KPN Webmail Update 2021: externe en eigen domein e-mailaccounts toevoegen

  • 14 December 2021
  • 75 reacties
  • 21475 keer bekeken
KPN Webmail Update 2021: externe en eigen domein e-mailaccounts toevoegen

Toon eerste bericht

75 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hey @Nelg! Ik begrijp volgens mij niet wat je bedoelt. Je wilt je KPN webmail agenda/contacten kunnen benaderen of synchroniseren binnen Android? Wat bedoel je met ‘binnen Android synchroniseren’. 

Mooie optie.

Heeft KPN Webmail ook de optie voor beheer van agenda en contacten zodat ik deze binnen Android ook zou kunnen synchroniseren?

Misschien heb je iets aan het onderstaande: 

 

Reputatie 7

Ik denk dat @Nelg bedoelt of afspraken en contacten gesynchroniseerd kunnen met de agenda op een Android telefoon/tablet of bijvoorbeeld een Google agenda danwel een Outlook agenda.

Mijn mailprovider (mijndomein.nl) biedt die mogelijkheid wel.

Reputatie 7
Badge +30

Je kunt de webmail agenda importeren in een andere e-mail app.

Je kunt ook de webmail agenda importeren in Google Calendar. Dit doe je door achter de agenda op het hamburgermenu te klikken en te kiezen voor Delen/Rechten. Zet de bovenste optie op ‘Iedereen met link en genodigden’. Vervolgens verschijnt een tweede optie daaronder. Klik daarachter op link kopiëren. Deze kun je vervolgens in Google Calendar toevoegen. Voor zover ik kan zien, kan dit echter wel alleen via de web versie van Google Calendar. Klik daar op :gear: > Settings > Add Calendar > From URL. Plak daar de link vanuit de webmail en bevestig met Add Calendar. In de Google Calendar Android App zie ik deze mogelijkheid echter niet. En de via de web versie toegevoegde agenda wordt niet in de Android app weergegeven.

Contacten kun je op dezelfde manier (Delen/Rechten) exporteren, en elders importeren. 

 

Ik ga even navragen of en wat er verder op stapel staat voor agenda's en contacten.

Reputatie 1
Badge

mooie aanvullende dienst, timing ook mooi ! 

Komt mij nu dus goed uit. Ik maakte gebruik voor mail op mijn domein via Gsuite legacy.

Dat was gratis, is het niet meer en de overgangsbepalingen zijn naar mijn mening “niet gunstig”.  Daarbij komt  Google enkele eerder gedane toezeggingen ook niet na. Enfin, tijd om de mailbox van mijn domein te verhuizen !

dus ik ben aan de slag gegaan. Onder mijn account in ieder geval een aantal mailboxen aangemaakt. So far so good. Nu wil ik een eenmalige afslag maken van mijn googlemail naar KPN mailbox. Met POP3 uitlezen moet dat lukken lijkt mij, daarbij kan je een webadres aan je KPNmailbox toevoegen. 

Als dit afgerond is, dan domein koppelen en je kan met de totale mailbox verder via KPN lijkt mij. Vaker dit zo gedaan bij andere maildiensten. Verloopt normaal altijd wel soepel. 

Nu niet, na het invoeren van de instellingen en verlagen van de beveiliging bij GMAIL gaat het tergend langzaam. 
POP3 wordt benaderd. Er begint mail ingelezen te worden maar na 2 uur is er pas 80mb van mail over. Dit gaat heel langzaam door. Overschat ik de POP3 snelheid ?  of zie ik daadwerkelijk wat over het hoofd met mijn benadering ?

 

 

@Triple_NL

Ook ik ben nu over gegaan van G-suite naar KPN-mail. Heb op een alternatieve wijze de oude e-mails (1 box van +/- 14 Gb en 1 van +/- 3 Gb) als volgt overgezet:

  • Bij Google een mbox-bestand gedownload:
    • Ga naar je account > Gegevens en Privacy > Je gegevens downloaden of verwijderen > Download je gegevens > Deselecteer alles behalve E-mail > klik op [Volgende stap] en vervolg het proces
    • Je krijgt een e-mail als de download gereed is > sla het bestand op je pc op
  • Installeer Mozilla Thunderbird (voor dit doeleinde, kan later weer verwijderd worden); ik heb versie 91.5.0 draaien waarmee het in ieder geval werkt
  • Installeer de add-on “ImportExportTools NG”
  • Voeg het KPN-account toe waar de mails naartoe moeten (als IMAP)
  • Klik met de rechtermuisknop op het account “Lokale mappen” > ImportExportTools NG > mbox-bestand importeren > bovenste optie selecteren > [ok] > selecteer bestand > [Openen]
    • De mails worden nu geïmporteerd in een lokale map; ik heb voor mijn 2de conversie eerst een extra mailbox bij KPN moeten aanmaken en deze via POP3 toegevoegd aan Thunderbird, en daar dan het mbox-bestand in geïmporteerd
  • Je kunt de map met alle e-mails nu kopiëren naar je KPN-mailbox. Dit kan enige tijd duren, afhankelijk van de omvang. De mailbox van 3 Gb duurde +/- 2 uur, die van 14Gb een 8 uurtjes ('s nachts laten doorpruttelen).

Hierna kun je de lokale gegevens (en eventueel de POP3-mailbox) verwijderen, evenals Thunderbird als je dit programma niet verder gaat gebruiken.

Reputatie 7
Badge +30

Wat een super uitleg, @vanJohn, dank hiervoor, heel nuttig!

Ik denk dat @Nelg bedoelt of afspraken en contacten gesynchroniseerd kunnen met de agenda op een Android telefoon/tablet of bijvoorbeeld een Google agenda danwel een Outlook agenda.

Mijn mailprovider (mijndomein.nl) biedt die mogelijkheid wel.

Yes, dit bedoel ik inderdaad. Ik moet overstappen van Google Suite naar een andere aanbieder. Ik gebruik e-mail,agenda en contactpersonen op eigen domein (nu dus via Google). Gaat KPN Mail bijvoorbeeld ActiveSync ondersteunen? Dan kan ik Google vaarwel zeggen en mijn Android telefoon met KPN de volledige contacten en agenda laten synchroniseren.

Reputatie 7
Badge +19

………..

Ik ga even navragen of en wat er verder op stapel staat voor agenda's en contacten.

We hebben hier intussen terugkoppeling over gehad. Het synchroniseren van agenda, taken en contacten is vanuit kpnmail niet mogelijk, dat zit er voorlopig ook niet aan te komen. Mocht dat in de toekomst veranderen, dan delen we het hier.

Reputatie 3
Badge

@vanJohn 

Supertip!

nou zou heb ik het ook gedaan.kwam die tip elders tegen. Werkt feilloos. Totaal 3 mailboxen gemiddeld 3 Gb ps overgezet.

was uiteindelijk een uur per box bezig dus prima te doen.

Extra tip erbij als het niet lukt met het downloaden van de mbox van Google het kan nog eenvoudiger.

stel thunderbird in als primaire mailprogramma (eventueel tijdelijk) en maak je Gmail mailboxen aan. Laat je,  onledig synchroniseren.

eenmaal klaar, maak nieuwe e-mail accounts aan met de kpn instellingen ook in Thunderbird.

sleep de mailbox van je Google accounts naar kpn accounts in thunderbird en de rest gaat automatisch.

Dit gaat dan wel minder snel dan de mbox route, maar ook feilloos!

Reputatie 7
Badge +19

@Triple_NL Wat goed om te horen, en dankjewel voor het delen van de extra tip!

Hallo allen, sinds kort zit ik bij KPN en heb een eigen domeinnaam welke ik ingesteld heb in kpn mail.

Dat werkt prima verzenden ontvangen gaat perfect.

Alleen als ik mail verstuur (via iphone of outlook) staat er wel het @kpnmail adres als afzender ipv @mijn eigen domeinnaam adres.

Dat lukt alleen via de webmail.

Hoe kan ik dat instellen zodat dat werkt?

Bedankt! 

Reputatie 7

Log je dan wel in met jouw eigen domein op jouw iPhone cq in Outlook?

@wjb 

Bedoel je dat bij uitgaande mail (smtp.kpnmail.nl) ?
Daar vul ik gewoon als gebruikersnaam mail@mijneigendomein.nl in en het wachtwoord.


Ik heb het op mijn iPhone al voor elkaar bij account kan je e-mail adressen toevoegen die je dan kan selecteren als je een nieuwe mail gaat sturen. 

Reputatie 7

Bedoel je dat bij uitgaande mail (smtp.kpnmail.nl) ?
Daar vul ik gewoon als gebruikersnaam mail@mijneigendomein.nl in en het wachtwoord.

In Outlook maak je een account aan waarbij je zowel inkomend als uitgaand inlogt met gebruikersnaam mail@mijneigendomein.nl.

Hi,

je geeft hierboven aan dat je kan inloggen met je naam@eigendomein.nl, maar ik krijg dat nog niet zo voor elkaar in outlook.

