Sticky

Hosting XS4ALL Homepages wijzigt

  • 12 June 2023
  • 43 reacties
  • 1084 keer bekeken
Hosting XS4ALL Homepages wijzigt
Reputatie 7
Badge +30

De hosting voor XS4ALL Homepages verhuist. In dit topic lees je wat er verandert, en wat dit voor jou betekent.

 

Wat bedoelen jullie met ‘de hosting van XS4ALL Homepages verhuist’

Er zijn steeds minder XS4ALL klanten die hun homepage gebruiken. Daarom hebben we besloten om de hosting van XS4ALL homepages uit te besteden. Dat is voor ons makkelijker dan wanneer we het zelf blijven doen. Dit gebeurt tussen 1 juli en 1 augustus 2023.

Alle XS4ALL klanten met een actieve homepage krijgen voor 1 juli per e-mail bericht.

 

Wat betekent dit voor mij?

Voor jou verandert er niets.

Je homepage blijft bereikbaar via hetzelfde adres. Om je homepage te beheren kun je dezelfde SFTP-server, loginnaam en wachtwoord blijven gebruiken.  Ook wordt je homepage - net zoals nu - gehost op servers in Nederland.

De verhuizing wordt op zo'n manier gedaan dat er geen impact is voor jou, of je homepage. 


Veelgestelde vragen

Krijgt een andere partij nu ook toegang tot mijn gegevens?

De nieuwe hostingpartij heeft alleen de URL's van de homepages, bijbehorende loginnamen en versleutelde wachtwoorden. Geen andere persoonsgegevens worden vanuit KPN en haar systemen doorgegeven of verwerkt door de hostingpartij. De hostingpartij voldoet aan de security en privacy eisen van KPN.

 

Veranderen ook de mogelijkheden van de homepage?

Nee, deze blijven zoals ze nu zijn. Er verdwijnt niets, maar er komt ook niets bij.

 

Wijzigen KPN Homepages ook? 

Nee. Deze stoppen in hun geheel. Zie daarvoor KPN Homepages stoppen

 

Heb je verder vragen? Bel de Technische Helpdesk 020 398 76 66, elke dag bereikbaar tussen 8.00 en 22.00 uur. Of stel je vraag hieronder.


43 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Is er ook bekend welke partij de XS4ALL homepages overneemt? En ik neem aan dat ik daar dan ook een account krijg om mijn wachtwoord aan te passen? Ik verwacht niet deze als ik mijn wachtwoord bij KPN aanpas, dat deze ook bij de andere partij aangepast wordt.

Reputatie 7
Badge +30

Ha @AriënC, dat is niet bekend! Er verandert voor jou verder niets, dus als je je wachtwoord op één plek aanpast, is dat voldoende. 

Reputatie 7
Badge +8

Ik weet het niet. Een wachtwoord mag wel gehashed zijn opgeslagen, maar als ik mijn KPN wachtwoord wijzig waaraan de SFTP gekoppeld zit, dan komt deze ook gehashed bij de externe partij. Het zou beter zijn om een apart portaal daarvoor te hebben, want het zijn twee verschillende diensten KPN en het nog onbekende bedrijf die de websites host. Dus verwacht ik daar een apart account.

Reputatie 7
Badge +30

Het is op zich niets nieuws dat wij (delen van) onze dienstverlening bij een externe partij neerleggen, Ariën. Dat doen we met meer dingen. En net als dat we in die situaties niet benoemen welke partij dat is, doen we dat hier ook niet. Dit omdat jij uiteindelijk klant bent van ons. Dat is ook waarom er verder niets veranderd aan de manier waarop jij inlogt op je homepage en deze beheert. Je logt in op de XS4ALL omgeving zoals je gewend bent, met de gegevens zoals je gewend bent. Je kunt daar je wachtwoord wijzigen (als je wilt) op de manier zoals je gewend bent. En je krijgt al je eigen homepagedata te zien zoals je gewend bent. Het is alleen zo dat die data niet meer op onze server staat, maar elders (wel in Nederland). 

