Beantwoord

Digitenne werkt niet goed

  • 30 November 2020
  • 21 reacties
  • 240 keer bekeken

We hebben digitenne in onze stacaravan in Kerkwerve Zeeland.

We zijn al een heel seizoen aan het slepen met de antenne binnen en buiten om niet steeds een uitvallen beeld te hebben.

Instructie opgevolgd  maar geeft steeds aan ontvangst is heel wissend geeft soms aan 0 % dan 35% en schiet dan weer door naar 100% om snel weer een veel lager percentage aan te geven.

Maar het is steeds een wegvallend beeld of even stilstaand beeld.

Is door KPN het zend signaal te versterken?

 

icon

Beste antwoord door Noordzee 30 November 2020, 20:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Het zendvermogen wordt door KPN zeker niet versterkt.

De zendmast staat in Goes dus die kant moet je je antenne richten.

Kerwerve zit op ca 20 km van Goes dus op het randje van ontvangst binnen.  De antenne hoog buiten plaatsen zou zeker moeten helpen. Eventueel zelf een ander type buitenantenne kopen zoals deze (link)

Voor dekkingskaarten kijk eens hier: https://forum.kpn.com/digitenne-12/oude-dekkingskaart-digitenne-480998

 

Maar ik zou eerst eens beginnen met een verse start:

Om te beginnen is het zaak om jouw antenne zo hoog mogelijk te plaatsen. 

Probeer daarna het volgende : 

1/ Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen. 

2/ Geef een nieuwe opdracht zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken en niet regio zoeken. 

3/ Draai de richting van jouw antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 

 

die verse start hebben we denk ontelbare malen gedaan 

Dus standard  digitenneantenne leveren op een plaats waar het ontvangst minimaal is.

Echt KPN

Reputatie 6
Badge +7

Het kan zijn dat de antenne of de antennekabel niet goed meer is. Als het zoveel schommelt dan kan dat wel eens voorkomen. Jullie hebben Digitenne dat jaar nieuw of al voor de overgang naar HD (DVB-T2)?

Als jullie al langer Digitenne hebben zou het kunnen zijn dat je een oud type antenne hebt. 

Hebben jullie de V5 (DSC550) antenne zoals hieronder? Indien Nee zou je dan je Forumprofiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer en CAS-ID-nummer? Je CAS-ID-nummer mag je bij "Persoonlijke opmerkingen” (Privé) neerzetten. Deze gegevens kan alleen jij zien en de KPN moderators.  Het CAS-ID nummer kun je terugvinden in het menu-scherm abonnement, onderop je ontvanger en op de doos. 

En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is. Dan kan een KPN Moderator  een nieuwe antenne en/of buitenmontage set toesturen.

Het kan wel even duren voordat ze hier reageren, i.v.m. drukte.

Indien je wel deze antenne hebt dan zou die dus wellicht kaport kunnen zijn en dan zal er ook een nieuwe opgestuurd kunnen worden.

 

 

Reputatie 4
Badge +2

die verse start hebben we denk ontelbare malen gedaan 

Dus standard  digitenneantenne leveren op een plaats waar het ontvangst minimaal is.

Echt KPN

Wat voor kastje heb je? Een ZTE ZXV7200? KPN Bellen en vragen om een Rebox kastje, dat zijn kastjes met een veel betere ontvangst. Kan natuurlijk ook zijn dat je in een dode hoek zit maar bij mij was het kastje het verschil tussen een rammelende ontvangst en een goede ontvangst. Heel herkenbaar dat gesleep met die antenne en dan had ik ook nog dat de antenne dan goed stond om dan zomaar in ene niet meer te doen.

Antenne die afgebeeld wordt hebben we en  lijkt me niet stuk is nog vrij nieuw.

 

Maar het ligt gewoon aan ontvangst.

Soms doet hij op een dag heel goed en dan is het de volgende dag  slepen van de ene plek naar de andere

 

Reputatie 6
Badge +7

Wat KPN wellicht zou kunnen doen is je een andere set (ontvanger en antenne) kunnen opsturen. Want ondanks dat ze nieuw zijn kunnen ze ook kapot gaan.

