Beantwoord

Foutieve emailserver vermeldt op de KPN website

  • 15 March 2024
  • 48 reacties
  • 586 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Op deze webpagina

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

staat een fout. Zie het plaatje hieronder. De fout is dat men kennelijk een POP server (rood onderstreept) moet gebruiken om IMAPĀ (blauw onderstreept) te kunnen gebruiken. Ook de poorten kloppen niet ( 993 vs. 995) Ik neem aan dat diegene die deze pagina heeft gemaakt gewoon de POP informatie gekopieerd zonder de informatie aan te passen.

Ā 

Ā 

icon

Beste antwoord door Raymondt 18 March 2024, 09:00

Bekijk origineel

48 reacties

Reputatie 7

pop.xs4all nl zal overigens wel werken voor imap immers pop.xs4all en imap.xs4all.nl wijzen allebei naar hetzelfde IP adres.

Ā 

Reputatie 7
Badge +10

@wjbĀ 

Heel merkwaardig !!!! Maakt het dan nog uit welke poort er gebruikt wordt ?

Reputatie 7

Maakt het dan nog uit welke poort er gebruikt wordt ?

Jazaker, 993 is imap (encrypted) en 995 is pop (encrypted).

Reputatie 7
Badge +18

@wjbĀ 

Alleen worden er per poort verschillende certificaten gebruikt dus dat gaat dan toch niet werken:

Ā 

Alleen mail.xs4all.nl zou voor beide protocollen moeten werken.

Reputatie 7

GeSp schreef:

Alleen worden er per poort verschillende certificaten gebruikt dus dat gaat dan toch niet werken

Dat maakt niet uit, zolang er maar een certificaat is.

Reputatie 7
Badge +18

GeSp schreef:

Alleen worden er per poort verschillende certificaten gebruikt dus dat gaat dan toch niet werken

Dat maakt niet uit, zolang er maar een certificaat is.

Dat maakt zeker wel uit of je moet het leuk vinden om steeds de meldingen over een verkeerd certificaat weg te klikken.

Reputatie 7

Waarom zou je dan een melding over een verkeerd certificaat weg moeten klikken?

Reputatie 7
Badge +18

Omdat het certificaat niet klopt als je pop.xs4all.nl invult en dan poort 993 gebruikt, dan krijg je bij instellen de certificaat melding en ook elke keer als je outlook opstart:

Ā 

Reputatie 7
Badge +10

pop.xs4all nl zal overigens wel werken voor imap immers pop.xs4all en imap.xs4all.nl wijzen allebei naar hetzelfde IP adres.

Ā 

Maar hoe moet dan de KPN emailserver weten welk protocol er wordt gebruikt. Het zou logisch zijn dat bij een ander protocol (POP, SMTP of IMAP) een andere emailserver en dus ook een ander IP adres wordt gebruikt. En dat alles onder het motto ā€œKeep It Simple Stupid (KISS)ā€.

Misschien kan iemand van de KPN hier een antwoord op geven ? Bijv.Ā @RaymondtĀ ?

Reputatie 7

WMG-N schreef:

Maar hoe moet dan de KPN emailserver weten welk protocol er wordt gebruikt.

Omdat je een poortnummer definieert waarmee je gaat verbinden.

Ā 

WMG-N schreef:

Het zou logisch zijn dat bij een ander protocol (POP, SMTP of IMAP) een andere emailserver en dus ook een ander IP adres wordt gebruikt.

Dat is nergens voor nodig, het is juist het poortnummer dat bepaalt welk protocol er gebruikt wordt.

Reputatie 7
Badge +21

Dat is een kwestie van de juiste poort kiezen,Ā 993 is imap (encrypted) en 995 is pop (encrypted).

Reputatie 7
Badge +10

Hoe je het wendt of keert: Er staan Ć©Ć©n of meerdere fouten op deze webpagina die moeten worden gecorrigeerd.

Reputatie 7
Badge +10

Nog een gedachte:Ā  Als alle klanten zijn overgezet van XS4ALL naar de KPN dan kan de KPN deĀ IP adres sen van XS4ALL veranderen in deĀ IP adressen van de KPN. Ik denk dat al een grote versimpeling is.

Reputatie 7
Badge +9

@WMG-NĀ Volgens de website kan xs4all al kpnmail server gebruiken

Welke e-mailadressen kan ik allemaal instellen?

