Beantwoord

Mail met 2FA code komt steeds te laat binnen

  • 10 March 2024
  • 10 reacties
  • 164 keer bekeken

LS,

Ik probeer al dagen op een applicatie in te loggen waarvan de 2FA code naar mij wordt gemaild (xxxxxx@telfort.nl). Deze mail wordt, volgens service desk van deze applicatie, direct verzonden op het moment van aanvraag. Deze mail krijg ik echter pas 15 tot soms wel 22 minuten later pas binnen (zowel in outlook op pc en mobiel als op webmail) waardoor de code reeds verlopen is voordat ik deze kan invoeren in de applicatie en ik dus niet kan inloggen.
Er zit dus ergens vertraging. Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is en of en hoe dit probleem kan worden opgelost?

icon

Beste antwoord door Eric_B 14 March 2024, 14:17

Bekijk origineel

10 reacties

Het zal vast wel vrijwel direct op de mail server staan.

Maar wat is je ingestelde refresh tijd bij webmail. En in je outlook programma?

Ik gebruik alleen webmail. Heb 't op 5 minuten staan. Maar doe als ik zo'n mail verwacht altijd handmatig een refresh. 

In webmail in telefoon browser in postvak in even naar beneden swipen. Dan haalt ie de mail weer van de server. 

Dank voor je reactie.
Op m’n mobiel heb ik m op handmatig staan en refresh dan zoals jij zegt elke 30 seconden ongeveer. 
In webmail staat t idd ook op 5 minuten en dan refresh ik eveneens om de 30 seconden ongeveer. 
De timestamp van de e-mail is echter zoals aangegeven zeker 15 tot 22 minuten later dan het tijdstip dat de code is aangevraagd. Kortom het heeft niet met het refreshen te maken. 

Reputatie 7
Badge +12

Goedemorgen @Eric_B, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Om heel eerlijk te zijn, heb ik hier ook niet meteen een verklaring voor. Wel kwam ik een oud topic tegen waarin een soortgelijk probleem wordt besproken inclusief een oplossing. Zou jij daarom  dit topic eens door willen nemen en kijken of je hier wellicht iets aan hebt? Zie je bevindingen graag tegemoet!

Hallo @Jan van KPN , ik heb heb topic bekeken maar dat gaat over 2FA per sms en niet per mail. Voor de oplossing die wordt gegeven, “onthoud dit apparaat aanvinken”, is er geen optie in de betreffende app waarvoor ik de 2FA heb ingesteld. 
Als ik de bron van de 2FA mails die eerder wel op tijd (in 3 seconden) zijn aangekomen vergelijk met de mails die niet op tijd zijn zit daar duidelijk verschil in. Ik weet echter niet wat deze verschillen betekenen en of daaruit een oorzaak te ontdekken valt. 

Reputatie 7
Badge +7

We doen in sommige gevallen aan greylisting, dat kan hier de oorzaak van zijn. We hebben processen in place om dat zo veel mogelijk te voorkomen, maar soms kan het voorkomen.

 

Kan je zo'n te laat bezorgde mail eens dorosturen als bijlage naar abuse@kpn.com ter attentie van mij? Ik ga dan even kijken.

 

Belangrijk: Als je de mail als bijlage doorstuurt, doe dit dan niet met Outlook. Deze doet vreselijke dingen met de header, waardoor heel veel technische informatie verloren gaat.

@Dennis ABD Geen idee wat er is gebeurd maar gisterenochtend 11u ging het nog mis en gisteravond 22u ging het eindelijk goed (2FA mail in 3 seconden ontvangen). Ik heb even nr de Headers gekeken van de recente mails van zowel de late als de stipte mails en van deze mails is de KPN-SpamVerdict = White en niet Grey. 
Ik heb een oudere mail (uit 2023) bekeken. Deze was op tijd (in 3 seconden) ondanks dat daarbij de KPN-Spamverdict = Grey was (was toen nog zonder ARC authentication nog overigens). 
In principe is het probleem weg echter zou ik nog steeds graag willen weten wat de oorzaak was. Kortom ik stuur je in pdf de headers van een late mail en van een mail die op tijd was. 
Vast dank voor het kijken. 
 

@Dennis ABD 

Het is inmiddels al een tijdje geleden dat ik je de mail heb gestuurd waar je om vroeg. Ik wil graag weten of je iets hebt kunnen vinden. Om niet weer in de problemen te komen heb ik nu de 2FA per mail uitgezet echter dat is uiteraard geen ideale situatie qua beveiliging natuurlijk. 
ik hoor graag van je. Bij voorbaat dank. 

Reputatie 7
Badge +7

Beste Eric,

 

Ik heb je ook vrijwel meteen van antwoord voorzien per mail. Daar we sommige beveiligingsinstellingen niet op het forum willen publiceren heb ik hier verder niet geantwoord.

Excuus @Dennis ABD   Jouw antwoord had ik over het hoofd gezien. 

Reputatie 7
Badge +7

Zp gaat dat soms.

 

Er zijn overigens wat extra maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen.

Reageer