Beantwoord

Verhoog zendvermogen in NO Groningen

  • 2 September 2019
  • 12 reacties
  • 351 keer bekeken

Ook hier in het no van Groningen is de ontvangst belabberd terwijl de Duitse vrij zender uitstekend te ontvangen zijn. Ook al eens gevraagd hoe dat kan en krijg dan als antwoord dat ik dichter bij Duitsland woon wat betreft de zender. Dit is kompleet onzin daar de zender voor Groningen hemelsbreed ong. 30 km is en de zender voor Duitsland (Aurich) ong. 55 km bedraagt. M.a.w. verhoog het zendvermogen maar eens dan hebben hier ook goed ontvangst. Dit is zo sinds het uitzenden in DVB T2.

admin: eigen topic aangemaakt. Oorspronkelijke topic
icon

Beste antwoord door JaHeSR 7 September 2019, 14:35

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Hoi @JaHeSR . Welkom op het forum.
Heel jammer dat het signaal tegenvalt. Maak je gebruik van een buiten antenne? Dat wil nog wel eens voor een flinke verbetering zoeken. Tevens kan handmatig scannen een stuk helpen. Laat je weten hoe jouw situatie is? Wie weet kunnen we er iets aan verbeteren.
Reputatie 1
Ook hier in het no van Groningen is de ontvangst belabberd terwijl de Duitse vrij zender uitstekend te ontvangen zijn. Ook al eens gevraagd hoe dat kan en krijg dan als antwoord dat ik dichter bij Duitsland woon wat betreft de zender. Dit is kompleet onzin daar de zender voor Groningen hemelsbreed ong. 30 km is en de zender voor Duitsland (Aurich) ong. 55 km bedraagt. M.a.w. verhoog het zendvermogen maar eens dan hebben hier ook goed ontvangst. Dit is zo sinds het uitzenden in DVB T2.

admin: eigen topic aangemaakt. Oorspronkelijke topic

Tja, er is nogal verschil.

De zender van Aurich is volgens deze lijst 79KW. Bron

En de zender van Groningen is "maar" 20KW. Bron
Reputatie 5
Badge +5
Uitzenden op lager vermogen hoeft geen probleem te zijn, als er maar voldoende zendmasten zijn. In de drie noordelijke provincies (en in Zeeland) staat echter maar een zendmast per provincie. Bijplaatsen van zenders zou dus ook kunnen helpen.
Dat laatste dat klopt, want een jaar of twee geleden hebben ze voor de nationale radio-DAB+-zenders ook een steunzender geplaatst in Appingedam en het probleem was over voor die zenders. De regionale zenders is nog niet om over naar huis te schrijven. Maar goed, wanneer men of het vermogen verhoogd of er een steunzender bijplaatst zou dit al een hele verbetering zijn.
En nu hopen dat dit ook gebeurd.
Gr. Henk
DAB en DVB-T gebruiken beiden
https://en.wikipedia.org/wiki/Single-frequency_network#DVB-T_SFN
Maar waarom DAB met vele kleine zenders werkt en DVB-T met een paar grote zenders dat vraag ik me al geruime tijd af.

Overigens zie ik dat Aurich horizontaal gepolariseerd uitzend, in NL is dat altijd verticaal.
Dus dan is het des te vreemder dat JaHeSr van de duitse zender meer signaal heeft.
Als de weg tussen de zend- en ontvangst antenne vrij is dan ontvang je bij H+V in theorie niets, in praktijk ook, tenzij er veel reflectie is van iets wat in de weg staat.
Reputatie 5
Badge +5
@JaHeSR in deze reactie op het forum wordt nog een derde mogelijkheid genoemd om de ontvangst te verbeteren: het aanpassen van de codering. Die zou wel inhouden dat minder kanalen in HD uitgezonden kunnen worden.
Verderop in dat topic komt ook de mogelijkheid tot verhoging van het zendvermogen ter sprake. Een moderator geeft aan dat dat er niet in zit, vanwege internationale afspraken over indeling van het zenderpark.
Voorlopig gaat er sowieso nog niks gebeuren: KPN wil eerst de hele omzetting naar dvb-t2 afronden, inclusief het aanpassen van de frequenties. De laatste frequentiewijziging gebeurt eind oktober.
Na wat ik gelezen heb is DVB-T2 gebeuren afgerond, de laatste was Brabant en is alles nu over naar DVB-T2.

Bij het verhaaltje van Kees, ik heb mijn antenne verticaal bovenin de nok van de zolder geplaatst en via een versterker naar 4 kamers. De DAB+ zenders zijn ook prima te ontvangen (100%) incl. de 28 Duitse zenders.
Ik heb 2 fotootjes bijgevoegd met daarop de signalen van DVB-T2.

Reputatie 5
Badge +5
Na wat ik gelezen heb is DVB-T2 gebeuren afgerond, de laatste was Brabant en is alles nu over naar DVB-T2.
De omzetting naar dvb-t2 is inderdaad afgerond. Wat nog wel loopt is een aantal frequentiewijzigingen, deze maand in Noord-Holland en Zeeland, in oktober Zuid-Holland en Utrecht. De planning staan in deze post.
KPN heeft op het forum laten weten dat ze pas na de laatste frequentiewijziging gaan kijken naar eventuele verbeteringen.
We zullen wel zien wat er allemaal nog staat te gebeuren en houden de moet erin.
Reputatie 7
Badge +28

Bij het verhaaltje van Kees, ik heb mijn antenne verticaal bovenin de nok van de zolder geplaatst en via een versterker naar 4 kamers. De DAB+ zenders zijn ook prima te ontvangen (100%) incl. de 28 Duitse zenders.



@JaHeSR

Ik zou overwegen om een nog betere antenne aan te schaffen. De FunkeYagi werkt zo'n 10 tot 20 procent beter dan de antennes van KPN.

Meer info over antennes, klik op: deze link
Ik gebruik ook al een eigen antenne en het signaal is daardoor ook al veel beter. Ik gebruik DVB-T2 eigenlijk alleen maar als back-up voor mijn schotel in de winter wanneer er een sneeuwstorm is en geen goed signaal meer heb.
Ik laat het wel gebeuren en misschien krijgen we hier in de provincie nog een keertje een beter signaal.
Gr. Henk
Prima. Mocht je ooit andere vragen hebben, weet je ons te vinden.