Beantwoord

Digitenne omruilactie

  • 27 December 2019
  • 19 reacties
  • 484 keer bekeken

Geachte KPN,

 

ik heb gisteren via marktplaats een digitenne reciever gekocht van een particulier, want ik wil NPO via ether gaan kijken en kabel  ZIGGO opzeggen. NPO zijn namelijk gratis zenders. De digitenne receiver blikt niet (meer) te werken. Op internet blijkt dat KPN langzaam per provincie de werking van receivers heeft veranderd. 

Bij KPN zie ik dat apparaten omgeruild konden worden. Nu zijn er huur en koop-contracten geweest. Het is logisch dat mensen met een huurcontract een apparaat kunnen omruilen, en willen ze geen contrakt meer dan moeten ze apparatuur inleveren. 

Voor mensen die een apparaat gekocht hebben ligt dit anders want KPN gaat zijn systeem veranderen waardoor mensen met een gekochte reciever opeens met een onbruikbaar apparaat zitten. Dit kan dus best slechts maand oud zijn. Zolang de apparatuur niet de te verwachtte levensduur heeft bereikt mag de producent die niet onklaar gaan maken zodat de consument met een waardeloos product komt te zitten. 

Wat KPN wel kan en moet doen alle apparaten innemen en omruilen. Dat houdt in dat er op de 2e hands markt geen waardeloze apparaten gaan circuleren want de huur-apparaten worden omgeruild en de koop-apparaten kunnen gratis worden ingeruild. Als iemand toch een tweedehands apparaat koopt van het oude type moet deze bij KPN worden ingeruild.

 

KPN roept op tot inruilactie, maar daar hoef je dan geen originele klant van KPN voor te zijn. Als ik morgen een 2e hands auto koop heb ik ook geen relatie met de originele verkoper (als ik daar nog achter zou komen).

 

Ik wil dus van KPN in ruil voor een nieuw type digitenne en dat er onklare apparatuur op Marktplaats etc verhandeld worden had voorkomen kunnen worden door alle oude apparaten in te nemen en te vernietigen.

 

Ik stel KPN hierbii  in gebreke en acht haar verantwoordelijk voor alle schade. Terug naar voorbeeld van de auto. Dat er nieuwe types op de markt komen hoort bij de vooruitgang, maar jet kunt nog steeds met een oldtimer rijden want benzine is nog steeds verkrijgbaar. KPN schaft de ‘benzine’ af, dat lijkt mij onrechtmatig.

 

Marnix de Boer

Amsterdam

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

icon

Beste antwoord door Nadia 27 December 2019, 16:05

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Net als in Duitsland en België is Nederland ook overgestapt van DVB-T naar DVB-T2. Informatie hierover is de afgelopen jaren verkondigd via de pers en via internet. 
 

Oude DVB-T ontvangers zijn nu volkomen waardeloos. KPN is niet verplicht om oude koopapparatuur in te nemen, maar heeft dit wel kosteloos gedaan. Je had misschien beter (voor de koop) je iets beter kunnen oriënteren wat betreft de huidige situatie en de huidige ontvangers.

Het is ook nu nog mogelijk om voor weinig geld (ongeveer 30 euro) een FTA-ontvanger te kopen waarmee je kunt kijken naar de NPO-zenders en een aantal regionale omroepen. 
 

Meer informatie over deze ontvangers kun je teruglezen in dit topic:

https://forum.kpn.com/digitenne-12/gratis-ontvangst-op-npo-1-2-3-en-de-regionale-zenders-477354

 

Is idd waardeloos, in meerdere opzichten.

Dit schreef ik er al eerder over :

https://forum.kpn.com/digitenne-12/marktplaats-vol-waardeloze-kpn-digitenne-apparatuur-totaaltv-462866#post690746

Reputatie 7

Oef, @Marnix de Boer. Dat is zuur zeg. Denk je een deugdelijk product te hebben gekocht, werkt deze niet (meer). Welkom op het KPN forum. Hier staat de community klaar om je te helpen :)

Wijs advies van @Noordzee om eerst goed te oriënteren wat er allemaal mogelijk is om NPO 1, 2 en 3 (free to air) te kunnen ontvangen. Met de oude Digitenne tuners (DVB-T1) werkt dat niet. Het signaal is uitgezet. Al onze klanten hebben de mogelijkheid (gehad), om de apparatuur om te ruilen. 

