Beantwoord

Klacht: data verbruik na verbinding satelliet op boot in Europa

  • 22 May 2022
  • 28 reacties
  • 1970 keer bekeken

Op de boot in EUROPA! van Livorno naar Sardinie gaat onze telefoon roamen. In Europa is dat geen probleem blijkbaar op dat stukje zee wel. Er is contact gemaakt met de satelliet in de nacht. Mijn man en ik mogen allebei ruim 50 euro evtra bij onze rekening betalen. Dit is onrechtvaardig. In elk nieuw land in Europa krijg je bericht maar op zee in de nacht word je nergens voor gewaarschuwd, pas als je roaming max bijna is bereikt krijg je een app. Wie heeft dit ook meegemaakt?

icon

Beste antwoord door Noordzee 22 May 2022, 11:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +28


Hallo @Catharina32 ,

Je bent zeker niet de eerste.  Genoeg mensen  gingen jou voor : 

Helaas kan KPN de waarschuwing SMS "Let op...dit zijn de kosten" pas sturen als jouw aanmelding via het dure MCP netwerk bij KPN is binnengekomen. Pas dan weet KPN dat je aan boord bent.
Jouw smartphone is dan ondertussen al data aan het gebruiken tegen het hoge tarief.

Het MCP netwerk wordt pas ingeschakeld op open zee. Op de kade en aan boord dicht bij de kust ben je nog verbonden met een mast op het land.

De providers waarschuwen hier ook voor op hun website (EU roaming op KPN) en bijvoorbeeld Stena Line heeft ook een waarschuwing (Geen EU-roaming aan boord) op zijn website staan.

(Met dank aan RBxx voor de tekst.)

Helaas hebben we gisteren (30-5-2022) hetzelfde meegemaakt, ook Livorno-Olbia. Kijk ik gisteravond op Mijn Kpn en zie €39 en €35 als extra kosten. De uitleg hierboven is natuurlijk duidelijk maar toch heb ik hier een wrang en ontevreden gevoel over. Op geen enkele manier wordt dit duidelijk gemaakt, typisch een geval van “je moet het maar gehoord hebben”. Of heeft iemand een ander idee?. Verhaal halen bij Grimaldi? 

Jezelf van tevoren goed (laten) informeren, dan kom je niet voor verrassingen te staan.

De bootmaatschappij moet de passagiers ook goed informeren hoe het werkt met wifi en internet op de boot plus het eerdergenoemde zelfonderzoek.

 

 

Jezelf van tevoren goed (laten) informeren, dan kom je niet voor verrassingen te staan.

De bootmaatschappij moet de passagiers ook goed informeren hoe het werkt met wifi en internet op de boot plus het eerdergenoemde zelfonderzoek.

Jan, je wil niet weten wat we hebben voorbereid. Je houdt altijd een stukje onvoorziene omstandigheden over. 

 

 

Jezelf van tevoren goed (laten) informeren, dan kom je niet voor verrassingen te staan.

De bootmaatschappij moet de passagiers ook goed informeren hoe het werkt met wifi en internet op de boot plus het eerdergenoemde zelfonderzoek.

Jan, je wil niet weten wat we hebben voorbereid. Je houdt altijd een stukje onvoorziene omstandigheden over. 

 

 

inderdaad,niet alles is vooruit te zien en te plannen.

Je kunt het alleen jezelf verwijten, verder niemand.

 

Het zelfde ook meegemaakt (10 euro extra voor niks), dit kom ik ook voor het eerst tegen (zo vaak al de reis gemaakt en geen issue gehad en nu 6 mei is het raak). Het staat nergens in je contract en ook niet echt goed vermeld, dat dit een issue is. Gewoon SAT aanzetten en dan moet de klant hiervoor betalen.

@JanD Jezelf van tevoren laten informeren is een beetje te makkelijk, gezien we niet echt spannende dingen doen. Het is maar een boot trip in europa hoor.

Verder ben ik dus op zoek naar iemand, die dit kan oplossen. Met oplossen, bedoel ik dus geld terug :-)

Reputatie 7
Badge +15

@Shai_el Wat jammer om te lezen dat je onverwachte kosten hebt gemaakt. 

@Noordzee Geeft hier in dit topic al antwoord op. 


Hallo @Catharina32 ,

Je bent zeker niet de eerste.  Genoeg mensen  gingen jou voor : 

Helaas kan KPN de waarschuwing SMS "Let op...dit zijn de kosten" pas sturen als jouw aanmelding via het dure MCP netwerk bij KPN is binnengekomen. Pas dan weet KPN dat je aan boord bent.
Jouw smartphone is dan ondertussen al data aan het gebruiken tegen het hoge tarief.

