Geen ontvangst in Vlissingen

  • 2 June 2020
  • 20 reacties
  • 375 keer bekeken

Ik krijg geen ontvangst op de camping Boksweg 1 Vlissingen 

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je gemaakt


20 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Ik krijg geen ontvangst op de camping Boksweg 1 Vlissingen .

 

Ik dat het op een camping is. Belangrijk is als U vanuit een hele andere regio komt éérst opnieuw de zenders zoekt. ( Ik neem aan dat U al wel een geschikte ontvanger hebt voor DVB-T2 / h2.65 . )

Alléén als het eerder al gewerkt heeft op een andere plaats in Zeeland zou het nu zonder zender-zoeken moeten werken. Komt U uit de regio Zuid-Holland Zuid, en heeft U daar al o.a. TV Rijnmond kunnen ontvangen, dan zou in elk geval U die nu ook weer moeten kunnen ontvangen evenals TV Zeeland, en NPO 1 - - 3 .

  • Ontvangt U helemaal niets ?
  • Blijft de zenderlijst helemaal leeg na opnieuw zender-zoeken ?
  • Komen er alleen vreemde ( Vlaamse en/of Franse zenders) in de lijst ?

In Zeeland is er 1 zendmast, die staat in Goes, kun je niet missen.

Vlissingen is zo’n 30km hemelsbreed, dus dat moet kunnen, weet ik uit ervaring. Antenne op hoogte met vrij zicht richting Goes.

Als de antenne een dunne kabel heeft (3 - 4 mm) dan vervangen door een goede kabel, 7mm versie.

Reputatie 5
Badge +1

Ik zie de afstand tot zendmast Goes ook niet als “breekpunt”. Wel de kwaliteit van de “spulletjes” i.c.m. het drukker worden in de ether en allerlei electronica die al dan niet “net aan de eisen” voldoet.

Hoewel er niet een 1 op 1 verband is, werkt een stukje in het amateurblad Electron over de storingsgevoeligheid van DAB+ ontvangers behoorlijk ontnuchterend. Waardoor bleken deze ontvangers gevoelig voor storingen? Eigenlijk alleen omdat er op een filtertje van enkele dubbeltjes is bezuinigd door de fabrikanten.

KPN heeft bij de wisseling naar DVB-T2 aangegeven dat men met dezelfde (actieve ) antenne kan blijven werken als voorheen. Deze hebben een ingebouwde versterker die minimaal de bandbreedte 470 -- 860 MHz doorlaat / versterkt.

Even ervan uitgaande dat bij Bert70 de ontvanger (of TV met DVB-T2 tuner) in orde is, dan zou met een yagi antenne en een goed stukje coax kabel etc. ontvangst zonder enig probleem mogelijk moeten zijn.

 

 

Ik ben in het bezit van een DVB T  T2  antenne aangesloten met coaxkabel.

vandaag weer ontvangst. Storing begint al 2x in de avond .( omstreeks 10 uur)

 

Aha, dan zet er iemand z’n (bv) led verlichting aan.

Heb je dan storing op alle zenders ?

Totaal geen ontvangst. Geeft  led verlichting Dan problemen met ontvangst ?

Reputatie 5
Badge +1

Wat KeesYagi aangeeft zou het kunnen zijn dat LED verlichting stoort. Maar er zijn meer potentiële  storingsbronnen .

 

Als het vrijwel altijd op een vaste tijd begint te storen kan je er wel vanuit gaan dat er een apparaat ( of LED lamp )is dat rond die tijd aan gezet wordt.

Storing is vrijwel nooit op alle frekwenties even sterk. Het kan dus goed zijn dat de ene zender te ontvangen blijft terwijl de ander merkbaar last van storing heeft.

Nu wordt het zo rond 22.00u donker.

Ik kan me zo voorstellen dat er in die buurt dan (straat-)verlichtingis die  ingeschakeld wordt. Of, dat je zelf een (LED-) lampje aan doet..

 

 

Reputatie 5
Badge +4

Hallo @Bert70 

Ik neem aan dat je een ontvanger hebt gehuurd van KPN?

