Beantwoord

Sinds invoer DVB-T2 slechte ontvangst

  • 3 August 2019
  • 26 reacties
  • 921 keer bekeken

Reputatie 3
Omdat ik geen tv-kabel heb ben ik al sinds jaar en dag een Digitenne-kijker zonder abonnement, ofwel, ik kijk altijd naar de FTA-zenders.
Nu heb ik de omzetting naar T2 gevolgd en derhalve daarvoor een Xoro DVB-T2 ontvanger aangeschaft.
So far so good.

Ik kijk met een Yagi-harkantenne (passief) (One For All SV 9351) en sinds de omzetting is het beeld niets anders dan hapering. Als nood heb ik de actieve binnenantenne uit mijn slaapkamer maar beneden gezet, maar zelfs daarmee is de ontvangst niet goed.

Omdat de buitenantenne speciaal is bekabeld naar de verschillende coax-aansluitingen in mijn woonkamer wil ik heel graag weer gewoon via die buitenantenne kunnen kijken.

Iemand een tip?
Ik woon in Zeist, antenne is gericht op Leusden (ivm vrije zicht). Kabellengte +/- 15 meter.

De antenne:


icon

Beste antwoord door DVB-T combiner 4 August 2019, 15:35

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Michiel,

Even twee vragen:

Staat de antenba-power op off?
Op welke resolutie staat de ontvanger? , probeer is de stand 576P

En nog wat anders; Is het niet mogelijk om jouw antenne op Lopik te richten?
Reputatie 3
  • Ik heb inderdaad de 5V voeding uit staan.
  • Ten aanzien van de resolutie, ik zal eens kijken of dat uitmaakt!
  • Richten op Lopik gaat helaas niet omdat er recht voor mijn huis een behoorlijk grote gevel staat, en daarnaast ook nog een boom die zou kunnen storen. Richting Veenendaal zou eventueel wel gaan, hoewel ook daar de lucht niet vrij is.
Reputatie 3
Test gedaan:
  • resolutie aangepast: enkel NPO1 stabiel beeld, overige zenders lopen vrijwel direct vast
  • 5V voeding is inderdaad uit. (nog even gecontroleerd voor de zekerheid)
Reputatie 5
Badge +5
Is de zendmast Hilversum misschien nog een optie?
Reputatie 7
Badge +28
OK @ginkelvanmichiel ,

Bedankt voor je reactie's.

Ik adviseer jou om een nieuwe antenne te kopen. Jouw antenne geeft een winst van 10 dB tot 12 dB.
Ik heb het idee dat de Funke YagiNX beter presteert. Een aantal gebruikers op dit forum hebben deze antenne aangeschaft en ze waren unaniem tevreden over de verbetering die deze antenne levert.
https://www.amazon.de/Funke-493910010-Outdoor-Antenne-YagiNX/dp/B01FDHM2MI/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&keywords=funke+yagi&qid=1560625409&s=gateway&sr=8-1

Uiteraard geen garantie, ik kan de situatie bij jou thuis niet goed beoordelen. Ik weet wel dat de zendmast van Leusden met een laag vermogen uitzendt. Het is niet anders.

Maar je moet wat proberen, toch?

Lees hier meer over antennes:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/betere-antenne-nodig-voor-digitenne-er-zijn-verschillende-mogelijkheden-476099
Reputatie 3
@Noordzee
dank voor de info!
Zou dat veel uitmaken, zo'n actieve antenne? (zeker gezien de lengte van de draad vanaf de antenne naar het coax-systeem in huis? Ik had namelijk een antenneversterker tussen de tv en het wandkastje geplaatst, maar toen was er helemaal geen beeld meer.
Reputatie 7
Badge +28
Het gaat eigenlijk niet of de antenne actief is of passief.
Het gaat om de versterking van het signaal.

En je moet er geen aparte antenne-versterker tussen zetten. Vanuit jouw XORO kan je een actieve antenne van 5 Volt voorzien door de optie Antenna Power.
Reputatie 3

En je moet er geen aparte antenne-versterker tussen zetten. Vanuit jouw XORO kan je een actieve antenne van 5 Volt voorzien door de optie Antenna Power.


