Beantwoord

DVB-T2 ontvangst in Amersfoort-Zuid

  • 14 July 2019
  • 89 reacties
  • 1598 keer bekeken


Toon eerste bericht

89 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Verticaal ? Dit staat bij de Funcke Yagi:

¨De YagiNX-Plus kan gemakkelijk horizontaal of verticaal geïnstalleerd worden, geen gereedschap nodig! ¨


De Funke Yagi is een actieve antenne, die heeft 5 volt spanning nodig.
Reputatie 2
Maakt het dan niet uit of hij vertivaal of horizontaal is gemonteerd ? En zit die 5V in mijn TV ?

Dit staat bij de technische specificaties:

De Yaginx Plus wordt geleverd inclusief bevestigingsmateriaal, maar zónder antenne kabel!
LET OP!
Als je deze antenne NIET gebruikt op een settop box/TV ontvanger die de antenne van de benodigde 5V spanning voorziet, maar rechtstreeks op een ingebouwde DVB-T2 tuner van een TV aansluit;
- besef dan dat je een, bijvoorbeeld onze PI-150, extra Power Inserter nodig hebt.
- controleer dan (!) of jouw ingebouwde TV DVB-T2 tuner wel de nieuwste T2 netwerk standaard HEVC/H.265 ondersteunt. Veel TV tuners doen dat namelijk niet, zodat je ten onrechte misschien gaat denken dat het aan de antenne ligt ..
"Ik heb de VHF7-KN Antenne". Dit is een passieve buitenantenne die maar 13 dB (passieve) versterking geeft (door al die dwarsbalkjes). Voorheen stond er een zender in Amersfoort, maar die is jaren geleden dus naar Leusden verplaatst. Verder weg, dus nu meer versterking nodig. De actieve v5 van KPN is prima (23 dB versterking actief), maar de meeste versterking geeft dus de Funke Yagi. I.c.m. power inserter. (44 dB versterking actief)

In Nederland moet de antenne (uiteraard een geschikte voor DVB-T2) verticaal gemonteerd worden. In Duitsland wordt horizontaal uitgezonden. In Nederland dus verticaal. Dat maakt dus wel uit.

Leusden is voor jouw de dichtsbijzijnde zendmast voor DVB-T2.

Nog een aanvulling (2 uur later, het is nu 00:59 op 10-10)
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een grote tv die 5 volt voeding gaf. Een enkel klein model (20 - 24 inch) soms wel. Voor een actieve antenne is dus wel een power inserter nodig. Geinig is wel dat die z'n voeding dan weer via de usb (ook 5 volt) van de tv kan krijgen. (een 230 volt - 5 volt usb adapter is dan ook vaak niet nodig)
Reputatie 7
Badge +28
Eens @KeesYagi ,

Ik heb ook even info gezocht over die antenne. Dit type is bepaald geen succes voor DVB-T.

Nu wordt er hier niet zo vaak gevraagd om passieve antennes, maar ik vond deze antenne. Iets meer dan 30 euro en wel voor DVB-T gemaakt.

Wat vind je van deze antenne, Kees?


Maar als je deze antenne gaat kopen, dan heb je geen power inserter nodig.
Reputatie 2
Sinds ik de antenne verticaal heb vind hij weer 8 digitale zenders, maar deze zijn gecodeerd, RTL 8 etc.
Geen NPO 1, 2 of 3.
Het ligt dus aan de antenne.
Ik ga de Funke Yagi Plus kopen.
Hopelijk is het dan opgelost.....
Dank voor al jullie volhardende hulp en adviezen. Geweldig !

Pjotr
Reputatie 2

Zie hier de recensie van een lotgenoot: (recensie op site van Funke Yagi antenne/shop)

Ik ben niet de enige met dit probleem....


08-10-2019 19:22

5 / 5
Super antenne, volle bak ontvangst. De ontvangst was bij de konig antenne na de aanpassing door KPN, volledig weggevallen. Nauwkeurig richten is niet eens nodig. Antenne gewoon binnen gemonteerd.
Reputatie 7
Badge +28
Hou er dan wel rekening mee dat je ook een powerinserter nodig hebt.

