Sticky

KPN Homepages stoppen

  • 12 June 2023
  • 89 reacties
  • 3303 keer bekeken
KPN Homepages stoppen
Reputatie 7
Badge +30

Klanten hebben bij hun KPN internetabonnement ook de mogelijkheid gehad om een gratis homepage te maken. Deze dienst stopt. In dit topic lees je waarom we dit doen, en wat dit voor je betekent.

 

Waarom stoppen we met KPN Homepages?

KPN Homepages zijn verouderd. De ruimte die je hebt voor je bestanden is beperkt (250 MB). Ook worden veel moderne webtechnieken niet ondersteund. We zien dan ook dat Homepages steeds minder gebruikt worden.

Het was sinds eind 2020 al niet meer mogelijk om nieuwe homepages te activeren. Bestaande homepages konden nog wel bezocht en beheerd worden.

Per 20 september 2023 stopt dit nu ook.

 

Wat gaan we doen?

Vanaf 12 juni 2023 krijgen alle klanten met een actieve homepage van ons bericht per e-mail. In augustus doen we dit opnieuw. 

Op 20 september 2023 zetten we alle homepages op zwart. De bestanden zullen nog t/m 31 december 2023 as back-up worden opgeslagen. Voor het geval iemand toch de communicatie gemist heeft. Daarna wordt ook de back-up verwijderd en zijn alle bestanden voorgoed weg. 

 

Wat betekent dit voor jou?

Ik gebruik mijn homepage niet (meer)

Controleer of je bestanden in je homepageruimte hebt staan die je wilt bewaren. Heb je de homepage, bijvoorbeeld, gebruikt om foto’s met familie en vrienden te delen? Sla deze foto’s dan ergens anders op. 

Op kpn.com/homepages vind je hiervoor een stappenplan.

 

Ik gebruik mijn homepage wel

Zorg er dan als eerste voor dat je jouw homepage bestanden download en opslaat op je eigen computer. 

Op kpn.com/homepages vind je hiervoor een stappenplan.

Wil je wel een eigen website houden? Dan zul je een webhostingpakket moeten afnemen bij een hostingprovider. Daarna kun je daar jouw homepage bestanden weer uploaden.


Veelgestelde vragen

 Ik heb de communicatie gemist, en ben mijn bestanden kwijt. Hoe vraag ik een back-up op? 

Stuur een e-mail naar homepageskpn@kpn.com. Vermeld in die mail de volgende gegevens:

  • klantnummer
  • telefoonnummer
  • e-mailadres
  • url van je homepage

Je mail wordt zo snel mogelijk in behandeling genomen.

 

Kan ik ook elders bij KPN mijn homepage onderbrengen? 

Nee, KPN biedt geen eigen website diensten meer, ook niet voor zakelijke klanten.

 

Waar vind ik een hostingprovider / welke hostingprovider kan ik nemen?

Er zijn heel veel hostingproviders beschikbaar met veel verschillende mogelijkheden. De keuze is afhankelijk van wat je precies wilt. Hierdoor kunnen wij dan ook geen advies geven. 

 

Je kunt op internet verschillende websites vinden waar hostingproviders worden vergeleken.

 

Stoppen XS4ALL Homepages ook?

Nee. Wel verhuist de hosting hiervan. Zie daarvoor Hosting XS4ALL homepages wijzigt.

 


Heb je nog meer vragen? Kijk dan op kpn.com/homepages of stel je vraag hieronder. 

Wil je door deze verandering iets aanpassen aan je abonnement of opzeggen? Dat kan tot 20 september 2023. Neem hiervoor contact op met de klantenservice op 0800-0402 (gratis).


89 reacties

Een aantal mooie (aanvullende vragen en antwoorden), deels ook afkomstig van kpn.com/homepages:

 

Waar kan ik mijn homepage voortzetten?

Je homepage en URL werken niet meer vanaf 20 september 2023. Wil je een website met een eigen domeinnaam (www.voorbeeld.nl)? Kies dan voor een webhostingbedrijf. Als je met Google zoekt naar ‘webhosting’, vind je meerdere voorbeelden.

 

Hoeveel opslagruimte (GB’s) heb ik nodig voor mijn website?

Voor een eenvoudige website heb je aan 1 GB opslagruimte vaak genoeg.