Oke. Dan zou dus een actieve antenne die gevoed wordt door de Xoro een oplossing zijn.
Stel dat ik een actieve antenne neem met een eigen voeding, moet die voeding dan direct bij de antenne zitten of kan ik die ook in de draad tussen de tv en de wanddoos gemonteerd worden? Meestal is dat standaard een F-connector dus dan is het een kwestie van de huidige draad van de antenne op de nieuwe schroeven.
Reputatie 7
Badge +28
Daar heb ik geen ervaring mee. Voor het antwoord op deze vraag roep ik de hulp in van @DVB-T combiner

Ik vermoed dat het niets uitmaakt, maar DVB-T combiner weet er alles van.

Maar met de combinatie XORO en Funke YagiNX is deze vraag overbodig. Want de XORO-ontvangers hebben (meestal?) 5 volt standaard beschikbaar. En dan kun je dus de Funke Yagi voeden zonder externe power-inserter.
Reputatie 3
top, ik ben benieuwd. Het zou mooi zijn als ik namelijk ook de FM-band kan ontvangen met dezelfde antenne. Ik zie namelijk in Duitsland genoeg aanbod!
Reputatie 7
Badge +28
Mogelijk kan je je huidige antenne wel daarvoor gebruiken? Hoewel de frequentieband natuurlijk niet dezelfde is. Wel moet je de antenne dan een hele andere richting opdraaien.

Ook daarover weet @DVB-T combiner meer te vertellen.
Reputatie 3
De huidige is officieel niet bruikbaar voor FM (niet geschikt voor deze band) maar ontvangt wel.
Ik heb gisterenavond eens even naar reviews in Duitsland gekeken en daar de volgende antenne gezien:

https://www.amazon.de/Opticum-digitale-DVB-T-Au%C3%9Fenantenne-Verst%C3%A4rker/dp/B007XNC460

daar wordt positief op gereageerd en hij is klaarblijkelijk ook geschikt voor DAB+ en FM. Ook voldoende versterking lijkt me. Ik zal nog eens kijken naar reviews.
Reputatie 7
Badge +28
Deze antenne heeft maar 32 dB versterking, duidelijk minder dan de FunkeYagi.
De Funke is wel duurder, maar als je betere TV-ontvangst wilt mag het wat kosten.
Reputatie 6
Badge +4

En je moet er geen aparte antenne-versterker tussen zetten. Vanuit jouw XORO kan je een actieve antenne van 5 Volt voorzien door de optie Antenna Power.Oke. Dan zou dus een actieve antenne die gevoed wordt door de Xoro een oplossing zijn.
Stel dat ik een actieve antenne neem met een eigen voeding, moet die voeding dan direct bij de antenne zitten of kan ik die ook in de draad tussen de tv en de wanddoos gemonteerd worden? Meestal is dat standaard een F-connector dus dan is het een kwestie van de huidige draad van de antenne op de nieuwe schroeven.

Ik weet niet hoe je verdelers in huis er uit zien maar normaal gesproken zijn deze niet geschikt om de voedingsspanning door te laten. Dit kan alleen met satelliet splitters met een DC pass vanaf iedere uitgang naar de ingang. Dan zitten er ook diodes in waardoor het vanaf iedere uitgang van de splitter lukt.

Als je dus een vaste installatie hebt die dit niet kan zul je de spanning invoer tussen de antenne en deze verdeler op moeten nemen. Dat kan evengoed wel beneden zijn.
Reputatie 3
@DVB-T combiner
Oke, duidelijk. In dat geval zou ik dat moeten aanpassen, bijv. middels een aparte FM dipool met eigen draad.

Ik kan eventueel op de draad die nu vanaf de antenne komt een Technetix dio-01 aansluiten ipv. de standaard wandcontactdoos die nu op de muur zit. Dan is er geen scheiding meer van radio/tv en zou denk ik de spanning wel tot aan de antenne moeten komen neem ik aan?
Reputatie 6
Badge +4
De huidige is officieel niet bruikbaar voor FM (niet geschikt voor deze band) maar ontvangt wel.
Ik heb gisterenavond eens even naar reviews in Duitsland gekeken en daar de volgende antenne gezien:

https://www.amazon.de/Opticum-digitale-DVB-T-Au%C3%9Fenantenne-Verst%C3%A4rker/dp/B007XNC460
daar wordt positief op gereageerd en hij is klaarblijkelijk ook geschikt voor DAB+ en FM. Ook voldoende versterking lijkt me. Ik zal nog eens kijken naar reviews.