Het eerste nieuws hierover is gepubliceerd op 30 juni 2018 hier op het forum: Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne We hebben na een maandenlange migratietraject, per regio, stap voor stap het signaal opgewaardeerd naar HD-kwaliteit met DVB-T2 techniek.
Over de nieuwe frequentie kunnen gebruikers met een gekochte DVB-T2 tuner gratis het signaal voor NPO1, 2 en 3 uit de lucht halen met Digitenne. Je hebt daarvoor wel de juiste apparatuur nodig. Voor meer informatie zie: Gratis ontvangst NPO 

KPN is niet aansprakelijk voor tweedehands apparatuur gekocht via derden. Je kunt wel de verkopende partij vragen om je product weer terug te nemen. Deze was ,naar alle waarschijnlijkheid, op de hoogte dat het (verouderde) apparaat niet meer functioneerde. 

Beste Nadie,

 

de zaak zit iets anders in elkaar en daarom liever eerst even met een jurist van KPN dat bespreken, want KPN is laks en heeft kennelijk omdat het vroeger een Staatsbedrijf was lui achterover geleund want de klanten kwamen toch wel. Ik ben al jaren geen klant van KPN en ik hoor zo links en rechts dat het klachten regent over digitenne.

 

Laat ik beginnen dat je koop en huur hebt. Aan koop mag je wel een abonnement koppelen maar het koop-product mag je niet onklaar maken. Bij abonnement met gehuurde producten (zoals veel bij digitenne) dan zou je een borg moeten regelen. Als klanten afhaken dan leveren ze het product in en krijgen zeg 50 euro terug, als klanten blijven of het product wordt onbruikbaar door toedoen van KPN moet je gratis kunnen ruilen. Wat heeft kennelijk het lakse KPN gedaan ze heeft digitenne receivers uitgegeven en deze bleven na beëindiging van contrakt bij de huurders. Deze konden die nog lang gebruiken want zonder kaart kon NPO ontvangen worden. Vervolgens zijn die receivers verhandeld (marktplaats etc). Dit had voorkomen kunnen worden door die verhuurde zaken terug te nemen. Ik heb nu zo’n receiver ter goede trouw gekocht van een particulier terwijl ik op internet vond dat die voor NPO te gebruiken was. Het feit dat de verkoper nog over zo’n receiver beschikte komt dus dat KPN die zaken nooit heeft teruggenomen en zo handel in die zaken mogelijk maakte. Die waren lang ook bruikbaar maar aan einde 2019 dus niet meer. Als abonnees eigenaar van een product zijn dan ligt het juridisch nog anders want je kan niet zo’n product onklaar maken als de economische levensduur nog niet verstreken is. Een voorbeeld u kunt nog in een oldtimer rijden omdat er nog benzine wordt verkocht. Als KPN morgen een benzinemotor auto zou verkopen en volgende week de verkoop van benzine onmogelijk maakt pleegt zij een onrechtmatige daad en is schadevergoedingplichtig.

 

Ik heb vandaag Ziggo opgezegd. Dat vergt ook enige irritatie want je moet 20 vragen beantwoorden om van ze af te raken, maar stellen zich qua gehuurde apparatuur wel netjes op, namelijk ze verwachten retournering omdat het kennelijk hun eigendom is. Gaan we terug naar KPN, die weten dat digitenne receiver onbruikbaar worden en om die reden hadden ze deze in moeten nemen om handel in niet-werkende apparatuur te voorkomen.

 

Ik ging vandaag naar het filiaal op het Amsterdamse Rokin en werd eerst niet erg vriendelijk geholpen en daarna kwam een bedrijfsleidster die zich niet voorstelde en die niet in KPN outfit was te herkennen en die snaude mij af en verzocht mij om de winkel te verlaten. Eenmaal buiten besloot ik om terug te gaan om de naam van deze dame te vragen waarbij het personeel de naam van de bedrijfsleidster niet wilde prijsgeven.

