Beantwoord

Sportuitzending op VRT1 geblokkeerd voor Nederland

  • 2 March 2024
  • 35 reacties
  • 1260 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Ik wil op de zender VRT1 een live-uitzending van een Italiaanse wielerwedstrijd bekiijken. Als ik de zender inschakel staat er: Deze live uitzending is niet beschikbaar in Nederland. Dit heb ik nog nooit eerder gezien. Volgens mij is dit een vorm van geo-fencing, en mag dit helemaal niet meer. Is KPN hier van op de hoogte, en wat denken ze er aan te gaan doen?

icon

Beste antwoord door Noordzee 2 March 2024, 12:16

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Smaug ,

Daar is door KPN niets aan te doen.

In Nederland heeft Eurosport de exclusieve rechten voor Italiaanse wielerwedstrijden. Ik kijk daarom altijd deze wedstrijden via Eurosport.  

Reputatie 7
Badge +9

@Smaug Dat is een beperking opgelegd door VRT, niet KPN. Ook de VRT van Ziggo toont dat het niet beschikbaar in Nederland is.

Reputatie 7
Badge +6

KPN gaat hier niets aan doen. Ook heeft het totaal niets te maken met geo-fencing of welke term dan ook. Maar puur om rechten om uit te kunnen zenden, die KPN dus niet heeft. 

Reputatie 7
Badge +28

Dit is iets wat we steeds vaker zien. Ik zie dit soort tijdelijke onderbrekingen in TV-uitzendingen ook via bv de RAI of via RUV. En als KPN zou overwegen om Tipik door te geven, dan zouden de formule 1 wedstrijden ook geblokkeerd worden. 

De exclusiviteit van Eurosport voor o.a. de Giro, Lombardijen en Milaan-San Remo is voor mij de belangrijkste reden om een aanvullend TV-abonnement af te nemen bij KPN. Het grootste gedeelte van de tijd dat ik TV kijk is naar wielrennen of in de winter naar schaatsen. Schaatsen en wielrennen buiten Italie is meestal wel bij de NOS te zien.    

Reputatie 7
Badge +6

Het is wat het is. 

Reputatie 4
Badge +1

 

Hallo @Smaug ,

Daar is door KPN niets aan te doen.

In Nederland heeft Eurosport de exclusieve rechten voor Italiaanse wielerwedstrijden. Ik kijk daarom altijd deze wedstrijden via Eurosport.  

Het gaat er puur om dat ik dit nog nooit eerder gezien heb. Dat ze dat voor poenerige sporten als F! doen kan ik me indenken, maar als ze het voor wielrennen ook al gaan doen kun je straks helemaal niiks meer bekijken. Ik heb de vraag ook bij de VRT neergelegd, die zullen dus wel hetzelfde antwoord geven, maar dan weten ze in ieder geval dat er mensen zijn die dit niet pikken.

 

Als ik de keuze heb tussen VRT en Eurosport kies ik altijd voor VRT, want dan heb je niet om de haverklap reclame, de commentatoren zijn veel deskundiger, en praten niet constant over zichzelf, zoals Karsten Kroon.

 

Reputatie 5
Badge +5

Ik denk soms met weemoed terug naar vroeger.

Met mijn dakantenne de BRT uit de lucht plukken.

 

Reputatie 7
Badge +28

@Smaug

Ik kijk juist het liefste naar Eurosport. Met name het duo Jeroen & Karsten is deskundig en regelmatig ook best vermakelijk. Het aantal reclames valt wat mij betreft reuze mee.  Sinds Maarten Ducrot gestopt is bij de NOS, is de verslaggeving bij de NOS er duidelijk op achteruit gegaan. Naar de VRT kijk ik zelden.   

Bijzonder. Op RAI UNO vaak genoeg zo'n melding. En op ARD en ZDF ook wel. Maar dit is nieuw. Voor mij.

KPN of welke andere provider kan er natuurlijk niets aan doen als een zender het buiten haar eigen gebied, Vlaanderen in dit geval, niet mag aanbieden. 

