Beantwoord

Geen signaal meer op FTA Digitenne sinds 11-02-2019

  • 12 February 2019
  • 32 reacties
  • 16167 keer bekeken

FTA staat voor Free To Air. Het was tot 11-02-2019 mogelijk om met de in de tv ingebouwde DVB-T2 hd ontvanger, zonder decoder van digitenne de televisiezenders NPO1;2;3 en een regionale zender te ontvangen en ook radiozenders, gratis dus. Gisteravond viel het signaal uit en is ook niet teruggekomen. Natuurlijk eerst de antenne gecheckt en een andere tv+antenne(ook geen signaal meer).
Mijn vraag die die ik nu al 2 uur probeer beantwoord te krijgen is:
Is er gisteren 11-02-2019 iets gewijzigd waardoor de FTA zenders niet meer FTA zijn?
icon

Beste antwoord door PeterG 12 February 2019, 13:14

Bekijk origineel

32 reacties

Er wordt sinds 12 feb. om 05:00 uur met het nieuwe systeem uitgezonden (da's de wijziging). Daardoor kan je met de oude apparaten, die nog DVB-T of DVB-T2 H.264 ondersteunen niets meer ontvangen. Je moet nu een ontvanger hebben die DVB-T2 HEVC ondersteunt. Ook daarmee zijn de NPO zenders FTA te krijgen, dat is niet gewijzigd. In prachtig HD.

Zo'n ontvanger is o.a. te krijgen bij http://amazon.de/. Toets dan in de zoekbalk DVB-T2 HEVC in.
Ze zijn er v.a. ca. 3 tientjes.

Jouw tv ondersteunt geen T2 HEVC. Goedkoopste is dan dus zo'n los ontvangertje.

https://forum.kpn.com/digitenne-12/veranderingen-bij-digitenne-aanvullende-informatie-omzetting-regio-2-midden-2-1-friesland-467063/index2.html

Zie ook in ander topic:
Jan-D schreef:
De omzetting van Digitenne I naar Digitenne II is bij mij geslaagd.
Ik had de antenne (lees meer...)
Bedankt Peter G.
Dat is tenminste een antwoord waar je wat me kan. Ik ben er natuurlijk niet heel blij mee, dat het veranderd is.
Maar hoe bij jij, aan deze info gekomen? Als ik ga zoeken op signaal en digitenne verzand ik in een brij van niet ter zake doende info en stappen die je met een klein beetje verstand zaken allang, als eerste uitgevoerd hebt.
Ik volg "uitzendtechnieken" en zenders al zo'n 40 jaar. Verder ben ik zeer actief op dit forum sinds 29 oktober 2014. Ik heb ook een site (zie onder) waar ik, vaak vers v.d. pers (letterlijk via persberichten) informatie verstrek.

Deze wijziging naar een nieuw systeem is sinds 1 feb. 2018 bekend. Stond zelfs in geschreven pers.
Ook was het al vermeld op dit forum. KPN ziet dit als onderdeel v.d. site.
https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-445235/

De laatste weken ging er onderin NPO 1 een beeldkrant met de mededeling betr. jouw regio (GLD, O-ijssel) van 20:30 tot 20:35 dagelijks. Die heb je dus helaas gemist.

Het oude HD systeem wat nog in je tv's zit, is alweer zo'n 9 jaar oud (niet persé je tv's). KPN heeft voor het allernieuwste gekozen met HEVC (sinds kleine 2 jaar nu), omdat ook Duitsland en België dat hebben. En de decoders ook geschikt zijn voor het oudere systeem, dus je kunt 'm ook mee naar bv. Zweden, Frankrijk en Engeland meenemen zodat je daar de FTA kanalen ter plaatse kan krijgen.

Fabrikanten bouwen de HEVC codering alleen in 4K tv's in. Maar helaas niet in alle (typen). Het blijft opletten. Als je tv's het nog goed doen is een los ontvangertje, zo'n 5 tot 8 % v.d. prijs van een tv, dus een prima oplossing.

Mijn site (sinds 2006): http://breedbeeldweetjes.wordpress.com
Ook: http://totaaltv.nl , http://mediamagazine.nl , http://broadcastmagazine.nl .
Mijn tv is inderdaad een al wat ouder type een jaar of 6. Maar H.265 of HEVC is toch gewoon een codec? Is die dan niet ergens te downloaden om te installeren op mijn tv. Met de laatste update uit 2014, die ik vorig jaar heb uitgevoerd, is deze blijkbaar niet meegekomen. Divx met H.265 voor de computer is vrij te downloaden.
Btw Ik heb een Philips 42PFL3108K/12
Die is in Nederland niet te krijgen, omdat deze ook een satelliet DVB-S ontvanger heeft, en Philips blijkbaar denkt dat daar geen afzet voor is in Nederland.
Heb ook Philips Ger. al gefrägd om een update, maar daar verwacht ik niet veel van.
Ik heb ook een Philips uit 2013, ook die heeft alleen H.264. De codecs voor video en audio zijn helaas ingebakken (bij alle fabrikanten). De fabrikanten hebben graag dat je een nieuwe tv koopt (danwel moet kopen). Verdienen ze meer aan dan nieuwe software op afstand in te laden.

