Beantwoord

Tientallen onderbrekingen per dag.

  • 9 August 2019
  • 39 reacties
  • 977 keer bekeken

Reputatie 1
Op 2 plekken op mijn terrein in Zuid-Limburg is Digitenne aanwezig. Beide hebben altijd een constante signaalkwaliteit van 100%. Maar enkele tientallen keren per dag gebeurt het dat op beide plekken de ontvangst even wegvalt met “Geen Digitenne signaal” gedurende 1 tot max. 2 seconden en dan weer terug komt.

Het is niet zo, dat het signaal zwakker wordt, maar het lijkt alsof er een schakelaar wordt omgehaald; het signaal valt ineens volledig weg om even later terug te komen. Hoe zou dat komen? Deze storingen zijn niet afhankelijk de ingestelde zender of van het weertype en zelfs een (zeer) hoge temperatuur op de buiten geplaatste antenne gedurende de afgelopen extreem hete dagen is er niet de oorzaak van.

Verder zou ik wel eens willen weten, waarom bepaalde zenders via Digitenne niet worden aangeboden, terwijl die bij een aansluiting via Interactieve TV gewoon aanwezig zijn, zoals SBS9, het Duitse RTL en ZDF.

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden.
icon

Beste antwoord door Noordzee 9 August 2019, 16:28

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo AvPSim,

Dat verhaal van de storingen lees ik hier vaker op het forum. De reden daarvoor is nog niet echt gevonden. Voorlopig hou ik het op externe storingsbronnen. Er wordt wel onderzoek naar gedaan.

Wat betreft het zenderaanbod:

Er is maar plek voor 32 zenders. Dan moet je keuzes maken. Nederlandse zenders krijgen dan logischerwijze de voorkeur, maar zelfs een zender als SBS 9 ontbreekt inderdaad in het aanbod.

In Zuid-Limburg zou je met een buitenantenne ontvangst moeten hebben van een hele ris Duitse zenders. Niet het commerciële RTL, maar wel b.v ARD, ZDF, WDR, ARTE en nog diverse andere zenders.

Wil je die zenders zien: Geef dan een opdracht zenders zoeken via de optie uitgebreid zenders zoeken. De Duitse zenders komen dan achteraan in je zenderlijst te staan.

Mogelijk moet je de antenne wat bijdraaien. In Nederland staat de mast in Heerlen, Als je daar naar toe richt of iets ten oosten van Heerlen zou het moeten lukken met een buitenantenne.

Heb je nog geen buitenantenne? Dan kun je dat hier op het forum aanvragen.
Reputatie 5
Badge +4
Ik denk @AvPSim dat het komt omdat de ontvanger moet maximaliseren. Hij krijgt teveel informatie in te korte tijd en dan slaat hij even op tilt.
Je schrijft 100% ontvangst en dat is de boosdoener. Je antenne moet je dan wat lager zetten zodat hij minder ontvangst krijgt. Eventueel met aluminiumfolie omwikkelen.
Reputatie 7
Badge +28
Goed bedacht John123, Ik heb wel eens vaker een theorie gelezen dat de ontvanger af-en toe even rust nodig heeft. Zoals jij natuurlijk weet, wordt er in jouw topic veel over gediscussieerd.
Zou mooi zijn als dit ooit opgelost gaat worden.

Maar dat inpakken van de antenne zal de ontvangst van Duitse zenders niet bevorderen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het AvPSim lukt om Duitse zenders in zijn lijst te krijgen.
Nou, de ontvangstkwaliteit mag (en moet) zoveel mogelijk op 100 % staan.

Echter bij de signaalsterkte is 100 % een beetje veel van het goede.

Standaard geeft ie alleen de kwaliteit (100 % is dan prima). Om de signaalsterkte te zien even op de rode knop drukken als je de kwaliteit al op het scherm hebt.

