Beantwoord

Berekening inflatiecorrectie klopt niet

  • 12 October 2022
  • 12 reacties
  • 143 keer bekeken

Middels een mail heeft KPN ons geïnformeerd het tarief te verhogen met 5,8% ( inflatie volgens CBS). Mijn tarief is 17,50 en dit zou de prijs op EUR 18,51 brengen, echter het nieuwe tarief bedraagt EUR 18,66 hetgeen een verhoging van 6,7% betekent. hoe kan dit?  voor de goede orde voeg ik de betreffende bepaling uit het contract bij:

9.1 Onze tarieven

Voor de diensten die u bij ons afneemt, moet u de vastgestelde tarieven betalen. Onze tarieven vindt u onder andere op onze website. De tarieven kunnen bestaan uit de volgende bedragen:

  • een eenmalig bedrag, bijvoorbeeld aansluitkosten of activatiekosten

  • een bedrag dat u periodiek betaalt, vaak per maand, bijvoorbeeld abonnementsgeld

  • vergoedingen voor het gebruik van de dienst, bijvoorbeeld als u belt buiten uw bundel.

    Bij het vaststellen van de bedragen die u aan ons moet betalen, zijn onze gegevens beslissend, tenzij u aantoont dat onze gegevens niet kloppen. Bij het vaststellen van deze gegevens zijn we zo zorgvuldig als u van ons kunt verwachten.

    Onze tarieven worden jaarlijks geïndexeerd volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen. 

Het tarief was EUR 17,50 en zou dus nu op basis van de voorwaarden EUR 18,51 moeten bedragen.

 

 

icon

Beste antwoord door RBxx 12 October 2022, 16:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @tarief verhoging , de inflatiecorrectie wordt berekend over de ‘kale’ abonnementsprijs. Jij hebt waarschijnlijk een abonnement van €20,00 verminderd met een Husselkorting van €2,50.

€20,00 + 5,8% =  €21,16 - €2,50 korting = €18,66

kortingen waarbij een vast bedrag is afgesproken wijzigen niet. Bijvoorbeeld KPN Compleet of Hussel mobiel korting.

bron: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/tarieven/inflatiecorrectie.htm

Beste Ruud, 

 

dank voor de reactie echter zoals ik in mijn bericht had opgenomen staat in het contract dat de inflatie correctie over het tarief wordt berekend…

 

Reputatie 7
Badge +21

Dat klopt, het abonnementstarief is €20,00. De Hussel korting staat daar los van, die verandert niet.
Als je geen Thuis abonnement hebt, krijg je die Hussel korting ook niet.

misschien helpt het als je de tekst hieronder wilt lezen; overigens is dat ook wat op de nota staat! Tarief EUR 17,50..

Voor de diensten die u bij ons afneemt, moet u de vastgestelde tarieven betalen. Onze tarieven vindt u onder andere op onze website. De tarieven kunnen bestaan uit de volgende bedragen:

  • een eenmalig bedrag, bijvoorbeeld aansluitkosten of activatiekosten

  • een bedrag dat u periodiek betaalt, vaak per maand, bijvoorbeeld abonnementsgeld

  • vergoedingen voor het gebruik van de dienst, bijvoorbeeld als u belt buiten uw bundel.

    Bij het vaststellen van de bedragen die u aan ons moet betalen, zijn onze gegevens beslissend, tenzij u aantoont dat onze gegevens niet kloppen. Bij het vaststellen van deze gegevens zijn we zo zorgvuldig als u van ons kunt verwachten.

    Onze tarieven worden jaarlijks geïndexeerd volgens de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen. 

Het tarief was EUR 17,50 en zou dus nu op basis van de voorwaarden EUR 18,51 moeten bedragen.

 

Waar staat in de voorwaarden dat kortingen buiten beschouwing worden gelaten??

 

 

Reputatie 7

Het tarief was EUR 17,50 ...

Nee, het tarief was €20,-. Dat zal je ook vast en zeker op pagina 2 van jouw eerdere facturen zien staan.

 

Reputatie 7
Badge +21

Mijn uitleg staat hierboven, daar houd het voor mij op. Wacht hier op een reactie van een KPN medewerker, die komt binnen enkele dagen.

Hallo @tarief verhoging de inflatiecorrectie wordt berekend over het bruto bedrag + de korting zolang het abonnement loopt

Voorbeeld

1e regel: Hussel X GB en X min/sms €10

2e regel: korting zolang het abonnement loopt -/- €5 totaal netto €5

1e regel: De inflatiecorrectie is dus €10 + 5,8% = € 10,58

2e regel: De inflatiecorrectie is dus €5 + 5,8% = €5,29 totaal € 5,29

dus het netto bedrag is met 5,8% verhoogd van €5 naar 5,29

Reputatie 7
Badge +24

Waar staat in de voorwaarden dat kortingen buiten beschouwing worden gelaten??

Nergens. Hoeft toch ook niet? Pak uw contract er eens bij. Dan zult u zien dat die € 17,50 niet in uw contract staat. Daar word € 20 euro genoemd. Die € 17,50 is het totaalbedrag van de factuur. Niet het tarief waar inflatiecorrectie over berekend word.

Reputatie 7

Hallo @tarief verhoging de inflatiecorrectie wordt berekend over het bruto bedrag + de korting

Klopt, maar niet over alle kortingen. Alleen over de korting op de abonnementsprijs wordt de inflatiecorrectie berekend, niet over de Husselkorting.

Voor de inflatiecorrectie:

Na de inflatiecorrectie:

 

Reputatie 7
Badge +24

Het tarief was EUR 17,50 ...

Nee, het tarief was €20,-. Dat zal je ook vast en zeker op pagina 2 van jouw eerdere facturen zien staan.

 

Ik euhm... denk dat dit het verkeerde plaatje is…

In dit plaatje zal inflatiecorrectie geheven worden over die 20 euro. Maar ook over die bovenste € -2,50. Effectief over € 17,50 dus. Die onderste € -2,50 blijft onveranderd. 

Ik denk dat @tarief verhoging meer data heeft. Ik gok 10 GB. Klopt dat @tarief verhoging ?

Edit: ik zie nu dat u een reactie toegevoegd heeft. Precies zoals ik schreeft dus. Bij WJB gaat het totale bedrag met € 1,01 omhoog. Dat had @tarief verhoging bij hem/haar ook verwacht. Maar bij hem/haar gaat het met € 1,16 omhoog.

Ik denk dat @tarief verhoging een 10 GB abonnement heeft voor € 22,50. Met € -2,50 "Korting zolang het abonnement loopt". Effectief dus 20 euro waar inflatiecorrectie over berekend word. En daarbij € 2,50 "Korting op mobiel" waar geen inflatiecorrectie over berekend word.

Alleen ‘korting zolang het abonnement loopt’ wordt meegenomen met de inflatiecorrectie.

Hallo @wjb tekst nog aan kunnen passen, maar in de rest van mijn reactie moge het duidelijk zijn om welke korting het gaat, toch?