Het is ook niet voor niks dat ze na 2 à 3 jaar allerlei app's (Smart functie) ook niet meer supporten.

HD televisies worden en zijn niet voorzien van HEVC (ofwel H.265). Het is eigenlijk een codec ontwikkeld voor UHD. Maar is ook zeer bandbreedtebesparend voor HD. Daardoor kan DVB-T2 HEVC dezelfde beeldkwaliteit leveren in 5 Mb/s als de kabel (die nog met H.264 werken) in 12 Mb/s.

Ikzelf gebruik al sinds 2003 een digitale ontvanger. (eerst Mr. Zap, toen DVB-C SD, nu IPTV HD via KPN). Hoef ik bij m'n tv tenminste niet zo te letten op wat ie wel en niet kan en toekomst enzo.
Net het volgende antwoord van Philips gehad.
eigenlijk hetzelfde als jij gezegd heb, met als aanvulling, dat ik geen DVB-T2 HD schijn te hebben terwijl dat toch in de spec's staat.
Toch een kastje kopen, dan maar.
"vielen Dank, dass Sie sich mit Ihrer Anfrage an unseren Kundenservice gewandt haben.
Im 2006 wurde in Deutschland von analoger Antennenübertragung auf digital umgestellt. Der dabei verwendete Standard lautet: "DVB-T". Anfang 2017 wurde von DVB-T auf DVB-T2 HD umgestellt.
Ihr Fernsehgerät besitzt einen DVB-T Tuner aber keinen DVB-T2 HD, so dass Sie für dessen Empfang einen zusätzlichen DVB-T2 HD Receiver benötigen. Als Anschlussart nutzen Sie entweder SCART oder HDMI, wobei letzteres qualitativ die bessere Variante darstellt. "
Nogmaals bedankt voor je duidelijke uiteenzetting. Ton
Als ik ga zoeken op signaal en digitenne verzand ik in een brij van niet ter zake doende info en stappen die je met een klein beetje verstand zaken allang, als eerste uitgevoerd hebt.
Dat is dus het probleem met veel zaken die een beetje dieper gaan dan het eerste zoekresultaat op het www.
Daar is dit weer een mooi voorbeeld van.
Tja, die specs zijn dus ook 6 jaar oud. Toen bestond H.265 nog helemaal niet. En wisten ze ook niet dat er HEVC / H.265 zou komen.

Die vermelding DVB-T2 HD moet je dus in het kader van de tijd zien ... 😉 Vóór 2017: H.264
Tegenwoordig wordt met DVB-T2 HD dus HEVC bedoeld. Sinds 2017: H.265 / HEVC
Reputatie 1
Beste @PeterG,

Ik reageer ook even in dit bericht. Ik heb hetzelfde probleem alleen kwam ik hier vanmorgen achter.
Ik heb wel een nieuwe ontvanger en een abbonnement maar ook bij mij zegt hij sinds vanmorgen dat er geen signaal meer is.

Ik heb nog wel even door de anntenne te verplaatsen gezocht naar een nieuw signaal maar dat heb ik nog niet gevonden. Weet jij misschien of er meer is uitgevallen / uitgezet? Ik zit in noord Gelderland en een goed signaal vinden was altijd al lastig.

Groet,
William.
@William76
Er is niets veranderd aan de opstelling en vermogen v.d. zenders.

Welke type antenne heb je nu? En zit ie buiten of binnen. En welke hoogte?
En Gelderland is een buitenantenne wel te adviseren. Op zo'n 4 meter of meer boven de grond.
Reputatie 1
@Peterg,

Dank voor je reactie. Ik heb juist van de week een zo'n nieuwe funke antenne gekregen omdat het ontvangst slecht was. Deze staat buiten en had tot gisteren goed beeld en een ontvangst rond de 98%
Maar nu is er totaal geen ontvangst meer. De melding is 'Geen Digitenne Signaal'.

Vreemd, ik zal de atenne nog eens wat gaan verplaatsen in de hoop iets te vinden maar wel vreemd dat het precies tegelijk gebeurd met het stoppen van de uitzendingen op het oude systeem.

Groet,
William.
Ik heb een simpele sprietantenne van een tientje, staat achter de tv uit het zicht en perfecte ontvangst, ook in Gelderland, Apeldoorn.
Aha, William
Check eens of het lampje v.d. antenne nog brandt als de ontvanger aan staat.
Die melding kreeg een kennis van me ook. Bleek 'kink' i.d kabel naar de antenne. (bij aansluiting op het kastje, met de schroefverloop op de coax. Buitenantenne heeft ook schroefkoppeling)
Reputatie 1
@PerterG,

Dank voor de tip. Dat was het helaas niet. Het lampje brand wel. Maar het lijkt er op dat ik sinds gisteren in Overijssel woon. Ik moet kennelijk vanaf vandaag de Overijsselse zenders hebben. Nu weer 100% signaal.
Het zal vast iets met de overgang te maken hebben en ik verwacht ook niet dat dit de laatste keer zal zijn. Wel enorm bedankt voor het mee denken.