 

Wat gebeurt er als ik niets doe?

Vanaf 20 september 2023 kan je niet meer bij de opslagruimte van je homepage. Als je daar nog bestanden hebt staan, dan gaan ze na deze datum verloren.

 

Mag ik mijn contract opzeggen door deze wijziging?

Ja, door deze wijziging mag je een abonnement aanpassen of opzeggen. Dat kan tot 20 september 2023. Je abonnement wijzigen kan in MijnKPN. Op onze pagina over opzeggen vind je meer informatie hoe je een abonnement stopt.

 

Wat zijn goede en bekende webhosting vergelijkers?

Een zeer bekende vergelijker die al sinds ca. 1999/2000 actief is, is webhosters.nl. Er zijn ook alternatieven voor webhosters, zoals bijvoorbeeld hostingvergelijker.nl.

 

Is Spotgoedkope hosting en domeinnaam mogelijk?

Ja hoor, maar daarvoor moet je wel enige kennis in je pocket hebben. Zo kan je goedkoop domeinnamen registreren via Vimexx en OpenDomainRegistry en een hostingaccount of zelfs een VPS ergens in het buitenland nemen voor een schijntje door te kijken naar de aanbiedingen op LowEndBox. Voor .com domeinen is Cloudflare ‘The Way to Go!’ aangezien je hier tegen lage prijzen .com domeinen registreert.

 

Tip 1 :: als je opzoek gaat naar een webhost!!! Let goed op de prijs die je voor je domeinnaam betaalt, het eerste jaar is deze vaak gratis of wordt een aanzienlijke korting verstrekt die na het eerste jaar vervalt en de prijs van het domeinnaam flink hoger ligt! Bij sommige partijen wordt de prijs van domeinnaam en hostingaccount zelfs los berekend!

Tip 2 :: Boeit je oude homepage je niets meer en wil je deze laten verwijderen? Soms kan het leuk zijn toch eens te kijken naar wat je zelf ooit eens hebt gebouwd - of waarmee het ooit begon als je inmiddels toch een homepage bij een webhost hebt - in dat geval kan je, je oude website laten indexeren bij Archive.ORG zo kan je nadien dus altijd met de oude link bij Archive.org je oude homepage terugzien.

Reputatie 7
Badge +8

Hoe zit het met de homepages van XS4ALL-klanten? Verdwijnen die ook?

Hoe zit het met de homepages van XS4ALL-klanten? Verdwijnen die ook?

Hosting voor XS4ALL klanten gaat verhuizen naar een andere partij daar KPN heeft besloten dit uit te besteden, meer hierover staat in het volgende topic:

 

Reputatie 7
Badge +8

Ik las het. Maar is het niet een beetje vreemd dat de homepages van KPN juist niet uitbesteed worden, en dus verdwijnen? 

En is er ook bekend welke partij de XS4ALL homepages overneemt? En ik neem aan dat ik daar dan ook een account krijg om mijn wachtwoord aan te passen? Ik verwacht niet deze als ik mijn wachtwoord bij KPN aanpas, dat deze ook bij de andere partij aangepast wordt.

Ik las het. Maar is het niet een beetje vreemd dat de homepages van KPN juist niet uitbesteed worden, en dus verdwijnen? 

Het merendeel van de providers is al gestopt met het aanbieden van homepage ruimte, KPN was eigenlijk nog één van de weinige die het wel deed. Dat het de hosting voor oud-XS4ALL klanten uitbesteed zal misschien zijn omdat ze die klanten die er nog zijn toch nog liever willen behouden.

XS4ALL’ers hadden in tegenstelling tot KPN klanten vaker een website, wat ook niet vreemd is aangezien die servers (voor zover ik weet) ook nog ondersteuning hadden voor PHP etc. iets dat je bij de huis, tuin en keuken providers eigenlijk nooit zag.

 

En is er ook bekend welke partij de XS4ALL homepages overneemt?

Ik durf het niet te zeggen, maar misschien dat @Erik_ daar meer informatie over heeft ?!

Reputatie 7
Badge +20

Alle informatie die we daarover hebben kun je vinden in het hierboven genoemde topic:

 

Reputatie 7
Badge +30

Ik las het. Maar is het niet een beetje vreemd dat de homepages van KPN juist niet uitbesteed worden, en dus verdwijnen? 

