Beantwoord

Foutieve emailserver vermeldt op de KPN website

  • 15 March 2024
  • 48 reacties
  • 586 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Op deze webpagina

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

staat een fout. Zie het plaatje hieronder. De fout is dat men kennelijk een POP server (rood onderstreept) moet gebruiken om IMAPĀ (blauw onderstreept) te kunnen gebruiken. Ook de poorten kloppen niet ( 993 vs. 995) Ik neem aan dat diegene die deze pagina heeft gemaakt gewoon de POP informatie gekopieerd zonder de informatie aan te passen.

Ā 

Ā 

icon

Beste antwoord door Raymondt 18 March 2024, 09:00

Bekijk origineel

48 reacties

Er zijn maar een paar JUISTE poorten en de rest is niet (meer) relevant, dit i.v.m. de veiligheid van het mailverkeer over de mailservers van KPN @WMG-NĀ 

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen

Inkomende server bij IMAP: imap.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 993 invullen

Inkomende server bij POP: pop.kpnmail.nl SSL aanvinken en poort 995 invullen

Extra instellingen:

Ondersteunt het apparaat TLS niet gebruik dan SSL poort 587 (NIET 465)

Verder dient sinds de loop van vorig jaar authenticatie c.q. verificatie aangevinkt ter worden.

BRON: KPN

Ā 

Reputatie 7

Ondersteunt het apparaat TLS niet gebruik dan SSL poort 587 (NIET 465)

Dat is in tegenspraak met wat @WMG-NĀ laat zien in dat screenshot. Bij smtp.xs4all.nl moet je juist wel poort 465 gebruiken voor SSL. Dat is ook eigenlijk de juiste poort immers poort 587 is TLS, poort 465 is SSL en poort 25 is geen encryptie.

Ondersteunt het apparaat TLS niet gebruik dan SSL poort 587 (NIET 465)

Dat is in tegenspraak met watĀ @WMG-NĀ laat zien in dat screenshot. Bij smtp.xs4all.nl moet je juist wel poort 465 gebruiken voor SSL. Dat is ook eigenlijk de juiste poort immers poort 587 is TLS, poort 465 is SSL en poort 25 is geen encryptie.

Ik weet uiteraard niet of de instellingen voor xs4all gelijk zijn aan KPN, ik geef aan wat er op de KPN-site staat en voor KPN-klanten geldt @wjbĀ 

Let @RaymondtĀ be the judge of that please.

Ā 

Reputatie 7

Ook KPN zou poort 465 moeten gebruiken voor SMTP met SSL want dat is nu eenmaal de internationale standaard voor SMTP met SSL. Poort 587 is voor SMTP met TLS.

Ik zie de reactie van @RaymondtĀ met belangstelling tegemoet.

Ā 

Ook KPN zou poort 465 moeten gebruiken voor SMTP met SSL want dat is nu eenmaal de internationale standaard voor SMTP met SSL. Poort 587 is voor SMTP met TLS.

Dan zou het dus fout op de KPN site staan?

Ā 

Reputatie 7

Ook KPN zou poort 465 moeten gebruiken voor SMTP met SSL want dat is nu eenmaal de internationale standaard voor SMTP met SSL. Poort 587 is voor SMTP met TLS.

Dan zou het dus fout op de KPN site staan?

Eigenlijk wel, of KPN houdt zich niet aan de internationale standaarden.

Reputatie 7
Badge +9

Ook KPN zou poort 465 moeten gebruiken voor SMTP met SSL want dat is nu eenmaal de internationale standaard voor SMTP met SSL. Poort 587 is voor SMTP met TLS.

Dat is volgens mij ook wat er staat. Die verdere instellingen op de site kloppen dus. Voor Xs4all worden tijdelijk nog wat oude protocollen toegestaan, maar daar willen we tzt uiteraard ook gewoon vanaf.

Reputatie 7

Ook KPN zou poort 465 moeten gebruiken voor SMTP met SSL want dat is nu eenmaal de internationale standaard voor SMTP met SSL. Poort 587 is voor SMTP met TLS.

Dat is volgens mij ook wat er staat. Die verdere instellingen op de site kloppen dus. Voor Xs4all worden tijdelijk nog wat oude protocollen toegestaan, maar daar willen we tzt uiteraard ook gewoon vanaf.

Klopt, dat staat ook in dat stukje met de instellingen voor de smtp server van xs4all. VolgensĀ @N.N.Ā staat dat echter niet op de KPN site bij de instellingen voor smtp.kpnmail.nl, daar staat volgensĀ @N.N.Ā de tekst "Ondersteunt het apparaat TLS niet gebruik dan SSL poort 587 (NIET 465)" (zie dit bericht). Helaas heeftĀ @N.N.Ā geen bronverwijzing opgenomen en ik heb die tekst dan ook nog niet kunnen vinden.