Dan is er eigenlijk geen mogelijkheid om dgtnn te ontvangen in Vlissingen.

Alleen een FTA zal probleemloos werken of anders internet via chromecast

 

Reputatie 5
Badge +1

Flauwekul. Alsof het al dan niet kunnen ontvangen van Digitenne aan het (al dan niet) huren van een KPN ontvanger ligt danwel het al dan niet FTA zijn van een signaal ligt, … 

Grosso modo zijn worden  alle Transport Streams even sterk uitgezonden vanaf Goes. Door allerlei omstandigheden kan op een bepaalde lokatie de ontvangst van de ene frekwentie weleens makkelijker blijken zijn dan de andere. Zeker is het dan geen uitgemaakte zaak dat een FTA-signaal altijd in het voordeel is.

In dit specifieke geval loopt k 21 ( waar de RTS met o.a. NPO 1 - - 3 op zit ) een wat hoger risico vanwege een vrij grote zender in Noord-Frankrijk. Die zendt ook uit op k 21 en ook nog eens vanaf een hoge mast.

 

Als Bert70 een yagi antenne gebruikt en deze richt op de zender Goes is ontvangst gewoon mogelijk.

Dit type antenne heeft een vrij goed richt effect waardoor die a.h.w.  sterk in 1 richting “kijkt”.  Daardoor hebben signalen uit andere richtingen (die mogelijk storingen veroorzaken) veel minder kans.

En passant heeft dit type antenne een “eigen versterking” wat er op neer komt dat er meer signaal ontvangen wordt dan een eenvoudige “spriet”antenne.

Dat ontvangst misschien wat lastiger is met de actieve antenne die KPN levert (of ooit geleverd heeft) is waar. Zo'n antennetje werkt leuk als je een redelijk sterk signaal hebt en weinig vervelende storingsbronnen in de buurt. Maar dat wil geenzins zeggen dat er dan überhaupt geen ontvangst mogelijk is. Het gaat erom de juiste materialen te gebruiken.

Op dit moment is de ontvangst weer goed, maar welk type yagi antenne zou ik dan moeten gebruiken wanneer de storing weer gaat voorkomen.

Als de ontvangst nu goed is en soms niet dan is er iets anders aan de hand, een stoorbron zws.

Of de ontvanger krijgt kuren na een bepaalde tijd aan staan.

Je kunt ergens zien wat de signaal kwaliteit en de signaal sterkte is, ik weet het niet uit m’n hoofd.

@PeterG weet het wel.

Dan is het interessant om te weten wat die waarden zijn met of zonder storing.

Reputatie 5
Badge +1
15 elements yagi antenne

 

Op de foto zie dit type met 15 elementen. Het exemplaar op de foto is voor de UHF Kanalen 21 - - 38 . Soms worden ze ook wel hark-antenne’s genoemd.

Elke element (sprietje) ontvangt signaal en geeft dat door naar de volgende. Het gebogen element zet uiteindelijk het signaal om in elektriciteit en dat gaat via de coaxkabel naar de ontvanger.

Reputatie 5
Badge +1

Als ergens nog een antenne hebt die vroeger gebruikt werd voor analoge TV op de UHF is die prima te gebruiken. (Wel moet die nog in goede conditie zijn natuurlijk)

En vergeet in de ontvanger niet de + 5V uit te zetten. Dit type antenne had nooit een ingebouwde versterker. Indien je de + 5 V aan laat staan is de kans aanwezig dat de ontvanger kapot gaat. (Tenzij die een goede beveiliging tegen kortsluiting heeft natuurlijk)

Voor digitenne de Funke yagi. Gewoon op 5 volt. Zie http://digitennes.nl .

https://digitennes.nl/antennes/443-funke-yaginx-plus-buitenantenne-voor-dvb-t-dvb-t2-8717056977386.html

Reputatie 5
Badge +1

Voor digitenne de Funke yagi. Gewoon op 5 volt. Zie http://digitennes.nl .

https://digitennes.nl/antennes/443-funke-yaginx-plus-buitenantenne-voor-dvb-t-dvb-t2-8717056977386.html


Waarom ??

