Beantwoord

Digitenne: vragen over ontvangst en antenne

  • 28 January 2019
  • 8 reacties
  • 380 keer bekeken

Momenteel kijk ik naar de drie publieke omroepen via digitenne en de decoder/ontvanger zit in de TV. Hoewel ik in het zicht van de TV-toren woon heb ik geen geweldige ontvangst, rijdt er bv een brommer door de straat dan stoort dat enorm en zie ik enkel blokjes. Nu zou ik graag een volledig digitennepakket willen en hebben vraag ik me af of de ontvangst van zo'n pakket verbeterd. Een pakket via de kabel is geen alternatief omdat ik graag onafhankelijk van de plaats in NL wil kunnen kijken. Kortom hoe groot is de kans dat ik ongestoord TV kan kijken?
icon

Beste antwoord door PeterG 28 January 2019, 18:12

Bekijk origineel

8 reacties

Allereerst: welkom terug na 7¼ jaar afwezigheid hier 😃

Abonnement of FTA maakt niet uit voor ontvangst. Plek antenne en type wel.

Gebruik je wel een antennevoeding??? Ofwel een power inserter tussen de actieve antenne en de televisie.
Verder is de plaats van de antenne voor storing door brommers meer van belang. Niet voor een raam op de begane grond vlak voor de straat (veel huizen staan pal aan de straat).
Dan beter een verdieping hoger of i.i.g. de antenne hoger. Als je de TV-toren kan zien zou je mss de antenne nog dieper in huis kunnen plaatsen, verder v.d. straat.

Situatie bij mijn moeder indertijd. B.G. 6 meter van fietspad; 26 km v.d. zender. Veel storing langsrijdende brommers. 1 verdieping hoger: storing veel minder; betere ontvangst.

Zelf zit ik zo'n 7 km v.d. mast van Haarlem. Heb overal in huis ontvangst.

Weet je dat het uitzendsysteem voor Digitenne gaat wijzigen? De uitzending in DVB-T gaat stoppen. Daarvoor in de plaats komt DVB-T2 HEVC. Dit moet je televisie wel hebben (ondersteunen) anders heb je na de omschakeling geen ontvangst meer. 80 % van de 4K tv's ondersteunt dit. Van Full HD en HDready tv's 0 % (geen van de modellen).
Als je TV dit niet ondersteunt, en je wilt niet meteen helemaal een nieuwe TV kopen, dan kun je ervoor kiezen om een los ontvangertje voor de NPO zenders aan te schaffen. Zonder opnemen ca. € 30, met v.a. ca. € 60. Bij Amazon.de. In Nederland eigenlijk niet te krijgen.

In DVB-T2 HEVC gaat in HD uitgezonden worden.

In Gelderland, Overijssel en Flevoland wordt 12 februari 2019 omgeschakeld.
In Friesland 26 februari.
Zeeland, N-Brabant 12 maart
Limburg: april
N-H, Z-H, prov. Utrecht: juli

Prov. Groningen en Drenthe hebben al het nieuwe uitzendsysteem met HD beeld.

https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-445235

P.S. voor een abonnement hoef je alleen maar te bellen met KPN: 0800-0402, zie ook info op www.digitenne.nl/.
Met dank voor het antwoord. Ik heb geen actieve antenne maar een zgn strijkijzer. In mijn vorige woning werkte dat perfect, daar zat de antenne op zolder en kon ik zelfs prima de belgische zenders ontvangen. Inmiddels ben ik verhuisd en heb geen zolder meer, antenne zit in de meterkast en daar zal ie moeten blijven. De belg zal niet meer lukken maar NPO zou moeten kunnen en dan toch zeker met DVB-T2, ik heb weinig zin om een nieuwe ontvanger + abonnement aan te schaffen als het niet werkt.
De meterkast is, voor verkeer, dus niet zo'n goede plek. Maar als ie nergens anders kan (zo groot is ie toch niet?) zul je er mee moeten leven. Hij kan ook niet buiten, ofzo?

