Beantwoord

Geen TV Drenthe, woon wel in Drenthe

  • 5 July 2020
  • 15 reacties
  • 305 keer bekeken

Reputatie 1

Als ik, woonachtig in noordoost Drenthe,  de tuner laat zoeken naar zenders, vindt ie alles prima, behalve TV Drenthe.
Wel Omrop Fryslan, TV Noord.
Slechts af en toe komt TV Drenthe 'blokkerig’ door,  tegelijk met TV Oost trouwens.

Dit is toch vreemd.
Wat doen we daar aan?

icon

Beste antwoord door Noordzee 7 July 2020, 20:49

Bekijk origineel

15 reacties

Dan zit je een ‘beetje ver’ van Hoogersmilde en dichter bij de zendmast voor Groningen.

Heb je wel zenders gezocht “op provincie”? (mogelijk gaan NPO 1 t/m 3 dan ook slecht worden omdat dat hetzelfde opstelpunt en frequentie is als de regionale omroep.)

Ook kan de opstelling van de antenne enorm schelen. Ik denk dat ie naar buiten moet op zeker 5 meter hoogte en goed gericht op Hoogersmilde. En zeker geen bouw ertussen.

Noordoost Drenthe is Groningen :-)

Voor die regio is de afstand tot Smilde of Groningen-stad in dezelfde orde grootte, het hangt er van af waar je zit langs de provincie grens.

Maar de omstandig ter plekke kunnen zeker van invloed zijn.

Een betere antenne kabel kan ook al veel schelen, wat heb je nu, dikte ? 7mm of veel dunner ?

Heeft de antenne een F-connector, zo ja dan eenvoudig te vervangen.

Reputatie 7
Badge +28

Als ik, woonachtig in noordoost Drenthe,  de tuner laat zoeken naar zenders, vindt ie alles prima, behalve TV Drenthe.
Wel Omrop Fryslan, TV Noord.
Slechts af en toe komt TV Drenthe 'blokkerig’ door,  tegelijk met TV Oost trouwens.

Dit is toch vreemd.
Wat doen we daar aan?

@RobertJohn

In het hele oosten en zuiden van onze provincie is de ontvangst van onze regionale omroep via Digitenne lastig tot zelfs onmogelijk. Alleen met een goede richtingsgevoelige antenne op minimaal vijf meter hoog heb je kans op ontvangst. Ik woon ook in het Oosten van Drenthe en het is mij gelukt nadat ik de oude antenne heb vervangen door de nieuwe Funke V5 (zie foto). Als je deze antenne nog niet hebt, dan kan KPN jou deze gratis verstrekken. 
 

Wel is het zaak dat je dan de antenne goed gaat uitrichten op kanaal 22. Want op dit kanaal wordt RTV Drenthe uitgezonden. Je kunt dan handmatig zoeken op RF-kanaal 22 en dan draaien aan jouw Antenne waarbij je  dan gebruik maakt van de signaalmeter uit het menu. 
 

Kun je aangeven of je de Funke V5 (zie foto hieronder) al in gebruik hebt? 
 

 

Reputatie 1

Dank voor de reakties!

met de binnenantenne ontvang ik 100% Friesland en Noord,
schakel ik over de buitenantenne op zo’n 6 meter hoogte dan komen allerlei duitse zenders prima binnen.
Behalve TV Drenthe…….
Hoogersmilde zit op ong 25km afstand met 40Kw zou die toch goed moeten binnenkomen.
Heb kanaal 22 (o.a.TV Drenthe) handmatig toegevoegd, want ik neem aan dat ik alle zenders ontvang vanuit Groningen

Reputatie 7
Badge +28

@RobertJohn

Aangezien jij wel de Duitse zenders ontvangt, vermoed ik dat je de antenne niet richting Smilde hebt uitgericht. 
 
Voor het uitrichten van je antenne kun je handmatig zoeken op RF-kanaal 22. Dan hoor je TV Drenthe te ontvangen als de antenne de goede kant op staat. 
 

Als je de antenne-positie geoptimaliseerd hebt, zou je daarna regionaal kunnen zoeken op de provincie Drenthe.

 

Reputatie 1

dank, Noordzee voor je antwoord.
Wat blijft, helaas   is dat KPN  Digitenne aanbiedt met een binnenhuisantenne,  maar je hebt dus op sommige plekken, zoals hier in n.o.Drenthe   nog steeds een ouderwetse hoge buitenmast nodig met een uitgerichte antenne om je eigen regionale zender te ontvangen.

Reputatie 7
Badge +28

@RobertJohn 

Als jij een buitenantenne wlilt gaan gebruiken, dan kan een moderator jou gratis een buitenmontageset toesturen. 
 

Geef dan even aan als je dat wilt. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om TV Noord en omroep Friesland als regionale zenders te gebruiken in jouw zenderlijst. 

Alle regionale omroepen kunnen ook via internet bekeken en beluistert worden.

En beluistert via de ether via FM en DAB+.

Websites met streams.

Reputatie 7
Badge +13

@RobertJohn Welkom op het forum. Ik zie dat je al van uitstekend advies bent voorzien. Helaas denk ik dat uitrichten en opnieuw zoeken naar de zender in kwestie de enige optie is die ik kan bedenken op dit moment omdat ik geen invloed kan uitoefenen op het signaal zelf. Stuur gerust nog even een bericht als je gebruik wil maken van een montage-set van KPN. Dan stuur ik je die op! Zou je dan wel jouw profiel kunnen aanvullen en mij een seintje kunnen geven wanneer dat is gebeurd?

Reputatie 1

Hoi Remco,  ja ik ben zéker al goed geholpen op het forum.
KPN gaat helaas wat vreemd om met de signalen van o.a. de regionale zenders.
Zelfde probleem doet zich voor bij m’n broer, die aan de rand van Gelderland woont en TV Gelderland niet kan ontvangen met z’n digitenneset.  Wel Utrecht Flevoland en NoordHolland.
Wij gaan over op een schotel en laten digitenne voor wat het is.
Voor onze mobieltjes blijven we graag bij KPN, want op dát gebied doen ze het uitstekend!

Reputatie 7
Badge +28

@RobertJohn ,

Je zou er ook voor kunnen kiezen om Digitenne te behouden en daarnaast speciaal voor TV Drenthe een FTA-satellietontvanger aan te schaffen. 

TV Drenthe is namelijk gratis te ontvangen via de satelliet op 23 graden oost. 

Een abonnement op CanalDigitaal is namelijk best wel kostbaar. 

Reputatie 1

Ja, klopt, Noordzee, maar de mogelijkheden van CanalDigitaal zijn vele malen groter en ik vind dat opwegen tegen de kosten t.o.v. Digitenne, die hun abo-gelden al zowat verdubbeld hebben.
Dank nogmaals voor je raadgevingen, dit is een prima forum met betrokken lezers!

Reputatie 7
Badge +28

OK, Graag gedaan. En ik kan je inderdaad bevestigen dat je met satelliet-TV meer mogelijkheden hebt om meer TV-zenders te ontvangen. 

Succes met het plaatsen van de schotel. 

 

Reputatie 1

Dankjewel nogmaals voor alle reakties !! Top!!

Je zit in een niet bekabeld gebied begrijp ik ?

Naast de schotel kun je altijd nog een koop DVB-T2 (digitenne) ontvanger hebben, kost niet veel en is altijd handig.

Hier nog een mooi voorbeeld van een antenne opstelling :

https://forum.kpn.com/digitenne-12/digitenne-ontvangst-is-niet-goed-453376?postid=633896#post633896

Reageer