo lees zou ik denken dat de HDMI aansluiting van de Digitenne ontvanger defect is, ik heb een forumcollega die daar meer over weet zal hem een update geven over deze situatie. Hopelijk reageert ie snel. 

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Paul Terpstra ,

Wat een raar probleem. Jij hebt meerdere HDMI-kabels geprobeerd, dus dat kan het haast niet zijn. 

Heb je ook al geprobeerd om de resolutie wat lager te zetten? Denk niet dat het helpt, maar het is het proberen waard.

Mijn advies aan een moderator is om de ontvanger om te ruilen voor een nieuwe ontvanger. Gewoon om te testen of daarmee het probleem verholpen is. 
 

Zou je het Forum profiel  willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is. 

 

Reputatie 7
Badge +21

Hiu @Paul Terpstra 
Je moet de composite aansluiting los koppelen (uit de ontvanger halen) als je HDMI wilt gebruiken.
Beide  gebruiken is niet mogelijk.

Reputatie 7
Badge +28

Hiu @Paul Terpstra 
Je moet de composite aansluiting los koppelen als je HDMI wilt gebruiken.
Beide  gebruiken is niet mogelijk.

Klopt @huistijger 

Ik was er vanuit gegaan dat dit al geprobeerd was, maar je weet maar nooit inderdaad . 

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb wel eens een satellietontvanger veranderd zodat beide aansluitingen wel tegelijk gebruikt konden worden maar dat leverde een dramatisch verslechterde beeldkwaliteit op.

Ik heb uiteraard ook zonder composite getest. Resolutie maakt niet uit, want het antenne signaal valt van 100 naar 0%. Ik kan dus wel het menu zien, maar op het moment dat ik via HDMI wil kijken valt het beeld stil en krijg ik de melding "geen Digitenne singaal". 

Reputatie 7
Badge +28

Mijn advies blijft om een andere ontvanger te proberen. Er komt hier vanzelf een moderator langs. 

Update: Ik heb net even een ander kastje getest, die in de woonkamer dus wel goed met HDMI werkt. Die werkt dus ook niet met HDMI in de slaapkamer. Het antenne signaal valt weer terug naar 0%. 

Als ik dat kastje dan weer via composite aansluit, heb ik meteen weer beeld.

Factory reset ook weer gedaan, maar dat helpt ook niet.

Reputatie 7
Badge +28

Dat verandert de zaak. Dan is er toch iets niet goed aan die HDMI-kabel of de aansluiting van de HDMI-kabel op de TV of de ontvanger. 

Heb je de HDMI-kabel van de woonkamer al geprobeerd? 

Dat verandert de zaak. Dan is er toch iets niet goed aan die HDMI-kabel of de aansluiting van de HDMI-kabel op de TV of de ontvanger. 

Heb je de HDMI-kabel van de woonkamer al geprobeerd? 

Die kabel heb ik net ook getest. 3 stuks heb ik nu gehad. Zelfs eentje met vergulde stekkers. 

De TV is net een week oud, dus het lijkt er op dat die niet goed met Digitenne kastjes om kan gaan.

Reputatie 7
Badge +28

Hoe staat de resolutie in die TV? Kun je die op 1080P zetten? 

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Paul Terpstra, hoe staat het er nu voor? Heb je de boel inmiddels aan de praat? Of kan de tv er toch niet mee om gaan? Heb je de laatste tip van Noordzee nog op kunnen volgen?

Hmmm :thinking:

Schaf eens een HDMI CEC killer aan en zet die er tussen. Dat lost hier diverse problemen op. W.o. rare meldingen dat de versterker niet goed is aangesloten. En dat het versterkervolume niet meer regelbaar is met de ab van de kpn/tv.

Mogelijk dat het ook bij dit probleem helpt. De ontvanger is dus goed, want doet het op andere tv wel.

Hij geeft echter een "vals” HDMI CEC signaal wat dus zeker verstorend kan werken.

Reputatie 7
Badge +9

weet niet in hoeverre HDCP hier de boosdoenen kan zijn, alleen gezien het dus wel werkt op andere TV maar niet op deze vermosde ik dat je de oorzaak hier moet zoeken.

Als de TV niet of niet goed reageert op deze HDCP verzoeken zal hij geen beeld gaan geven en kan me zomaar voorstellen dat een difitennen dat combineert met een geen signaal melding.

Zeker gezien het menu het wel doet en hierdoor beeld uitvoer over HDMI ansich goed werkt alleen de protected content niet.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_Protection

 

Helaas kan je hier ook niks aan doen behalve mogelijk TV updaten om deze authenticatie procedure bij te werken, de vraag is is dat mogelijk etc.