Wat we hier op het forum vaak zien is dat door bijvoorbeeld weersomstandigheden en externe storingsbronnen de ontvangst tijdelijk minder is.

Als je een ZXV7200 ontvanger hebt zou je die kunnen laten omruilen naar een Rebox2800 (KPN gebruikt 2 types Digitenne ontvangers). Die Rebox werkt veel beter bij slechte ontvangst echter KPN wil die conclusie helaas niet accepteren en houdt stug vol dat beide type ontvangers gelijk zijn.

 

Dus actie 1 zal hopelijk zijn dat je een andere set krijgt (waarschijnlijk weer een ZXV7200). En hopelijk werkt het dan weer normaal. Blijft het probleem hetzelfde dan zal er zwaarder geschut gebruikt moeten worden, (zelf een andere antenne kopen, een KPN medewerker zo gek krijgen dat hij/zij een Rebox opstuurt etc).

Reputatie 7
Badge +28

 

Maar ik zou eerst eens beginnen met een verse start:

Om te beginnen is het zaak om jouw antenne zo hoog mogelijk te plaatsen. 

Probeer daarna het volgende : 

1/ Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen. 

2/ Geef een nieuwe opdracht zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken en niet regio zoeken. 

3/ Draai de richting van jouw antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 

 

Hallo @Ad de Graaf ,

Ik begrijp van jou dat de prima oplossing van @waltervl voor jou nog niet voldoende is. 

Ik wil jou dan twee aanvullende tips gegeven: 

1/ Zet jouw ontvanger en jouw antenne niet in de buurt van een externe storingsbron. Je kunt hierbij dan denken aan een modem, een LED-Lamp, een DAB+-radio of zelfs een buitenthermometer.   

De reden van deze tip is dat de sterk wisselende ontvangstpercentages duiden op de aanwezigheid van zo'n storingsbron. 

 

2/ Zet jouw antenne sowieso buiten en plaats de antenne aan de bovenkant van jouw stacaravan. Gebruik daarvoor de buitenmontageset die KPN speciaal daarvoor heeft.

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?pos=0

Tijdelijk even niet leverbaar, maar die komt binnenkort wel  weer beschikbaar. 

Nog beter is om te investeren een nog betere antenne. Ik zou je dan de Funke Yagi NX willen aanraden: 

  https://digitennes.nl/antennes/443-funke-yaginx-plus-buitenantenne-voor-dvb-t-dvb-t2-8717056977386.html

Die kost een paar tientjes, maar de ontvangst wordt er zeker door verbeterd. 

 

Zie je oplossing 2 (met name de eigen antenne) niet zitten, dan is de enige mogelijkheid om een andere ontvanger te proberen. Het kan zijn dat jij net een mindere ontvanger in bezit hebt.

Zou je dan het Forum profiel  willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer, klantnummer en CAS-ID nummer? Het CAS-ID nummer kun je kwijt bij persoonlijke opmerkingen en deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is. 

  • Het CAS-ID nummer kun je terugvinden in het menu-scherm abonnement, onderop je ontvanger en op de doos.

Dan kan een moderator eventueel een omwisseling in gang zetten. 

 

Kan iemand mij uitleggen waarom iedereen tegenwoordig van die stomme ‘actieve’ antennes gebruikt en niet een fatsoenlijke antenne lekker hoog op de schoorsteen of een paal. Die versterkers die er in zitten kunnen niet versterken wat er niet is en versterken wel de troep die wordt opgepakt bij te lage plaatsing. De beste versterker is de antenne zelf, en een grotere antenne zal ook minder rotzooi uit de omgeving oppakken. Een antenneversterker heb je naar mijn bescheiden mening alleen nodig om kabelverliezen op te vangen.

Afijn, mijn mening.

Reputatie 7
Badge +28

@obelisk 

Feit is dat de ontvangers van KPN altijd 5 volt leveren, Dat is niet uit te zetten. In FTA-ontvangers wordt die keuze soms wel aangeboden. 

Dat is met een simpel filtertje te ondervangen, wel een puntje van aandacht.

Ik vermoed dat het niet erg is om die 5V kort te sluiten, daar zal het wel op gemaakt zijn, een kwestie van een serie weerstandje.

