Beantwoord

Haperende ontvangst digitenne dvb t2

  • 14 March 2019
  • 20 reacties
  • 1425 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo,
Sinds de omzetting naar dvb t2 heb ik last van hick-ups van het signaal; onregelmatig, soms elke paar minuten, soms ook uren niet. Wat mij opvalt is dat de signaalkwaliteit tijdens zo'n hick-ups terugvalt van 100% naar geen signaal (0%). Meestal minder dan een seconde maar genoeg om beeld en geluid te bevriezen.

Ik gebruik de standaard dvb t2 ontvanger met de Funke antenne. De antenne staat op zolder en wordt gevoed door een externe voeding. Na de voeding wordt het signaal gesplitst voor 2 televisies. Verwijderen van de externe voeding en splitter heeft geen effect.

De totale kabellengte is 20 meter; de standaard kabel en verlengkabel van de KPN en, om van de bovenverdieping naar beneden te komen, een 10 m lange fatsoenlijke verlengkabel.

Externe voeding heb ik inmiddels gewisseld en verwijderd; geen resultaat. Splitter verwijderd; geen resultaat. Verdraaien van de antenne levert ook niks op daar het signaal al 100% is (op beide ontvangers).

Iemand ervaringen zoals bovenstaand of ideeën wat ik nog kan proberen?

Philip
icon

Beste antwoord door Phil73 25 May 2019, 14:36

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Philip,

Als ik jouw verhaal lees, lijkt de oorzaak te liggen in een lokale storingsbron. Zo heb ik vroeger in een andere woning last gehad van een alarminstallatie van een ouderencomplex. Maar het kan bij ju ook b.v aan een router liggen of een andere storingsbron.

Vermoedelijk is het best lastig om jouw probleem op te lossen. Heb je al geprobeerd om jouw antenne een andere plaats te geven, b.v. aan de andere kant van het huis.
Reputatie 1
Hoi Noordzee,

Dank je wel voor je reactie. Gelukkig wonen mijn buren op enige afstand dus vermoedelijk heb ik zelf de stoorbron in huis..... Ik gebruik een 4G to WiFi modem voor internet, die kan ik eens uitzetten hoewel die ver uit elkaar staan (zolder en begane grond). Maar ik zal een wat gaan experimenteren. Zou het ook een slechte kabel / kabelbreuk kunnen zijn?

Wat mij verder opvalt is dat ik de prestatie van de antenne met 2 balkjes werd weergegeven, één voor sterkte en één voor kwaliteit. Met de 7200 ontvanger is alleen de kwaliteit nog zichtbaar. Ik kan me voorstellen dat de sterkte onvoldoende is maar de kwaliteit nog goed. Op het moment dat het signaal helemaal wegvalt is de kwaliteit onmeetbaar wat het springerige gedrag van de signaalkwaliteit zou kunnen verklaren. Is er een mogelijkheid om de signaalsterkte te kunnen bekijken?

Philip
Reputatie 7
Badge +28
Nee, er is alleen maar één meter in het menu zichtbaar.

Andere mogelijkheden om het probleem te verhelpen:

  1. Gebruik een buitenantenne, bij voorkeur de Funke V5.
  2. Ga met je ontvanger eerst is terug naar de fabrieksinstellingen.
  3. Daarna een nieuw opdracht voor zenders zoeken via de optie uitgebreid zenderzoeken.
Natuurlijk is de kabel ook belangrijk, maar vermoedelijk ligt daar het probleem niet, aangezien je deze kabel al lang gebruikt.

Beter is om wat te experimenteren met de antenne en de richting van de antenne.
Reputatie 1
Thnx. Heb een (gratis) verlengkabel besteld bij de KPN om wat met de positie van de antenne te kunnen schuiven.

Phil
Reputatie 4
Badge +4


Iemand ervaringen zoals bovenstaand of ideeën wat ik nog kan proberen?

Philip

Ja deze ervaring heb ik ook met de nieuwe ontvanger.
Ergens staat hier een topic over.

Theo
Reputatie 1
Hoi,

Inmiddels de antenne verwisseld voor een exemplaar dat ik nog had liggen en verder niks veranderd; probleem in ieder geval zeer sterk verminderd. Blijf het zo even aanzien, er waren gisteravond nog wat hick-ups maar dat kan ook door de harde wind veroorzaakt zijn.

Phil
Reputatie 7
Badge +28
Fijn dat een nieuwe antenne al verbetering geeft! Nu nog wat experimenteren van de plek waar je de antenne neerzet. (Zo ver mogelijk verwijderd van de storingsbron, maar dat wordt dus puzzelen.)
Reputatie 1
Vanavond hele avond zonder storing kunnen kijken echter na terugzappen op NPO1 nauwelijks beeld. Signaalkwaliteit springt van 100% naar 0%, maar vooral 0%.

Inmiddels ook wat andere berichten op dit forum gelezen waaronder het uit- en aanzetten van de ontvanger en ja hoor, na opnieuw opgestart te hebben is de ontvangst van NPO1 weer perfect. Lijkt me dan toch een probleem van de firmware/software van de ontvanger.