 

De vraag is eerder andersom. Maar we kiezen ervoor om de XS homepages te laten bestaan omdat we bij de XS-klanten hebben aangegeven, bij de integratie met KPN, dat er zo weinig mogelijk voor hen zou veranderen.

 

En is er ook bekend welke partij de XS4ALL homepages overneemt? En ik neem aan dat ik daar dan ook een account krijg om mijn wachtwoord aan te passen? Ik verwacht niet deze als ik mijn wachtwoord bij KPN aanpas, dat deze ook bij de andere partij aangepast wordt.

XS-vragen graag stellen in het XS topic :)

 

Ik begrijp dat jullie stoppen. Kunnen jullie ervoor zorgen dat de link naar mijn oude KPN homepage doorgeschakeld wordt naar een andere?

Ik begrijp dat jullie stoppen. Kunnen jullie ervoor zorgen dat de link naar mijn oude KPN homepage doorgeschakeld wordt naar een andere?

Als je nog toegang hebt tot je oude homepage, kan je eventueel met een meta tag dit zelf doen voor zolang de homepage functionaliteit nog werkt. Maar zodra deze uit de lucht is, zal ook de redirect verwijnen.

 

Nee het gaat voor de periode na het opheffen, Her en der staan verwijzingen naar mijn homepage die ik niet allemaal kan veranderen :(

Nee het gaat voor de periode na het opheffen, Her en der staan verwijzingen naar mijn homepage die ik niet allemaal kan veranderen :(

Het hele homepages deel komt te vervallen, dus redirects etc. zullen dan ook niet langer werken. D.w.z. het hele home.kpn.nl (o.i.d.) zal straks niet meer werken.

Reputatie 7
Badge +30

Nee het gaat voor de periode na het opheffen, Her en der staan verwijzingen naar mijn homepage die ik niet allemaal kan veranderen :(

Het hele homepages deel komt te vervallen, dus redirects etc. zullen dan ook niet langer werken. D.w.z. het hele home.kpn.nl (o.i.d.) zal straks niet meer werken.

 

Dit inderdaad. Helaas is redirects door ons niet mogelijk, @Kees Terlouw. Vanaf 20 september gaat alles offline, dus dan is er ook niets meer om te redirecten. Wat ik je dan nu zou aanraden is dan om zo snel mogelijk een homepage elders aan te maken. Je kunt daarna op je KPN homepage inloggen en die zelf aanpassen met een verwijzing naar je nieuwe website. Zo hebben bezoekers nog tot 20 september de gelegenheid om zelf hun favorieten en/of links naar jouw homepage aan te passen naar het nieuwe adres. 

Wat ik nog eventueel kan aanvullen @Kees Terlouw als je jezelf aanmeld voor de webmaster programma van Google dan kan je hier je nieuwe en oude website adres opgeven en bij het oude adres aangeven dat je website verhuist is. In dat geval worden alle resultaten in de zoekmachine van Google van je oude homepage veranderd naar die van je nieuwe homepage.

Dat scheelt sowieso een boel werk om de nieuwe homepage volledig geïndexeerd te krijgen en daarmee voorkom je tevens websites met dubbele content die de vindbaarheid weer negatief beïnvloeden.

Heel netjes van KPN om zo zijn jaren lange klanten het bos in te sturen. Het lijkt mij dat e.e.a. Toch een stuk netter op te lossen zou moeten zijn zoals bij XS4all bijvoorbeeld ?

Krijg ik dan ook korting op mijn abonnement nu deze verschraling doorgevoerd wordt ?

 

  1. v.d. Beek

Heel netjes van KPN om zo zijn jaren lange klanten het bos in te sturen. Het lijkt mij dat e.e.a. Toch een stuk netter op te lossen zou moeten zijn zoals bij XS4all bijvoorbeeld ?

Krijg ik dan ook korting op mijn abonnement nu deze verschraling doorgevoerd wordt ?

 

  1. v.d. Beek

Nee, je hebt er nooit voor betaald, het was een gratis extra service waar geen rechten aan ontleend kunnen worden

Reputatie 7
Badge +30

Krijg ik dan ook korting op mijn abonnement nu deze verschraling doorgevoerd wordt ?​​​​​

Homepages is een gratis dienst, dus er wordt geen korting gegeven door het verdwijnen hiervan, @evdbeek.

