Beantwoord

Tulp uitgang en hdmi tegelijk gebruiken lukt niet zxv7200

  • 13 August 2021
  • 28 reacties
  • 334 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo allemaal,

Ik weet het,Ik blijf maar aanmodderen met alle Digitenne problemen maar daar is dit forum voor.Maar mijn moeder(93)heeft een Sennheiser ringleiding,nu heb ik de tv via HDMI aangesloten en de ringleiding via de tulp uitgangen,maar geen geluid via de ringleiding.Wat ik al heb geprobeerd:

1: nieuw kabeltje

2: de ringleiding aangesloten op de radio,daar doet hij het prima.

3: nieuwe Digitenne ontvanger.

4:direct op de tulp uitgang van de tv aangesloten

De monteur die ook langskwam kon het ook niet oplossen.

Ze is stokdoof dus het normale geluid hoort ze niet.Iemand nog een idee?

Alvast bedankt,

Groet Martijn

 

icon

Beste antwoord door Noordzee 13 August 2021, 13:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @martijn197108 ,

Ik moest echt even opzoeken wat een ringleiding is : 

Sennheiser individuele ringleiding, geluid van audio-apparatuur en TV wordt versterkt omgezet naar een gehoorapparaat, 13 cm kabel met 3.5 en 6.3 mm jackplug, kleur zwart.

of

Set 840 S is een RF-stereo-tv-luistersysteem en is met name geschikt voor mensen die een hoortoestel dragen. Eenvoudig te verbinden met een tv, hifisysteem of radio, de Set 840 S produceert een uitstekend geluid dat rechtstreeks in uw oren wordt bezorgd.

Het geluid wordt via draadloze inductie van de ontvanger naar het hoortoestel verzonden via de inductielus die bij de bestelling is inbegrepen. Als alternatief kunt u een hoofdtelefoon of inductiekoppelingen aansluiten op de lichtgewicht clip-on ontvanger.

 

Zover ik het begrijp zul je verbinding moeten maken met de TV en niet met de Digitenne-ontvanger. Dan heb je de tulp-kabel niet nodig.

Als er een ringleiding in je hoortoestel zit moet dit door de audicien worden geactiveerd in het hoortoestel. Als de ringleiding is geactiveerd dan kan je deze stand inschakelen door op de programma knop op het hoortoestel te drukken. Als je een Sennheiser wilt combineren met je hoortoestel dan hoor je het geluid van de TV direct via je hoortoestellen. Het grote voordeel hiervan is, is dat de microfoons van het hoortoestel zijn ingeschakeld en hierdoor ben je niet volledig afgesloten van je omgeving.

Lukt dat niet dan kun je het kabeltje wellicht met een versterker verbinden en dan een verbinding maken tussen de ringleiding en de versterker.

   

Hallo @martijn197108 welk type(nummer) Sennheiser is het precies. Zelf gebruik ik ook een Sennheiser-product met ringleiding en is direct op de tv aangesloten.

Met het juiste typenummer kan ik misschien verder helpen.

Welk merk en type(nummer) TV? is ook van belang i.v.m. de diverse ingangsmogelijkheden.

 

Hallo @JanD En @Noordzee ,

Het betreft een senhheiser 860 en een jvc lt-32r10.

Ze heeft ook nog een oude philips 21pt6820 als reserve.

Reputatie 7
Badge +28

OK @martijn197108 ,

https://nl-nl.sennheiser.com/wireless-tv-earphone-headphone-stethoset-set-860

Zoals in mijn eerste reactie vermeld. Een rechtstreekse verbinding maken naar de TV en niet naar de Digitenne-ontvanger.

  • Je kunt de TR 860-zender aansluiten op een digitale of een analoge geluidsbron (bijv. een tv). De connecties voor audioapparatuur worden doorgaans aangeduid met ‘AUDIO OUT’ of ‘DIGITAL OUT’. We raden het gebruik aan van de digitale connectie. Als je een geluidsbron aansluit op de beide ingangen (digitaal en analoog) zal alleen de analoge audiobron worden weergegeven. Een optische digitale kabel en een stereoaudiokabel met een 3,5 mm-jackstekker worden meegeleverd met de 860. Bijkomende accessoires en adapters (bv. SCART- of RCA-adapter) zijn verkrijgbaar bij je Sennheiser-partner.

