Vraag

Routing probleem met mail?

  • 8 April 2021
  • 67 reacties
  • 342 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

67 reacties

Reputatie 7

De route naar die mailserver is zowel vanaf mijn zakelijke Ziggo aansluiting als vanaf mijn privé KPN aansluiting prima.

11 milliseconde via Ziggo
7 milliseconde via KPN

Er is dus echt geen enkel probleem met de route naar die mailserver.

Wat ervaar je als traag en wat is traag? vijf seconden, één minuut, anders…

Zo’n 20/30 seconden.
Via VPN of 4G gaat het in een flits.

@Tim van Dam Zou jij ook nog zo'n trace willen doen, net als wjb? En de uitkomst met mij delen?

 

De 8.110ms die hier in genoemd wordt zal de tijd zijn.
Ik heb hier echter door wachten bij stap 3 en 4 bij elkaar 33 seconden op moeten wachten.
Zodra ik mijn internetverbinding op VPN of via mijn hotspot (4G) laat lopen, is het er in een flits.

Reputatie 7

Ik heb hier echter door wachten bij stap 3 en 4 bij elkaar 33 seconden op moeten wachten.

Dat is logisch want die traceroute toepassing wacht die tijd op een antwoord dat niet zal komen en ook niet hoeft te komen.

Het is een prima resultaat, niets mis mee.

Hoi allen,

@wjb, ik begrijp je punt dat het niet met de routing te maken heeft. Ik wil echter wel aangeven dat er een verband lijkt te zijn tussen het 30 seconden moeten wachten tot deze traceroute klaar is en het lang moeten wachten op het versturen van mijn emails.

Zodra ik niet via mijn eigen verbinding er op ga, gaat hete mailen snel en gaat ook de traceroute snel.

@Erwin_  , je gaf onder andere aan dat IPv6 niet ondersteund was op mijn adres. Is dat iets wat wel geregeld/aangezet kan worden?

Verder:

  • Kan het punt betreft het updaten van de firmware op mijn router nog iets zijn?
  • Is het een optie om vanuit KPN de hele boel te resetten? Incl. toekennen van een ander ip-adres?
  • Kan ik in contact komen met iemand bij KPN die dit verder kan uitzoeken/oplossen? Dus rechtstreeks bij KPN ipv via dit forum? 

Al met al duurt het inmiddels te lang dit probleem en zie ik dit graag opgelost.
Mijn email gebruik ik dagelijks voor mijn werk en steeds 20/30 seconden per email die gestuurd wordt is geen goede manier van werken.
 

Reputatie 7

Ik wil echter wel aangeven dat er een verband lijkt te zijn tussen het 30 seconden moeten wachten tot deze traceroute klaar is en het lang moeten wachten op het versturen van mijn emails.

Nee, die is er niet, het niet reageren op ping-requests door een hop is uitstekend. Zo'n hop hoort zich immers met het routeren van gegevens bezig te houden en niet met ping-requests.

En aangezien de roundtrip tijd naar de mailserver 8 milliseconde is, dan is dat dus de tijd die er nodig is, niets meer.

@wjb Ik mis enige technische kennis hiervan. Het enige dat ik constateer is dat de totale traceroute 30 seconden duurt als ik de verbinding via KPN heb lopen, net als versturen van mijn email.

Loopt de verbinding niet via KPN, gaan beiden snel.

Prima om de traceroute uit te sluiten als oorzaak. Wat kunnen we nu dan verder doen om de oorzaak na te gaan?

Reputatie 7

Goede vraag.

We kunnen proberen om jou (technisch) over te zetten naar KPN. Normaliter gaat dat per batch en heb ik geen invloed op wanneer dat gebeurt. Dus als we dat aan het toeval overlaten kan het nog lang duren. 

Maar als ik jouw abonnement een snelheidsupgrade geeft (en die voor een maand vergoed en daarna weer uitzet) zou je op KPN tech overgezet moeten worden. Dan krijg je automatisch de recente firmware.  Of dit het probleem gaat oplossen zou ik oprecht niet weten. Ik heb veel ervaring bij KPN maar dit issue zie ik voor het eerst. 

Zal ik dat in gang zetten?

 

Graag in gang zetten.. 
Op dit punt sta ik open voor iedere mogelijke oplossing.
Betekend dit nog downtime?

Dit zou naadloos moeten gaan. Ik heb 200/200 aangevraagd. Ik zal morgen kijken wat voor effect dit heeft gehad/gaat hebben.

(kosten vergoeden en het weer uitzetten, doe ik uiteraard allemaal voor je)

Bedankt. Morgen ben ik weer druk aan het emailen, dus ik hou je op de hoogte of t iets gedaan heeft.

Tot nu toe lijkt het hiermee opgelost. Vandaag gingen alle emails snel de deur uit!

Als het internet met deze upgrade daadwerkelijk sneller gaat, mag deze wat mij betreft ook wel aan blijven.

 

Hmm..  Je lijn is overgezet op KPN technologie. Wat mij nu opvalt is dat er nu ook ipv6 ondersteuning op jouw verbinding zit.

Je had 100 Mbit verbinding staat me bij.  Ik denk dus niet dat die opgevoerde snelheid de oplossing is geweest maar eerder het veranderen van jouw verbindingstechnologie.

Het blijft een mysterie voor mij en ik wil ook nog niet te vroeg juichen. Laat je me weten of het stabiel blijft?

(ik denk dat we daarna die snelheid weer kunnen downgraden naar 100Mbit zonder dat het negatieve gevolgen heeft. Maar die keuze laat ik bij jou)

 

Het emailen blijft goed gaan.
 

Ik begrijp wel dat dat niet komt door het sneller zetten zelf, maar waarschijnlijk door IP6 ofzo.
Ik ben in ieder geval blij dat het weer goed gaat.

De versneller van 200 mag er van mij wel op blijven….
(misschien een korting er op vanwege mijn grote verdriet de laatste maanden hiervan?)

 

@Tim van Dam Moeten we even bekijken :-)  Ik heb je een privébericht gestuurd. Kun je daar op reageren?