Voor NPO is dus binnenkort DVB-T2 HEVC ontvangst nodig. Als je een 4K tv hebt is er een kans dat je dat al kan krijgen. Dan hoef je niks te doen dan wachten op de omschakeling in je regio.

Anders zul je, ook voor NPO, echt een losse nieuwe settopbox of als je geen los kastje wil, een hele tv kopen.

TV's met alleen HD kunnen de nieuwe norm niet ontvangen.

En een antenne "strijkijzer" kan ik me niets bij voorstellen helaas. Wel de haaievin (lijkt ook wel op strijkijzer) maar die is actief.

Als alternatief voor NPO uit de lucht: Alle tv- en radiozenders van NPO zijn ook gratis via internet te krijgen. Met chromecast naar TV te casten. www.npostart.nl
Voor tv zijn dat zelfs meer kanalen dan via Digitenne.
Bedankt voor het meedenken, alternatieven zijn niet erg voorhanden en voorlopig doe ik het er maar mee en wacht de verdere ontwikkelingen maar af. Indertijd ben ik ook verjaard met DAB toen de FM en MG zenders gingen verdwijnen.
Gelukkig ben ik met DAB nooit begonnen. Pas met DAB+ m'n eerste gekocht (wekkerradio btw).

FM ether is nog lang niet verdwenen; zeker nog tot 2024.

Maar heb wel flink wat (uiteindelijk) afgeschoten systemen gehad: CD-I, VCR 1700 (videosysteem van Philips), Betamax, MiniDisc, uiteindelijk ook de VHS (nog heel wat tapes in de kelder). Achja, de techniek rent voort.

Wel juichend enthousiast in 2013 een 3D tv gekocht. Kan met een nieuwe tv al m'n ca. 40 3D BRD's bijna wel wegdoen.
Reputatie 7
Badge +28
Voor die antenne moet je echt een andere plek vinden! Heb je geen vensterbank? Als je de antenne niet buiten wil/kan plaatsen, dan maar voor een raam. Maar niet in de meterkast weggestopt. Daar zit allerlei apparatuur wat storingen kan veroorzaken.

Desnoods kan je een langere kabel plaatsen tussen je Digitenne-ontvanger en de antenne.

Dan ga je dadelijk echt een veel betere ontvangst hebben!
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @MvdD Ook namens mij weer van harte welkom hier! Ik zie dat Peter en Noordzee je eigenlijk al van perfecte uitleg hebben voorzien. Ik kan daar heel weinig aan toevoegen.
Ik ben het volledig met Noordzee en Peter eens dat de beste plek voor de antenne in de buurt van het raam is, op een vensterbank of iets in die zin. En met de nieuwe ontvanger gaat je beeldkwaliteit inderdaad flink vooruit. Een goede, nieuwe antenne is wel belangrijk. Dat gaat je ook flink helpen!
De antenne heb ik al uitgeprobeerd op diverse andere plaatsen en dat was geen succes, dan had ik wel ontvangst tot het moment dat er iemand langs liep bv naar de keuken. Uiteindelijk gaf plaatsing zo hoog mogelijk in de meterkast het beste resultaat. In de buurt van de TV op dezelfde hoogte (dus tegen het plafond) is absoluut niet aan de orde. De antenne naar buiten verplaatsen gaat niet lukken, de meterkast grenst niet aan een buitenmuur. Ontvangst via internet is thuis geen probleem, op de camping met een trage (gedeelde) WiFi kan ik zoiets vergeten. Of het de ultieme oplossing is weet ik niet maar ik heb de antenne aan één zijde afgeschermd met aluminiumfolie en dat schijnt goed te helpen. Soms krijg ik dan nog blokjes en dat lijkt samen te hangen met de weersgesteldheid.

Kortom, dank aan alle meedenkers en wat ons betreft laten we het voorlopig zoals het is. Op het moment dat er echt omgeschakeld wordt naar DVB-T2 kan ik e.e.a. uit gaan proberen met een nieuwe ontvanger, wordt het niks dan gaat het spul retour binnen de daarvoor gestelde termijn.

Reageer