Vraag

Aankoop Apple mobiele rekening niet traceerbaar?

  • 6 October 2022
  • 10 reacties
  • 104 keer bekeken

Bij mij wordt een aankoop van de apple store in rekening gebracht. In mijn aankoopgeschiedenis is er niets aangekocht op deze datum of met dit bedrag. Bij een aankoop in de apple store krijg je een mail ter bevestiging, heb ik niet gehad. In mijn apple store heb ik niet aan staan dat er aankopen gedaan kunnen worden met mijn mobiel. Ik heb geen andere personen in mijn huishouden die apple gebruiken of toegang hebben tot mijn telefoon.

Contact gehad met Apple, ze mogen niet aangeven wie de aankoop heeft gedaan. Ze konden wel aangeven dat het niet met mijn apple_id was waarmee de aankoop is gedaan. Zij adviseren contact op te nemen met KPN.

Contact gehad met KPN. Zij kan niets van de aankoop terughalen en ik moet dit gewoon betalen omdat het aan mijn mobiele nummer is gekoppeld. Zij adviseert om contact op te nemen met Apple.

Van kastje naar muurtje verhaal of valt dit onder een kringverwijzing?

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@AngelJ Welkom op het forum. 

Wat vervelend en vreemd dat je een aankoop op je factuur hebt die je niet zelf hebt gedaan. 

Ik controleer graag voor je of ik hierover meer kan achterhalen. 

Zou je daarom voor mij je forumprofiel willen invullen en hier een seintje willen geven als dit is gelukt? 

Dank voor je reactie, heb het forumprofiel ingevuld

Reputatie 7
Badge +15

@AngelJ Bedankt voor het invullen van je forumprofiel. 

Ik kan niet zien wat er gekocht is, maar inderdaad wel dat het in rekening gebracht is. 

Het gaat om een Apple aankoop met code: Apple MNY1HB1V43 en de aankoop is gedaan omstreeks: 10-09-2022 00:03:15. 

Wel bijzonder dat Apple aangeeft dat de aankoop niet met je eigen Apple ID gedaan is. Zijn er wellicht meerdere Apple ID's gekoppeld aan dit telefoonnummer? 

 

Ja dat klopt dat staat ook op jullie faktuur. Als er meerdere apple ID's gekoppeld zijn aan mijn telefoonnummer dan gaat er iets niet goed, dan wordt mijn 06 nummer misbruikt. Kan Apple zien welke id's gekoppeld zijn aan een mobiel nummer?

Reputatie 6
Badge +6

@AngelJ

Dit kan je zelf zien door naar instellingen te gaan en dan op je Naam bovenaan te klikken.

Je ziet dan onderaan een lijst met apple apparaten die aan je Apple ID zijn gekoppeld. Deze apparaten kunnen dus aankopen doen met je Apple ID (wat eventueel via KPN gefactureerd gaat worden als je daar in het verleden toestemming voor heb gegeven).

Heb je soms ook delen met je gezin ingeschakeld?

Ziet er dus zo uit:

 

Dat weet ik, heb alles al uitvoerig doorgelopen ook met Apple. "Delen met gezin" heb ik niet… 

De vraag is kan men bij Apple zien of mijn mobiel nummer gekoppeld is aan andere apple id's dan die van mij. Of kan KPN zien welke apple id's gekoppeld zijn aan mijn mobiele nummer.

Ik gebruik mijn apple id op mijn mobiel en op mijn Mac en beide staan geen aankoopgeschiedenis in. Daarnaast heb ik ook nergens de optie aangezet/aanstaan dat er via de mobiel betaald kan worden.

 

Reputatie 6
Badge +6

Daarnaast heb ik ook nergens de optie aangezet/aanstaan dat er via de mobiel betaald kan worden.

 

Oké jij hebt het dus niet aanstaan/aangezet, dus wat jij eigenlijk denkt is dat iemand zijn Apple ID aan jouw telefoonnummer heeft gekoppeld voor de optie “Betaling en Verzending” via Mobiele telefoon.

Als dat het geval is dan kom ik weer bij het punt dat daar toestemming is gegeven dmv een verificatiecode wat naar de telefoon wordt gestuurd waar de simkaart (of esim) inzit met het betreffende telefoonnummer (zie screenshot). Die zit alleen maar in jouw telefoon.

Het is gewoon (bijna) onmogelijk dat iemand zonder jouw toestemming met een ander Apple ID en andere telefoon+telefoonnummer aankopen doet op jouw KPN rekening via jouw telefoonnummer.

 

Reputatie 7
Badge +15

@AngelJ Ik weet niet of Apple dit kan inzien, dit durf ik niet te zeggen. 

Op het moment dat je een ander Apple ID wil koppelen is hier inderdaad altijd een verificatie voor nodig. Dit kan dus niet zomaar ongemerkt. 

Ook zullen wij uiteraard geen aankopen verzinnen. Deze aankoop is geregistreerd en op die manier in het systeem komen te staan. Ik durf dan ook niet te zeggen hoe dit kan. 

Ik heb exact hetzelfde. @AngelJ is dit inmiddels opgelost? 

 

@Braverock Dit is niet opgelost. Ik heb destijds met de KPN service desk gebeld en zij hebben uitgezet dat online aankopen met mijn mobile nummer niet gedaan kunnen worden. Het is daardoor maar eenmalig bij mij afgeschreven. Maar het blijft vreemd dat niemand kan zeggen wat de aankoop was apple en kpn niet. Ik gok dat iemand bij de aankopen een willekeurig telefoonnummer heeft ingevoerd. Heb later namelijk nog wel een keer van een vreemde afzender een authenticatie code gekregen via SMS om ergens in te loggen. Heb dat verder niet uitgeprobeerd.