Vraag

Routing probleem met mail?

  • 8 April 2021
  • 67 reacties
  • 342 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

67 reacties

Klopt, het heeft ook niet (langdurig) geholpen.

Heb je wellicht nog andere suggesties/ideeën om te testen/na te gaan?

@Erwin_  is er vanuit jou/jullie kant nog iets?

Dit kan toch niet iets zijn wat niet op te lossen valt lijkt me..

Ik krabbel nog steeds over mijn hoofd waar het bij jou nu precies misgaat, @Tim van Dam .

Je schrijft dat jullie geprobeerd hebben ipv6 uit te zetten. Kun je uitleggen wat je toen precies gedaan hebt?

Hoi Erwin,

Omdat ook Google.com hapert in de raceroute, verwacht ik zelf niet dat het iets met ip4 of ip6 te maken heeft.


Maar naar aanleiding van de suggestie hier op het forum hebben we dit ook getest, door de ipv6 op mijn computer uit te schakelen. Dit is gedaan via de systeeminstellingen (Mac: zie screenshot)
Op de router zelf waren hier geen instellingen van te vinden.

Zijn er wellicht wat knappe koppen bij KPN die mij hier wel verder mee kunnen helpen denk je?
Bepaalde dingen die we kunnen testen?
Zal ik bijv. een KPN mailadres aan kunnen maken, instellen en testen? En als het daar ook mee mis gaat, wat directe hulp kunnen ontvangen hiermee?

Inmiddels ben ik al weken veel extra tijd kwijt bij het versturen van e-mails, wat best frustrerend wordt, aangezien k voor mijn werk veel emails moet versturen.

gr Tim


 

Je hebt al een mailbox bij ons, @Tim van Dam . Ik stuur je die even via privébericht.

Hoi Erwin,

Ik had er inmiddels al 1 aangemaakt en mee getest.
Tot nu toe gaat het versturen met die mailbox wel goed/snel.

Nu kan ik mij voorstellen dat een kan mailbox met een kan router een andere route neemt wellicht.
Wat ik dan ook nog wil testen is nog een derde mailbox bij weer een andere partij/server/hosting, om na te gaan hoe dat gaat.

Ook al blijkt het alleen met mijn eigen mailbox/hosting mis te gaan, dan nog is dat dan in combinatie met KPN dat het mis gaat. Die precieze combi dan..
Maargoed….1 ding tegelijk. Eerst uitsluiten of dat inderdaad het geval is.

 

Inmiddels heb ik ook nog een andere mailbox ingesteld, die bij een volledig andere server/aanbieder draait, om mee te testen.

Helaas gaat die ook niet goed/langzaam vanaf mijn verbinding en wel snel via bijv. VPN of 4G.

De enige mailbox die dus wel snel verzend is die van KPN zelf.

Ok. Dus je hebt een andere aanbieder gepakt en die heeft een eigen webmail omgeving waar je nu een mailadres bij hebt? EN als je dan via die webmail mailt is het weer mis? Op meerdere apparaten? Stuur je ook een testmail naar jezelf? Om te kijken hoe snel ie dat ‘loopje’ maakt?

Hoi Erwin,

Klopt wat je zegt. Een andere aanbieder en ook weer langzaam mailen.
Ik heb dat nieuwe/andere mailadres ook nog even op mijn laptop ingesteld en getest en het gaat inderdaad mis op meerere apparaten en alleen via mijn verbinding. Dus via VPN of 4G gaat het goed, dus gaat alleen fout via KPN. 

Alleen mijn KPN mailbox gaat snel/goed.

Ook nog even een testmailtje naar het eigen adres gestuurd. Dit gaf hetzelfde resultaat.

 

Oja, versturen via Webmail (vanaf zowel mijn KPN mail als mijn eigen zakeljke mailbox [die heeft ook een webmail omgeving]) gaat wel gewoon goed/snel.
Dit verbaasd mij niet, aangezien dat via een andere route gaat.

Nou, hou me ten goede maar volgens mij log je, als je via de webmail werkt direct in op het mailplatform.

Conclusie voorlopig: Webmail werkt, zowel via kpn als via je eigen diensten. 

Als je via een mail client (outlook, thunderbird) via SMTP een account aanmaakt doe je eigenlijk hetzelfde. Je vertelt het programma om in te loggen op hetzelfde mailplatform. 

Dan gaat er dus iets mis in het stuk van je mailclient en de connectie/route die gemaakt wordt naar diezelfde servers. 

@wjb @Nick83  zit ik hier op een goed spoor? Jullie nog ideeën waarom TS via VPN en 4g  wel normaal kan mailen?

Wellicht nog goed te vermelden dat ik meerdere mailclients getest heb, om ook dat uit te sluiten.

Reputatie 7

Als je via een mail client (outlook, thunderbird) via SMTP een account aanmaakt doe je eigenlijk hetzelfde. Je vertelt het programma om in te loggen op hetzelfde mailplatform. 

Dat is iets te kort door de bocht. Bij webmail maak je verbinding met een webserver van KPN en heeft die webserver waarschijnlijk een dedicated verbinding binnen het netwerk van KPN met de mailserver.

Dit is wezenlijk anders dan een mailcliënt die via Internet verbinding heeft met die mailserver. Het is zelfs de vraag of het fysiek dezelfde mailserver is. 