Je kan e-mailadressen instellen die eindigen op:

  • @kpnmail.nl

  • @kpnplanet.nl

  • @planet.nl

  • @wxs.nl

  • @hetnet.nl

  • @freeler.nl

  • @snelnet.net

  • @on.nl

  • @onsbrabantnet.nl

  • @onsmail.nl

  • @onsnet.nu

  • @onsneteindhoven.nl

  • @onsnetnuenen.nl

  • @xs4all.nl

  • @telfort.nl

  • @tip.nl

  • @tiscali.nl

  • @tiscalimail.nl

Reputatie 7
Badge +24

@WMG-NĀ Volgens de website kan xs4all al kpnmail server gebruiken

Welke e-mailadressen kan ik allemaal instellen?

Je kan e-mailadressen instellen die eindigen op:

  • @kpnmail.nl

  • @kpnplanet.nl

  • @planet.nl

  • @wxs.nl

  • @hetnet.nl

  • @freeler.nl

  • @snelnet.net

  • @on.nl

  • @onsbrabantnet.nl

  • @onsmail.nl

  • @onsnet.nu

  • @onsneteindhoven.nl

  • @onsnetnuenen.nl

  • @xs4all.nl

  • @telfort.nl

  • @tip.nl

  • @tiscali.nl

  • @tiscalimail.nl

Ja... freeler staat hier ook tussen. KPN klanten kunnen een freeler adresĀ aanmaken en gebruiken via webmail. Maar volgens mij bestaat er ook nog een aparte mailserver voor freeler adressen waar nog wat antieke accounts op staan.

https://forum.kpn.com/e-mail-en-cloud-10/waar-kan-ik-inloggen-voor-mijn-webmail-van-freeler-584784

Reputatie 7
Badge +10

@TDN

Nee. Voor een XS4all emailadres moet je, volgens de website, een XS4ALL emailserver kiezen.Ā  Als je een nieuw account wil aanmakenĀ dan kan dat alleen nog met het domein @kpnmail.nl.

@Nick83

Maar wijst een Freeler emailadres ook naar hetzelfde IP adres van @kpnmail.nl ? Het is heel goed mogelijk dat er voor Freeler een ander IP adres gebruikt wordt. Omdat de inlogprocedure voor Freeler afwijkt van de ā€œnormaleā€ procedure.

Reputatie 7

Nick83 schreef:

KPN klanten kunnen een freeler adresĀ aanmaken en gebruiken via webmail. Maar volgens mij bestaat er ook nog een aparte mailserver voor freeler adressen waar nog wat antieke accounts op staan.

Het domein imap.freeler.nl heeft hetzelfde IP adres als imap.kpnmail.nl en wijst derhalve naar dezelfde mailserver.

Reputatie 7
Badge +10

@WMG-NĀ Volgens de website kan xs4all al kpnmail server gebruiken

Welke e-mailadressen kan ik allemaal instellen?

Je kan e-mailadressen instellen die eindigen op:

  • @kpnmail.nl

  • @kpnplanet.nl

  • @planet.nl

  • @wxs.nl

  • @hetnet.nl

  • @freeler.nl

  • @snelnet.net

  • @on.nl

  • @onsbrabantnet.nl

  • @onsmail.nl

  • @onsnet.nu

  • @onsneteindhoven.nl

  • @onsnetnuenen.nl

  • @xs4all.nl

  • @telfort.nl

  • @tip.nl

  • @tiscali.nl

  • @tiscalimail.nl

Dit is geen volledige lijst van emailadressen die de KPN in eigendom heeft. Ik mis nog tenminste 3 andere domeinen.

Reputatie 7
Badge +10

Het is heel simpelĀ wat er moet gebeuren:

1)) de tekst ā€œpop.xs4all.nlā€ (roodĀ onderstreept in het plaatje hieronder) moet ā€œimap.xs4all.nlā€ worden (maakt niet uit omdat ze beide naar dezelfde IP adres wijzen). Scheelt al een heleboel verwarring.

(ik persoonlijk zou zeggen dat de POP, SMTPĀ en IMAP emailserver elk een verschillend IP adres moeten krijgen. Maar of dat ooit gaat gebeuren ?Ā Er kan misschien een technische reden voor zijn dat niet gebeurt ?)

2)) het poortnummer ā€œ995ā€Ā moet worden gewijzigd in ā€œ993ā€ (blauw onderstreept in onderstaand plaatje)

3)) controleer of alle andere informatie op de webpagina wel klopt en pas die informatie indien nodig aan.

@wjbĀ 

Weet je dan ook of Freeler een afwijkende poort(-nummer) heeft voor POP en IMAP ?

Hoe kan ik dat DNSĀ record boven water halen ? En hoe achterhaal ik welke emailserver welk IP adres heeft ? (Dit moet ik ā€œpingenā€ (MSDOS ???))