Het zou een Duitse antenne kunnen zijn omdat daar ooit in band III ook DVB-T werd uitgezonden en nu dus DAB+. De ontvangst van FM lijkt me een toegift want daarvoor is de antenne feitelijk te klein.

Die 30 dB versterking vind ik meer dan genoeg, ook met een verdeler erachter. Wat in de specificatie totaal ontbreekt is de polarisatie. Hij is wel verstelbaar maar toch niet 90 graden te draaien?
Ik had willen schrijven Kathrein heeft een overtuigender antenne te koop zoals de BZD 40 maar daarover schrijft Kathrein gewoon geschikt voor verticale en horizontale polarisatie.
Reputatie 6
Badge +4
@DVB-T combiner
Oke, duidelijk. In dat geval zou ik dat moeten aanpassen, bijv. middels een aparte FM dipool met eigen draad.

Ik kan eventueel op de draad die nu vanaf de antenne komt een Technetix dio-01 aansluiten ipv. de standaard wandcontactdoos die nu op de muur zit. Dan is er geen scheiding meer van radio/tv en zou denk ik de spanning wel tot aan de antenne moeten komen neem ik aan?

Ik weet niet hoeveel eisen je aan de FM stelt. Met een (te) kleine antenne pik je uiteraard wel veel zender op maar het blijft een compromis. Een losse FM dipool of verticale spriet zal beter werken.

De dio 01 is galvansch gescheiden dat betekent isolatie voor voedingsspanning.

Hoeveel aansluitingen verdeel je naartoe? Er zijn DC pass satelliet splitters voor 2 en 4 aansluitingen. De wandcontactdoos moet dan gewoon een koppeling worden.
Reputatie 3
Ik heb net meteen die contactdoos verwijderd om te zien wat het resultaat zou zijn.

Dát had ik eerder moeten doen!
Was de signaalsterkte op NPO3 eerst rond de 40%, nu 87%! Nu is het weliswaar helder en rustig weer. Even in de gaten houden wat de signaalsterkte blijft doen nadat de frequenties in november worden gewijzigd, maar ik had nu kraakhelder en blokvrij beeld.


Weliswaar geen radio-ontvangst meer, maar dat los ik wel op een andere manier op! Dank voor alle tips voor zover.
Reputatie 7
Badge +28
Kijk, de oplossing! 👍

Ik vond het al zo raar dat je met een buitenantenne op het dak geen goede ontvangst kreeg.

De frequentiewijziging is trouwens op 22 oktober 2019. Het wordt kanaal 39.
Reputatie 3
Ik vond het ook al vreemd... Gek genoeg wel vaker problemen gehad met die contactdozen. M'n opa had 'gewoon' kabelTV. Met wandcontactdoos alleen maar ellende, en direct aangesloten op de 'groene' kabel niet. Kennelijk zit er prut tussen.

Overigens ook even een radioantenne geïmproviseerd. Sterkte kan beter, maar ik kan luisteren.

In sommige contactdozen zaten soms filters, voor de splitsing in FM en TV, geeft allemaal demping.
Er waren ook zgn rijgdozen, die takken een beetje signaal af en geven de rest door naar de volgende doos, was een sub-optimaal systeem 😕
Reputatie 7
Badge +30
Ha @ginkelvanmichiel, wat fijn om te zien dat je al zo goed geholpen bent door de toppers hierboven! Mocht je, nu of later, nog andere vragen hebben, laat je het dan weten?
Reputatie 6
Badge +4
Kijk, de oplossing! 👍

Ik vond het al zo raar dat je met een buitenantenne op het dak geen goede ontvangst kreeg.

De frequentiewijziging is trouwens op 22 oktober 2019. Het wordt kanaal 39.

Ha ja dat had ik precies zo😀
Reputatie 6
Badge +4
In sommige contactdozen zaten soms filters, voor de splitsing in FM en TV, geeft allemaal demping.
Er waren ook zgn rijgdozen, die takken een beetje signaal af en geven de rest door naar de volgende doos, was een sub-optimaal systeem :-/

Klopt, dat geeft demping maar bij een goede contactdoos met name de FM omdat daarin de filters het meest verliezen. Aan de enorme sprong in meetwaarde lijkt het een rijgdoos met meer dan 10 dB aftakdemping of hij was gewoon defect.
Reputatie 3
precies dat was het: een goedkope rijgdoos. 🤔

Nuja. Problem solved zegmaar!