KPN Webmail Update 2021: externe en eigen domein e-mailaccounts toevoegen

  • 14 December 2021
  • 75 reacties
  • 21474 keer bekeken
KPN Webmail Update 2021: externe en eigen domein e-mailaccounts toevoegen

Toon eerste bericht

75 reacties

Reputatie 7

DMARC gaat niet echt werken indien je via ons verstuurd. DMARC kijkt voor de DKIM alignment naar de d= in het DKIM signature en vergelijkt dit met de MimeFrom (ie, de sender in de body van de email). Daar wij signeren met kpnmail.nl als d= zal dit nooit in alignment zijn met je eigen domein.

Effectief betekend dit dat het DKIM gedeelte van DMARC altijd faalt. Op zich geen probleem zo lang SPF goed is, zodra SPF echter fout gaat zal er geen DMARC allignment meer zijn. Met een policy vna none geen groot probleem, maar zodra je dat veranderd heb je dat wel.

@Dennis ABD, Denk je dat in de (nabije) toekomst het signeren van mails (d=) met het eigen domein i.p.v. kpnmail.nl geimplementeerd zal gaan worden zodat daarmee een volwaardige dmarc controle zou kunnen gaan plaatsvinden?

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb hier geen inzage in, dus ik heb echt geen idee.

 

Vanuit persoonlijk oogpunt zou ik zeggen van niet. Dit lijkt meer iets voor consumenten die “gewoon” een eigen domein willen gebruiken. DMARC is meer voor zogenaamde power users. Die hebben veelal eigen oplossingen, zoals een eigen VPS met mailserver e.d.

Ik probeer een GMail-account toe te voegen aan mijn webmail.

Gedaan wat er in dit topic beschreven staat, maar het volgende onderdeel

  1. Ga naar Google-account beheren en zet onder Beveiliging de optie Toegang door minder goed beveiligde apps aan.

is door Google per 30 mei 2022 uitgeschakeld.

Als ik een GMail-account probeer toe te voegen krijg ik steeds de melding wachtwoord fout, terwijl het wachtwoord goed is.

Het is geen halszaak, maar wil het toch graag werkend hebben.

Graag een oplossing.

 

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @JanD, goedemorgen! Ik kan me voorstellen dat je de functie wilt kunnen gebruiken. Ik heb niet direct een antwoord voor je, we gaan op onderzoek uit. Zo gauw we meer weten, komen we er bij je op terug.

Reputatie 7
Badge +30

Dit is een hele goeie, @JanD! Ik verwacht dat je dan een App password moet gebruiken. We hebben navraag uitstaan en zullen hier reageren en het startbericht aanpassen zodra we meer weten.

Reputatie 7
Badge +30

Het moet inderdaad met een app-wachtwoord nu, @JanD. Ik heb het startbericht aangepast :)

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb een probleem met toevoegen van mijn GMail account aan de KPN webmail. Want ik zie een verschil tussen wat mijn emailprogramma toont en wat de KPN webmail toont. (Ja, mijn GMail account staat ingesteld op IMAP).

Binnen de rode rechthoek zie ik, in mijn emailprogramma, alle mappen van het GMail account:

 

 

In de KPN webmail zie ik alleen de hoofdmap van GMail. Het driehoekje geeft aan dat er nog meer mappen onder die hoofdmap hangen maar die zijn niet zichtbaar (te maken).

 

 

Ik heb iets nieuws ontdekt in de webmail:

Alle bijlagen tonen is nieuw
 

Wat kan ik daar (niet) mee.

Ik heb al wel gezien dat de getoonde bijlagen niet verwijderd kunnen worden:

 

 

Reputatie 7
Badge +19

Ik durf het zo niet te zeggen @JanD, kom ik op terug. 

Ik durf het zo niet te zeggen @JanD, kom ik op terug. 

Hallo @Jeroen_dB bedankt, ik zie reactie met belangstelling tegemoet.

 

Reputatie 7

Ik heb iets nieuws ontdekt in de webmail:

Alle bijlagen tonen is nieuw
 

Wat kan ik daar (niet) mee.

Ik heb al wel gezien dat de getoonde bijlagen niet verwijderd kunnen worden:

 

Dat is best wel een handige functie als je opzoek bent naar een bijlage in al jouw mails zonder dat je dan door al die mails hoeft te bladeren.

Dat je bijlagen niet kunt verwijderen vind ik opzich wel logisch want die bijlage is en blijft natuurlijk deel van de bijbehorende mail.

 

Hallo @wjb,maar de betreffende mail(s) bestaat(n) niet meer.

Ik bewaar online nooit mails, belangrijke mail (en eventuele bijlagen) print ik uit en archiveer ik.

Dus ik heb bijna altijd een lege inbox, net als een fysieke brievenbus, die haal je ook leeg.

CC: @Jeroen_dB 

 

Reputatie 7

...de betreffende mail(s) bestaat(n) niet meer...

Dat kan ik me niet voorstellen, je kijkt in jouw laatste screenshot naar de bijlagen incl. afbeeldingen en afspraken (agenda) die in mails in jouw inbox opgenomen zijn.

Hallo @wjb , het is toch echt zo, ik gebruik de agenda-functie überhaupt niet.

 

Reputatie 7

Hallo @wjb , het is toch echt zo, ik gebruik de agenda-functie überhaupt niet.

Ik zie in jouw screenshot een afspraak staan die als bijlage in een mail in jouw inbox is opgenomen.

Waarschijnlijk staat er in jouw inbox een mailtje met een afspraak bij de GGD, huisarts of het ziekenhuis waarin jouw patientnummer als plaatje is opgenomen. Klopt dat?