Ā 

Ā 

Reputatie 7

WMG-N schreef:

Weet je dan ook of Freeler een afwijkende poort(-nummer) heeft voor POP en IMAP ?

Nee, natuurlijk niet, de poortnummers zijn altijd hetzelfde (993 = IMAP encrypted en 995 is POP encrypted).

Reputatie 7
Badge +9

2)) het poortnummer ā€œ995ā€ moet worden gewijzigd in ā€œ993ā€ (blauw onderstreept in onderstaand plaatje)

Klopt inderdaad. Die gaan we laten aanpassen.

Ā 

1)) de tekst ā€œpop.xs4all.nlā€ (rood onderstreept in het plaatje hieronder) moet ā€œimap.xs4all.nlā€ worden (maakt niet uit omdat ze beide naar dezelfde IP adres wijzen). Scheelt al een heleboel verwarring.

Het moet zeker niet, zoals in het topic al meerdere keren benoemd, maar netter is het wel, dus ik heb ook hiervoor een aanpassing aangevraagd.

Ā 

(ik persoonlijk zou zeggen dat de POP, SMTP en IMAP emailserver elk een verschillend IP adres moeten krijgen. Maar of dat ooit gaat gebeuren ? Er kan misschien een technische reden voor zijn dat niet gebeurt ?)

Waarom zou dat moeten dan? Ik zie geen enkele reden waarom dat nodig is, en uiteindelijk of je nu POP of IMAP gebruikt, je maakt verbinding met dezelfde server, alleen het protocol is anders. Het is dus juist logisch dat je verbinding maakt met hetzelfde ip-adres.

Reputatie 7
Badge +10

(ik persoonlijk zou zeggen dat de POP, SMTP en IMAP emailserver elk een verschillend IP adres moeten krijgen. Maar of dat ooit gaat gebeuren ? Er kan misschien een technische reden voor zijn dat niet gebeurt ?)

Waarom zou dat moeten dan? Ik zie geen enkele reden waarom dat nodig is, en uiteindelijk of je nu POP of IMAP gebruikt, je maakt verbinding met dezelfde server, alleen het protocol is anders. Het is dus juist logisch dat je verbinding maakt met hetzelfde ip-adres.

Ā @RaymondtĀ 

Nee, ik blijf het NIETĀ logisch vinden. Maar ik heb geen zin (en tijd) om de discussie hierover voort te zetten.

Ā 

Ik heb eens wat met de poortnummers gerommeld en met informatie uit dit topic begint ik nu te begrijpen wat de logica is achter het gedrag van mijn emailprogramma. Want met het veranderen van de encryptie verandert ook het poortnummer. Zie de volgende lijst:

POP (geen versleuteling):Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  110

POP (versleuteling, TLS):Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  995

IMAPĀ (geen versleuteling):Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  143

IMAP (versleuteling, TLS):Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  993

SMTP (geen versleuteling):Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  587

Ā  Ā  Ā (bij een ouder apparaat moet men 465 kiezen (SSL) oftwel wel versleutelen)

SMTP (versleuteling TLS, SSL):Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā 465Ā 

Dus bij een SMTP server verwacht de KPN dus dat er geen versleuteling plaats vind ???

De SMTP poort van KPN is uitsluitend 587 en niets anders @WMG-NĀ 

Reputatie 7
Badge +10

De SMTP poort van KPN is uitsluitend 587 en niets andersĀ @WMG-NĀ 

@N.N.

Nee. Omdat als je een ā€œouder apparaatā€ hebt moet je poort 465 invullen bij de SMTP server en dat is een versleuteling met SSL. Anders moet je 587 gebruiken en dat is een onversleutelde verbinding. Zie mijn eerste post in dit topic.

@Raymondt

Er is overigens nog een verschil tussen de email-instellingen voor KPNmailĀ en XS4all. Zie het plaatje hieronder. De tekst die rood onderstreept is, ontbreekt bij de informatie voor de kpnmailĀ servers. Wat is nu de werkelijke situatie ? Is 587 nu wel of niet versleuteld ? Dan denk ik dat poort 465 de KPN servers verteld wordt dat er SSL moet worden gebruikt ?

Ook op dit punt (zie rode onderstreping) moet dus de informatie nog worden aangepast, want het IP adres voor de kpnmail en xs4all servers is hetzelfde.

Ā 

Ā 

Reputatie 7

Poort 587 is ook encrypted (TLS) unencrypted SMTP gaat over poort 25.

Reageer