Als je eigenaar van een product wordt, van wasmachine tot TV, dan ben je geheel vrij om dat te verkopen aan een derde. Het lijkt dus of houders van digitenne-receivers eigenaar zijn, maar zijn huurders. Huurders kunnen geen zaken verkopen als ze geen eigenaar zijn. Voor de omruilactie zou ineen klantnummer moeten hebben maar die heb ik niet want ik. ben nooit klant geweest. Koppelverkoop is verboden in Nederland. https://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoop

 

KPN heeft onjuist gehandeld en had borg moeten vragen of boete bij het niet terugbrengen en was de foute handel te voorkomen geweest. juist het. langzaam uitfasering heeft voor extra problemen gezorgd want in delen van het land was die receiver niet meer te gebruiken terwijl het in andere delen nog wel bruikbaar was. Kortom een verkoper van receiver in Brabant kon hem nog best verkopen aan iemand op de camping in Texel etc.

 



Stuurt u de Ziggo apparatuur terug?
Bij uw abonnement heeft u apparatuur in bruikleen. Die moet dus weer terug naar ons. Het gaat om de volgende apparaten: 
 

Type apparaat Serienummer Moet apparaat retour? Toelichting
Digitale Ontvanger 63710927106113 Ja U ontvangt enkele dagen voor de einddatum van het abonnement per post een retourdoos met verdere instructies.
Modem SBAP52254190 Nee U houdt het modem of levert hem in bij de milieustraat.
Ziggo Mediabox 1710768145 Ja U ontvangt enkele dagen voor de einddatum van het abonnement per post een retourdoos met verdere instructies.


Voorkom onnodige kosten. Als u iets moet terugsturen en u doet dat niet, dan betaalt u de restwaarde van de apparatuur. Die verrekenen we automatisch binnen 8 weken op uw Ziggo factuur.

Over uw laatste factuur
U betaalt uw abonnementskosten altijd vooraf. Op de laatste factuur verrekenen we alle kosten. Heeft u teveel betaald, dan corrigeren we dat en storten we het bedrag terug op uw rekeningnummer. Door de verrekening krijgt u de laatste factuur op een ander moment dan u gewend bent.

Nog een vraag?
Online zijn we altijd open. Komt u er niet uit of wilt u iets anders weten? Kies zelf hoe u contact met ons opneemt. 

Fijne dag,

Robin Clements
Directeur Klantenservice

Ziggo Services B.V., mede handelend onder de naam Ziggo, statutair gevestigd aan de Boven Vredenburgpassage 128, 3511 WR in Utrecht. KvK 62393944, BTW nr NL807048525.B01, Rekeningnummer (IBAN) NL98 INGB 0000 8457 45 en BIC-code INGBNL2A. De betreffende voorwaarden voor de geleverde diensten zijn van toepassing.

 

Wat vindt u van deze e‐mail?
Zeer ontevreden Zeer tevreden

Goed nieuws Na zeer slechte behandeling in filiaal KPN Rokin voelde ik mij gelukkig dat ik geen klant meer ben van KPN, de klantbehandeling was zeker niet Koninklijk, den K van KPN, eerder naaitje zoals ze in Mokum zeggen.

 

ex klant KPN

 

 

Noordzee meldt:

 

Oude DVB-T ontvangers zijn nu volkomen waardeloos. KPN is niet verplicht om oude koopapparatuur in te nemen, maar heeft dit wel kosteloos gedaan. Je had misschien beter (voor de koop) je iets beter kunnen oriënteren wat betreft de huidige situatie en de huidige ontvangers.

