Vraag

Tweede leven voor een VU+ duo 4k mogelijk?

  • 4 July 2022
  • 21 reacties
  • 577 keer bekeken

Ik weet nog van vroeger dat je op zondagmiddag thuis bleef omdat Star Trek op de TV kwam.  Dan praten we over 1980.  Toen kregen we de videorecorder en sindsdien ben ik gewend aan het opnemen van programma's.  Het enthousiasme voor digitenne sloeg om in 2019 toen we 49 jaar terug in de tijd gingen door het opnemen onmogelijk te maken.  Ik heb toen een voor die tijd best wel luxe satelliet ontvanger gekocht.  Een VU+ duo 4K die ook twee digitenne tuners heeft en de gewenste codering aankan.  Er wordt sinds kort door digitenne een CI module uitgebracht maar in de specs kan ik niet halen hoeveel kanalen deze tegelijk kan decoderen.  Voor een twintuner zijn er minimaal twee nodig plus een derde voor het overschakelen naar een ander kanaal. 

Bij Canal digtaal was ik met een familiepakket en een CI module ook behoorlijk teleurgesteld.  Als je daarmee een zender op wilt nemen dan kan je gaan ganzenborden ipv naar een ander programma kijken.  Want dan mislukt de opname plus dat de zender die je bekijkt zwart beeld hebt.   Ik had mij een familiepakket wel anders voorgesteld.

Dat was exit Canal digitaal maar de ontvanger heb ik nog.  Vandaar mijn vraag of ik met een CI module van digitenne deze ontvanger een tweede leven kan geven. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Zaanse Cor 

 

Helaas werkt die module (nog) niet in een VU+ of dat ooit gaat werken is afwachten.

Er zijn 2 andere ontvangers waar hij wel in werkt, zie deze post op een Sat forum: https://www.sat4all.com/forums/topic/373988-kpn-gaat-ci-module-leveren-bij-digitenne/?do=findComment&comment=2679345

 

Bedankt voor uw antwoord.  U schrijft dat de module (nog) niet werkt.   Misschien kunt u dit wat meer verduidelijken.    Blijft het beeld zwart of is het niet getest waardoor het ook niet op de lijst met geschikte ontvangers staat.   Want volgens de specs van de VU+ duo 4k zou het wel moeten werken.

  Want volgens de specs van de VU+ duo 4k zou het wel moeten werken.

Klopt, maar volgens mij is er een licentie kwestie en werkt het daarom niet.Maar ik weet het fijne er ook niet van. @Noordzee kan je er meer over vertellen maar hij is tijdelijk afwezig hier.

Reputatie 7
Badge +18

Het is wel getest, volgens mij ook door @Noordzee in een VU+ Ultimo 4K maar het werkt gewoon niet, waarschijnlijk omdat het CI+ is en zoals @martijn197108 al aangeeft heeft het te maken met een licentie die niet in de VU+ aanwezig is.

Ik heb zelf ook zo'n ontvanger, ik kijk (en neem ook op) er wel gewoon via Digitenne de FTA zenders mee en voor de rest gebruik ik hem om er (heel veel) FTA Engelse zenders mee te kijken en mee op te nemen.

En al gáát het óóit wel werken, als VU+ het aangepast krijgt, dan nog zul je niet 1 gecodeerde zender kunnen opnemen terwijl je de andere kijkt. De module decodeert maar 1 zender te gelijk.

FTA en CAS kan wel tegelijk. Maar dus niet CAS en CAS.

Reputatie 7
Badge +18

@PeterG Daar hebben ze dan weer achteraf decoderen voor uitgevonden, je kan dan alles gecodeerd opnemen en 's-nachts automatisch laten decoderen.

Echt lang moet je ook niet wachten met decoderen anders zijn de keys weer verlopen en lukt dat niet meer.

Peter G, bedankt voor jouw reactie.  

De module decodeert maar 1 zender te gelijk.  Een CI+ module kan technisch 4 kanalen tegelijk decoderen dus dan zijn er 3 uitgeschakeld door digitenne.  Hmm ook al word het probleem met de licenties opgelost dan is kijken en tegelijk opnemen nog steeds niet mogelijk.   Omdat mijn vrouw s’avonds thuis tv kijkt en ik veel avond en nachtdiensten werk waardeer ik een opnamemogelijkheid.  Digitenne heeft een CI+ module, gedwongen door de wetgeving, op de markt gebracht en het minst mogelijke geactiveerd om aan de wet te voldoen.  Kinderachtig,  daarom gaat digitenne het niet worden.  Bedankt voor al uw tijd en aandacht.

Reputatie 7
Badge +18

@Zaanse Cor Dat kijken en opnemen tegelijk is nu juist wel mogelijk door alles gecodeerd op te nemen, dan kan je TV kijken en opnemen tegelijk, de enige beperking is het aantal transportstreams wat je tegelijk kan opnemen/kijken per tuner, waarschijnlijk 1 stream per tuner maar dat weet ik niet zeker, zouden er ook meer kunnen zijn.