Ook belangrijk : 

  • Het draadloze koptelefoonsysteem ondersteunt ‘PCM’ of ‘stereo’ audiosignalen. Surround-audioformaten worden niet ondersteund. Indien een audioapparaat of tv verbonden is met de digitale optische ingang van de zender, zet je het audioformaat van het aangesloten toestel op ‘PCM’ of ‘stereo’ via het geluidsmenu van het toestel.

De tulp uitgang werkt ook op het volume van de 7200. Dat moet toch wel minstens op 50 staan voor de ringleiding. 

@Noordzee ,Dat heb ik geprobeerd. @PeterG het geluid van de zxv7200 staat op 100.

Reputatie 7
Badge +28

OK, Heb je hier al wat mee geprobeerd : 

  • Tv-aansluitingskabel 3,5 mm voor koptelefoonuitgang
  • Wat zit erbij?

  • Kinbeugel met ingebouwde, herlaadbare lithium-polymeerbatterij
  • Basisstation (tevens oplader voor de draadloze kinbeugel)
  • 1 paar oorkussens voor kleine oren
  • Voeding met landadapters voor de EU, het VK, de VS en AUS
  • Optische tv-kabel voor digitale audio-uitgang
  • Tv-aansluitingskabel 3,5 mm voor koptelefoonuitgang
  • Verloopkabel CINCH naar 3.5 mm Jack
  • Gebruikshandleiding

 

Ja,maar dan werkt het geluid van de tv zelf niet

Reputatie 7
Badge +28

Heeft de TV geen andere geluids-uitgang? 
 

@PeterG : Het moet toch misschien mogelijk zijn om via de koptelefoonuitgang ook geluid via de TV te behouden?  Weet jij dat? 

Het staat me bij dat ik bij zo'n koptelefoonuitgang wel eens een schuifje heb gezien waarmee je dat kunt inregelen. 

 

Reputatie 7
Badge +28

@martijn197108

En anders gaan we over naar oplossing B. Want daar heb je nog niet op gereageerd. 
 

Gebruik de tulpkabel tussen de Digitenne-ontvanger en de versterker van de Hifi-installatie. Bv via Aux of Tape of wat anders. 
 

En leg daarna een verbinding tussen de ringleiding en de versterker. 

Hallo @Noordzee ,

Ze heeft geen hifi,alleen een stokoude radio maar daar kan je niks mee.

Reputatie 7
Badge +28

OK ,

Dan zal je waarschijnlijk moeten kiezen voor of alleen geluid via de TV of alleen via de ringleiding.

De JVC heeft alleen deze uitgang, waarschijnlijk is dat de koptelefoonuitgang. : 

Aansluiting (audio)

Audio (3,5mm)

Reputatie 7
Badge +28

Of je koopt/leent ergens een oude versterker. (Boxen niet nodig) En regel het op die manier.

Hallo @Noordzee ,

Zij wil echt niet daar aan beginnen,Als je haar kent snap je dat wel;)Ik zal de reactie van @PeterG wel afwachten.

Is het misschien wel mogelijk om de ondertitels groter te maken?

En misschien weet @JanD nog iets

Reputatie 7
Badge +28

Nee, dat is niet mogelijk. Misschien toch maar een nieuwe (grotere) TV kopen? 

Ook voorgesteld maar ze staat niet open voor verandering (echt hopeloos)Maar ze wil wel graag dat we het oplossen.

Er komt bij mijn 7200 gewoon geluid uit de HDMI én de tulp aansluiting tegelijk. Er zitten 2 tv's op. Een via hdmi en een via cinch/scart. Geven allebei gewoon geluid dan.

Heb je mogelijkheid om te checken of die tulpjes (7200) bij je moeders ontvanger überhaupt geluid geven? Door 'm bv via de scart adapter even op de tv aan te sluiten? Dan weten we i.i.g. of de tulpuitgangen werken.

En als die werken dan zou de ringleiding het er ook mee moeten doen.

Tenzij….. de ringleiding écht alleen werkt met een koptelefoonuitgang (@ Noordzee). Die zijn meer versterkt dan lijnuitgangen.

Ja,maar dan werkt het geluid van de tv zelf niet

Op mijn oude Philips zit een apart regelbare koptelefoonaansluiting. Het tv geluid uit de speakers van de tv kan dan ook gebruikt worden. Het is vaak even (flink) zoeken naar de volumeregeling van de koptelefoonaansluiting; soms wel enkele stappen in het menu.