 

‘innemen kosteloos”. Mensen leveren maar om drie reden in A) krijgen een nieuw product B) krijgen borg terug C)moeten boete betalen als ze gehuurde zaken niet terug krijgen. KPN heeft dus onzorgvuldig. gehandeld want door onbruikbare producten bij de consument te laten zijn die geneigd dit op marktplaats te flikkeren en de koper ter goede trouw is de dupe. Als je ook internet kijkt zie je ook dat die receivers werden gebruikt voor NPO zonder dat er een kaart voor werd gebruikt, niets strafbaars want NPO is gratis. Mensen betalen dus voor nop voor zenders die ze bijna altijd kijken en betalen voor tig zenders waar ze nooit naar kijken. ben beniewd hoeveel menen gewoon weer antenne op het dak zouden willen en al die zooi aan zenders de deur uit. eigenlijk zou je geld moeten krijgen van 20% van de tijd is er sprake van reclame-terreur tot in de programma 

‘s van Pauw waarin we naar theater moeten en boek wat morgen in de boekhandel ligt.

N.B. bent u van radio Noordzee? was gratis vroeger

 

Marnix de Boer

pseudoniem

 

 

Badge +19

U vergeet rede nr.4 en die is dat mensen zeker weten dat het product op verantwoorde wijze gerecycled worden.

Nou dan weet u echt onvoldoende van recyclen. Afrika zit met ons plastic. Weet u nog van wit en gekleurd glas gescheiden verzamelen, ging voor je ogen in een vak in de vrachtwagen.

 

https://www.trouw.nl/nieuws/nederland-kampioen-export-illegaal-afval~b344941b/

 

Maar u slaat aantoonbaar de plank juist mis. Hadden alle mensen hun receiver ingeleverd via borg (zeg 50,00) of boete (50,00 euro) dan was de verkoop op marktplaats niet gebeurd. Die verkoop was nu mogelijk omdat KPN dacht “teveel werk” en “kosten al die meuk in winkels” of via opsturen. Dus KPN wilde juist níet verantwoord recyclen en veel zal dus in vuilnisbak zijn verdwenen.

 

Mensen weten van KPN recyclen dus helemaal niets, en zeker ben ik niets wijzer geworden na bezoek aan filiaal Rokin (met mijn nieuw gekochte oude meuk, die ik niet bij KPN kan recyclen), door blaag van type-HEAO die mij de winkel uitzet als het haar juridisch boven de pet groeit en enige discussie over huur en koop haar ontgaat. Typisch de arrogantie van de paar spelers op de telecom-markt die ook nog prijsafspraken maken. Amsterdam had nooit zijn kabelnetwerk moeten verkopen aan UPC maar het in eigen hand moeten houden. In 1 pand met 4 vogelkooien van appartementen kan ook 1 aansluiting volstaan.

 

Willen mensen 60 tv kanalen? nee met kijkt nauwelijks meer tv en de jeugd al helemaal niet meer.

 

Ik trek in januari de cava open als er geen 54 euro van Ziggo Ziezo wordt afgeschreven. Moest tal van vragen beantwoorden waarom ik afscheid nam, dacht dat ik een uitzending van Baantje zat met naast mij een dode receiver met kabel om zijn nek.

 

Inside info van Gansewinkel

 

Marnix de Boer

 

 

Reputatie 5
Badge +5

U zult zich tot de verkoper en eventueel Marktplaats moeten richten. De transactie heeft plaatsgevonden tussen u beiden via dit platform. U kunt KPN op een door u vermeende verantwoordelijkheid wijzen, maar daar geef ik u weinig kans, om een aantal redenen. De omzetting van het zendsysteem is door KPN via meerdere kanalen en herhaaldelijk kenbaar gemaakt. Gehuurde oude ontvangers zijn omgewisseld voor het nieuwe model. Voor door anderen verkochte ontvangers is KPN niet aansprakelijk, en zelf verkochten ze die al jaren niet meer. 

Reputatie 6
Badge +8

U heeft zich laten beetnemen op Marktplaats. Dat probeert u nu dus op anderen te verhalen. 

U gaat er van uit dat KPN de enige leverancier van Digitenne apparatuur was. En dat is niet zo want die dingen kon je overal, zonder tussenkomst van KPN, kopen. Dus KPN is niet verantwoordelijk te stellen voor exemplaren die nu nog op Marktplaats zwerven.

Overigens is het de overheid die besloten heeft om Digitenne te stoppen en te vervangen door Digitenne T2, omdat men de frequenties waarop Digitenne werkt anders wil gaan gebruiken. Net zoals voorheen met de analoge uitzendingen. Dus u moet met uw klacht bij de overheid zijn.