Op 1 transportstream zitten meerdere zenders, je kan dat b.v. hier vinden: https://forum.kpn.com/kennisbank-digitenne-138/digitenne-frequenties-transportstreams-en-regionale-omroepen-470554

Met 2 tuners kom je dus al een heel eind.

Je kan dus redelijk veel zenders tegelijk opnemen als die CI+ module ooit gaat werken in een VU+.

@Zaanse Cor 

Is tv bij je internet abonnement (van kpn?) niet mogelijk? Met interactieve tv kun je 6 opnames tegelijk (!) maken terwijl je met de ontvanger en Online mogelijkheid nog naar meerdere andere zenders tegelijk kan kijken.

Hoe je het ook wendt of keert. Digitenne, ethertelevisie, vind ik nogal achterhaald. Veel te lastige apparatuur ook voor nodig (flinke bakken) als je al dezelfde mogelijkheden met opnemen als met i-TV of kabeltelevisie wilt creëren.

Reputatie 7
Badge +8

Het voordeel van Digitenne in combinatie met een VU+ ten opzichte van KPN TV is dan wel weer dat opname’s lokaal worden gemaakt en eindeloos kunnen worden bewaard. Een VU+ (en elke andere enigma ontvangers) kunnen makkelijk in het thuisnetwerk worden opgenomen. Opnemen op een NAS is ook appeltje eitje en die opname’s kunnen dan overal worden terug gekeken, tot in Amerika en Australië aan toe: verbinding maken met de NAS en kijken maar

En voor wat betreft bedieningsgemak: je kunt het met de VU+ zo makkelijk of moeilijk maken als je wilt: van heel basic tot heel persoonlijk tot heel  uitgebreid.

Reputatie 7
Badge +28

@Zaanse Cor

Je kunt het verhaal ook omdraaien en uitgaan van wat er nu wel mogelijk is. 
 

Tenslotte heb je die luxe ontvanger al in huis en waarom zou je die dan niet gebruiken als het eens uitkomt. Want als je er twee DVB-T2-kaarten inzet, heb jij twee tuners in gebruik en kun je gelijktijdig naar de gratis NPO-zenders kijken en opnemen. Los van die twee tuners kost jou dat verder niets, dus waarom niet even uitproberen? 

Iedereen bedankt voor de tijd en reacties.

Op de insteekkaart voor digitenne zit al twee dvb-t2 tuners en ik gebruik de ontvanger nu, zoals u voorstelt, voor de gratis NPO zenders en 6 regionale zenders.  Maar ik zou ook graag de zenders uit het (betaalde) digitenne pakket willen zien en opnemen.  Natuurlijk tegelijkertijd.  Vandaar mijn vraag: heeft het zin om een CI module plus abbo op digitenne te nemen of komen mijn verwachtingen niet uit.  Gezien de reacties is het vertrouwen daarin bij mij laag.   Ik ben wel zo flexibel dat het niet per se digitenne moet zijn, maar met de CI module van canal digitaal ben ik met het familiepakket ook  zwaar teleurgesteld .  Zie in mijn startbericht mijn opmerking over ganzeborden als je meer dan 1 stream wilt decoderen.   Het opzeggen bij CD ging trouwens erg onprettig want je wordt meerdere keren nagebeld om je over te halen om te blijven.

 

Het heeft niet mijn voorkeur maar je wordt zo wel de illegale iptv kant op geduwd omdat de reguliere providers niet willen leveren wat ik als getrouwde ploegendienstwerker graag wil.  En dat is 1 kanaal  kijken en  tegelijk 1 kanaal opnemen, met een onbeperkte houdbaarheid.

Is dit NU (2022) zo moeilijk?  Want 40 jaar (1980) geleden kon dit als!

Met de nieuwere generatie CI Module 1.4 moet het ook mogelijk zijn 1 gecodeerd kanaal kijken en een andere gecodeerde opnemen. Alleen weet ik niet of de Digitenne modules  1.4 zijn. En moet die optie wel beschikbaar worden gemaakt dat is ook maar de vraag.

 

 

Is dit NU (2022) zo moeilijk?  Want 40 jaar (1980) geleden kon dit al!

 

Nee dit is niet zo moeilijk het komt op één punt neer geld. We mogen gewoonweg geen eigen opnames meer maken en langdurig bewaren daar komt het op neer. Althans het maken van opnames wordt zo moeilijk mogelijk gemaakt. 

Terzijde,

Ether televisie achterhaald noemen gaat wel ver, per slot van rekening betalen wij nog steeds kijk en luistergeld voor de NPO dus moeten wij dat gewoon kunnen kijken. Ook zonder een kastje helaas moet je dan wel een geschikte TV hebben. Dan kan je zelfs opnemen gewoon een harddisk aan de TV hangen daar zijn echt geen 'grote bakken' voor nodig. 

