Beantwoord

Op camping in Gelderland ontvang ik digitenne van Drenthe, hoe kan dat?

  • 15 June 2021
  • 9 reacties
  • 102 keer bekeken

Reputatie 1

Ik woon in Drenthe. Dus thuis krijg ik digitenne via kanaal 22; RTV Drenthe en RTV Oost.

Ik gebruik een Strong digital HD receiver SRT 8211.

Kort geleden zijn we naar een camping geweest in het plaatsje Harfsen inĀ Gelderland.

Aldaar digitenne geinstalleerd. De receiver zoekt automatisch de ontvangst en blijkt kanaal 22 uit te zenden; dus RTV Drenthe en RTV Oost.Ā  Het beeld was perfect. Maar ik had verwacht dat digitenne kanaal 26 en 42; omroep Gelderland zou gaan pakken. Maar dus niet. Ik vraag me af hoe dit kan? Weet iemand dit?

icon

Beste antwoord door PeterG 15 June 2021, 12:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +28

HalloĀ @gruttoĀ ,

De reden hiervoor is dat in de provincie Overijssel ook RTV Drenthe en RTV Oost worden uitgezonden via kanaal 22.Ā 

Kennelijk is in HarfsenĀ het signaal uit Overijssel sterker dan het signaal van Gelderland. Logisch, want de zendmast van Deventer is niet ver weg.Ā 

Wil je TV Gelderland en Omroep Flevoland ontvangen? Zoek dan handmatig op kanaal Ā 26.

Reputatie 1

Bedankt voor je antwoord! Ik hadĀ tevens handmatig op kanaal 26 gezocht echter daar had ik geen ontvangst.

Reputatie 7
Badge +28

Wellicht helpt het draaien aan de antenne nog iets? Maar anders kun je gewoon naar RTV Drenthe en RTV Oost kijken.Ā 

Het is nu eenmaal zo dat het bereik van de zendmasten niet helemaal precies de provinciegrenzen volgt.Ā 

In Gelderland is de zendmast die in de provincie Drenthe staat never te ontvangen. Dan krijg je de zendmast van, waarschijnlijk, Arnhem. En daar zitten omroep Gelderland en omroep Flevoland op.

Op die camping zit je niet zo heel ver van Deventer. Die zendmast (uhf uitzendkanaal 22) zend naast TV Oost ook TV Drenthe uit.

De NPO zenders zijn landelijk te krijgen. De regionalen, de naam zegt het al, regionaal.

Als je in Noord-holland bent zul je TV-NH krijgen.

Reputatie 1

Beste PeterG,

Toch ontving ik in Harfsen tv Drenthe en tv Overijssel. Tv Gelderland kon ik niet ontvangen. Heb je een verklaring?

Reputatie 7
Badge +28

@PeterGĀ @gruttoĀ 

Harfsen ligt helemaal in het noorden van Gelderland. Tegen Overijssel aan. Vlakbij Deventer. Daardoor is de dichtstbijzijnde zendmast een mast die in Overijssel staat.

In Overijssel wordt ook RTV Drenthe uitgezonden. (En geen Omroep Gelderland)Ā 

Ja, heb net zinnetje toegevoegd. Wsl ontving je daar (camping de Waterjuffer?) dus net de mast in Deventer in de aangrenzende provincie Overijssel (TV Oost). Op die mast zit ook TV Drenthe nog. UHF-kanaal 22.

Bij aut. afstemmen zal ie die vinden denk ik. Komt sterker binnen dan een mast van prov. Gelderland. Die zenden het publieke omroep pakket uit op uhf-kanaal 26. De 'dichtsbijzijndeā€™ daarvan op jouw locatie is Apeldoorn. En die is verder weg en dus zwakker.

Mijn tante woonde in Empe en kreeg ook omroep Gelderland daar niet goed. Die had TV Oost (in de oude tijd was er maar Ć©Ć©n regionaal per provincie i.d. lucht)

Zie omgevingskaartje via Google.

Via de meeste masten zijn 2 provincialen beschikbaar. Behalve die in Noord-holland. Hier hebben we alleen TV / radio NH helaas. Dubbel nota bene.

Reputatie 1

Inderdaad camping de waterjuffer.

Bedankt voor je antwoord. 't Is mij nu duidelijk / helder.

Reputatie 7
Badge +28

Graag gedaan. :thumbsup_tone4:

Ā Ā