Reputatie 7
Badge +28

NPO zonder dat er een kaart voor werd gebruikt, niets strafbaars want NPO is gratis. Mensen betalen dus voor nop voor zenders die ze bijna altijd kijken en betalen voor tig zenders waar ze nooit naar kijken. ben beniewd hoeveel menen gewoon weer antenne op het dak zouden willen en al die zooi aan

N.B. bent u van radio Noordzee? was gratis vroeger

 

Marnix de Boer

pseudoniem

 

 

Ik was als klein jongetje fan van Radio Noordzee en gebruik deze naam sinds 31 augustus 1974 als mijn nickname.

Wat betreft de rest van jouw betoog snap ik jou niet helemaal. Zelf ben ik ook een vrije kijker (geen abonnement op Betaal TV) en ik had al sinds 2004 twee Digitenne-ontvangers in huis voor de NPO. Mijn oude ontvangers kon ik dumpen in de kliko bak van de Media Markt. Ik heb nu weer twee nieuwe ontvangers in huis. Eentje gekocht via Amazon.de en een luxe ontvanger gekocht via de vakhandel. 
Ik adviseer jou om je geld terug te vragen aan die verkoper of jouw verlies te nemen.
 

Wil je advies over de aanschaf van een FTA-ontvanger? Laat maar horen! 

U vergeet allemaal 1 ding en daarom zal ik het u uitleggen, daar had die muts in het KPN filiaal aan het Rokin ook geen antwoord op. Noemt u mij een consumenten-electronica product wat niet meer werkt nadat die van buitenaf onbruikbaar is gemaakt waar de consument geen invloed op heeft. Als u een oldtimer rijdt uit 1935 rijdt die nog wat u kunt nog benzine kopen, heeft u een MIELE wasmachine van 25 jaar oud dan werkt die nog op zeeppoeder en een oude Nokia uit 1995 daar kunt u nog mee bellen. De receiver van digitenne is dus een vreemde eend in de bijt want er is een moment dat ze onbruikbaar worden en als koper heb je dan buiten je schuld opeens een waardeloos apparaat. Hete enige wat een bedrijf dan kan doen is een nieuw beter systeem bouwen naast het bestaande of oude apparatuur innemen en kosteloos ruilen. Als er mensen apparatuur huren worden ze nooit eigenaar en die apparaten moet je terugnemen zodat ze de 2e hands markt niet kunnen vervuilen. Eigenaren. zijn vrij om iets te verkopen, huurders niet. KPN neemt mensen beet want het regent klachten op de fora en de klantvriendelijkheid bij filiaal Rokin leek of ik bij Gasprom zat in Moskou.

tenslotte op die digitenne receiver staat KPN* en KPN maakt zelf het gebruik onmogelijk. Dat is overigens koppelverkoop, zo van rijdt je Opel dan mag. daar alleen Opel-benzine in en dan schaf je Opel benzine af; dat is wat gebeurt. De Opelrijder zat dan zijn karretje in de verkoop en de klant had maar het internet moeten naspeuren dan sinds kort het niet meer werkt….

 

  • U gaat er van uit dat KPN de enige leverancier van Digitenne apparatuur was. En dat is niet zo want die dingen kon je overal, zonder tussenkomst van KPN, kopen. Dus KPN is niet verantwoordelijk te stellen voor exemplaren die nu nog op Marktplaats zwerven.

Ik koop eigen dvd T2 en antenne af en die K van KPN gebruikt ik voor dat andere 3 letterwoord

 

marnix

Ik zal op het malieveld gaan staan met mijn ‘digibeet-KPN toestel’ protesteren tegen de overheid, want die zijn dus de schuldigen. Waarschijnlijk krijg ik Malieveld vol, want de burger heeft nog appeltje te schillen met KPN. Ik zal met de boeren en bouwers overleggen welke data nog vrij zijn want vol=vol dat geldt zeker voor het Malieveld. Gaan we alle frequenties verstoren van Den Haag hahaha.

Ga dadelijk andere receiver kopen.

 

Dit kan dus best slechts maand oud zijn.