Het is diep triest dat de commercie onderling een concurrentiestrijd houd om de opnamerechten zoveel mogelijk in te perken.  Ik kan het niet anders zien als een vorm van consumentje treiteren.  Goed, je hebt ook de keuze om de televisie het raam uit te gooien want niemand schrijft dat je TV moet kijken.   Dat ik hier aan denk is niet bepaald een compliment voor de televisiebranche.  Is er voor het kijken en opnemen tegelijk nou echt geen legale oplossing voor!

Is Digitenne echt de enige optie voor tv kijken op je adres?

Ik zou dan gaan voor KPN TV ipv Digitenne.

De module voor Digitenne is CI+ 1.3. Deze werkt in o.m. de VU+ dus niet. Het is met de module in de basis ook niet bedoeld om met een ander kastje tv te kijken. Maar via een tv zonder kastje.

Ikzelf heb 3 kastjes (...) gevonden waarin deze module wel werkt.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/dvb-t2-in-nederland-welke-ontvanger-is-geschikt-voor-het-gratis-npo-pakket/

Reputatie 7
Badge +28

 

De module voor Digitenne is CI+ 1.3. Deze werkt in o.m. de VU+ dus niet. Het is met de module in de basis ook niet bedoeld om met een ander kastje tv te kijken. Maar via een tv zonder kastje.

 

Nee @PeterG ,

Het is een CI+ 1.4

citaat: 

  • Compatible with CI Plus specification 1.4
  • CI Plus 1.4 certified

bron : 

De enige reden dat Digitenne nu niet werkt in de VU+-ontvangers, is het ontbreken van een licentie bij VU+ voor de 1.4-variant. (Heb ik mij laten vertellen op Sat4All….)  

Ik blijf hopen dat er ooit een update komt, maar het verhaal gaat dat de fabrikant momenteel niet heel actief is met de productie van deze ontvangers. Andere prioriteiten…..   

Andere prioriteiten…..

Kan me er wat bij voorstellen. Kijken via satelliet is niet erg populair meer. Heb begrepen nog geen 400.000 abonnee's. En veel Digitenne kijkers zullen zo'n ontvanger ook niet kopen. Doorgaans gaat de module in een televisie natuurlijk 😉. Kijken zonder kastje doet met liever dan met een ander kastje.

En voor meer mogelijkheden: kabeltelevisie of IPTV als KPN TV.
Verder nog via diensten als NLziet of Canaldigitaal-APP.

 

Het is een CI+ 1.4

Thanks!

Het is diep triest dat de commercie onderling een concurrentiestrijd houd om de opnamerechten zoveel mogelijk in te perken. 

/knip

 Is er voor het kijken en opnemen tegelijk nou echt geen legale oplossing voor!

Het 'opnemen' of beter genoemd terugkijkrecht via de cloud, en kijken via de kastjes van de providers.

 

@PeterG schreef : Het is met de module in de basis ook niet bedoeld om met een ander kastje tv te kijken. Maar via een tv zonder kastje

 

dat is dan in strijd met het eind apparaten besluit. Of een CI module nu in een TV gaat of een andere apparaat zoals een Vu+ mag niks uitmaken. Wel zal de leverancier/fabrikant de nodige licenties moeten afdragen.

 

Kijken via de ether ben je veel vrijer dan via een netwerk kabel en de Edision en Vu+ hebben veel meer mogelijkheden dan de vrij beperkte provider kastjes.

dat is dan in strijd met het eind apparaten besluit.

Niet echt. Het is aan die fabrikanten om te zorgen dat het werkt. De module werkt, daar ligt het niet aan. Er zijn momenteel voor zover ik kan/kon nagaan 3 kastjes waar de module gewoon wel in werkt. En in alle tv's die DVB-T2 HEVC ondersteunen.

Keuze genoeg. En de bedoeling van dat besluit is dat de consument andere keuze heeft dan '’kastje van de provider'’. Dat is het geval.

Zelfs voor kijken via KPN TV. Ook dat hoeft niet per sé via de Arris of Arcadyan van kpn.

@PeterG Ik doelde meer op de opmerking dat een Digitenne module alleen bedoeld zou zijn voor gebruik in een TV.

 

Er zijn inderdaad alternatieven voor de Box van de provider, echter zal je wel een internet verbinding van de provider nodig hebben. Of via de website of een Chromecast, allemaal beperkingen die je met het kijken via de ether niet hebt.

 

Uiteindelijk is meer kunnen zien dan de NPO kanalen een vorm van luxe daar mogen wat beperkingen voor gelden.

 

Reputatie 7
Badge +28

Vind nu ook deze : 

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07ZK157T9/ref=sr_1_11?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=1782I9HBKR8Z2&keywords=dvb-T2+ci%2B&qid=1658085491&sprefix=dvb-t2+ci%2B%2Caps%2C86&sr=8-11

 

En deze had ik al eerder gevonden : 

https://www.cardwriter.nl/apebox.html

 

De XORO 8761 lijkt momenteel uitverkocht.