Bij de antenne uit mijn link heb je geen powerinserter nodig.
Sinds ik de antenne verticaal heb vind hij weer 8 digitale zenders, maar deze zijn gecodeerd, RTL 8 etc.
Geen NPO 1, 2 of 3.
Het ligt dus aan de antenne.

Ben je wel gericht op Leusden inmiddels?
De Funke Yagi zal ook het best werken in de richting van de zendmast lijkt mij.

Ik ga de Funke Yagi Plus kopen.
Hopelijk is het dan opgelost.....

Vergeet niet ook de power inserter (als je het direct op je tv wil doen) erbij te bestellen. En de coax kabel met F-connector.
http://www.digitennes.nl
Reputatie 2
Goed nieuws!
Ik heb weer ontvangst !
De Funke bleek niet verkrijgbaar in Amersfoort.
Ik heb nu de DVBT-2 antenne gekocht.
KNT-DVBT-Out20
Klein, commpact en een mooi design.
De antenne is 15 dB. Aangezien ik hier op slechts 1 km. van de zendmast Leusden zit lijkt me dit voldoende. Nog even zwaar weer afwachten...
Prijs valt erg mee: E 29.50
Actief , heb de Konig Power Inserter erbij gekocht
DVB-T Insert 10.
De oude antenne heb ik laten zitten en fungeert voortaan als DAB+ antenne.
Er is een wereld voor mij open gegaan de afgelopen dagen.
Ik heb nu weer blik op de wereld !
Zonder jullie hulp was fit niet gelukt.
Heel veel dank daarvoor!

Pjotr
Dank voor dank en verslag, daar doen we het voor hier.
En maar al te vaak hoor of zie je niets meer als het eenmaal opgelost is.

Op die afstand zou je het op een spijker nog moeten kunnen ontvangen dus ik heb er goed hoop op.
Een actieve antenne was niet echt nodig geweest, maar goed, het werkt.
En idd, die andere voor DAB, maar heb je ook een radio met een antenne aansluiting, zo ja, welke, die zoek ik ook nog nl.
Reputatie 7
Badge +28
Leuk om te horen inderdaad.

Veel plezier met de ontvangst van DVB-T2 en DAB+.🤞🏼
De Funke Yagi zal ook het best werken in de richting van de zendmast lijkt mij.
De dipool van de juiste antenne is een 1/2 golflengte.
De VHF antenne is 2x zo lang, een hele golf dus, waardoor je (in theorie) niets ontvangt.

Een meer elements antenne verzameld de signalen, zoals een schotel, trechter. hoorn.
Of je neemt een kleine antenne met een versterker.
Ik vind de eerste methode mooier.
Reputatie 2
Dag Kees,

Ik heb de DAB radio"Imperial Dabman i500" een DAB+ Internet en FM radio met antenne aansluiting. Het is een platte deck-tuner met afstandsbediening zonder spaekers.
Ik heb hem gekocht, maar nog niet gebruikt. Hij zit nog nieuw in de doos.
Ik ga hem waarschijnlijk niet gebruiken, omdat ik FM veel mooier en warmer vind en een internet radio heb ik al en ook een aparte DAB ontvanger, nog zonder antenne aansluiting.
Dus als jij belangstelling hebt, dan ben je welkom.
Ik wil wel uit de anonimiteit treden door hier een mail adres te posten.
Laat maar weten.
We kunnen ook een plek hier in Amersfoort afspreken om contact te maken.
Misschien kom je weer met je fiets langs Leusden....

Groeten,
Pjotr
Oeps, dat is wel een heule mooi radio, da's weer een beetje te veel van het goede.
Maar dat is wel wat ik bedoel, alleen de meer kostbare onvangers hebben ook een antenne aansluiting ipv alleen een sprietje. Daar is met wat knutselen wel wat aan te doen, maar ja, toch vreemd.
Op die manier blijft het gemopper over slechte ontvangst bestaan tot dat er overal een zendmast voor het huis staat, net zoals bij mobiele telefonie.
Terwijl ook dat via het internet kan.