Groeten,
William.
Dit is goedkoop maar is het ook wat. Heeft er al iemand ervaring mee? Rare omschrijving hè? Ik weet niet of het toegestaan is om de link erbij te plaatsen dus dat doe ik maar even niet.

Heb ik de reactie net ingestuurd, zie ik dat er toch een icoontje met H.265 op de doos staat dus het zou kunnen werken. Ik wordt onpasselijk van de brakke omschrijvingen die sommige handelaren hanteren en ik erger mij ook aan het feit dat, bij tv's nooit meer aangegeven wordt wat voor tuner(s) er in zitten. Dat moet je iedere keer op internet nazoeken en dat maakt toch het verschil tussen een monitor en een tv-toestel.
@Ragnar
Alleen de term "satellietontvanger" klopt natuurlijk voor geen meter bij een DVB-T2 ontvanger! Met deze kan zelfs geen satelliet worden ontvangen want daar is een DVB-S2 ontvanger voor nodig en die zit er niet eens in. Ze weten dus eigenlijk niet eens wat ze verkopen. Zucht.

H.265 = HEVC inderdaad
Ik heb een tv in de camper, de Avtex L199 DRS, die H.265 geschikt is volgens de leverancier. Tot 7 maart kon ik met active DVB-T2 antenne in Meppel NPO1, 2 en 3 nog als Fta ontvangen. Vanaf de 8ste was het gedaan. De TV leest wel alles in maar kanaal 1, 2 en 3 worden niet meer getoond. Vanaf RTL4 zie ik in de EPG wel de overige zenders (geen beeld en geluid maar dat klopt want ik heb immers geen abonnement) maar geen 123 (ook geen EPG, ze zijn plots verdwenen). Weet iemand de reden.
Wel opnieuw gescand, @TonHamberg ? KPN is bezig ook frequenties te wijzigen namelijk.
Vaak wel nodig vóór scannen eerst huidige instellingen te wissen. (!)
Nog even een aanvulling op dit verhaal.
Eerst een oude computer, met Ubuntu, op mijn tv aangesloten om toch de vrije Nederlandse zenders, via NPO-live te kunnen bekijken. Daarvoor moest ik eerst een verloop van vga naar hdmi vinden. Dat is een usb--> hdmi videokaart geworden. Zo af en toe nog eens gekeken of het misschien toch nog via de DVB-T tuner lukte. En waarachtig in Enkhuizen staat nog een zender die niet omgezet is, psst...niet verder vertellen.
Ik woon net op het uiterste snijpunt van 3 of meer zenders. dien ten gevolge kon ik ook resp. Omroep Flevoland; rtv Oost en rtv Drenthe maar ook NH als regionale zender ontvangen. Zei het allen met een zwak signaal en was een buitenantenne noodzakelijk.
Toen ik NH ontdekte heb ik mijn buitenantenne een meter hoger bevestigd en een kwartslag gedraaid, van Lelystad richting Enkhuizen en zie ik heb weer een volle bak wat signaal en kwaliteit betreft.
Voor zo lang als dat duurt en ik hoop dat het heel lang is.
Reputatie 7
Badge +28
Op 9 juli 2019 is jouw feestje voorbij. Dan gaan ook Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht over op DVB-T2.

Maar waarom koop je geen nieuwe FTA-Ontvanger op amazon.de? Zo duur is dat niet.....
Op 9 juli 2019 is jouw feestje voorbij. Dan gaan ook Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht over op DVB-T2.

Maar waarom koop je geen nieuwe FTA-Ontvanger op amazon.de? Zo duur is dat niet.....

Ze zijn er al voor zo'n € 27 ....
Beste PeterG,
Ik woon in Nijmegen/Gelderland en heb een nieuwe Smart TV van Philips (43PUS7303/12) met ingebouwde DVB-T2 ontvanger en HEVC (H.265). Welke antenne heb ik nodig om FreeToAir NPO en regionale zenders te ontvangen? Ik kon geen digitale zenders vinden met mijn oude Funke V3 antenne. Heb ik een V5 antenne nodig? Bij voorbaat bedankt voor uw hulp.
Groet Skule
Hallo @Skule ,
zelf woon ik ook in Gelderland en heb bij het onderdelenhuis een simpele König-sprietantenne gehaald voor € 9,99 en werkt perfect direct aan de TV gekoppeld op de 75Ohm-ingang.
Goede tip van @Jan-D , @Skule . Echter, hoe verder van een zendmast des te noodzakelijker is een actieve (buiten)antenne. Een power inserter (antenne voeding) is dan óók nodig.

KPN heeft momenteel alleen de v5 in het assortiment, dat is ook de aanbevolen antenne. Maar we hebben ook gebruikers die met de oudere haaienvin, buiten gemonteerd, goede ontvangst meldden.
Soms is een andere antenne-opstelling al voldoende.

Reageer