Gelukkig is Eurosport, recht hebbende voor Nederland, wel bij bijna alle aanbieders beschikbaar. Ook voor jou via Digitenne, Smaug.  CD uitgezonderd, die hebben de zenders van Discovery Network niet.

Hallo @Smaug ,

Daar is door KPN niets aan te doen.

In Nederland heeft Eurosport de exclusieve rechten voor Italiaanse wielerwedstrijden. Ik kijk daarom altijd deze wedstrijden via Eurosport.  

Waarom altijd @Noordzee:

  1. Omdat het niet anders kan;
  2. Omdat het volgens de wetgeving van het derde wereldland waar Eurosport vanuit wordt uigezonden altijd 30 seconden later is dan real time? 

1 doe ik ook overigens, anders nooit Eurosport, ik heb een wat vreemd gehoor en ik hoor altijd bij wielrijden het ingeblikte geluid van een koffiemolen er doorheen. 🤗. Start nooit gelijk met het beeld. 

Reputatie 5
Badge +5

Bijzonder. Op RAI UNO vaak genoeg zo'n melding. En op ARD en ZDF ook wel.

Op mijn schotel gelukkig geen last van. Helaas ook op de Rai geen Strade Bianche vandaag.

Reputatie 7
Badge +28

@dommeke 

Hallo @Smaug ,

Daar is door KPN niets aan te doen.

In Nederland heeft Eurosport de exclusieve rechten voor Italiaanse wielerwedstrijden. Ik kijk daarom altijd deze wedstrijden via Eurosport.  

Waarom altijd @Noordzee:

  1. Omdat het niet anders kan;
  2. Omdat het volgens de wetgeving van het derde wereldland waar Eurosport vanuit wordt uigezonden altijd 30 seconden later is dan real time? 

1 doe ik ook overigens, anders nooit Eurosport, ik heb een wat vreemd gehoor en ik hoor altijd bij wielrijden het ingeblikte geluid van een koffiemolen er doorheen. 🤗. Start nooit gelijk met het beeld. 

Eigenlijk een combinatie van….

Bij Italiaanse wedstrijden is er geen andere keus. Maar ook de Tour en de Vuelta kijk ik het liefste via Eurosport. 
Omdat ze (naar mijn mening) betere commentatoren hebben en daarnaast ook ruimere uitzendtijden. Bij de NOS wordt regelmatig na de finish meteen de uitzending afgebroken. En bij de Vuelta zenden ze doordeweeks alleen maar een samenvatting uit. 
 

Ik ben heel blij met Eurosport! 
 

@dommeke

Hallo @Smaug ,

Daar is door KPN niets aan te doen.

In Nederland heeft Eurosport de exclusieve rechten voor Italiaanse wielerwedstrijden. Ik kijk daarom altijd deze wedstrijden via Eurosport.  

Waarom altijd @Noordzee:

  1. Omdat het niet anders kan;
  2. Omdat het volgens de wetgeving van het derde wereldland waar Eurosport vanuit wordt uigezonden altijd 30 seconden later is dan real time? 

1 doe ik ook overigens, anders nooit Eurosport, ik heb een wat vreemd gehoor en ik hoor altijd bij wielrijden het ingeblikte geluid van een koffiemolen er doorheen. 🤗. Start nooit gelijk met het beeld. 

Eigenlijk een combinatie van….

Bij Italiaanse wedstrijden is er geen andere keus. Maar ook de Tour en de Vuelta kijk ik het liefste via Eurosport. 
Omdat ze (naar mijn mening) betere commentatoren hebben en daarnaast ook ruimere uitzendtijden. Bij de NOS wordt regelmatig na de finish meteen de uitzending afgebroken. En bij de Vuelta zenden ze doordeweeks alleen maar een samenvatting uit. 
 

Ik ben heel blij met Eurosport! 
 

Zo ieder wat wils. feel free. 😚

Reputatie 7
Badge +28

Bijzonder. Op RAI UNO vaak genoeg zo'n melding. En op ARD en ZDF ook wel.

Op mijn schotel gelukkig geen last van. Helaas ook op de Rai geen Strade Bianche vandaag.

Op de schotel heb ik dat soort meldingen ook wel gezien bij de diverse RAI-zenders. In Italië kunnen de bewoners een smartcard aanvragen voor de RAI. 