Kunt u even aangeven over wat voorn TV het hier gaat ?

informatief je kan indien beschikbaar nog andere poorten proberen, sommige toestellen ondersteunen wel HDCP maar niet op alle HDMI poorten

Reputatie 7
Badge +28

Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de TV. De kans is groot dat dit een HD-ready TV is. Want de TV in de slaapkamer kan kennelijk niet overweg met 1080p.


Hiervoor is wel een oplossing. Je kunt de instelling van de resolutie in de Digitenne-ontvanger aanpassen. 

Jouw ontvanger heeft geen directe scart-aansluiting, maar er is wel een verloopkabel beschikbaar. Ik weet niet of je die verloopkabel voor SCART erbij hebt gekregen, maar met die verloopkabel kun je de uitvoer op 1080i of lager zetten. Daar kan een HDready tv mee overweg. Zo niet, dan kan KPN jou deze verkoopkabel gratis opsturen. 

Kun je ‘m nu op dit moment nog niet met scart op 1080i of 720p zetten dan kan het alleen met een Full HD tv. Dus de ontvanger even ergens anders aansluiten. Bij buren bv of op je woonkamertv? Een antenne aansluiten is daarvoor niet nodig. Als je een van deze instelling (720P of 1080i) erin hebt gezet dan kan het weer op je HDready tv

Een verloop kabel kan je ook zelf bestellen indien nodig.

ZXV7200

RBX2800

je krijgt het gratis met deze kortingscode : SCART+RCA2017.

Noordzee schrijft: Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de TV. De kans is groot dat dit een HD-ready TV is. Want de TV in de slaapkamer kan kennelijk niet overweg met 1080p.

Ik heb daarom mijn Digitenne ontvanger vast gezet op 1080i uitvoer. Werkt altijd. Op UHD/4k, op HD en op HDready televisies :relaxed: . En aangezien ik alle 3 de “soorten” heb...

Reputatie 7
Badge +28

Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de TV. De kans is groot dat dit een HD-ready TV is. Want de TV in de slaapkamer kan kennelijk niet overweg met 1080p.


Hiervoor is wel een oplossing. Je kunt de instelling van de resolutie in de Digitenne-ontvanger aanpassen. 

Jouw ontvanger heeft geen directe scart-aansluiting, maar er is wel een verloopkabel beschikbaar. Ik weet niet of je die verloopkabel voor SCART erbij hebt gekregen, maar met die verloopkabel kun je de uitvoer op 1080i of lager zetten. Daar kan een HDready tv mee overweg. Zo niet, dan kan KPN jou deze verkoopkabel gratis opsturen. 

Kun je ‘m nu op dit moment nog niet met scart op 1080i of 720p zetten dan kan het alleen met een Full HD tv. Dus de ontvanger even ergens anders aansluiten. Bij buren bv of op je woonkamertv? Een antenne aansluiten is daarvoor niet nodig. Als je een van deze instelling (720P of 1080i) erin hebt gezet dan kan het weer op je HDready tv

@Paul Terpstra 

Lukt het zo?  In het verleden was deze instructie bij vergelijkbare gevallen de oplossing…... 

Het is een 50" 4k UltraHD TV Sharp 50BL1EA. Het menu is gewoon zichtbaar, maar het antenne signaal valt weg naar 0%. 

Reputatie 7
Badge +28

Maarrrrrr : Heb je de resolutie van de Digitenne-ontvanger nu al op 1080i of 720 kunnen zetten?  

PeterG schrijft: Schaf eens een HDMI CEC killer aan en zet die er tussen. Dat lost hier diverse problemen op. W.o. rare meldingen dat de versterker niet goed is aangesloten. En dat het versterkervolume niet meer regelbaar is met de ab van de kpn/tv.

Noordzee schrijft: Maarrrrrr : Heb je de resolutie van de Digitenne-ontvanger nu al op 1080i of 720 kunnen zetten?

Beide kastjes doen het op de andere tv wel en op de sharp niet.

De TV is net een week oud, dus het lijkt er op dat die niet goed met Digitenne kastjes om kan gaan.

Problematisch. Kan je de tv nog ruilen?

Hoewel ik denk dat een HDMI CEC killer dit probleem tackelt of kan tackelen.

En waarom Digitenne? Je hebt toch internet? Dan kan je via die provider toch tv erbij nemen/hebben. KPN TV bij internet van KPN kost 10 euro extra en met 2 ontvangers dus 15 inclusief gratis opnemenpakket!