Homepages zoals deze zijn, zijn niet meer van deze tijd. De beschikbare ruimte is weinig. Het heeft geen mogelijkheden die je van een website in de huidige tijd verwacht. Als je liever niet een betaald hostingpakket afneemt elders, dan zijn er ook voldoende gratis alternatieven om een website te maken. Deze hebben over het algemeen ook al meer mogelijkheden dan KPN Homepages hebben.

Dat is wel heel gemakkelijk…..ik heb al een homepage vanaf Planet Internet, toen bestonden zelfs nog geen domein namen en e.e.a. Was 100 % zeker een deel van de overeenkomst met Planet en later KPN. Niets gratis, zo kan je naderhand alles dus als gratis betitelen als je ervan af wil. Maar dan nog, al is het gratis, dan blijft het een onderdeel van een overeenkomst tussen 2 partijen !

Reputatie 7
Badge +24

Dat is wel heel gemakkelijk…..ik heb al een homepage vanaf Planet Internet...

En heeft u nu ook nog steeds datzelfde abonnement? U heeft nooit verlengt ofzo?

Reputatie 7
Badge +30

Dat is wel heel gemakkelijk…..ik heb al een homepage vanaf Planet Internet, toen bestonden zelfs nog geen domein namen en e.e.a. Was 100 % zeker een deel van de overeenkomst met Planet en later KPN. Niets gratis, zo kan je naderhand alles dus als gratis betitelen als je ervan af wil. Maar dan nog, al is het gratis, dan blijft het een onderdeel van een overeenkomst tussen 2 partijen !

Los van of het wel of niet in een overeenkomst is opgenomen, @evdbeek, wij mogen dienstverlening stoppen als wij dat willen. Dat is ook de keuze die we voor Homepages maken. Zoals al aangegeven, het is een gratis dienst, dus dit stoppen leidt niet tot een korting op je abonnement. Wel geeft het je de mogelijkheid, tot 20 september, om je abonnement per direct te beëindigen als je dat zou willen. 

KPN zal het wel een paar keer een andere naam gegeven hebben de laatste 20-25 jaar neem ik aan, maar met behoud van voorwaarden etc. Weet niet of ik het originele contract nog heb, maar ik heb het zelf nooit aangepast, maar wat wilt u zeggen met uw opmerking, dan weet ik welke kant het opgaat. Home page net als e-mailadres was een onderdeel van het hele pakket,…of is de e-mail zo dadelijk ook een gratis dienst die verdwijnt wanneer het uitkomt ?

Ik heb overigens een site die internationaal veel bekeken wordt en heb nooit commentaar op de primitieve vorm daarvan gehad,… eerder, lekker duidelijk, snel te laden op alles, ook op telefoontjes e.d.

 

https://home.kpn.nl/evdbeek/monster.html

Reputatie 7
Badge +24

KPN zal het wel een paar keer een andere naam gegeven hebben de laatste 20-25 jaar neem ik aan, maar met behoud van voorwaarden etc. 

Verlengen is feitelijk gewoon een nieuw contract. En "behoud van voorwaarden" ... ja ... de meeste wel ja. Maar homepages in ieder geval niet. Dat zit er vanaf Hussel in ieder geval niet meer in. En ik denk dat het in het abonnement van voor Hussel ook niet meer in zat.

En bij het Alles-in-1 abonnement... daar zat het bij... maar het is de vraag of het ook daadwerkelijk in het contract genoemd werd.

Om het nog erger te maken,..allemaal gedaan met den DOS editortje uit het jaar NUL

En dan is het kringetje weer rond dus

 

<<<<<Heel netjes van KPN om zo zijn jaren lange klanten het bos in te sturen. Het lijkt mij dat e.e.a. Toch een stuk netter op te lossen zou moeten zijn zoals bij XS4all bijvoorbeeld ?<<<<<

Los van het betreurenswaardige besluit is (voor mij) de toonzetting in de reacties van kpn ergerlijk.

Nieuwe motto van kpn : “Zoek het maar uit en zeik niet”….???

Reageer