De Duitse zenders moeten in Limburg zeker gewoon uit de lucht te plukken zijn. ARD, ZDF, WDR, NDR e.d. Niet de commerciële Duitse.
Het linkerrijtje hier zijn de openbare:
https://www.dvb-t2-portal.de/DVB-T2_HD-Programme/5/
10 zenders. Wat je aan regionaal Duits krijgt hangt van de zender in Duitsland af.

Heb je de zxv7200 dan moet je softwareversie 32 hebben.
Reputatie 1
@Noordzee en @John123
Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Ik ontvang hier wel:
201 Das Erste HD
202 Arte HD
203 ONE HD
204 WDR HD Aachen
205 WDR HD Köln
206 WDR HD Bonn,

maar geen ZDF en geen SBS9.

@PeterG
Ik heb inderdaad de zxv7200 en versie 32, daar ligt het dus niet aan.
Dat van die rode knop was mij niet bekend en die heb ik dan ook nu gebruikt. Dank je voor die tip, dus.
De signaalkwaliteit is constant 100 en de signaalsterkte ligt tussen de 44 en 47. Bij dergelijke uitslagen ondervind ik geen enkel probleem met de ontvangst.

Zodra echter een onderbreking plaats vindt, dan vallen beide in één keer terug naar 0 om even later ook weer in één keer terug te komen op 100 en ca. 45. Dus nogmaals gesteld: alsof een schakelaar 2 keer wordt omgezet.

Kijk, het is natuurlijk geen ramp, maar als je van een interessant gesprek een paar belangrijke woorden moet missen, dan mis je soms de hele inhoud van dat gesprek. Best irritant!
Reputatie 5
Badge +4
Misschien is de storm van vandaag de boosdoener. Bij mij ook geregeld haperingen zelfs met mijn Xoro.
Reputatie 7
Badge +28
@AvPSim

Als je het heel belangrijk vind dat je ZDF en nog andere Duitse zenders kunt ontvangen, zou je kunnen overwegen om te investeren in een betere antenne.

Waarschijnlijk ontvang jij jouw pakket Duitse zenders nu via kanaal 46. De ZDF zit op kanaal 29 en o.a. Phoenix en SWR zitten op kanaal 35. De zendmast staat in Aachen.

Met een goede buitenantenne zijn deze zenders goed op te pikken in heel Zuid-Limburg.

Kijk eens rond op dit topic:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/betere-antenne-nodig-voor-digitenne-er-zijn-verschillende-mogelijkheden-476099
Reputatie 5
Badge +4
Vandaag is het heel erg met de haperingen, zelfs naar NPO en NH is met goed fatsoen niet te kijken, steeds wegvallend geluid en stilstaande beelden soms zelfs op zwart. Overgegaan op m'n Xoro 8720 valt qualiteit ook regelmatig van 99% kort naar lager of nul maar beeld en geluid hebben er veel minder last van. De error-corectie van de processor is veel beter. Het valt bijna niet op op de tv.
Reputatie 7
Badge +28
Zou dat met de harde wind te maken hebben?
Reputatie 5
Badge +4
Zou dat met de harde wind te maken hebben?
Zou kunnen, maar die haperingen waren er ook zonder wind al. Het is alleen nu erger. De Xoro speelt trouwens op mijn oude antenne op vensterbank zowat zonder storing! De zxv7200 op de nieuwe V5 buiten, is niet om aan te kijken. Dus bewijs dat de antenne echt niet de boosdoener is. Het is echt de ontvanger die niet voldoet.

Reputatie 7
Badge +28
@AvPSim

@AvPSim

Als je het heel belangrijk vind dat je ZDF en nog andere Duitse zenders kunt ontvangen, zou je kunnen overwegen om te investeren in een betere antenne.

Waarschijnlijk ontvang jij jouw pakket Duitse zenders nu via kanaal 46. De ZDF zit op kanaal 29 en o.a. Phoenix en SWR zitten op kanaal 35. De zendmast staat in Aachen.

Met een goede buitenantenne zijn deze zenders goed op te pikken in heel Zuid-Limburg.

