Digitenne t.o.v interactive tv

  • 26 November 2019
  • 14 reacties
  • 238 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4

Interactieve TV: tv-kijken is nog nooit zo mooi geweest

Tv-kijken is in de afgelopen jaren veel veranderd. KPN geeft jou, als kijker, de controle! )Pauzeer je programma’s (Live Pauzeren, start ze opnieuw als je het begin gemist hebt (Begin Gemist) of kijk ze later terug met Programma Gemist. Interactieve TV van KPN maakt ook de papieren tv-gids overbodig. De digitale tv-gids op je tv heeft de meest actuele informatie. En hadden we je al verteld dat je maar liefst 65+ tv-zenders krijgt? Waarvan 30 in HD? Tv-kijken is nog nooit zo mooi geweest!

Overal en onderweg tv-kijken

Bij KPN heb je geen tv nodig om tv te kijken! Dat kan ook op je tablet of smartphone. Bijvoorbeeld als je in de trein zit, op de camping bent (in heel de EU!) of als je tegelijkertijd op verschillende apparaten wilt kijken.

En dit voor €10 p.mnd

En wat krijgen we tegwnwoordig voor €17 p.mnd bij Digitenne ? Is inderdaad ook veel veranderd!

Geen pauzeren , begin / programma gemist , EPG slecht , 32 zenders , SBS9 en Fox sport niet inbegrepen . In Noord Holland 1 regionale zender , Ook geen APP voor telefoon of Tablet. Dit is voor de Klanten toch wel een zeer scheve situatie vooral omdat het ook in grote delen van het land ook nog eens slecht werkt.


14 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Die 10 euro per maand klopt niet. Want je moet er wel een internetabonnement bij afsluiten! Je kunt niet je internet bij bijv. Ziggo afnemen en dan tv bij KPN voor 10 euro per maand. Helaas. Was het maar zo.

Die 10 euro is dus alleen voor tv. Niet voor het netwerk waarover de verbinding gaat. Daar betaal je dus apart voor in de vorm van een internet abonnement.

Bij digitenne betaal je wel 1 bedrag voor zowel tv als ook het netwerk. Dat is dus die 17 euro. Dat ligt hoger, en dat is dus grotendeels verklaarbaar.

Pauzeren, begin gemist en opnemen / terug kijken heb je niet idd. Maar dat is technisch ook onmogelijk.

Reputatie 7
Badge +28

Na regen komt zonneschijn. Er is dan ook goed nieuws te melden. 

  • In jouw situatie heb je het voordeel dat je TV hebt thuis en op de camping. Je neemt gewoon je ontvanger mee en kijken maar….
  • De EPG wordt verbeterd bij de beloofde software-update (medio 2020) 
  • Opnamemogelijkheden worden onderzocht, maar is niet toegezegd. Heeft ook met rechten te maken. 
  • Voor SBS 9 is pas plaats als een andere zender afvalt. Is afhankelijk van bepaalde contractafspraken met andere zenders. Ook afhankelijk van de doorgiftekosten die een bepaalde zender vraagt. 

Ik ben het met je eens dat 17 euro per maand te duur is. Dat zou best wat lager mogen zijn. Daarmee zou Digitenne concurrerender worden in de markt. 

Fox Sports 1 en 2 zijn wel beschikbaar, maar dan tegen meerkosten. Mijn persoonlijke mening is dat dit soort zenders niet in een basis-pakket thuis horen, maar gewoon in een aanvullend pakket. Want anders worden de abonnementskosten nog duurder voor alle klanten.   

Slechts één regionale zender is best jammer. Je zou RTV Utrecht kunnen toevoegen als tweede regionale zender. Of AT5, maar die zendeer hoort niet bij de NPO-groep. Zoals jij ook weet hebben we het hier al eerder over gehad op dit forum, maar er verandert alleen niet zoveel in Digitenne-land.  

 

 

 

Reputatie 5
Badge +5

Pauzeren, opnemen en terugkijken heb ik toch ruim tien jaar gedaan, als abonnee van Digitenne in het dvb-t1 tijdperk. 

Reputatie 5
Badge +4

Niet helemaal mee eens, voor het netwerk wordt al via belasting betaald. De mensen die FTA kijken gebruiken ook dit netwerk! En met het oude dvb-t kon je wel pauzeren en terugkijken( wel vooraf opnemen) dus techisch is er heel veel mogelijk,

Reputatie 7
Badge +28

@P. Grigio 

Persoonlijk heb ik niets met die opties, maar wordt door andere regelmatig om gevraagd. 

In een ander topic schreef moderator Nadia er dit over: 


4/ Komt de mogelijkheid voor het opnemen van programma's weer terug?
Daar is nog geen besluit over genomen. 

 

Dat wil zeggen dat het niet volledig wordt uitgesloten. Gewoon afwachten maar…. 

Reputatie 7
Badge +28

@sailorbobby 

 

Als abonnee van Digitenne betaal jij niet voor de NPO en de regionale omroep. Dat is geen onderdeel van het abonnementsgeld. 

