Beantwoord

Extra antenne op Digitenne aansluiten, hoe zit dat precies?

  • 9 July 2023
  • 5 reacties
  • 97 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi Allen,

Op de digitenne website staat, dat als de ontvangst slecht is, je een 2e antenne kunt plaatsen.Hoe doe je dat precies?Gewoon een coax splitter er tussen?Zit dat niet in de knel met de 5V antenne spanning?

Ik denk zelf aan zo'n opstelling:

ESN-02 met 2x F-F naar beide antenne's en 1 F-IEC(m) naar een ZXV7200.

 

@Noordzee , weet jij dat misschien?

icon

Beste antwoord door Noordzee 9 July 2023, 19:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @martijn197108 ,

Op de website staat : 

Wil je een extra (buiten)antenne van Digitenne bestellen? Dat kan in de KPN webshop

Daarmee wordt bedoelt dat je een tweede antenne kunt aanschaffen als je bv Digitenne thuis gebruikt en op de camping. En dan hoef je niet steeds de antenne van het dak te schroeven. 

Wat jij bedoelt is wel mogelijk via een coax-splitter. Dat gebruikt tegenwoordig vrijwel niemand meer, los va een enkele DX-hobbyist. In de analoge tijd kwam dat veel vaker voor toen er speciale antennes waren voor Nederland 1 en Nederland 2.  Hoe dat dan nu precies zou werken met de 5 Volt spanning weet ik ook niet, mogelijk heb je dan meerdere power-supplies nodig. Maar met twee antennes wordt de ontvangst niet beter, je kunt ze hoogstens naar twee verschillende zendmasten richten. 

 

 

Hoi @Noordzee ,

Bedankt voor de reactie!

Die opstelling met 2 antenne's, heeft dat zin qua ontvangst?

Ik vraag dit voor een familielid, die zit in een gebied waar eigenlijk een buitenantenne nodig is.Maar dit is in zijn geval helaas niet mogelijk, en aangezien de TV geen insteekkaart ondersteund zal er helaas een ZXV7200 gebruikt moeten worden.

Reputatie 7
Badge +28

Dat heeft alleen maar zin als een bouquet zenders sterker is via zendmast één en een ander bouquet zenders sterker is via een andere zendmast. 

Ik denk niet dat dit vaak voorkomt. 

Wel is uiteraard een buitenantenne aan te bevelen, dat helpt meestal wel met de ontvangst. 

 

 

Duidelijk, dankjewel.

Zo maar 2 antennes parallel kan juist voor een slechter signaal zorgen.
Denk aan een gesprek in een galmende omgeving.

Meerdere antennes kan wel maar dan zo :

En dan wel alle kabels op dezelfde lengte voor gelijke vertraging, zo krap komt dat

NB, de oude digitenne ontvangers hadden 2 tuners, wellicht bedacht voor dit doel (in een ander land ?) maar die waren niet apart te kiezen ( wel met een truuk ) dus dat zal wel niet de intentie zijn geweest.
In mijn Vu+ “toverdoos” heb ik 3 tuners, maar dat allemaal ter zijde.