Kijk eens rond op dit topic:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/betere-antenne-nodig-voor-digitenne-er-zijn-verschillende-mogelijkheden-476099



Heb je al besloten of je een beter antenne wilt aanschaffen?
Deze antenne werkt momenteel het beste.
https://digitennes.nl/antennes/443-funke-yaginx-plus-buitenantenne-voor-dvb-t-dvb-t2-8717056977386.html

Daarmee ga je meer Duitse zenders mee ontvangen en de signaalsterkte wordt daarmee ook opgekrikt. Een signaalsterkte tussen de 44 en 47 is wat aan de magere kant. Daarmee heb je niet veel reserve.



De signaalkwaliteit is constant 100 en de signaalsterkte ligt tussen de 44 en 47.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @AvPSim, Fijn dat je al een eind op weg bent geholpen door Noordzee, Peter en John. Ik lees dat er al een andere antenne wordt geadviseerd. Misschien lees ik er overheen, maar het kwam niet duidelijk naar voren of je al een buitenantenne in gebruik hebt. Die kan ik voor je regelen als je dat wilt. Hopelijk zorgt dit voor een stabielere verbinding. Als je dat wilt, zou je dan jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf)
Reputatie 7
Badge +28

De signaalkwaliteit is constant 100 en de signaalsterkte ligt tussen de 44 en 47. Bij dergelijke uitslagen ondervind ik geen enkel probleem met de ontvangst.

Zodra echter een onderbreking plaats vindt, dan vallen beide in één keer terug naar 0 om even later ook weer in één keer terug te komen op 100 en ca. 45. Dus nogmaals gesteld: alsof een schakelaar 2 keer wordt omgezet.

Kijk, het is natuurlijk geen ramp, maar als je van een interessant gesprek een paar belangrijke woorden moet missen, dan mis je soms de hele inhoud van dat gesprek. Best irritant!



@AvPSim

Heb je nog behoefte aan een betere buitenantenne? (De Funke V5)
Of kunnen we nog wat anders voor je doen?
Reputatie 1
Hallo allemaal,

Ik vind het jammer, dat de focus van mijn eerste bericht onderhand voor het grootste deel afgedwaald is naar mijn 2e (minder belangrijke) vraag uit mijn eerste bericht.
Bovendien begrijp ik in het geheel niet, hoe ik met een andere antenne WEL ontbrekende zenders zou kunnen ontvangen die NIET via Digitenne worden aangeboden!

@Marina_ en @Noordzee
Momenteel heb ik 2 V4 antennes. Die zijn niet afhankelijk van een richting, zo is mij gebleken. Of ik ze nou een kwart of een halve slag verdraai, het maakt geen verschil in de signaalkwaliteit, noch de -sterkte.
Als een andere antenne de onderbrekingen (dat was immers mijn belangrijkste vraag) zou kunnen elimineren, dan houd ik me aanbevolen.

Vriendelijke groet en in ieder geval zeer bedankt voor jullie moeite, zeer gewaardeerd!
Reputatie 5
Badge +5
Als een andere antenne de onderbrekingen (dat was immers mijn belangrijkste vraag) zou kunnen elimineren, dan houd ik me aanbevolen.
Een nieuwere (V5) antenne gaat de onderbrekingen niet opheffen. Dit komt in verschillende topics naar voren, en in de reactie hierboven van @sailorbobby.
Met een V5 antenne waren er met een V5 en een KPN-decoder wel haperingen in het beeld, met een oud model (V1 of V2) antenne en een FTA decoder niet. Het probleem zit 'm dus niet in de antenne, maar in de ontvanger -zoals sailorbobby ook al benoemt. Ook dit gegeven komt in een heel aantal topics naar voren.
Reputatie 1
In dat geval stel ik vast, dat er (nog) geen oplossing voor is en dat dit topic kan worden afgesloten.