 

...zit ik hier op een goed spoor? Jullie nog ideeën waarom TS via VPN en 4g  wel normaal kan mailen?

Dat riekt naar problemen met IPv6 op de aansluiting van KPN. Ik begrijp dat TS al een keer getest heeft met IPv6 uit maar toch zou mijn voorstel zijn om vast te stellen of dit issue ook speelt als de IPv6 switch op de V10 uit gezet is en de V10 opnieuw opgestart is om die wijziging te activeren en de computer waarmee de mail verzonden wordt ook opnieuw opgestart is.

 

Zoals ik op de vorige pagina aangegeven heb lijkt er helemaal niets mis te zijn met de snelheid van die route.

Uit de meting in het openingsbericht blijkt dat de roundtriptijd naar google.com 4 à 5 milliseconde is en dat is uitstekend.

Beter dan de 13ms die ik via mijn Zakelijke aansluiting bij Ziggo haal.

 

Dat er hops zijn die niet of niet altijd reageren op een ping verzoek (de entries met één tot drie keer een sterretje) is volstrekt normaal en heeft geen enkele invloed op de werking en snelheid van de gehele route.

 

Ik heb dan ook nog geen enkel bericht gezien waaruit vastgesteld kan worden dat de route hier debet aan zou zijn.

Bedankt voor je reactie.

Wat betreft: 
“zou mijn voorstel zijn om vast te stellen of dit issue ook speelt als de IPv6 switch op de V10 uit gezet is”

We hebben op de V10 geen IPv6 instelling kunnen vinden.

Hierbij 2 afbeeldingen. Eerste gevonden op internet met de optie/menuitem ‘IPv6’ en de tweede van mijn eigen scherm, waar dat menuitem ontbreekt en zo te zien wel een andere is genaamd ‘Remote management’ om in te stellen dat een Helpdesk op afstand toegang mag krijgen.

Van internet:

 

Van mijzelf:
 

 

Dat is merkwaardig. Mijn collega heeft een v10 en stuurde zojuist dit screenshot:

Welke firmware zit er op die v10?

 

Hoi Erwin,

Ik neem aan dat het versienummer onderaan (mijn screenshot) de Firmware-versie is?
In mijn geval staat er: V1.01.01T01.9

Dit nog gevonden bij het kopje ‘Status’:

 

Reputatie 7

Ben jij een ex Telfort abonnee?

Ja klopt. We zaten bij Telfort en zijn overgezet naar KPN.

Ok. blijkbaar is dit telfort firmware. 

Ik heb zojuist gecontroleerd of jouw lijn ipv6 ondersteunt. Dat is niet het geval. 

Als ik wjb goed begrijp kan dit dan voor de problemen zorgen? Mailclient probeert het eerst via ipv6 en valt pas later terug op ipv4?

Reputatie 7

Ja klopt. We zaten bij Telfort en zijn overgezet naar KPN.

Ik vermoed dat jouw aansluiting alleen administratief overgezet is en nog niet technisch.

Mijn voorstel zou zijn dat @Erwin_ dat even nakijkt en indien mogelijk de technische overgang initieert en er daarbij voor zorgt dat de laatste KPN variant van de firmware op de V10 geplaatst gaat worden.

 

Edit: Oeps dat heeft hij dus al gedaan. :open_mouth:

Reputatie 7

Als ik wjb goed begrijp kan dit dan voor de problemen zorgen? Mailclient probeert het eerst via ipv6 en valt pas later terug op ipv4?

Het is een heel bekend fenomeen dat er bij IPv6 vertragingen op kunnen treden doordat er geen IPv6 route gevonden kan worden en er na een timeout o.b.v. van IPv4 alsnog een verbinding opgezet wordt.

Maar ook dat lijkt dus niet de oorzaak immers je geeft aan dat iPv6 nog niet actief op de aansluiting.

Klopt. De verbinding draait puur op ipv4. Dus nu weer back to the drawing board, vrees ik :-(

Zijn we nog geholpen met twee uitgebreide traces naar de mailservers die @Tim van Dam  gebruikt? Eentje via vaste verbinding en eentje via 4g?

 

@Erwin, graag herinner ik jullie er aan dat ik meerdere mailservers (andere partij/hosting) gebruikt en getest heb. Is daarmee ‘mijn’ specifieke mailserver als onderdeel van het probleem niet uitgesloten?

Reputatie 7

@Erwin, graag herinner ik jullie er aan dat ik meerdere mailservers (andere partij/hosting) gebruikt en getest heb. Is daarmee ‘mijn’ specifieke mailserver als onderdeel van het probleem niet uitgesloten?

Kan je eens een screenshot plaatsen van de smtp instellingen voor het account dat je gebruikt om die mails te verzenden?

Over hoeveel vertraging praten we?

Er zijn dus meerdere accounts die het probleem hebben (al mijn accounts, behalve die van KPN zelf)
Hierbij de instellingen van 1 van die mailboxen.
Al zie ik niet in hoe dat een oorzaak kan zijn, die moet namelijk ingesteld worden naar de instelingen van de hoster/aanbieder. Ook verklaart het niet dat ik overal vandaag goed kan emailen, alleen vanaf mijn eigen verbinding/router thuis niet.

 


Evt. mét SSL van een andere malbox, met ook hetzeflde probleem: