Beantwoord

Extra kosten buiten de EU, met de boot geweest

  • 9 August 2022
  • 6 reacties
  • 614 keer bekeken

Het KPN, ik krijg afgerond 50 euro extra kosten voor internet buiten de EU. Ik ben niet buiten de Eu geweest. Met de boot van Genua (Italie), naar Corsica (Frankrijk); dat is allemaal EU. Jullie SMS jes om aan te geven in welk land ik ben, waren allemaal EU landen. 

Graag restitutie van de extra kosten; ook voor mijn vriendin en dochter. Ik kan de gegevens wel geven in een prive bericht.

 

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 12 August 2022, 19:35

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Daar zijn al genoeg topics over op het forum. U kunt de zoekfunctie daarvoor gebruiken.

Ik raad u aan onderstaand topic er eens over te lezen. Hierin staat waarschijnlijk ook het antwoord op uw vraag inzake de restitutie.

https://forum.kpn.com/facturen-en-administratie-125/klacht-data-verbruik-na-verbinding-satelliet-op-boot-in-europa-565532

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Maarten de Vries, goed dat je een berichtje stuurt. Ik kan me voorstellen dat je hier vreemd van op kijkt. 

Je bent in Europa op reis en verwacht ook verbinding te maken met een Europese mast. Nu is het alleen zo dat mobiel internet op een veerboot, cruiseschip of vliegtuig niet vanuit jouw bundel gaat. Er geldt dan namelijk een satelliet of maritiem tarief. De kosten kunnen snel oplopen, met tot wel 10,- per MB. De exacte tarieven vind je in dit overzicht die je kunt downloaden.

Vaak hangen er posters op de veerboot of cruiseschip om je hiervoor te waarschuwen. Wij raden je aan om roaming én mobiele data uit te zetten als je met vliegtuig, veerboot of cruiseschip reist.

De kosten die je hebt gemaakt voor gebruik van jouw mobiele data kan ik niet voor je vergoeden. Eventueel kun je wel een betalingsregeling treffen. Je kunt hiervoor telefonisch contact met ons opnemen als de factuur in MijnKPN als ‘achterstallig’ aangemerkt staat.

Hoi denise, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Maar ik wil de kosten NIET betalen. Geen waarschuwingen op de boot en ook van jullie geen waarschuwingen. De sms die ik van jullie krijg zeggen ook niets over de extra kosten. Ik heb alleen maar sms-jes met de tekst ‘Beste klant, je bent nu in <land>. Je kan hier bellen en sms'en zoals je gewend bent en 50 GB internet per maand ……’. Alleen maar smsjes over EU landen, Geen sms dat ik uit de EU ga of extra kosten krijg. Internet deed het niet eens op de boot. Dat jullie overstappen op een duurdere verbinding, is niet mijn keuze. Geen internet op de boot vond ik prima. Graag deze extra kosten niet doorbelasten bij mij en mijn vriendin en dochter. Bij ons alle drie afgerond 50 euro en ik wil geen 150 euro betalen voor iets wat niet werkt en waarom ik niet heb gevraagd of vooraf over ben ingelicht.

 

groet

Maarten

 

ps waarom kan ik niet een prive bericht naar een servicemedeweker sturen? Nu gaat dit op een openbaar forum, hoeft van mij niet. Bellen kan wel, maar duurt te lang.

Reputatie 7
Badge +9

@Denise_ je hebt nu in zeer korte tijd in 2 topics aangegeven dat KPN niets gaat vergoeden en de mensen moeten de rekening betalen. Het enige dat KPN kan betekenen is een betalingsregeling. De afgelopen dagen zijn er veel soortgelijke topics geweest. Ook logisch, omdat het vakantietijd is. Kan KPN wellicht een keuze switch maken in bijvoorbeeld de app MijnKPN of via de website waar klanten de keuze kunnen maken om Internet buiten de EU uit zetten om dit soort situaties te voorkomen. De afgelopen dagen zijn er zelfs gevallen gemeld van klanten welke op Texel zaten extra kosten gemaakt hadden, omdat hun mobiel verbinding gemaakt had met het netwerk op de Noordzee. 
Aub maak hier zo snel mogelijk werk van om dit soort gevallen van klanten te voorkomen. Vooral in deze tijd dat klanten sowieso op het geld moeten letten. 

Reputatie 7
Badge +7

@Hoopvol  Op 7 juli jl. heeft KPN een mailing doen uitgedaan met tips over roaming en/of het uitzetten ervan op zee...

https://www.kpn.com/beleef/blog/wat-is-roaming.htm

… een gewaarschuwd mens… 

 

Reputatie 7
Badge +17

Het spijt me, @Maarten de Vries, maar ik kan de kosten niet vergoeden.

Voor zover ik kan zien, gaat er maar 1 boot van Genua naar Corsica: MOBY Lines. Op hun website staat het volgende:

We hereby inform you that maritime roaming with satellite connections is automatically available on board the ship and is managed by third parties. Maritime roaming tariffs are increased and are not included in the normal tariff plans applicable in Italy and the EU.

If you do not want to use maritime roaming, you can deactivate the roaming option on your mobile device or activate flight mode. To use voice only, you can disable data traffic. Please pass on the information about roaming on board the ship to your accompanying passengers who belong to the reservation.

Daarnaast staat deze informatie ook op onze website:

Reizen met het vliegtuig, cruiseschip of de veerboot?

De EU regulering geldt niet op zee of in de lucht, bijvoorbeeld op de veerboot, het cruiseschip of in het vliegtuig. Hiervoor geldt een satelliet tarief. Alleen als je je in een land van de EU bevindt geldt de EU regulering.

Voor bellen, sms’en en internetten op de Noordzee via Tampnet geldt een ander nationaal tarief. Zie hiervoor kpn.com/buitenland en zoek op de bestemming ‘Noordzee’.

En zoals @driemaster zegt, is er zelfs een mailing uit gegaan waarin we informatie geven over gebruik van data op zee:

Roaming op zee: uitzetten

Ga je op cruise-vakantie, of met de boot naar Engeland? Pas op! Op zee of op de oceaan  ben je vaak op internationale wateren. Dan maakt je telefoon verbinding geen verbinding met een lokaal netwerk via zendmast, maar met een satelliet. En dat kost héél veel geld. Een kiekje via Whatsapp versturen kost je al gauw 10 euro. Dus als je met de boot gaat moet je roaming uitzetten en is wifi je vriend.

 

Het is overigens niet KPN die ervoor kiest om te verbinden met een satelliet. Het is jouw telefoon die verbindt met een satelliet verbinding. Je kunt deze kosten voorkomen door mobiele data én roaming uit te zetten. Eventueel kan je je telefoon op vliegtuigstand zetten.