Ik heb hier een ZXV7200 ontvanger op een yagi antenne via een  antenne verdeler, 30km van groningen, geen enkel probleem.

Die antenne verdeler geeft ook verlies uiteraard maar zou ook de 5V DC tegen kunnen houden, dat weet ik niet.

Als het eerste component in de ‘verdeler' een condensator is dan zal deze als DC blocker fungeren. Maar om hier op te vertrouwen vind ik als techneut toch geen prettig idee

Kan iemand mij uitleggen waarom iedereen tegenwoordig van die stomme ‘actieve’ antennes gebruikt en niet een fatsoenlijke antenne lekker hoog op de schoorsteen of een paal. Die versterkers die er in zitten kunnen niet versterken wat er niet is en versterken wel de troep die wordt opgepakt bij te lage plaatsing. De beste versterker is de antenne zelf, en een grotere antenne zal ook minder rotzooi uit de omgeving oppakken. Een antenneversterker heb je naar mijn bescheiden mening alleen nodig om kabelverliezen op te vangen.

Een ‘actieve’ antenne hoeft niet perse te versterken. Kan ook ‘actief’ filteren zijn. Feit is dat je met energie ter beschikking ter plekke nu eenmaal meer mogelijkheden hebt dan als dat er niet is niet. Ik weet echt niet wat er in zo’n actieve antenne zit, maar misschien is het wel zo gegroeid.

Wat ik graag wou is niet te koop, althans heb het niet gevonden. N.l. antenne met direct daaraan de DVB-T2 receiver met PoE interface. Het past in een WC-rolletje ongeveer (exclusief de antenne) maar kennelijk geen fabrikant die er zich aan durft te branden.

Als je kwa kosten kijkt, iets buiten hoog op een paal bevestigen is meer moeite en vaak ook nog eens veel duurder als iets ‘kroms/onlogisch/nodeloos’ binnenshuis. Destijds was het voor mij althans vrij simpel: En goede passieve antenne voor buiten was al met al duurder dan een actieve antenne voor buiten. De buitenantenne past veel moeilijker binnen. Kabels trekken is in principe hetzelfde. Wat doe je dan? Ik heb dus maar de active antenne gekocht met als doel die aan de schoorsteen te bevestigen. Maar het bleek dat bij een dag testen dat ie ook binnenshuis voor vrijwel geen biterrors in de transportstream zorgde. En dat is nog steeds zo. Alleen FM piraten zorgen ervoor dat ontvangst vrijwel onmogelijk is.

Reputatie 6
Badge +7

Hallo @Ad de Graaf 

Lukt het met de instel acties? Heb je je Forum profiel al ingevuld?

@tmoesel@obelisk @KeesYagi Kunnen we de Actieve/passieve antenne discussie ergens anders voeren? Anders zit en Ad en de KPN moderator straks door de bomen het bos niet meer….

Wat ik graag wou is niet te koop, althans heb het niet gevonden. N.l. antenne met direct daaraan de DVB-T2 receiver met PoE interface. Het past in een WC-rolletje ongeveer (exclusief de antenne) maar kennelijk geen fabrikant die er zich aan durft te branden.

Zo’n soort gedachte is ook al eens bij me opgekomen :

https://forum.kpn.com/digitenne-12/dvb-t-ontvanger-in-2-delen-voorstel-428781

 

. . .Kunnen we de Actieve/passieve antenne discussie ergens anders voeren? Anders zit en Ad en de KPN moderator straks door de bomen het bos niet meer….

Ben ik tot op zekere hoogte met je eens, maar dat is een makke van een forum als dit, het gebrek aan zoekfunctie op trefwoorden en geen

https://en.wikipedia.org/wiki/Conversation_threading

en zo nog het eea, niet alleen op dit forum, er kan nog veel verbetert worden op forum gebied.

En iedereen hier gaat steeds weer ongeveer dezelfde suggesties doen, want veel anders kunnen we niet, altijd met de beste bedoelingen uiteraard, maar voor de klant vraagsteller zal dat vreemd overkomen wellicht.