Reputatie 5
Badge +4

De software update blijf ook wel veel te lang weg!!!

Reputatie 5
Badge +5

@Noordzee de prijs van Digitenne zit net iets onder die van kabeltelevisie. Een hogere prijs ligt niet voor de hand. Dat Digitenne goedkoper wordt zie ik ook niet gebeuren: dan zouden met hun eigen aanbod via internet gaan concurreren. 

Wat betreft opnemen: dat is met veel decoders mogelijk, naar een USB opslag. KPN had dat van het begin af mogelijk kunnen maken. 

 

Reputatie 7
Badge +28

Ik heb het idee dat aan evt. opnamefacaliteiten een prijskaartje hangt. Dat baseer ik verder nergens op, maar is een aanname. Ik heb het idee dat de providers nu meer dan vroeger te maken hebben met rechten op programma's. Maar zoals gezegd, we wachten de ontwikkelingen af.

De prijs van Digitenne zit ook net iets onder satelliet-TV. Per 1 januari 2020 vraagt Canal Digitaal 20 euro voor een pakket zonder Fox Sports 1. Voor 25 euro heb je een iets uitgebreider pakket met o.a. Fox Sports 1. 

Ikzelf ben afgehaakt toen de prijs hoger werd dan 10 euro per maand. Ik vind de huidige (door de providers) gevraagde prijzen van 17 tot 25 euro per maand het aanbod van commerciële zenders absoluut niet waard. Nu weet ik wel dat dit komt door de hoge prijzen die de zendereigenaren vragen, maar ik ga daar niet meer in mee. Met alleen de NPO-zenders, de regionale zenders, De Duitse zenders, de Engelse zenders en de internationale nieuwskanalen ben ik ruim voorzien. Alles gratis te ontvangen…. 

 

 

Reputatie 5
Badge +5

Voor Digitenne heb ik nog tussen de 15 en 16 euro per maand betaald. Voor het aanbod van destijds vond ik dat geen probleem, met meerdere smartcards en opnemen. Toen die mogelijkheden wegvielen ben ik wel afgehaakt. Zoals @sailorbobby beschrijft is het huidige aanbod van Digitenne erg karig, vergeleken met zowel interactieve televisie als met het oude Digitenne. 

Een schotel is hier geen optie, en op avonden als deze kijk ik naar de commerciële zender vanwege het voetbal. Voorlopig doe ik dat via interactieve tv. Als dit heel duur wordt, is NLziet misschien een alternatief. 

Reputatie 7
Badge +28

@P. Grigio 

 

De Europese wedstrijden van Ajax kijk ik gratis via KIJK. 
 

Mijn vrouw kijkt ook soms via KIJK of via RTL XL naar een TV programma. Maar we  hoeven die zenders niet continu te hebben. Toen we vroeger wel alle zenders hadden, keken er ook vrijwel altijd naar de NPO. 

Via de belasting wordt alleen het NPO deel v.h. netwerk betaalt.
De zenders voor de overige, euh, zenders v.a. rtl4 (uitg 22/33 dus) wordt betaald uit het abonnementsgeld.

Het goedkoopste kabelabonnement (Ziggo) is zo'n € 19 per maand (heet “KabelTV”) en dan heb je maar 4 HD zenders. NPO 1,2,3 en Ziggo Sport. De rest, zo'n 30, in SD. Opnemen, begin gemist e.d. leveren zij daar ook niet bij.
Het Digitenneabonnement is € 17, wat minder dus, en dan heb je 32/33 zenders in HD! (alleen die verrekte TVNH doet dat nog steeds niet, wie kijkt dat nou nog met ook nog magere programmering).

Reputatie 5
Badge +4

Kabel tv bij Ziggo is €18,70 inderdaad niet alles in hd maar sd is stuk beter dan vroegere digitenne dvb-t. Opnemen is zeker wel mogelijk en meerdere tv’s in huis zonder extra kosten. Zelf setopbox kopen of insteekkaart kan allemaal, maar meestal niet nodig als tv een dvb-c tuner heeft. Op telefoon of tablet is ook mogelijk met ziggo GO. Er is maar 1 nadeel je moet kabelaansluiting van ziggo hebben!

Reputatie 7
Badge +28

 

En wat krijgen we tegwnwoordig voor €17 p.mnd bij Digitenne ? Is inderdaad ook veel veranderd!

Geen pauzeren , begin / programma gemist , EPG slecht , 32 zenders , SBS9 en Fox sport niet inbegrepen . In Noord Holland 1 regionale zender , Ook geen APP voor telefoon of Tablet. Dit is voor de Klanten toch wel een zeer scheve situatie vooral omdat het ook in grote delen van het land ook nog eens slecht werkt.

 

@sailorbobby 

Als jij als klant van KPN naast interactieve TV ook Digitenne afneemt voor b.v. op de camping betaal je slechts 5 euro per maand. En dat is dan ook nog eens maandelijks opzegbaar.  

En dan is het allemaal zo gek nog niet ! 

 

Reageer