Beantwoord

TV, Sonos Beam en Digitenne werken niet samen

  • 12 May 2020
  • 13 reacties
  • 489 keer bekeken

Reputatie 1

Vrijdag een Sonos Beam geïnstalleerd. Had wat voeten in de aarde omdat ik blijkbaar alleen de HDMI ARC aan de gang kreeg als ik de HDMI van het Digitenne kastje (ZXV7200) er uit trok. Maar goed … een avond van fantastisch geluid genoten! Maar toen ik de volgende dag de tv weer aanzette deed de Beam niks meer. Na wat geklooi kwam ik er achter dat ik eerst de tv moet aanzetten en daarna pas, met de aan/uit schakelaar achterop, Digitenne aan moet zetten (precies in die volgorde) omdat anders de tv direct van de Sonos Beam naar de televisiespeakers schiet. Blijkbaar is het Digitennekastje te dominant en beïnvloedt hij de HDMI ARC van de tv. De ZXV7200 op een andere HDMI zetten had geen effect.

Vind het irritant omdat opstarten van Digitenne altijd best even duurt. Kan ik misschien beter een ander merk Digitenne kastje nemen?

 

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

icon

Beste antwoord door PeterG 17 May 2020, 14:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Rutger1964 ,

Helaas zal dit nauwelijks verschil opleveren. Er zijn maar twee merken Digitenne-ontvangers. Het andere merk (Rebox) doet er (vrijwel) net zolang over om op te starten als jouw ontvanger. 

Wil je de Beam gebruiken?, dan zul je dit lange opstarten voor lief moeten nemen.

 

 

Reputatie 1

Bedankt voor je reactie Noordzee. Misschien heeft de Rebox de bug niet dat hij de HDMI ARC weer terugzet naar HDMI en dus de Beam er uit gooit? Dat is namelijk volgens mij wat er gebeurt.

 

Reputatie 7
Badge +28

In theorie zou dat kunnen, Het probleem is echter dat er niet heel Rebox-ontvangers zijn uitgegeven. En een moderator kan het type ontvanger niet aansturen bij een omwisseling van een ontvanger.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Rutger1964, welkom hier. 

Ik ben bang dat het omwisselen van ontvanger niets uit maakt. Wat Noordzee zegt kan ik mij helemaal in vinden. Er is dus eigenlijk niets aan te doen. :(

@Rutger1964 

Er is WEL wat aan te doen! En het kost nog weinig ook :relaxed: .

Koop een hdmi cec killer en steek die achter in Digitenne ontvanger, dan zal je probleem n.m.m. verholpen moeten zijn. Hier verstoorde het Digitennekastje ook volledig de CEC werking van TV en versterker.

ARC is een onderdeel van het CEC protocol.

‘Tis ook weer niet te geloven, er wordt “handige” functionaliteit bedacht en dan moeten er weer dingen bedacht worden om die "bijdehandheid" te omzeilen.

Ik heb een kastje met 3 HDMI in naar 1 uit, daar sta ik ook elke mee te goochelen om de juiste ingang voor te krijgen, ik wil een keuze kastje met een "klunk" schakelaar dan bepaal ik zelf wat er gebeurd !

Heb je daar (@Peter) nog een suggestie voor ?

Hoe wordt dat kastje geschakeld, Kees? Electronisch met ab?

Reputatie 7
Badge +28

@Rutger1964

Er is WEL wat aan te doen! En het kost nog weinig ook :relaxed: .

Koop een hdmi cec killer en steek die achter in Digitenne ontvanger, dan zal je probleem n.m.m. verholpen moeten zijn. Hier verstoorde het Digitennekastje ook volledig de CEC werking van TV en versterker.

ARC is een onderdeel van het CEC protocol.

Ik had daar werkelijk nog nooit van gehoord. Na een kort onderzoek kwam ik uit op een topic op Tweakers. Daar hadden ze het ook over een (oude) HDMI 1.2 kabel. Zou dat ook werken?

@PeterG )

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1800751

 

In datzelfde artikel wordt ook verwezen naar deze kabel :

 https://www.pulse-eight.com/p/110/cec-less-hdmi-cable

Daar hadden ze het ook over een (oude) HDMI 1.2 kabel. Zou dat ook werken?

Geen idee. Toen bestond ARC en CEC nog niet dus het lijkt me dat die kabels dat ook nog niet ondersteunden (adertje minder ongetwijfeld).

In datzelfde artikel wordt ook verwezen naar deze kabel

Die doet dus hetzelfde als zo’n blokje. Wel erg kort kabeltje; blokje makkelijker ‘te verlengen’ lijkt mij.

HDMI CEC killer lost veel problemen op!

Reputatie 1

@Rutger1964

Er is WEL wat aan te doen! En het kost nog weinig ook :relaxed: .

Koop een hdmi cec killer en steek die achter in Digitenne ontvanger, dan zal je probleem n.m.m. verholpen moeten zijn. Hier verstoorde het Digitennekastje ook volledig de CEC werking van TV en versterker.

ARC is een onderdeel van het CEC protocol.


Bedankt voor de tip. Het zou een geweldige oplossing zijn voor €5,95. Ga het nu bestellen en zal laten weten of het probleem erdoor opgelost is.

 

Hoe wordt dat kastje geschakeld, Kees? Electronisch met ab?


Knopje op kastje, AB en door de aangesloten apparaten die het dan blijkbaar niet eens kunnen worden.

Maar meestal gebruiken we maar 1 apparaat dus laat ik het er even bij voor nu.

Reputatie 1

@Rutger1964

Er is WEL wat aan te doen! En het kost nog weinig ook :relaxed: .

Koop een hdmi cec killer en steek die achter in Digitenne ontvanger, dan zal je probleem n.m.m. verholpen moeten zijn. Hier verstoorde het Digitennekastje ook volledig de CEC werking van TV en versterker.

ARC is een onderdeel van het CEC protocol.

Het werkt! Nooit gedacht dat ik zo blij met een killer zou zijn. Bedankt voor de geweldige tip, @PeterG !

Top! Veel plezier nog van je Sonos / TV combinatie:relaxed: .