Voor nu even prima workaround om de ontvanger opnieuw op te starten maar dat lijkt me toch iets om in een toekomstige update te repareren: KPN lijkt me nu aan zet...

Phil
Reputatie 7
Badge +21
Hoi Phil. Wat vervelend dat het signaal soms wegvalt en dat het beeld daardoor bevriest. Goed om te lezen dat je door het aan- en uitzetten van de ontvanger het probleem voor nu kan verhelpen. Natuurlijk is dit niet de bedoeling. Ik zal dit intern doorgeven en hoop dat het in een toekomstige update verholpen kan worden.
Reputatie 1
Hi Vikash,

Bedankt voor je reactie. Is er met enige regelmaat een update beschikbaar of zit ik de komende maanden aan deze workaround vast?

Groet,
Pil
Reputatie 7
Badge +21
Er komen regelmatig updates voorbij. Helaas is het bij mij niet bekend voor wanneer de volgende gepland staat.
Reputatie 1
Ok, jammer. Vanavond zijn de NPO kanalen kansloos. De rest is prima. Komend weekend maar eens proberen om de antenne buiten aan de schoorsteen te monteren.

Phil
Reputatie 7
Badge +21
Komend weekend maar eens proberen om de antenne buiten aan de schoorsteen te monteren.

Het is altijd beter om de antenne buiten te monteren. Ik ben erg benieuwd of dit het probleem verhelpt.
Reputatie 1
Hallo,

Inmiddels bijna een week weer goede ontvangst. 😀 Verplaatsing van de antenne tegen de buitenmuur op zolder richting de dichtstbijzijnde zendmast (Den Bosch) zorgt voor voldoende signaal. Op sommige zenders af en toe blokjes bij een voorbijrijdende auto maar dat is niet zo vaak.

Antenne volledig buiten plaatsen zou dit wellicht oplossen maar die moeite heb ik er niet voor over.

Conclusie (s):
1. DVB T2 (of de ontvanger) vereist een hogere signaalsterkte.
2. De ontvanger in combinatie met software release 32 geeft geen ander signaalsterkte niveau weer dan 0% (geen signaal) of 100%.

Met name dat laatste is lastig bij het vinden van een nieuwe antennepositie.

Phil
Reputatie 7
Badge +28
Fijn dat het verplaatsen van de antenne inderdaad de oplossing is. (zie eerste reactie..)

Ik verwacht dat je van de zomer nog betere ontvangst gaat krijgen op een flink aantal zenders. (O.a. RTL, CNN en SBS)

Want nu wordt er in Brabant nog uitgezonden via de kanaalnummers 56 en 60. Deze kanalen zijn best storingsgevoelig. Vanaf komende zomer gaat er uitgezonden worden vanaf lagere kanaalnummers.
Reputatie 5
Badge +4
Voor de signaalsterkte moet je na ANT ook op de RODE toets drukken, dan krijg je zowel signaal sterkte als kwaliteit te zien. Anders is het antenne uitrichtten niet te doen!
Reputatie 7
Badge +28
@Phil73

Inmiddels is in jouw regio de frequentiewijziging doorgevoerd. Als het goed is, is de ontvangst nu verder verbeterd. Klopt dat?
Reputatie 1
Hallo allen,

Bedank voor de tip met de rode knop, dit biedt mogelijkheden tot onderzoek. Zo blijkt de signaalsterkte gemiddeld maar 10 tot 20 % te bedragen na de update van afgelopen week. Niet heel veel mijns inziens.

Gek genoeg in de woonkamer (langere kabel) meer signaal dan op de slaapkamer.

Beetje ronddraaien met de antenne levert 10 % verbetering op. Niet heel veel maar het beeld is onder normale condities prima. Met onweer of passerende automobilisten zijn er soms blokjes zichtbaar.

Voor nu acceptabel. Als ik zin in de klus krijg (of de ontvangst verslechterd) gaat de antenne naar buiten.

Bedankt iedereen voor het meedenken en hopelijk heeft een ander ook iets aan het bovenstaande...

Groet,
Philip
Reputatie 1
Helaas, sinds gisteren enorme haperingen bij het zappen. Na het wisselen van kanaal duurt het 15-30 seconden voordat beeld en geluid stabiel is. Signaalkwaliteit is dan wel weer 100% en signaalsterkte 40%. Soms helpt uit- en aanzetten van de ontvanger maar dat duurt uiteraard ook even.

Vriendin is er inmiddels klaar mee en is al een schotel aan het uitzoeken. Ik ben alleen bang dat dan het hele circus weer opnieuw begint maar dan met Canal Digitaal.

'T is wat die moderne telecommunicatie. ..

Nou heb ik bovenstaande probleem eerder gelezen op het forum. Morgen maar eens zoeken .... zucht.

Phil
Reputatie 7
Badge +21
Wat vervelend dat de hapering weer terug zijn. Zou je de ontvanger nog één keer willen resetten. Mocht dit het probleem niet verhelpen, laat dan je gegevens achter op het KPN Forum profiel dan stuur ik je een nieuwe ontvanger jou kant op.

Reageer