NPO 2 Extra is vervangen door NPO 1 Extra

  • 1 November 2023
  • 17 reacties
  • 403 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +28

Sinds 1 november 2023 is de zender NPO 2 Extra vervangen door NPO 1 Extra. 

De zender is vrij te zien via de Regionale Transport Stream. (bouquet 1) 

Kijk je via een Digitenne-abonnement? Dan is NPO 1 Extra te zien via voorkeuze 34. 


17 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Dat heb ik gezien ja. Heel jammer.

ai, dat is wel een beetje jammer. 

Maar vast gedaan om de providers niet in de wielen te rijden met hun pluspakket. O.a. kpn en ziggo hebben alleen nog NPO 2 Extra in het pluspakket. NPO 1 Extra en NPO Politiek zit nu bij beiden in het basispakket. Ziggo zelfs ongecodeerd.

Maar ook goed nieuws! Via NPO start nog steeds gratis te krijgen.

Nieuwe versie: npo.nl/start.

De oude nog tot 1 december: npostart.nl.

dit is echt heel jammer, van goede naar domme TV vreselijk

dit is echt heel jammer, van goede naar domme TV vreselijk

Hoi @joevsa 

Je hebt internet. Dus kun je online naar NPO 2 extra kijken. Via NPO start. http://npo.nl/start .

Dit blijkt de NPO gedaan te hebben vanwege o.a. het 8 uur journaal met gebarentolk. Ook worden andere evenementen via dit kanaal met gebarentolk doorgegeven. Ze hadden eerder al alle providers daarom verzocht om deze zender in het basispakket te plaatsen. Hier hebben de providers gevolg aan gegeven.

De NPO heeft deze service voor slechthorenden nu ook via Digitenne. Ik vind dat op zich wel goed.

Reputatie 5
Badge +5

@PeterG 

 

Dat internet klopt. Maar ik nam vaak concerten op met mijn harddiskrecorder.

Dat is nu niet meer mogelijk.

Dat is jammer @JanBar . Daar zie ik nu inderdaad geen enkele mogelijkheid meer voor.

Pop? Klassiek?

Aan de andere kant, als je abonneert op NPOstart zijn die concerten vaak nog jaren beschikbaar.

 

Reputatie 5
Badge +5

Jazz Peter

Een extra abonnement ga ik niet afsluiten Naar mijn mening moeten alle met publiek geld bekostigde zenders vrij beschikbaar zijn.

Het vrij beschikbaar zijn van de NPO op Digitenne is zo'n 15 jaar gelden een hele strijd geweest.

Ik heb bij 2e Kamerleden nog de bewering van KPN dat coderen beter is voor de beeldkwaliteit moeten weerleggen door te verwijzen naar Duitsland.

Een en ander is vast nog wel terug te vinden op usenet.


 

Naar mijn mening moeten alle met publiek geld bekostigde zenders vrij beschikbaar zijn.

Klopt. Zijn ze ook. Daar is internet voor. Veel goedkoper dan een lineair kanaal waar flink wat extra Buma/Stemra en andere rechten door de uitzender voor moeten worden betaalt. En dat betalen we dan weer allemaal via de belasting extra. Via abonnement op NPOplus alleen diegenen die het ook echt willen.

Dit is natuurlijk wel 2023. NPOstart kost als NPOplus nog geen 3 euro per maand.

En hoe vaak kijk je die concerten nog? Ik heb er middels DVD (gekocht en zelf opgenomen) en BRD ruim 150. Kom er nooit meer aan toe.

Reputatie 5
Badge +5

Misschien denk ik wel ouderwets. 🤔
Dat zal de leeftijd wel zijn.
Maar het gaat wel erg of-topic nu.

Kpn, waarom is dit omgewisseld? Alleen voor de verkiezingen of blijvend? Ik hoop op het 1e.

@Robert-01 

Dit heeft de NPO gedaan. 

De reden is onder meer de gebarentolk via NPO 1 extra. De wijziging is definitief. NPO 2 extra komt niet meer via de fta DVB-T2 van de NPO.

De NPO zenders vallen onder de NPO. Daar is ook geen kpn digitenne abonnement voor nodig. 

Alle tv zenders van de NPO zijn gratis (in SD) via NPO start te krijgen. Website http://npo.nl/start en app voor smart-tv's, tablet en smartphone. 

Oké Peter, dank voor dit verhelderende antwoord.

Graag NPO 2 extra terug in het pakket en niet dat stomme NPO 1 extra.


Admin: bericht en reactie samengevoegd met bestaand topic over deze wijziging

Ten eerste moet je hiervoor bij de NPO zelf zijn. KPN heeft niets te zeggen over de invulling van het zonder abonnement beschikbare zenderpakket van de NPO.

Dit is gedaan vanwege het gebruik van deze zender als 'toegankelijkheids’zender. Het nieuws van 20:00 uur wordt daarop voorzien van een gebarentolk. En ook andere programma's als The Passion en het Songfestival.

Je hebt dit gepost en dus heb je internet.

Op een smart-tv kan je met de NPO start app ook NPO 2 extra kijken.

Verder via app op tablet, telefoon.

En de website http://npostart.nl . Of ga direct naar de nieuwe versie via http://npo.nl/start .

NPO 2 extra was er nog in coronatijd op gezet omdat men niet naar het theater kon. Door af te dragen rechten op uitzendingen konden uitvoerenden zo toch nog wat verdienen én kon het publiek naar concerten en theater voorstellingen kijken.

Zie ook

https://www.totaaltv.nl/nieuws/digitenne-zenderaanbod-aangepast-met-npo-1-extra/

Alles van waarde is weerloos, zo blijkt maar weer.

Reputatie 4
Badge +4

Vraag voor alle wiskids. Ik weet dat bij digitenne er een ruimte probleem is.

Maar sinds de komst van DAB+ heeft het doorgeven van radio stations via DVBT2 geen toegevoegde waarde meer. Bij de NPO worden 9! radiozenders doorgegeven, als je deze weglaat is er dan ruimte voor 1 tv zender extra? (Ik weet dat dan de mediawet moet worden aangepast) maar als dit kan zou NPO2extra daarvoor terug kunnen komen. Ben benieuwd.

(Is dan wellicht ook een idee voor een groot aantal andere digitenne radio zenders)

Reputatie 7
Badge +28

Dat zou je denken @Koos2, maar dat is niet helemaal waar.

Dat kun je zien aan deze plaatjes van de website digitalbitrate.com :

De negen radiozenders nemen maar 1,0 Mb/sec in van de beschikbare data. De gemiddelde TV-zender ongeveer 3,5 Mbit/sec.

De inhoud van deze NPO-mux wordt trouwens niet door KPN bepaald, maar door de NPO zelf. 

 

Ik ben het overigens wel met je eens dat de doorgifte van radiozenders via de TV volkomen flauwekul is. Maar ik verbaas me er al jaren over dat er hele volksstammen wel degelijk naar de radio luisteren via de TV-ontvanger. Er is dus een markt voor.  

Reageer