Zoals aangegeven in het topic, de externe partij heeft geen enkele toegang tot jouw gegevens los van wat noodzakelijk is. En noodzakelijk is alleen de URL van je homepage, je login, en het versleutelde wachtwoord. Verder kunnen zij nergens bij qua jouw gegevens, en krijgen zij niets van ons.

Ik ben op zoek naar de pagina (o.i.d.) waarop je kan aangeven dat je geen gebruik meer wilt maken van je xs4all homepage. Ik heb ooit die vraag gehad, toen aangegeven dat ik de homepage wilde behouden, maar nu niet meer dus. Ik wil dus niet dat mijn (beperkte) gegevens naar die onbekende externe partij gaan.

“Verwijder alle bestanden van je homepage” is niet het antwoord wat ik zoek :-) …….

Is die pagina nog beschikbaar om je keuze te wijzigen?

Reputatie 7
Badge +20

Je hebt hier destijds een mail over gehad. Heb je die niet meer, neem dan even contact op met XS4ALL. Mijn collega kan je hier dan verder mee helpen. 

Beste @Bart_Z ,

Ik heb er inderdaad destijds een mail over gehad, en die heb ik niet meer. In de mail die ik deze week kreeg staat niets over het alsnog stoppen. Ik heb al contact gehad met een collega van xs4all deze week, maar die kon mij NIET helpen ….. Ik moest maar wachten op een mail die verstuurd zou worden, maar die lijkt er niet te komen.

Ik begrijp niet zo goed wat het probleem is om gewoon even aan te geven waar je op kan geven om alsnog te stoppen. Kan je dat uitleggen, misschien is er iets dat ik niet weet.

 

Reputatie 7
Badge +20

Dit kan niet via de online omgeving. Mijn XS4ALL collega kan dit uitzetten. Die kan de website verwijderen. 

Dit kan niet via de online omgeving. Mijn XS4ALL collega kan dit uitzetten. Die kan de website verwijderen. 

Dan ga ik het nogmaals proberen via uw XS4ALL collega. Bedankt voor de snelle reacties.

Dit kan niet via de online omgeving. Mijn XS4ALL collega kan dit uitzetten. Die kan de website verwijderen. 

Hoewel de XS4ALL-collega’s altijd vriendelijk zijn, zijn ze niet in staat de website te verwijderen.

De laatste medewerker die ik aan de telefoon had wist niet eens dat de homepages verplaatst gaan worden. Nadat hij de informatie gelezen had zou hij contact opnemen binnen de organisatie en mij daarna op de hoogte stellen van het resultaat. Echter niets meer vernomen.

Er worden mails verstuurd waarin er (opnieuw) gekozen kan worden om de homepages te bewaren en ermee te stoppen, maar deze optie is niet aanwezig in de mail ik ik krijg.

Is er iemand van KPN of XS4ALL die mij wel kan helpen?

Reputatie 7
Badge +30

Wil jij je forumprofiel volledig invullen, @UniekeNaam123456, met ook je homepage URL in het veld ‘persoonlijke opmerking’? Reageer hier even weer als je dit gedaan hebt, dan zoek ik dit voor je uit.

Wil jij je forumprofiel volledig invullen, @UniekeNaam123456, met ook je homepage URL in het veld ‘persoonlijke opmerking’? Reageer hier even weer als je dit gedaan hebt, dan zoek ik dit voor je uit.

Done.

Reputatie 7
Badge +30

Top, ik ga op onderzoek uit en kom er bij je op terug!

Reputatie 7
Badge +30

@UniekeNaam123456, ik heb dit uitgezet, maar de persoon die daar op moet reageren is t/m vandaag afwezig. Dus ik heb niet eerder dan morgen verder nieuws voor je.

@Erik_, is er al nieuws? Er is nog 1 dag totdat mijn homepage mogelijk naar de voor mij onbekende externe partij gaat …..

Reputatie 7
Badge +30

Yes, zojuist bevestiging gekregen, @UniekeNaam123456, dat je op de lijst bent gezet voor verwijdering. Dat wordt dan uitgevoerd voor de migratie. Dus er gaat niets van jou naar de externe partij. 

Dat is goed nieuws, merci. Het mocht allemaal even duren, maar het lijkt nu te zijn opgelost!