Ik haal de gegevens uit een screenshot van 2020 uit mijn lade, daar staat nog een rubriek:

Extra instellingen

Ondersteunt het apparaat TLS niet gebruik dan SSL poort 587 (niet 465)

Controleer via onze blacklist of het e-mailadres niet geblokkeerd is.

Op de huidige website van KPN komt bovenstaand citaat niet meer voor @wjbĀ 

Nogmaals @wjbĀ , ik heb het hier over instellingen voor KPN-klanten, voor xs4all-klanten is het tijdelijk nog anders begrijp ik uit de reactie van @RaymondtĀ 

Maar in een ander topic waarin een forumlid voet bij stuk hield dat hij 465 voor KPN-mail mocht gebruiken en ik hem wees op 587, is daar mijn reactie bevestigd door @RaymondtĀ , dat allĆ©Ć©n 587 de goede poort is bij KPN .

Ā 

Reputatie 7

Ik haal de gegevens uit een screenshot van 2020 uit mijn lade, daar staat nog een rubriek:

Extra instellingen

Ondersteunt het apparaat TLS niet gebruik dan SSL poort 587 (niet 465)

Controleer via onze blacklist of het e-mailadres niet geblokkeerd is.

Op de huidige website van KPN komt bovenstaand citaat niet meer voorĀ @wjbĀ 

Mooi, dan zijn we het daar over eens. Ik snap dan overigens niet waarom je dat dan wel aanhaalt.

Ā 

NogmaalsĀ @wjbĀ , ik heb het hier over instellingen voor KPN-klanten, voor xs4all-klanten is het tijdelijk nog anders begrijp ik uit de reactie vanĀ @RaymondtĀ 

Maar poort 465 kan voor smtp.kpnmail.nl ook nog gewoon gebruikt worden.

De onderstaande instellingen werken gewoon in Outlook 365 en dat is ook precies wat ik zou verwachten.

Ā 

Maar in een ander topic waarin een forumlid voet bij stuk hield dat hij 465 voor KPN-mail mocht gebruiken en ik hem wees op 587, is daar mijn reactie bevestigd doorĀ @RaymondtĀ , dat allĆ©Ć©n 587 de goede poort is bij KPN .

Heb je een link naar dat topic immers ook poort 465 kan nog prima gebruikt worden voor smtp.kpnmail.nl.Ā 

Mooi, dan zijn we het daar over eens. Ik snap dan overigens niet waarom je dat dan wel aanhaalt.

Heel simpel @wjbĀ omdat ik niet wist dat er een aangepaste website was en ik gewoon de screendump gebruik uit 2020 die ik afgedrukt heb voor naslag.

Ā 

N.N.Ā schreef:

Maar in een ander topic waarin een forumlid voet bij stuk hield dat hij 465 voor KPN-mail mocht gebruiken en ik hem wees op 587, is daar mijn reactie bevestigd doorĀ @RaymondtĀ , dat allĆ©Ć©n 587 de goede poort is bij KPN .

Heb je een link naar dat topic immers ook poort 465 kan nog prima gebruikt worden voor smtp.kpnmail.nl.Ā 

Daar kan @RaymondtĀ je ongetwijfeld aan helpen,Ā ik weet alleen dat het dit jaar speelde @wjbĀ 

Ik heb geen idee hoe ik dat terug moet zoeken, hoe graag ik je ook terwille wil zijn.

Reputatie 7

Dat KPN alleen poort 587 vermeldt kan ik goed begrijpen want alle ā€œmoderneā€ apparaten ondersteunen TLS en TLS is net even wat veiliger dan SSL. Dat KPN van poort 465 af wil kan ik daarom ook heel goed begrijpen, maar anno 2024 is er echt geen verschil tussen smtp.xs4all.nl en smtp.kpnmail.nl, beide ondersteunen nog gewoon poort 465 (SMTP o.b.v. SSL).Ā 

Reputatie 7
Badge +18

ā€‹

Dat KPN alleen poort 587 vermeldt kan ik goed begrijpen want alle ā€œmoderneā€ apparaten ondersteunen TLS en TLS is net even wat veiliger dan SSL. Dat KPN van poort 465 af wil kan ik daarom ook heel goed begrijpen, maar anno 2024 is er echt geen verschil tussen smtp.xs4all.nl en smtp.kpnmail.nl, beide ondersteunen nog gewoon poort 465 (SMTP o.b.v. SSL).Ā 

Ā 

Het gebruik van poort 465 houdt echt niet in dat er ook het SSL protocol aangeboden zou moeten worden, sterker nog het SSL v3.0 protocol zou helemaal niet meer gebruikt mogen worden, sinds 2014 al bekend dat het lek is en sinds 2018 eol.

