Spam in mailbox



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2757 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @JanBreeman ,

Over het uitzetten van het spamfilter op specifieke accounts kan ik vrij kort zijn: dat is niet mogelijk.

De knop om aan te geven dat iets wel of geen spam is heeft wel degelijk effect op het algoritme, alhoewel het niet zo is dat 1 enkele gebruiker met 1 enkele melding gelijk het algoritme op een compleet ander spoor kan zetten. Het algoritme wordt bepaald op basis van meerdere meldingen en meerdere gebruikers. Als 100 gebruikers een mail als niet-spam aanmerken, en 200 merken hem aan als wel spam, dan gaat gebruiker 101 het verschil nog niet maken om dat oordeel te veranderen.

Mocht je echter zien dat bepaalde mails van bepaalde legitieme afzenders structureel ten onrechte als spam aangemerkt wordt, dan kun je altijd mailen met de collega's van de abusedesk op abuse@kpn.com. Als je hierin een of meerdere voorbeelden als bijlage meestuurt, zijn zij in staat dit verder te onderzoeken, en mogelijk meer structurelere maatregelen te nemen.

Reputatie 7
Badge +10

@JanBreeman

1)) Als je het KPN spamfilter uit zou zetten dan krijg je elke dag een vloed aan spam binnen. En ik weet dat “niet iedereen” hier op zit te wachten.

2)) Maak in jouw emailprogramma een extra account aan dat met IMAP werkt en dat ook naar dat emailadres wijst. Dan wordt het veel makkelijker om email dat ten onrechte in de spammap wordt gezet, weer terug te zetten naar “Postvak In”. Met dat “terugzetten” geef je ook aan dat die email geen spam is. Hiermee hoef je niet altijd weer bij de KPN webmail in te loggen.

Zie verder de laatste reactie van @Raymondt .

“Als je het KPN spamfilter uit zou zetten dan krijg je elke dag een vloed aan spam binnen. “

Die vloed zou ik dus moeten zien in de Spambox, maar zoals ik al zei, daar zie ik misschien 1 keer per week iets wat ik als Spam herken. Waar is die vloed dan? Of wordt er achter de schermen veel meer weggegooid?

Bovendien lijkt het effect van het “terugzetten” ofwel de “geen Spam”-knop in de praktijk nihil.

 

Mocht je echter zien dat bepaalde mails van bepaalde legitieme afzenders structureel ten onrechte als spam aangemerkt wordt, dan kun je altijd mailen met de collega's van de abusedesk op abuse@kpn.com. Als je hierin een of meerdere voorbeelden als bijlage meestuurt, zijn zij in staat dit verder te onderzoeken, en mogelijk meer structurelere maatregelen te nemen.

In mijn geval is het aantal als Spam herkende accounts veel te groot om dit met de hand te gaan zitten doen. Dan kan ik wel mijn hele Inbox naar jullie kopieren. 

Even voor de statistiek: dit jaar heb ik tot nu toe 530 zogenaamde Spam emails in in mijn archief staan. Het waren er oorspronkelijk natuurlijk veel meer, want de emails die ik na lezing heb weggegooid staan daar niet meer bij.

De meeste zijn AliExpress (98x), The Washington Post (80x), Heather Cox Richardson(59x), The Bulwark (46x), Blaise Pascal (11x). Verder Artsen zonder Grenzen, Belastingdienst, GGD, Gemeente Lochem, Eneco, Indiegogo, Inside Unmanned Systems, New Scientist, and Then There's Physics, Post.News, Gawalo, Power Tools, Robert Reich, Scientific American, Substack Reads, Viator, Warmte365, Zuid-Afrika Rondreis, ID.nl.

Opmerkelijk is ook dat dit verschijnsel precies op 22 maart 2023 is begonnen.

Ik denk eerder dat het hier om een software bug gaat.

Reputatie 7
Badge +10

“Als je het KPN spamfilter uit zou zetten dan krijg je elke dag een vloed aan spam binnen. “

Die vloed zou ik dus moeten zien in de Spambox, maar zoals ik al zei, daar zie ik misschien 1 keer per week iets wat ik als Spam herken. Waar is die vloed dan? Of wordt er achter de schermen veel meer weggegooid?

Bovendien lijkt het effect van het “terugzetten” ofwel de “geen Spam”-knop in de praktijk nihil.

Inderdaad, het KPN spamfilter gooit, achter de schermen, al een heleboel weg.

Reputatie 7

“Als je het KPN spamfilter uit zou zetten dan krijg je elke dag een vloed aan spam binnen. “

Die vloed zou ik dus moeten zien in de Spambox, maar zoals ik al zei, daar zie ik misschien 1 keer per week iets wat ik als Spam herken. Waar is die vloed dan? Of wordt er achter de schermen veel meer weggegooid?.

Mailberichten worden in drie categorieën ingedeeld, "no spam", "possible spam" en "sure spam".

"no spam" komt in jouw inbox, "possible spam" komt in jouw spamfolder en "sure spam" wordt direct in de vuilnisbak gegooid.

Reputatie 7
Badge +30

Dit topic is in 2017 gestart, en in 2019 een stuk heel populair geweest in verband met storingen in het spamfilter op die momenten. We zien echter dat dit topic inmiddels een nogal onoverzichtelijk geheel is van willekeurige meldingen en vragen over spam in de mailbox. Daarom hebben we besloten dit topic te sluiten.

 

Informatie over wat spam is, wat wij ertegen doen en wat je zelf kunt doen lees je in onze kennisbank:

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen, maak dan gerust een eigen topic aan.