Hallo @wjb ,je hebt gelijk, die ene mail, lopende zaak nog, staat inderdaad nog in mijn IN-box met de genoemde bijlagen.

Mijn dank is groot.🙂

Ik word toch een dagje ouder blijkbaar.😎

Reputatie 7
Badge +19

@JanD, heb terugkoppeling gekregen van de mensen die over de webmail gaan:

Er was altijd al een optie om de bijlagen die je in je KPN Cloud - mailbox hebt ontvangen en verstuurd in een virtuele map te tonen in Drive. Die optie hebben we nu aangezet. Het kost de gebruikers geen extra ruimte op KPN Cloud – Drive. Als je de mail verwijdert, verdwijnt de bijlage ook in Drive – Mijn bijlagen.

Reputatie 7
Badge +10

Heel merkwaardig. Ik heb het GMail account in de webmail verwijderd (zie mijn vorige post hier ) en weer aangemaakt en nu kan ik alle mappen van GMail wel zien. Heb ik de vorige keer iets fout gedaan ? Ik weet het niet wat er veranderd is maar gelukkig werkt het nu wel.

Zojuist een domein naam gekoppeld met alle info (MX en TXT) bij de externe partij (en daarna succesvol geverifieerd bij KPN).

Echter, bij het willen aanmaken van een nieuw mailadres kan ik enkel de kpnmail kiezen. Er komt geen ‘dropdown’ optie om het gekoppelde domein te selecteren?

Zit hier een bepaalde synchronisatie waar ik op moet wachten?

 

//edit;

gevonden, ik moet onder een kpnmail account deze aanmaken ..

Reputatie 7

Echter, bij het willen aanmaken van een nieuw mailadres kan ik enkel de kpnmail kiezen. Er komt geen ‘dropdown’ optie om het gekoppelde domein te selecteren?

Je kunt gewoon het volledige emailadres ingeven, dus inclusief jouw eigen domein.

Je kunt in totaal 6 emailaccounts maken en naar mijn weten is er geen limiet meer voor het aantal aliassen.

Er is geen catch all funxtionaliteit.

 

Voor mij is “catch-all” functionaliteit echter een echte “must have” functie voor mijn eigen domein. Ik zou niet meer zonder kunnen. Ofschoon ik de “Eigen domein e-mailadressen aanmaken” service een mooie dienst vind, is hij daarom toch onbruikbaar voor mij zonder die funtionaliteit.

Is het mogelijk om toevoegen van “catch-all” funtionaliteit aan de service aan een wensenlijst toe te voegen voor innovatie / uitbreiding / verbetering van de service “Eigen domein e-mailadressen aanmaken” ?

Zo ja, waar zouden ik en anderen deze wens kunnen aangeven / kracht bijzetten?

Reputatie 7

Je kunt in totaal 6 emailaccounts maken en naar mijn weten is er geen limiet meer voor het aantal aliassen.

Er is geen catch all funxtionaliteit.

Voor mij is “catch-all” functionaliteit echter een echte “must have” functie voor mijn eigen domein. Ik zou niet meer zonder kunnen. Ofschoon ik de “Eigen domein e-mailadressen aanmaken” service een mooie dienst vind, is hij daarom toch onbruikbaar voor mij zonder die funtionaliteit.

Ik het mogelijk om toevoegen van “catch-all” funtionaliteit aan de service aan een wensenlijst toe te voegen voor innovatie / uitbreiding / verbetering van de service “Eigen domein e-mailadressen aanmaken” ?

Zo ja, waar zou ik en anderen deze wens kunnen aangeven / kracht bijzetten?

Ik ben het volledig met je eens dat "catch-all" functionaliteit eigenlijk een vereiste is bij een eigen domein.

Ik hoop dat een moderator van KPN dit signaal door zal zetten naar de ontwikkelaars.

Wat een leuke optie is dit zeg! Ik heb een eigen domein via HOSTING.NL en een mailingdienst bij hen afgesloten. Betekend het dat ik met deze optie van KPN die mailingdienst mag opzeggen en dat ik enkel mijn domein hoef te behouden?

 

Reden waarom ik vooral twijfel is dat ik hieronder zie dat ik maar 1 verzend e-mailadres lijk in te kunnen vullen. Maar ik wil natuurlijk dat de mail van de individuele gezinsleden ook onder hun eigen mailadres verzonden worden. Kan dat niet?

 

Weet iemand dit?

Reputatie 7

Gewoon jouw hele emailadres invullen.

Zodra je een @ ingeeft zal die dropdownbox met @kpnmail.nl verdwijnen.

 

Reputatie 7

Hans_Aarts schreef:

Wat een leuke optie is dit zeg! Ik heb een eigen domein via HOSTING.NL en een mailingdienst bij hen afgesloten. Betekend het dat ik met deze optie van KPN die mailingdienst mag opzeggen en dat ik enkel mijn domein hoef te behouden?

 

Reden waarom ik vooral twijfel is dat ik hieronder zie dat ik maar 1 verzend e-mailadres lijk in te kunnen vullen. Maar ik wil natuurlijk dat de mail van de individuele gezinsleden ook onder hun eigen mailadres verzonden worden. Kan dat niet?

Je kunt zes emailaccounts aanmaken (voor elk gezinslid één) en per emailaccount kan je een alias voor jouw eigen domein vastleggen.

Zelf heb ik het domein wjb4all.nl bij mijndomein nl vastgelegd zonder email service en deze als alias gebruikt bij mijn kpnmail.nl emailaccounts.

Reageer