Het Net werd in 1997 geïntroduceerd door het toenmalige PTT Telecom

Van 1998 tot 2020 was XS4ALL een zelfstandige dochteronderneming van KPN

bron: Wikipedia

Waarom dan wel een uitzondering voor XS4all en niet voor Het Net bij het stoppen van de Homepages?

Ik ben hier helemaal niet blij mee en de reden die KPN aanvoert vind ik absurd en het uitvoeren zeer asociaal.😡

Je geeft een kind💁🏼 eerst een speeltje en pak het naderhand weer af.😂😭

Hallo @angeen 

Je geeft een kind💁🏼 eerst een speeltje en pak het naderhand weer af.😂😭

Volgens mij ben je nu aan het ‘puberen’😎

 

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @angeen 

Je geeft een kind💁🏼 eerst een speeltje en pak het naderhand weer af.😂😭

Volgens mij ben je nu aan het ‘puberen’😎

Dat kind is na ruim 20 jaar wel volwassen en heeft die rammelaar niet meer nodig 😉

Maar even serieus: ik denk dat Homepages bij XS4ALL onderdeel was van het contract. Bij KPN en HetNet word er niets over Homepages in het contract gezegd vermoed ik.

Bij KPN en HetNet word er niets over Homepages in het contract gezegd 

Inderdaad @Nick83 en @angeen het was een service erbij, waar je niet voor betaalde en er dus ook geen rechten aan kon ontlenen.

 

Reputatie 2

Op 15 juni 2023 kreeg ik een mailtje van xs4all.nl. Daarin staat dat het webadres niet verandert, en de (s)ftp serve (.xs4all.nl) gelijk blijft. Echter, fysiek komt de website elders te staan.

Sinds 23 juli 2023 meldt WinSCP bij elke poging  sftp.xs4all.nl of ftp.xs4all.nl "host bestaat niet”.

Dus heb ik vanochtend de Technische Helpdesk gebeld. Deze zei na lezing van een intern memo, dat de site werd gehost bij argeweb.nl, en dat ik mijn probleem daar moest voorleggen. Dus dat heb ik gedaan. argeweb.nl reageert daarop met de melding dat niet zij, maar xs4all zelf de website host, en dat ik dus toch echt bij xs4all moet klagen. Leuk zo'n kringetje rond binnen 24 uur.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @ProNatuur, dat schiet zo niet op natuurlijk, ik heb het even voor je nagevraagd, de migratie moet hier niet de oorzaak zijn.

Maar als het om een website gaat zoals ****.home.xs4all.nl kun je bij onze collega's terecht (Technische Helpdesk 020 398 76 66, elke dag bereikbaar tussen 8.00 en 22.00 uur. )

Als het om een eigen domein gaat niet.

Reputatie 2

Meest logisch lijkt mij dat er een proxyserver shellscript hoort te draaien bij xs4all.nl (kpn) dat elke aanroep vertaalt naar een ander fysiek webadres, en dat het script nu net eventjes niet draait (vergeten is weer aan te zetten na een recente wijziging). Dat kon althans 20 jaar geleden zo zijn, toen ik nog op de TD bij een andere provider werkte (waar kpn een van onze klanten was).

Minst logisch, maar ervaring uit dezelfde tiid: een softwareupdate (java was toen berucht) maakt dat een shellscript ineens niet meer voorspelbaar werkt.

 

Anyway, bedankt voor de tip, want die maakt het mogelijk de TH iets gerichter aan te sturen.

Reputatie 5

@ProNatuur 

Geen idee of ik al ben overgezet, nog geen mail daarover mogen ontvangen.

Maar hier geen probleem om mbv WinSCP een verbinding op te bouwen.

. 2023-07-24 21:02:49.322 Looking up host "sftp.xs4all.nl" for SSH connection
. 2023-07-24 21:02:49.336 Connecting to 89.149.192.57 port 22
. 2023-07-24 21:02:49.342 Connected to 89.149.192.57

Het lijkt al wel een andere server te zijn, ‘vroeger’ was het ip adres 194.109.18.12 . 

Reageer