Reputatie 7
Badge +28

 

Maar ik zou eerst eens beginnen met een verse start:

Om te beginnen is het zaak om jouw antenne zo hoog mogelijk te plaatsen. 

Probeer daarna het volgende : 

1/ Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen. 

2/ Geef een nieuwe opdracht zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken en niet regio zoeken. 

3/ Draai de richting van jouw antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 

 

Hallo @Ad de Graaf ,

Ik begrijp van jou dat de prima oplossing van @waltervl voor jou nog niet voldoende is. 

Ik wil jou dan twee aanvullende tips gegeven: 

1/ Zet jouw ontvanger en jouw antenne niet in de buurt van een externe storingsbron. Je kunt hierbij dan denken aan een modem, een LED-Lamp, een DAB+-radio of zelfs een buitenthermometer.   

De reden van deze tip is dat de sterk wisselende ontvangstpercentages duiden op de aanwezigheid van zo'n storingsbron. 

 

2/ Zet jouw antenne sowieso buiten en plaats de antenne aan de bovenkant van jouw stacaravan. Gebruik daarvoor de buitenmontageset die KPN speciaal daarvoor heeft.

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?pos=0

Tijdelijk even niet leverbaar, maar die komt binnenkort wel  weer beschikbaar. 

Nog beter is om te investeren een nog betere antenne. Ik zou je dan de Funke Yagi NX willen aanraden: 

  https://digitennes.nl/antennes/443-funke-yaginx-plus-buitenantenne-voor-dvb-t-dvb-t2-8717056977386.html

Die kost een paar tientjes, maar de ontvangst wordt er zeker door verbeterd. 

 

Zie je oplossing 2 (met name de eigen antenne) niet zitten, dan is de enige mogelijkheid om een andere ontvanger te proberen. Het kan zijn dat jij net een mindere ontvanger in bezit hebt.

Zou je dan het Forum profiel  willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer, klantnummer en CAS-ID nummer? Het CAS-ID nummer kun je kwijt bij persoonlijke opmerkingen en deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is. 

  • Het CAS-ID nummer kun je terugvinden in het menu-scherm abonnement, onderop je ontvanger en op de doos.

Dan kan een moderator eventueel een omwisseling in gang zetten. 

 

@Ad de Graaf 

Ik zie nog geen gevuld forumprofiel. Mogen wij daarom aannemen dat de tips 1/ en 2/ de ontvangstproblemen verholpen hebben? 
 

Zo niet? Laat het ons weten en vul jouw volledige forumprofiel. 

Dit is zojuist gemarkeerd als “beantwoord” maar is het ook opgelost . . ????

( ik verbaas me wel vaker over deze gang van zaken, meestal laat ik het gaan maar nu ga ik het toch maar eens vragen )

Reputatie 7
Badge +28

@KeesYagi

Ondanks verschillende verzoeken, reageert @Ad de Graaf al ruim drie dagen niet meer op vragen.  En dan wordt het topic op een bepaald moment afgerond. Anders blijft het topic openstaan in de werkvoorraad van de moderators. 

 

Reputatie 6
Badge +7

Alleen geeft het antwoord voor iemand met hetzelfde probleem wellicht een verkeerd beeld. Dan beter een bericht maken als:

Forum lid reageert niet meer, we sluiten het topic.

En dat bericht als antwoord zetten. Dan snapt ook iedereen dat het om die reden is afgesloten.

Reputatie 7
Badge +30

Goede vraag @KeesYagi! Op het moment dat een topic ‘af’ is, dat kan zijn omdat een klant niet meer reageert, omdat het opgelost is, of omdat de klant een antwoord heeft gekregen, dan kiezen wij ervoor om een ‘beste antwoord’ te markeren. Onder andere zodat, zoals Noordzee zegt, we 'm uit onze werkvoorraad kunnen halen, maar ook zodat de betreffende klant een ‘hoe was je ervaring met de medewerker’ enquête kunnen sturen én als belangrijkste reden: zodat andere klanten die dit topic vinden, ook kunnen zien wat een mogelijk antwoord is op hun vraag en zij deze niet opnieuw hoeven te stellen. Op die manier maken we optimaal gebruik van de informatie die op het forum staat.