Spam in mailbox



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2757 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Nou, wat een mooi jubileum beleven we zo. Dat had je een jaar geleden vast niet verwacht, @JochMa, of wel?
@Allart hoe gaat KPN dit met ons vieren? Een fijne korting? Of een meet&greet, rondleiding en een gezellige lunch (of borrel). Jullie kunnen vast wel iets leuks bedenken. Ik ben benieuwd!
Reputatie 5
Badge +8
Ja wat een jubileum..........
En nee Ik had dit zeker niet verwacht!
Ook verwacht ik iets ' iets leuks' : een definitieve oplossing voor de spam
Reputatie 3
Badge +1
Een definitieve oplossing? Je bedoelt een spamfilter dat gewoon goed werkt? Dat zou nog eens wat zijn. Maar je moet niet te veel willen 😉 .
Reputatie 2
Badge
Wat is er in hemelsnaam gewijzigd een paar maanden geleden bij KPN?
Voorheen nooit last van SPAM. Nu, nadat het een tijdje minder is geweest, is het weer drama!!

Misschien zou een TV itempje bij Kassa of Radar de oplossing kunnen versnellen?
"aller eerst willen wij zeggen dat wij het ontzettend vervelend vinden voor onze klanten. het is een zeer complex geheel........."bla bla bla.
Kwestie van prioriteit!
Reputatie 7
Badge +11
KPN het spamfilter is weer eens stuk,krijg allemaal spam,hoop dat dit weer geen maanden gaat duren...
Reputatie 7
Badge +12
Beste mensen,

Dank voor jullie mention en signalen dat de spam bij jullie is toegenomen. Hoewel ik niet altijd reageer, lees ik (en vooral ons forum team) wel degelijk mee in dit topic en sturen wij jullie signalen door naar ons KPN abuse team. Dit team is dagelijks bezig met het bestrijden van spam, het aanscherpen van de spam filters en het beveiligen van de KPN infrastructuur. Ook deze week heb ik om een status update gevraagd na signalen van jullie zijde.

KPN breed ziet het team momenteel geen toename van spam, de performance van de spamfilters zijn afgelopen periode zelfs verbeterd, dit blijven ze mede door jullie signalen uiteraard goed monitoren. Dat betekent echter niet dat individueel geen spam binnen kan komen. Daarom kijkt men met de voorbeelden die worden doorgestuurd ook naar maatregelen om spam te voorkomen. Blijf de voorbeelden daarom alsjeblieft doorsturen, zie hiervoor ook het tweede aandachtspunt hieronder.

Voor nieuwe lezers is het goed om onderstaande algemene tips genoemd te hebben, wellicht ten overvloede, maar goed om nogmaals onder de aandacht te brengen…

Staat de spamfilter aan?
1. Kijk altijd of je ‘spamfilter aan’ staat. Dit is de functionaliteit die ervoor zorgt dat mogelijke spam in de spamfolder komt i.p.v. het postvak in. Zie ook https://www.kpn.com/faq/8510 We zien nog regelmatig gevallen waarbij deze functie helaas niet aangevinkt is.

Doorsturen van spamberichten naar het KPN Abuse team
2. Voor degenen die ons willen helpen met het bestrijden van spam, we zijn nog steeds erg gebaat bij het versturen van spamvoorbeelden als bijlage naar valse-email@kpn.com Hiervan kan ons spam filter namelijk leren, hierbij is het wel van belang om onderstaande werkwijze te hanteren.

De juiste manier is doorsturen als bijlage vanuit webmail.
- E-mail selecteren en op het kleine pijltje naast de grote pijl naar rechts klikken en vervolgens kiezen voor “Als bijlage”.
- Het team is op zoek naar: gemiste spam (te herkennen aan het ontbreken van het woord [spam] in het onderwerp of onterechte als spam gemarkeerde mail (te herkennen aan het woord [spam] in het onderwerp



De knop “markeer als spam”
3. NB: de knop (markeer als) spam in Webmail werkt niet, behalve het verplaatsen van de mail naar de spamfolder.

Afmelden voor reguliere nieuwsbrieven
4. Het abuse team ziet dat er ook heel veel normale nieuwsbrieven door mensen als spam meegeteld worden. Je kan je in dit geval beter afmelden voor deze nieuwsbrieven. Dit werkt beter dan als spam aanmelden.

Verander je wachtwoord regelmatig
5. Dit is een algemene tip, maar toch van belang. Voorzie je e-mail met enige regelmaat van nieuwe wachtwoorden en gebruik verschillende wachtwoorden voor accounts. Nog te vaak hoor je dat mensen hun wachtwoorden al zeer lange tijd niet hebben gewijzigd en daardoor kwetsbaar zijn voor kwaadwillende mensen.