Ik vraag me wel af over welke oude protocollen @RaymondtĀ het heeft, alles lager dan TLS v1.2 zou allang buiten gebruik moeten zijn.

Ā 

Trouwens, als ik een connectie opzet naar poort 465 of 587 (kpnmail of xs4all) krijg ik op beide poorten gewoon hetzelfde certificaat en een SSL-sessie met protocol TLS v1.3.
Het enige verschil is de manier van opzetten van de verbinding, poort 465 is direct beveiligd, poort 587 pas na ingeven van het starttls commando.

ā€‹

Reputatie 7
Badge +10

Met bovenstaande informatie, uit dit gehele topic, kom ik tot de volgende lijst:

Type protocolĀ  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā Poort

POP (geen versleuteling):Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  110

POP (versleuteling, TLS):Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  995

IMAPĀ (geen versleuteling):Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  143

IMAP (versleuteling, TLS):Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  993

SMTP (versleuteling TLS):Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  587

SMTP (versleuteling SSL):Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  465 (oude(re) apparaten)

SMTP (geen versleutelling):Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  25 (niet aanbevolen)

Of de KPN een protocol schrapt wordt waarschijnlijk bepaald hoe vaak er van een bepaald protocol nog gebruik wordt gemaakt.

Reputatie 7
Badge +30

2)) het poortnummer ā€œ995ā€ moet worden gewijzigd in ā€œ993ā€ (blauw onderstreept in onderstaand plaatje)

Klopt inderdaad. Die gaan we laten aanpassen.

Ā 

1)) de tekst ā€œpop.xs4all.nlā€ (rood onderstreept in het plaatje hieronder) moet ā€œimap.xs4all.nlā€ worden (maakt niet uit omdat ze beide naar dezelfde IP adres wijzen). Scheelt al een heleboel verwarring.

Het moet zeker niet, zoals in het topic al meerdere keren benoemd, maar netter is het wel, dus ik heb ook hiervoor een aanpassing aangevraagd.

Ā 

Dit is inmiddels aangepast.Ā 

Reputatie 7
Badge +10

De informatie op de volgende webpagina

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

is aangepast en daar zijn ook een paar fouten verbeterd.

Ā 

Er is nog iets wat - naar mijn mening - verbeterd kan worden op deze webpagina.Ā Onder de kop ā€œWelke e-mailadressen kan ik allemaal instellen?ā€ zou ik alles verwijderen en vervangen door onderstaande tekst (of een variant daarvan) :

Ā 

ā€œVoor de gebruikersnaam van nieuw emailaccount kan menĀ alleen nog maar een emailadres gebruiken dat eindigt op ā€œ@kpnmail.nlā€.

Aan zo'n emailaccount ( ā€¦.. @kpnmail.nl ) kan men alleen een emailadres hangen met een domein dat in bezit is van de KPN.ā€

Reputatie 7
Badge +30

Is niet nodig. Het gaat op die pagina om het instellen van een e-mailprogramma. In een e-mailprogramma kun je alle KPN mailadressenĀ instellen.

Het is alleen bij het aanmaken van een nieuw mailaccount dat dit per se @kpnmail.nl moet zijn.Ā 

Reputatie 7
Badge +10

@Erik van KPNĀ 

Nee, dat zie ik toch duidelijk anders.

Bijv. omdat er al meerdere vragen hier op dit forum zijn geweest over ditzelfde onderwerp. Er werd dan geklaagd dat men alleen een @kpnmail.nl email-account kon aanmaken. En dan zou extra uitleg op die ene webpagina van de KPN zeer zeker zeer welkom zijn.

Reputatie 7
Badge +10

Als we toch bezig zijn met ā€œmuggeziftenā€ dan wil ik ook nog wel even deĀ volgende verbetering voorstellen. Vermeld op die pagina ook de eisen voor het KPN wachtwoord dat men moet gebruiken voor een mailbox. Dan heeft men alle nodige informatie op Ć©Ć©n pagina staan.

Reputatie 7
Badge +9

Nee, dat is voor die pagina niet relevant. Die informatie verstrekken we op de pagina waar je daadwerkelijk een wachtwoord moet bedenken.

Reputatie 7
Badge +10

Waar kan ik die informatie vinden ?

Reageer