Reputatie 5
Badge +5

We gaan wel erg off-topic nu. 🙄 Op de Hotbird heb ik dat bij de RAI ook wel eens gezien. Op Eutelsat 5West nooit.

Ik kijk tv Vlaanderen n Spanje en krijg het zelfde op mijn scherm ! Wat hebben wij met Nederland te maken ?? Onbegrijpelijk wat er allemaal kan! Een grote klucht! 

Reputatie 5
Badge +5

Dus als je in België via TV Vlaanderen kijkt dan is het signaal ook geblokkeerd. Heel vreemd.

Reputatie 7
Badge +28

Ik kijk tv Vlaanderen n Spanje en krijg het zelfde op mijn scherm ! Wat hebben wij met Nederland te maken ?? Onbegrijpelijk wat er allemaal kan! Een grote klucht! 

Voor mij was het verdwijnen van Eurosport bij Canal Digitaal (en zusterbedrijf TV Vlaanderen) één van de redenen om daar weg te gaan. De NPO zenders en Eurosport zijn de zenders die het er voor mij toe doen. Je kunt bij KPN eventueel Eurosport kijken in Spanje via de app. 
 

 

De VRT heeft de rechten, kennelijk, echt alleen voor distributie in Vlaanderen. Dus als je via een Spaans IP bent verbonden @Sy017 ..…

Je kunt via vrt nu alleen kijken met behulp van vpn met tv Vlaanderen. 

Reputatie 7
Badge +28

Ik kijk tv Vlaanderen n Spanje en krijg het zelfde op mijn scherm ! Wat hebben wij met Nederland te maken ?? Onbegrijpelijk wat er allemaal kan! Een grote klucht! 

Dat is wel vreemd omdat het zelfs in Vlaanderen niet te volgen is via de satelliet. En daar is Eurosport niet meer beschikbaar als alternatief. 
 

Op Sat4All hebben diverse andere gedupeerden zich gemeld. Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat lopen in de toekomst. Want in Vlaanderen hoort dit uiteraard gewoon zichtbaar te zijn. 
 

https://www.sat4all.com/forums/topic/380942-geen-strade-binache-op-tvv/#comments

Reputatie 5
Badge +3

Ik kijk tv Vlaanderen n Spanje en krijg het zelfde op mijn scherm ! Wat hebben wij met Nederland te maken ?? Onbegrijpelijk wat er allemaal kan! Een grote klucht! 

tv Vlaanderen via de schotel ? of via het internet ? 

Reputatie 5
Badge +5

Voor mij hetzelfde @Noordzee

Jarenlang klant geweest bij Canal Digitaal en voorlopers. Dour het verdwijnen van Eurosport werd ik gedwongen naar de Duitse Eurosport te kijken. Die zender heeft een andere programmering dan de Nederlandse versie. In feite gedwongen overgestapt naar KPN. Schotel wel laten staan. Ik heb daar nog veel plezier van.

Reputatie 7
Badge +28

Klopt, zo is er nu op het Duitse Eurosport wintersport bezig. In Duitsland is dat populairder dan wielrennen. 
 

Ondertussen zijn de vrouwen gefinisht en zijn de mannen in de stromende regen bezig met de gravelstroken. Jeroen geeft weer geweldig commentaar, vanwege technische redenen hebben we Karsten nog niet gehoord. 

Reputatie 7
Badge +16

Zelfs TV Vlaanderen heeft dit geblokkeerd, nota bene een Belgische provider. Dit omdat ze op de satelliet het beeld delen met Canal Digitaal.

Wat prima werkt is de VRT MAX app installeren op je TV+ kastje (of de app op de telefoon via Chromecast), de wedstrijd wordt daar zonder geo restrictie uitgezonden.

@Noordzee schreef: Klopt, zo is er nu op het Duitse Eurosport wintersport bezig. In Duitsland is dat populairder dan wielrennen. 

Voor Nederland kunnen apart rechten ingekocht door Eurosport. Sinds 2015.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/eurosport-krijgt-eigen-nederlandse-regie/

 

Reageer