Beantwoord

Slechte DVB/T2 ontvangst op diverse plaatsen in Nederland

  • 26 October 2020
  • 10 reacties
  • 463 keer bekeken

Gedurende de zomerperiode is de ligplaats van mijn zeilschip in de Houtribhaven te Lelystad, vlak ten noorden van de provinciale weg Lelystad-Enkhuizen de N307. De afstand van mijn schip tot de TV/Radio-toren in Lelystad bedraagt ca. 500 meter.

Sinds de de overgang naar het DVB/T2 signaal heb ik daar geen Digitenne TV-ontvangst meer, terwijl op iets grotere afstand van ca 5 km (bijvoorbeeld op de Markerwadden) de ontvangst goed is. Het lijkt erop dat de dichtbij staande zendmast zoveel signalen uitzendt, dat het DVB/T2 signaal wordt weggedrukt.

Het probleem van een slechtere of geen Digitenne ontvangst doet zich in Nederland vaker voor, vooral buiten de Randstad op meerdere plekken voor, indien ik met de boot een ligplaats heb die verder dan 15 km gelegen is van de dichtstbijzijnde TV zender.

Varend langs de Engelse zuidkust had ik deze zomer in het geheel geen probleem om alle beschikbare TV-zenders, storingsvrij te ontvangen op mijn nieuwe Avtex DVB-2 (HEVC-265) TV met ingebouwde DVB/T2 decoder.

Op advies van de firma Funke gebruik ik een DVB-T Digitenne buitenantenne ODSC 100-345T antenne. Nadeel daarvan is dat, voor een zo goed mogelijke ontvangst, die telkens gericht moet worden naar de zendmast. Gelukkig heb ik een kaartje gevonden die de locatie van de zendmasten in Nederland weergeeft maar erg duidelijk is dat niet.

Vragen:
1. Welke oplossing bestaat er om ook in de thuishaven te Lelystad een goed Tv-signaal te ontvangen waarmee tenminste de NPO zenders storingsvrij te bekijken zijn?
2. Hoe verbeter ik de TV-ontvangst in Nederland buiten de Randstad bijv. Zuidkust Friesland, Waddeneilanden en Zeeland (m.u.v. Goes en omgeving)?
3. Bestaat er een beter alternatief dan de thans gebruikte ODSC 100-345T antenne zodat ik, naast het telkens opnieuw afstemmen op de dichtstbijzijnde TV zender, verlost ben van de plicht om telkens de antenne te moeten richten.

icon

Beste antwoord door Noordzee 26 October 2020, 16:26

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Dubbel : 

https://forum.kpn.com/digitenne-12/slechte-kwaliteit-digitale-tv-ontvangst-514704

Reputatie 7
Badge +15

@P3S Ik zie dat je topic al voor een groot deel is beantwoord in het topic dat @Noordzee aangeeft. Dit topic zal ik dan ook sluiten. 

Nee Rutger, het topic is nog niet gesloten!

Zie mijn reactie op het antwoord van @Noordzee.

Merkwaardig dat (ook door het Agentschap Telecom) getolereerd wordt dat KPN buiten de Randstad niet zorgt voor een deugdelijke TV ontvangst via de ether. Het kaartje toont veel witte vlekken o.a. op door mij veel bezochte plekken als ZW-Friesland, Waddeneilanden m.u.v. Texel en Zeeland (m.u.v. Goes en omgeving) Bestaat er geen wettelijke verplichting dat de zgn. Free-to-air zenders overal in Nederland goed te ontvangen moeten zijn? Sinds invoering van DVB/T2 is dat niet meer het geval. Bij wie kan/moet dit aangekaart worden?

Weet jij het antwoord op de daar gestelde vraag?

Reputatie 7
Badge +28

@P3S 

Die vraag kan beter in het andere topic beantwoord worden. Nu hou je twee topics gaande met dezelfde vraag. Er gaat in dat andere topic ook nog een moderator reageren. 

Als het gesignaleerde issue maar opgelost wordt. Geen idee wat er met twee topics wordt bedoeld. Naar elkaar doorverwijzen heeft niet zo veel zin...

Nee Rutger, het topic is nog niet gesloten!

Zie mijn reactie op het antwoord van @Noordzee.

Merkwaardig dat (ook door het Agentschap Telecom) getolereerd wordt dat KPN buiten de Randstad niet zorgt voor een deugdelijke TV ontvangst via de ether. Het kaartje toont veel witte vlekken o.a. op door mij veel bezochte plekken als ZW-Friesland, Waddeneilanden m.u.v. Texel en Zeeland (m.u.v. Goes en omgeving) Bestaat er geen wettelijke verplichting dat de zgn. Free-to-air zenders overal in Nederland goed te ontvangen moeten zijn? Sinds invoering van DVB/T2 is dat niet meer het geval. Bij wie kan/moet dit aangekaart worden?

Weet jij het antwoord op de daar gestelde vraag?

Je komt dus duidelijk met een heel andere vraag, dan waar je mee begint. Maar in de andere draad heb je eigenlijk zelf al het aantwoord al gegeven. 

https://www.agentschaptelecom.nl

KPN wil winst maken en zal echt zo weinig mogelijk verzorgen op plaatsen waar verlies wordt geleden. Daar is helemaal niets vreemds aan. 

Reputatie 7
Badge +15

@P3S Je hebt 2 topics aangemaakt voor dezelfde vraag, 1 van de topics (deze) sluit ik. In het andere topic zal een collega of ik reageren. 

@P3S Je hebt 2 topics aangemaakt voor dezelfde vraag, 1 van de topics (deze) sluit ik. In het andere topic zal een collega of ik reageren. 

En wat doe je dan met het antwoord op de toegevoegde vraag? Die vraag staat niet in de eerste draad. Of is dit antwoord KPN niet welgevallig en laten we dat dan op deze manier verdwijnen?

Reputatie 7
Badge +15

@CorL De vraag die toegevoegd is komt als ik het goed zie uit het andere topic en zal daar dus ook behandeld worden. Dit is mijn laatste reactie in dit topic. 

Jammer dat Rutger van KPN dat je op deze manier mijn vragen (voorlopig?) onbeantwoord achterlaat. Als ik iets verkeerd of onaardigs heb gezegd dan spijt mij dat, maar zou je s.v.p.  vanuit je eigen discipline en know how willen helpen om aan boord van mijn schip weer digitale tv te kunnen ontvangen?