Als je het tweedehands koopt ook niet. Dan héb je 't misschien een maand, maar is het meestal járen (!) oud. Nieuw werden er al jaren geen DVB-T only apparaten meer verkocht. Alleen DVB-T2 terwijl er nog jaren met DVB-T is uitgezonden.
Via Markplaats gekocht is het toch geen verantwoordelijkheid van KPN/NPO dat je iets verkeerds koopt? Daar staat wel meer spul wat niet verkocht mag of zou moeten worden.

En wat heb je voor dat ontvangertje betaalt? Een tientje? In dit geval kan je hier niet klagen maar bij de verkoper (!) danwel bij Marktplaats.

Mijn allereerste mobiel is ook niet meer bruikbaar. Ook dat systeem is uit de lucht.
DVB-T is 16 jaar gebruikt.

 

Wat KPN wel kan en moet doen alle apparaten innemen en omruilen. Dat houdt in dat er op de 2e hands markt geen waardeloze apparaten gaan circuleren want de huur-apparaten worden omgeruild

KPN heeft HUURapparaten ingenomen en omgeruild. Bij koopapparaten, bv. Samsung en Topfield decoders die ooit gekocht waren, ligt dat anders. Dan kregen abonnementhouders een nieuwe ontvanger. Ook waren er gekochte Reboxen in omloop. Maar bij hen heeft KPN de oude niet ingenomen. Als die consumenten, terwijl ze dus wéten dat het onbruikbaar werd, hun oude ontvangers op Marktplaats zetten, dan zijn die verkopers/Marktplaats verantwoordelijk.

Je klaagt m.i. op de totaal verkeerde plek.

Neem je verlies en koop een nieuwe ontvanger. In Nederland zijn FTA ontvangers voor NPO best duur en weinig verkrijgbaar. Maar ga naar Amazon.de en zoek bijvoorbeeld op DVB-T2 HEVC.

Je hebt al een NIEUWE van af zo'n € 35 euro!!! Tweedehands zijn ze gewoon nog niet beschikbaar.

Reputatie 3
Badge +2

Och,  ik koop op een tweede-hands markt een auto waarop staat dat hij wel 200km/h kan rijden. Moet ik dan de overheid aansprakelijk stellen dat ik het niet mag. En als het dan een merk is die niet meer bestaat, bijvoorbeeld Datsun, wat dan. Heel wat problemen die allen bij je zelf ligt. Wat eerder al vermeld staat, eerst oriënteren en dan pas kopen. Misschien had je de verkoper moetenvragen of hij perfect werkt.

Reputatie 7
Badge +28

Het is ook nu nog mogelijk om voor weinig geld (ongeveer 30 euro) een FTA-ontvanger te kopen waarmee je kunt kijken naar de NPO-zenders en een aantal regionale omroepen. 

 

Meer informatie over deze ontvangers kun je teruglezen in dit topic:

https://forum.kpn.com/digitenne-12/gratis-ontvangst-op-npo-1-2-3-en-de-regionale-zenders-477354

 

@Marnix de Boer Heb je inmiddels al een nieuwe ontvanger aangeschaft via Amazon.de ? 

Ja heb een sedea receiver gekocht en kon de 2e hands KPN antenne van digitenne nog gebruiken en kan NPO nu zien. De volgende stap wordt de tuner die van kabel gaat en ik zenders uit de ether wil kunnen ontvangen. Hoeveel Nederlanders zouden niet weer terug willen naar de oude tijd met alleen ned 1, 2 en 3 ?  Er is toch alleen maar bagger bij gekomen. Ik heb dus mijn tv zenders de deur uit gedaan.

“ Ik heb dus mijn tv zenders de deur uit gedaan.”

 

Zond je zelf uit dan?

Reputatie 7

Hallo @Marnix de Boer, ik zie dat er hier meerdere leden van het forum advies en raad hebben gegeven. Dat is fijn, ik heb daar vrij weinig aan toe te voegen. Blij toe dat het je is gelukt een werkende DVB-T2 tuner te verkrijgen. Veel kijkplezier. En, alvast een mooi uiteinde van het jaar gewenst.

Reageer