E-mailadres online gevonden of gekraakt
6. Uit persoonlijk ervaring met mijn eigen e-mailadres weet ik dat je mailadres ook onderdeel kan zijn van diefstal bij online diensten waar je het e-mail adres gebruikt. Om dit te controleren kan je het adres via deze website scannen: https://haveibeenpwned.com/ en gepaste acties ondernemen (bijvoorbeeld je wachtwoord wijzigen).

Het is hierbij goed om te weten dat de website Haveibeenpwned de grote en bekende “breaches” gebruikt, het wil helaas niet automatisch zeggen dat als je op je e-mail adres niks vindt, dat deze ook nergens is uitgelekt. De gegevens staan gelukkig niet in de grote of bekende breaches.

Nog een beetje extra uitleg: als je email adres in deze lijst staat zal de hoeveelheid spam en/of phishing die je krijgt altijd groter zijn dan wanneer dit niet het geval is. De informatie op die in deze lijsten staat word breed verhandeld en verspreid onder spammers en andere criminelen, omdat het email adressen zijn waarvan de kans zeer groot is dat deze email adressen bestaan en zijn dus meer waard zijn in het spam circuit. Bijzonder vervelend dus als je hiermee te maken krijgt.

Wat vooral niet te doen bij spam
7. Ongetwijfeld bekend bij de meeste mensen, maar goed om te vermelden: reageer nooit op spam of probeer je mailing af te melden bij de spammer! Spam kun je het beste meteen weggooien.

Dank voor jullie opmerkingen en vooral voor het doorsturen van voorbeelden, dit is namelijk van grote hulp.
Reputatie 5
Badge +8
@Allart bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik stuur alle spam van mijn privé account steeds door naar valse-email@kpn.com
Zowel vanuit de spambox van Thunderbird als van Webmail
Wel zag ik dat mijn privé mail account op de website Haveibeenpwned inderdaad is 'pwned'


Mijn wachtwoord heb ik onmiddellijk veranderd maar wat kan ik verder doen?
Reputatie 5
Badge +8
Ik heb net weer ingelogd via webmail met mijn nieuwe wachtwoord en vond toch weer nieuwe spam.........
Reputatie 5
Badge +8
Ik heb net weer ingelogd via webmail met mijn nieuwe wachtwoord en vond toch weer nieuwe spam.........
Voor de duidelijkheid , het is niet het mailaccount waarmee ik via FB inlog op dit forum, daar krijg ik nooit spam op.
Is het misschien beter om een nieuw privé mailaccount aan te maken?
Reputatie 5
Badge +2
@JochMa
Johanna, nog even en je hebt je jubileum op dit forum. Dan is het een jaar geleden dat jij het probleem hier neerzette.

En je blijft actief. De meeste anderen hebben het opgegeven.

Af en toe, maar wel steeds weer krijg ik een hoeveelheid spam. Dat is helaas nooit verdwenen. De KPN spambak vangt ook veel af. Maar lang niet alles. Ik meld het niet steeds weer. Heeft totaal geen zin. Ze konden er een jaar geleden ook al niets mee. En dan nu ineens wel? Het ontbreekt aan kennis. Ik hoop dat de nieuwe “leider” de mensen wel de weg weet te wijzen naar de oplossing. Mijn gmail omweg werkt nog steeds erg goed.
Reputatie 7
Mijn vrouw kreeg de laatste tijd ook regelmatig behoorlijke hoeveelheden spam maar gelukkig op een e-mail alias die zij nooit gebruikt. Ik heb die alias voor haar verwijderd en daarmee is zij gelukkig ook weer verlost van spam.
Overigens wellicht interessant is dat de e-mail alias nooit actief door haar gebruikt is en toch is deze blijkbaar opgenomen in minstens één van de mailinglijsten gebruikt door de spammer(s). De alias was voornaam@planet.nl terwijl zij altijd mailt met voornaam.achternaam@planet.nl.
Geen enkel van haar e-mailadressen komen overigens in die "pwned lijsten" voor.
Reputatie 7
Ik stuur alle spam van mijn privé account steeds door naar valse-email@kpn.com
Zowel vanuit de spambox van Thunderbird als van Webmail
Maar daar kunnen ze niets mee. Als je het bericht gewoon forward/doorstuurt dan bevat het bericht niet meer het pad naar de originating mailserver waarmee de spammer het bericht verzonden heeft en dat is essentiële informatie. Doorsturen heeft dus alleen zin als je het oorspronkelijke spambericht als bijlage in het bericht naar het abuse team opneemt. Gewoon forwarden dus niet.
Reputatie 5
Badge +8
@RuudSchuijt
Het jubileum van het 2000ste bericht heb ik een paar dagen geleden al gevierd
Het andere jubileum is dus nog 'even 'wachten' 😉