Om dat er iets met DVB-T / DVB-T2 op de verpakking staat ? Of omdat er “tot 80 km” op staat ? Of toch die grote versterking van 43 dB ?

Je gaat alweer forse risico’s  op storingen lopen indien in het bereik boven de 700 MHz de eerste 5G zender in de buurt aan gaat .. Dit omdat de ingebouwde versterker een bandbreedte heeft van 470 -- 790 MHz. M.a.w., eigenlijk was dit type voor de oude situatie waarin de UHF t/m kanaal 60 voor broadcast bestemd was.

Met 43 dB versterking moet je zowiezo oppassen. Het middel is hier snel erger dan de kwaal. De kans dat je de tuner in de ontvanger gaat oversturen is vrij groot. Enkel als je een lange kabel tussen je antenne en ontvanger hebt van 170 - - 200m zou die 43 dB enigzins verdedigbaar zijn.

De 80 km die men claimt ga je niet halen, tenzij je een zender wilt gaan ontvangen die vanaf een +/- 300m hoge mast zendt met zo’n 100 kW ERP werkt en de antenne vrij zicht heeft.

 

Met de antenne die op de foto staat ontvang ik naast de hier sterkere zenders Den Haag - Zichtenburg en  Rotterdam - Waalhaven ook Roosendaal. Dat ligt op zo'n 53 km. En toen de VRT nog in DVB-T op k 25 vanaf Schoten ( ruim 80 km) was ook die te ontvangen.  En dat alles zonder versterker.

Het gaat nu over een ander type antenne terwijl er soms wel (goede?) ontvangst is. Dus dat lijkt me niet logisch.

 

Signaal kwaliteit en de signaal sterkte voor de xzv7200 ontvanger :

Knopje ANT (links onder op afstandsbediening) en dan het rode knopje (in de rij gekleurde knopje bovenaan).

Reputatie 5
Badge +1

Nog even een opmerking mbt. de Funke YagiNX-Plus. Ik was uitgegaan van de specificaties zoals die genoemd werden in de link.

In de eronder staande “datasheet” wordt een versterking genoemd van 44 dB. Maar niet alleen daar, ook als je links de plaatjes aanklikt zie je een aantal punten groen aangevinkt, o.a. “43 dB “ in een cirkel met daaronder “Gain Level”

Zou je dan wat anders vermoeden dan dat men daar de versterking mee bedoeld ??

Funke is niet zomaar een fabrikant , m.a.w. ik ga er wel van uit dat de techneuten daar goed weten waar ze mee bezig zijn. Reden genoeg om op de Funke website naar specifikaties te zoeken.

Ook daar wordt over 43 dB gesproken, en ook daar blijkt het misleidend te zijn.

( zie: https://www.funke.nl/downloads/20.PC.YAGINX-Plus.1.pdf ) En ook daar zie je in eerste instantie niet waar die 43 dB nou werkelijk voor staat.

Ga je die “43 dB “ uitvergroten, dan zie je in de cirkel die erom heen staat een tekst verschijnen : 

" Level difference between antenna power On & Off   More info: www.funke.nl

Eigenlijk staat er dat de signaalsterkte aan de uitgang 43 dB lager is indien men de  5V DC uit heeft staan.

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Bert70 Welkom hier op het Forum en goed dat je je vraag hier stelt. Verschillende Digitenne-fanaten hebben je topic al gevonden. Kun je met hun opmerkingen uit de voeten? Om even een kleine en overzichtelijke duit in het zakje te doen. Als je onze ontvanger met de antenne binnenshuis gebruikt zul je best wat problemen kunnen ervaren. Waar ik dus benieuwd naar ben is óf je je antenne binnen hebt staan en welk týpe antenne dit is. Kun je daar iets over zeggen? 

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Bert70 Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd. Als ik nog iets kan doen lees ik graag je bericht! 

Reageer