Ik kom niet dagelijks langs de mast gefietst maar met enige regelmaat zak ik eens af naar het "verre westen"
Eind vd maand weer.
Ik stuur ook een PB.
Zooo. Effe een multi-tuner van zo'n € 300 gewoon in de doos laten zitten.... 😜 .
Mooie tuner. Zonde om niet te gebruiken.
Reputatie 2
Vergeet niet, dat ik iedere maand minstens E 20,- uitspaar, doordat ik mijn T-Mobile TV pakket heb opgezegd.....
Dus daar kun je mooi een tuner vsn kopen !
Reputatie 7
Badge +28
Ja, slim.👨🏼‍🎓Steeds meer mensen komen erachter dat het waanzin is om maandelijks veel geld te betalen voor het kijken naar de ellenlange reclameblokken op RTL en SBS. Het is prima mogelijk om alleen naar de gratis zenders te kijken. Dan naar geen Geer en Goor.

Al jarenlang zie je dat Ziggo en KPN achteruitgaan in hun aantalTV-abonnementen. En dat terwijl het aantal huishoudens toeneemt.
Reputatie 2
Helamaal mee eens.
In de praktijk kijken wij ik altijd vnl. naar NPO. 1 en 2 en niet naar de 60 overige zenders, die in het pakket zaten. In Amersfoort ontvang ik naast TV Utrecht zelfs ook nog TV West.
Bovendien start FTA veel sneller op, geen eindeloos torrende kastjes, die op moeten starten.
Het dalende aantal abonnementen heeft ook wel te maken met online info opdoen op het internet, mulimedia , Youtube , (Netflix ? , dit weet ik niet of dit buiten het TV pakket kan .....)
Reputatie 7
Badge +28
En op deze manier kijk ik TV. Bij de jeugd zie je steeds vaker dat er geen TV meer in huis is. Die zijn alleen nog maar online bezig.
Reputatie 2
Wow ! Prachtig.
En dit kan allemaal betaald worden van het maandelijks uitgespaarde geld van opgezegde provider TV-pakketten. Dat heb je er in een jaartje uit !
Reputatie 2
Ik wil echter geen cent betalen, dus ook geen vast bedrag aan Canal Digital.
Heb de schotel van het dak gehaald.
Schotel met DUO kop en Rebox ontvanger kan gartis bij mij opgehaald worden in Amersfoort.
Voor wie wil stuur maar een PB via deze site.
Reputatie 7
Badge +28
Maar je kunt dus de schotel nog wel gebruiken voor de Duitse en Engelse zenders.
Heb de schotel van het dak gehaald.
Goed idee, een schotel hoeft niet op het dak, die paar meter dichter bij de satelliet zal het verschil niet maken 🙂
Reputatie 2
Ik ben tevreden met NPO 1, 2 en 3 en 2 locale zenders.
Meer wil ik niet.
Bovendien om via de schotel te kijken, moet ik toch Canal Digitaal betalen , toch ?
Typsov schreef: (Netflix ? , dit weet ik niet of dit buiten het TV pakket kan .....)

Dat kan juist met alleen internet. Netflix mikt juist heel erg op het segment Cord Cutters. In de V.S. raken mensen de reclame tijdens programma's, vooral films, ook zat. Daar heb je elke ca. 7 minuten een kort reclameblok van ca. 1½ à 2 minuten.

Typsov schreef: Bovendien om via de schotel te kijken, moet ik toch Canal Digitaal betalen , toch ?

Nee. De satelliet heeft juist een heel groot FTA aanbod. Héél véél Duitse, maar ook Engelse (BBC!) zenders zijn daar te zien.

Zie ook deze pagina bij Canaldigitaal:
klik op: Meer dan 400 gratis zenders beschikbaar via de satelliet. De zenders waar 'free to air' bij staat zijn dus, meld ik nogmaals, ook zonder Canaldigitaal of Joyne abonnement beschikbaar.
Als je tv al een ingebouwde satelliettuner heeft is de aanschaf alleen de schotel-antenne. En evt. montage en uitrichten door de winkel/bedrijf.

Reageer