Ik kan in outlook wel gewoon inloggen met mijn naam@kpnmail.nl adres, dan worden de instellingen automatisch gevonden en hoef ik alleen mijn wachtwoord nog in te vullen, dat lukt.

Als ik in outlook een account aanmaak met mijn naam@eigendomein.nl, dan worden de instellingen niet automatisch gevonden. Vervolgens zet ik de imap en smtp server settings handmatig goed, maar dan nog steeds kan outlook niet succesvol de verbinding maken. 

Enig idee wat hier fout kan zijn, of hoe ik dit kan debuggen ? ik zou nl. heel graag gewoon in outlook mijn naam@eigendomein.nl adres gebruiken en niet het kpnmail.nl adres.

 

Reputatie 7

Hi,

je geeft hierboven aan dat je kan inloggen met je naam@eigendomein.nl, maar ik krijg dat nog niet zo voor elkaar in outlook.

Ik kan in outlook wel gewoon inloggen met mijn naam@kpnmail.nl adres, dan worden de instellingen automatisch gevonden en hoef ik alleen mijn wachtwoord nog in te vullen, dat lukt.

Als ik in outlook een account aanmaak met mijn naam@eigendomein.nl, dan worden de instellingen niet automatisch gevonden. Vervolgens zet ik de imap en smtp server settings handmatig goed, maar dan nog steeds kan outlook niet succesvol de verbinding maken. 

Enig idee wat hier fout kan zijn, of hoe ik dit kan debuggen ? ik zou nl. heel graag gewoon in outlook mijn naam@eigendomein.nl adres gebruiken en niet het kpnmail.nl adres.

Ik neem aan dat naam@eigendomein.nl als alias van naam@kpnmail.nl is vastgelegd, klopt dat?

Als ik met mijn eigen domein in kan loggen, dan moet jij het natuurlijk ook kunnen.

 

 

Ik neem aan dat naam@eigendomein.nl als alias van naam@kpnmail.nl is vastgelegd, klopt dat?

Als ik met mijn eigen domein in kan loggen, dan moet jij het natuurlijk ook kunnen.

 

Ja, ik heb idd mijn eigendomein toegevoegd en naam@eigendomein.nl hangt als alias onder naam@kpnmail.nl account. Daarnaast heb ik ook de settings voor dkim, spf en dmarc van je overgenomen uit een eerdere post.

Ik kan wel op de webmail van kpn inloggen met mijn naam@eigendomein.nl en ook in de webmail heb ik als standaard adres mijn naam@eigendomein.nl ingesteld. Maar als ik dus probeer van uit outlook het account toe te voegen als naam@eigendomein.nl dan wil dat niet :(

Reputatie 7

Kan je dan eens screenshots plaatsen van jouw imap instellingen en smtp instellingen?

Onderstaand mijn eigen domein via kpn account in Outlook op Android.

 

Ik gebruik outlook op windows, maar als ik dezelfde gegevens op mijn android invul werkt het ook niet

 

Ook als ik de SPA vinkjes aanzet werkt het niet

Reputatie 7

Kies bij de uitgaande mail eens voor StartTLS als versleutelingsmethode.

Ja, StartTLS werkt wel…

Vreemd dat KPN zelf dan aangeeft in hun webmail omgeving dat het SSL/TLS moet zijn….

 

Reputatie 7

Je hebt jouw eigen domein nu dus actief?

Waar heb je die screenhots vandaan? Heb je een link?

 

Het zou overigens goed zijn als het handmatig instellen van email ook door KPN beschreven wordt immers met een eigen domein werkt het automatisch instellen niet.

Je hebt jouw eigen domein nu dus actief?

Waar heb je die screenhots overigens vandaan? Heb je een link.

 

Ja, eigen domein werkt nu in outlook, heel fijn.

Die screenshot komt uit kpn webmail omgeving, kies voor Instellingen (rechts boven), dan ‘sluit uw apparaat aan’, dan ‘windows’ en dan ‘email’.

Net ook nog even een email delivery check gedaan op https://app.mailgenius.com/ en daar krijg ik nog deze onderstaande warning (-2 punten). Is dit ook nog te fixen denk je ?

 

Reputatie 7

Het is helaas een feit dat de DKIM authentication niet jouw eigen domein gebruikt.

Zie dit bericht.

Ja, daar was ik al bang voor, ik haal nu een score van 94/100, dus toch best redelijk.

Bedankt in elk geval voor alle tips.

Reageer