@wjb
Hoe kom je er bij dat ik de spam niet als bijlage doorstuur?
Dat is echt een verkeerde veronderstelling 😶
Reputatie 7
@wjb
Hoe kom je er bij dat ik de spam niet als bijlage doorstuur?
Dat is echt een verkeerde veronderstelling 😶
Dus jij stuurt in webmail die spam mail als bijlage door. Wow, dan doe je wel heel erg veel moeite daarvoor. Welke mailcliënt gebruik je dan om die spammail op jouw disk op te slaan zodat je die na terugkeer in webmail als bijlage weer in een mailtje richting abuse team kan hangen?
Reputatie 5
Badge +8
Webmail bekijk ik één keer per week en de spam in de spammap zit stuur ik in 1x gelijk als bijlage door.
Thunderbird gebruik als mailprogramma en daar zit de spammap ook vaak vol met andere spam en ook die stuur ik dan door
Positief nieuws is dat ik vandaag géén spam had 😁
Webmail bekijk ik één keer per week en de spam in de spammap zit stuur ik in 1x gelijk als bijlage door.
Thunderbird gebruik als mailprogramma en daar zit de spammap ook vaak vol met andere spam en ook die stuur ik dan door
Waarom zou je een bericht wat al onderkend is als spam nog weer een keer gaan melden als spam ?
Reputatie 5
Badge +8
@Kees Yagi:
Zie bovenstaand bericht van Allart
Reputatie 7
@Kees Yagi:
Zie bovenstaand bericht van Allart
Precies, dat is ook waarom KeesYagi die opmerking maakt.
- Het team is op zoek naar: gemiste spam (te herkennen aan het ontbreken van het woord [spam] in het onderwerp of onterechte als spam gemarkeerde mail (te herkennen aan het woord [spam] in het onderwerp
Reputatie 5
Badge +8
Daarom stuur ik ook alleen de berichten door zoals Allart ze heeft aangegeven in zijn antwoord.
Voor mij is dit een einde van deze discussie!

.
Reputatie 7
Daarom stuur ik ook alleen de berichten door zoals Allart ze heeft aangegeven in zijn antwoord.Maar dan stuur je vanuit jouw spammap dus alleen ten onrechte als spam gekenmerkte mails door immers alle mails in jouw spam mailbox hebben het woord [spam] in de titel. Waarom schrijf je dan dat je de spam die in de spammap zit doorstuurt terwijl je blijkbaar juist alleen de legitieme mails, die ten onrechte in jouw spammap terecht zijn gekomen, doorstuurt?
Reputatie 5
Badge +8
Voor de spam in Thunderbird heb ik zelf de filters ingesteld (die zitten dus NIET in de spammap van webmail) en die stuur ik door!
Reputatie 7
Voor de spam in Thunderbird heb ik zelf de filters ingesteld (die zitten dus NIET in de spammap van webmail) en die stuur ik door!Webmail bekijk ik één keer per week en de spam in de spammap zit stuur ik in 1x gelijk als bijlage door.Vind je het erg dat ik de geloofwaardigheid van jouw uitspraken toch een beetje in twijfel trek?

Het probleem is mijns inziens ook helemaal niet de hoeveelheid spam die in die spammap terecht komt, maar het feit dat daar af en toe ook legitieme mails in terecht komen.
Of er nu tientallen, honderden of zelfs duizenden spamberichten in mijn spammap terecht zouden komen, het zal me een zorg zijn, daar is het de spammap voor. Zolang ik er maar niet doorheen hoef te lopen om de legitieme mails er tussenuit te filteren.
Reputatie 5
Badge +8
De inmiddels bijna 1000 spamfilters in Thunderbird heb ik in de loop van het afgelopen jaar gemaakt omdat die berichten eerst in mijn gewone Thunderbird postvak zaten en dus niet gelijk in de spammap.
Verder lijkt het mij zinloos om hier verder over in discussie te gaan.
Ik volg de adviezen van Allart op en dat is voor mij voldoende!
Reputatie 7
Ik volg de adviezen van Allart op en dat is voor mij voldoende!Maar als jij spam uit jouw webmail spammap doorstuurt, dan volg je de adviezen van Allart juist niet op. Dat is wat KeesYagi je heeft proberen duidelijk te maken en gezien je verdere ontwijkende antwoorden denk ik dat KeesYagi het behoorlijk bij het juiste eind heeft.
Reputatie 5
Badge +2
@JochMa

Al die adviezen hebben nog nooit geholpen. Al bijna een jaar niet. En dan zouden ze er nu wel wat mee kunnen?

Ik stuur echt niets meer door. Ze nemen je in de maling. Je laat je op de kast jagen. Niet doen dus.

Nog even en dan gaat er een frisse wind waaien. Deze maand nog. Dan kan al het stof uit de organisatie wapperen. Dan kan het amateurisme uit de club. Want dat is heel hard nodig.