Los Digitenne abonnement, dus zonder KPN TV, met 2 ontvangers 23 euro, veel minder zenders, geen pauzeren, geen opnemen en ga zo maar door. Hele dure oplossing. Digitenne is tegenwoordig eigenlijk de duurste oplossing. Tenzij je zoals Noordzee alleen gaat voor FTA via ether, schotel en internet zoals NPOstart.

Reputatie 7
Badge +28

Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de TV. De kans is groot dat dit een HD-ready TV is. Want de TV in de slaapkamer kan kennelijk niet overweg met 1080p.


Hiervoor is wel een oplossing. Je kunt de instelling van de resolutie in de Digitenne-ontvanger aanpassen. 

Jouw ontvanger heeft geen directe scart-aansluiting, maar er is wel een verloopkabel beschikbaar. Ik weet niet of je die verloopkabel voor SCART erbij hebt gekregen, maar met die verloopkabel kun je de uitvoer op 1080i of lager zetten. Daar kan een HDready tv mee overweg. Zo niet, dan kan KPN jou deze verkoopkabel gratis opsturen. 

Kun je ‘m nu op dit moment nog niet met scart op 1080i of 720p zetten dan kan het alleen met een Full HD tv. Dus de ontvanger even ergens anders aansluiten. Bij buren bv of op je woonkamertv? Een antenne aansluiten is daarvoor niet nodig. Als je een van deze instelling (720P of 1080i) erin hebt gezet dan kan het weer op je HDready tv

@Paul Terpstra 

Heb je deze instructie nu al uitgevoerd? 

Want dan zou het moeten werken op je TV in de slaapkamer…. 

Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de TV. De kans is groot dat dit een HD-ready TV is. Want de TV in de slaapkamer kan kennelijk niet overweg met 1080p.


Hiervoor is wel een oplossing. Je kunt de instelling van de resolutie in de Digitenne-ontvanger aanpassen. 

Jouw ontvanger heeft geen directe scart-aansluiting, maar er is wel een verloopkabel beschikbaar. Ik weet niet of je die verloopkabel voor SCART erbij hebt gekregen, maar met die verloopkabel kun je de uitvoer op 1080i of lager zetten. Daar kan een HDready tv mee overweg. Zo niet, dan kan KPN jou deze verkoopkabel gratis opsturen. 

Kun je ‘m nu op dit moment nog niet met scart op 1080i of 720p zetten dan kan het alleen met een Full HD tv. Dus de ontvanger even ergens anders aansluiten. Bij buren bv of op je woonkamertv? Een antenne aansluiten is daarvoor niet nodig. Als je een van deze instelling (720P of 1080i) erin hebt gezet dan kan het weer op je HDready tv

@Paul Terpstra

Heb je deze instructie nu al uitgevoerd? 

Want dan zou het moeten werken op je TV in de slaapkamer…. 

Ik heb een 4k ultra HD TV. Het gaat niet over resolutie of het wegvallen van het beeld, maar het Digitenne antenne signaal valt naar 0%. Ik kan dus gewoon het menu en alle instellingen bekijken op de TV.

PeterG schrijft: Schaf eens een HDMI CEC killer aan en zet die er tussen. Dat lost hier diverse problemen op. W.o. rare meldingen dat de versterker niet goed is aangesloten. En dat het versterkervolume niet meer regelbaar is met de ab van de kpn/tv.

Noordzee schrijft: Maarrrrrr : Heb je de resolutie van de Digitenne-ontvanger nu al op 1080i of 720 kunnen zetten?

Beide kastjes doen het op de andere tv wel en op de sharp niet.

De TV is net een week oud, dus het lijkt er op dat die niet goed met Digitenne kastjes om kan gaan.

Problematisch. Kan je de tv nog ruilen?

Hoewel ik denk dat een HDMI CEC killer dit probleem tackelt of kan tackelen.

En waarom Digitenne? Je hebt toch internet? Dan kan je via die provider toch tv erbij nemen/hebben. KPN TV bij internet van KPN kost 10 euro extra en met 2 ontvangers dus 15 inclusief gratis opnemenpakket!

Los Digitenne abonnement, dus zonder KPN TV, met 2 ontvangers 23 euro, veel minder zenders, geen pauzeren, geen opnemen en ga zo maar door. Hele dure oplossing. Digitenne is tegenwoordig eigenlijk de duurste oplossing. Tenzij je zoals Noordzee alleen gaat voor FTA via ether, schotel en internet zoals NPOstart.

Ik heb de CEC killer maar besteld. Ik heb alleen mobiel internet, dus geen KPN TV.

Ik heb de CEC killer maar besteld. Ik heb alleen mobiel internet, dus geen KPN TV.

Ik ben heel benieuwd.

Anders zal de tv toch geruild moeten worden, lijkt me.