Op tv's zit tegenwoordig niet altijd meer een koptelefoonaansluiting. Samsung bv helemaal niet; Philips nog enkele modellen.

De 888 ondertiteling is 2 x de hoogte van de gewone teletekstletters. Dat doet de zender zelf en kan niet op de box beïnvloed worden.

Hallo @martijn197108 , de 860 is een speciale draadloze koptelefoon en heeft niets met ringleiding te maken. De 860 is voor mensen met een verminderd gehoor. Als je moeder echt doof is draagt ze 2 hoorapparaten en die hoorapparaten hebben dan een T(elefoon)-stand om via een ringleiding te kunnen luisteren en daar heb je andere Sennheiser producten voor met een echte ringleiding. 

Maar bovenstaande doet aan het aansluitprobleem natuurlijk niets af.

Ik vermeld dit alleen om misverstanden uit de weg te gaan bij andere forumleden die geen idee hebben wat er voor slechthorenden te koop is.

Met de 860 kun je 2 apparaten aansluiten, een tv en een cd-speler bijvoorbeeld.

De aansluitmogelijkheden zijn legio:

via een digitale optische kabel

via een stereo audiokabel met 3.5 mm jackpluggen

via een cinchadpater 3,5 mm jack op 2 cinchstekkers

via 3,5 mm jack adapter naar scart.

Op de tv de hoofdtelefoonaansluiting gebruiken en via de tv de juiste geluidsinstelling afstellen mede afstellen of tv-luidsprekers mee moeten blijven doen of uit moeten gaan bij het aansluiten van de hoofdtelefoon.

Als de gebruiker altijd de enigste is die tv kijkt/luistert op de tv instellen dat de tv-luidsprekers uitgaan bij gebruik van de hoofdtelefoon.

Kijken/luisteren soms ook anderen mee dan de tv-luidsprekers aan laten staan.

 

 

Hallo @JanD  ,

De tv en zxv7200 hebben geen toslink uitgang.De rebox heeft wel een jack uitgang toch?Net bij haar geweest en ze vindt het vervelend dat ze steeds een paar keer op de source knop moet drukken,Hoe kan dit automatisch gaan?Bij itv was dit namelijk wel zo.

Een tv zou gewoon aan moeten gaan op de laatst gebruikte ingang. Als je alleen maar tv kijkt is dat dus die hdmi-ingang.

Maar waarom heeft je moeder dan geen ITV meer?

Reputatie 7
Badge +28

Ja,maar dan werkt het geluid van de tv zelf niet

Als je moeder alleen woont (en daar ga ik vanuit) : Wat is dan het probleem dat het geluid niet meer via de TV loopt, maar alleen via de koptelefoonaansluiting? 

Je hebt aangegeven dat het geluid via die aansluiting wel werkt. Leg dan de verbinding naar die aansluiting. 

Dan is het probleem toch opgelost? 

 

Hallo @PeterG en @Noordzee ,

@PeterG,ze wist niet dat ze Internet had maar toen ik daar op internet ging schrok ze en zei dat ze absoluut geen internet meer wou,dus ook geen ITV want dat kan niet zonder internet.

@Noordzee ,de accu van die ringleiding is snel leeg,en de tv op het allerhoogste volume kan ze soms nog net een klein beetje volgen. 

Reputatie 7
Badge +28

Ok @martijn197108 ,

Er zijn een reeks oplossingen aangedragen. Het probleem is dus oplosbaar. 

Maar als alles steeds wordt afgewezen door jouw moeder, dan houdt het op. 

Het heeft geen zin meer om hier eindeloos over door te gaan. Anders wordt het een net zo lang topic als dat .andere van jou. Op een bepaald moment vallen we dan steeds in herhaling. 

Hallo @PeterG en @Noordzee ,

 

@Noordzee ,de accu van die ringleiding is snel leeg,en de tv op het allerhoogste volume kan ze soms nog net een klein beetje volgen. 

 

(Jouw vraag gaat over het gebruik van de ringleiding. Dan draag ik een oplossing aan voor het gebruik met de ringleiding en dan geef je aan dat de accu van de ringleiding gauw leeg is. Wat wil je nu?)