Nogmaals: Hartelijk dank voor jullie bijdragen.
Reputatie 5
Badge +5
Mijn vorige reactie was wellicht wat kort door de bocht. Een V5 antenne zal niet of nauwelijks betere ontvangst opleveren dan de V4. Een wat grotere buitenantenne, zoals de Funke ODSC of YagiNX zal dat wel doen. Zie daarvoor het topic waar @Noordzee naar verwijst.
Gebruik van een dergelijke antenne zal een hogere signaalsterkte opleveren. Of dat de onderbrekingen verhelpt weet ik niet. Het lijkt erop dat de bij het abonnement meegeleverde decoder hier een grote rol in heeft. Verder ben ik natuurlijk ook benieuwd naar de reactie van een moderator.
Reputatie 7
Badge +28
@AvPSim

Het vervangen van de Funke V4 door de Funke V5 gaat twee voordelen opleveren:

1/ De kans op haperingen wordt kleiner aangezien de ontvangst beter wordt. Schommelingen in het signaal zullen blijven, maar de ondergrens ligt hoger. Daardoor minder uitval.

2/ Je gaat met deze antenne waarschijnlijk meer Duitse zenders ontvangen.

Een voorwaarde voor deze twee verbeteringen is wel dat de antenne goed uitgericht moet worden. Want de Funke V5 is wel een richtantenne. Als je de antenne goed plaatst, heb je een duidelijk betere ontvangst dan met de Funke V4.
Reputatie 7
Badge +28
Mijn vorige reactie was wellicht wat kort door de bocht. Een V5 antenne zal niet of nauwelijks betere ontvangst opleveren dan de V4. Een wat grotere buitenantenne, zoals de Funke ODSC of YagiNX zal dat wel doen. Zie daarvoor het topic waar @Noordzee naar verwijst.
Gebruik van een dergelijke antenne zal een hogere signaalsterkte opleveren. Of dat de onderbrekingen verhelpt weet ik niet. Het lijkt erop dat de bij het abonnement meegeleverde decoder hier een grote rol in heeft. Verder ben ik natuurlijk ook benieuwd naar de reactie van een moderator.


@P. Grigio

Er zijn dit jaar al heel veel klanten aan goed beeld geholpen na het vervangen van hun oude V4 door de nieuwe V5.

De Funke Yagi werkt nog beter dan de V5. Die antenne kost wel ongeveer 60 euro en is daardoor interessant als de Funke V5 niet de gewenste goede ontvangst heeft opgeleverd.
Reputatie 1
@Noordzee en @P. Grigio
Dank voor jullie laatste antwoorden. Een Funke Yagi lijkt me voor mijn doel een beetje overdreven, maar een Funke V5 zou dus toch een verbetering kunnen zijn.
Die zou ik dan graag toch willen ontvangen.

@Marina_ Daarom heb ik de nog noodzakelijke gegevens ingevuld.

Allen: Hartelijk dank voor alles. Ik laat nog wel even weten hoe het afloopt.
Reputatie 7
Badge +28
@AvPSim Je zegt het niet heel duidelijk, maar uit jouw reactie denk ik op te kunnen maken dat het jou lukt om de Funke V5 buiten te plaatsen. Klopt dat?

En als het goed is, gaat het om twee verschillende Digitenne-ontvangers.
Reputatie 1
@Noordzee Ik heb 2 dezelfde ontvangers zxv7200 met V4 antennes, maar één van de 2 bleek uitstekend te werken en die staat gewoon binnen. Kan zo blijven, want die heeft uitslagen van resp. 100% en meer dan 75% en dat is continu zo en er zijn daar geen onderbrekingen.

De 2e is buiten geplaatst op een beugel toen die storingen aan bleven houden, ondanks dat krijg ik de signaalsterkte met geen mogelijkheid hoger dan 45-50. Ik kan die V4 dus eenvoudig vervangen door een V5.
Reputatie 7
Badge +28
Dan vermoed ik dat één buitenmontageset op dit moment voldoende is. Ik verwacht dat Marina hier binnenkort wel weer tevoorschijn komt. 💃
Reputatie 1
Dat klopt, ja. Dankjewel.
Reputatie 5
Badge +5
Ik laat nog wel even weten hoe het afloopt.
Naar de signaalkwaliteit en de signaalsterkte met de nieuwe antenne ben ik wel benieuwd.

Reageer