Beantwoord

Problemen met Anynet+ na omwisselen Digitenne tuner.

  • 29 May 2019
  • 7 reacties
  • 1049 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Oude Situatie: Topfield Digitenne tuner/recorder, aangesloten via Scart op Samsung Smart-TV, LG Home Cinema-set aangesloten op HDMI-poort 2 van op TV, TV audiosignaal via optical kabel naar LG.
Als je de TV aanzette ging ook automatisch de LG aan vanwege Anynet+ koppeling.

Nieuwe situatie: ZTE Basis ontvanger, aangesloten via HDMI poort 1 op Samsung Smart-TV.
verder alles hetzelfde.
Anynet herkent LG niet meer, dus die gaat niet meer automatisch aan als ik de TV aanzet.
Als ik HDMI-kabel van ZTE verwijder werkt alles weer wel.
Omwisselen HDMI ingangen helpt ook niet. (Tuner op HDMI1, Home Cinemaset op HDMI2, of omgekeerd, maakt dus niet uit).

Dit is geen specifiek Digitenne probleem, maar herkent iemand dit mischien, en weet een oplossing?
icon

Beste antwoord door JeanneVanVliet 29 May 2019, 21:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Jeanne,

Heb je al geprobeerd om de ZTE met een scart-kabel aan te sluiten op jouw TV?
Bij omwisselen levert KPN namelijk ook een SCART-verloopkabel mee.

Ik zeg er wel meteen bij, dat dit ten koste gaat van de beeldkwaliteit.
Reputatie 1
Badge
Dat had ik al bedacht, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik wil natuurlijk liever een aansluiting via HDMI. Ik vind het raar dat dit ineens niet meer werkt als je 2 apparaten op de TV aansluit via HDMI.
Reputatie 7
Badge +28
Ik snap jouw gedachte, probeer toch de scart even. Maar dat is niet ideaal inderdaad...

En ik vraag hierbij @PeterG en @Giant2000 of ze wellicht hier iets over kunnen zeggen.
Reputatie 1
Badge
Ik heb ondertussen al iets gevonden in de handleiding van de TV. Er staat dat alle apparaten die via HDMI zijn aangesloten Anynet moeten ondersteunen. Aangezien de ZTE dat niet heeft werkt het dus blijkbaar helemaal niet meer. Er zal dus niets anders op zitten dan de ZTE via Scart aan te sluiten.
Reputatie 7
Badge +28
Of eventueel de Home Cinemaset niet meer aansluiten op jouw TV. Je zal een keuze moeten maken. Als je de scart-aansluiting van de ZTE gebruikt, zal je zien dat je vanaf 9 juli 2019 geen mooie HD-beelden gaat ontvangen.

Het is maar wat je balangrijker vind :
  • Een mooi HD-beeld, gebruik dan de HDMI=kabel.
  • De aansluiting van de Home Cinema-set. Gebruik dan de scart.
Reputatie 1
Badge
De LG niet aansluiten is geen optie. Zoals men zegt: het geluid van de TV is even dun als het scherm.
Het geluid van de TV-speakers is echt niet om aan te horen. Ik zie nog wel wat ik doe.
JeanneVanVliet schreef: Anynet herkent LG niet meer, dus die gaat niet meer automatisch aan als ik de TV aanzet.
Als ik HDMI-kabel van ZTE verwijder werkt alles weer wel.

Dit komt me heel bekend voor. Hier ook die situatie. Alles gaat automatisch totdat de ZTE in een (willekeurige) HDMI poort v.d. versterker of de televisie wordt gestoken. Enige wat dan wel nog gebeurt is dat de versterker aangaat als je de tv aan zet. Maar de koppeling voor o.a. volumeregeling komt niet. Ook gaat de versterker niet uit als je de tv uit zet.

Al bovenstaande werkt wel als de ZTE niet in het stopcontact (!) zit of niet in hdmi.

Bovenstaande werkt wel als je eerst de TV aan zet en pas als alles opgestart is de ZTE in het stopcontact steekt (waarschijnlijk gaat het ook op als ie met de schakelaar (achterkant) uit en aangezet wordt). Deze gaat dan aan. Maar omgekeert dus eerste de ZTE uitzetten. Helemaal.

Zelf heb ik HDMI CEC (de industrienaam van Anynet, Easylink en alle namen van fabrikanten) nu uitgezet (in het televisietoestel). Vond en vind het toch al tikkie irrie als apparaten die ik niet bedien aan- en uitgaan met andere apparaten.

Voor een goede werking waarbij de ZTE de CEC functie niet verstoord zou je er een HDMI CEC killer tussen kunnen proberen.

Als je 'm met Scart verbindt dan heb je (straks) niet de prachtige HD beeldkwaliteit.