Het MCP netwerk wordt pas ingeschakeld op open zee. Op de kade en aan boord dicht bij de kust ben je nog verbonden met een mast op het land.

De providers waarschuwen hier ook voor op hun website (EU roaming op KPN) en bijvoorbeeld Stena Line heeft ook een waarschuwing (Geen EU-roaming aan boord) op zijn website staan.

(Met dank aan RBxx voor de tekst.)

Het wordt dus door ons vermeld op de website, en vaak geeft de rederij hier ook informatie over. Daarnaast gaat het om kosten die daadwerkelijk gemaakt zijn. 

Ik kan deze kosten dan ook niet vergoeden. 

Omdat de kosten niet vergoed worden wil ik idd mijn abonnement stopzetten. 

Tot wanneer loopt u contract?

Hier kunt u opzeggen.

https://www.kpn.com/service/administratie/opzeggen.htm

Omdat de kosten niet vergoed worden wil ik idd mijn abonnement stopzetten. 

Hallo @Shai_el , als je datzelfde overkomt bij de andere provider krijg je ook niets vergoed,dus switchen heeft geen nut.

 

@JanD  ik ben vaker met een andere provider (tmobile) de Canaal overgestoken hoor. En geen issue gehad. Ik ben Europe niet uitgeweest en dat weet KPN. Dus waarom moet ik hiervoor betalen. Dus mijn verbazing was groot en principieel is het niet fair. Het gaat om maar 10 eurootjes hoor, maar meer principe.

Het is niet fair en een stiekeme manier om de klant geld afhandig te maken.  Nergens in Europa hoef je je roaming meer uit te zetten, maar ‘s nachts op zee op weg naar een eilandje opeen wel????

Het is niet fair en een stiekeme manier om de klant geld afhandig te maken.  Nergens in Europa hoef je je roaming meer uit te zetten, maar ‘s nachts op zee op weg naar een eilandje opeen wel????

Hallo @Catharina32 aangezien er op zee geen zendmasten voor 4G/5G geplaatst kunnen worden hebben de bootmaatschappijen andere oplossingen bedacht als je toch van je telefoon en/of internet gebruik wilt maken.

Als je op de website van de bootmaatschappijen kijkt, kun je de juiste info vinden aangaande telefoon/internet gebruik en de bijbehorende kosten. Zelfonderzoek is dus ook belangrijk.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Shai_el Jammer om te lezen dat dit een reden is om je abonnement te beëindigen. 

Overigens geldt ook bij T-mobile dat als je data gebruikt via de satelliet dat je hiervoor moet betalen. 

Bron: https://www.t-mobile.nl/zakelijk/service/tarieven-buitenland

 

Ik kan mij dan ook voorstellen dat het vervelend is, en dat de kosten onverwacht zijn. Maar ik kan er helaas niets anders van maken. 

Eens maar bij T-mobile staat het niet zomaar aan en ik heb nog nooit hoeven te betalen. Ik snap dat je voor KPN werk en dus deze antwoordt moet geven ;-)

En het grappige/ verbazing is dat ik niet eens wist dat ik via satelliet ging internetten…, maar idd dat is de principe kwestie om abonnement stop te zeggen. Als KPN dit kleine issue niet kan oplossen, wat voor andere onverwachte dingen zal ik tegen komen. En dit is zelf de tweede kleine issue..

 

Hier ook.. Vrijdag vanuit Ierland de boot gepakt richting Frankrijk.. Uren geen verbinding gehad en gaan slapen in de kajuit.. Nog nooit van 'maritime internet' gehoord!

's Morgens opstaan met het volgende bericht: 

Beste klant, u hebt 100% van uw limiet van 60,50 euro voor internet buiten de EU gebruikt. We hebben ter bescherming uw internet buiten de EU afgesloten. Wilt u doorgaan met internet, SMS dan "JA" naar 1330. Als u doorgaat met internet betaalt u het standaard buitenbundel tarief voor data van het land waar u bent. Bevindt u zich in een vliegtuig of op zee, dan kunnen deze kosten zeer hoog oplopen. Kijk op kpn.com/dataroaming voor meer info. Groet, KPN

 

ZUUR !!!

Ja. Het is een schande! Waar blijft de KPN met een bijvoorbeeld een waarschuwing om roaming uit te zetten?????

Staat roaming niet standaard uit op een telefoon? Alle mobiele telefoons die ik ooit heb gehad Apple en Android systemen, moest ik handmatig roaming aanzetten.

Misschien een sms ontvangen waarin ze aangeven dat je op een satelliet netwerk zit misschien?

Ik ben het eens met alle ‘slachtoffers’. Ik ben naar Zweden geweest..met de STENA line. Duitsland, Denemarken, Zweden; allemaal binnen je bundel zou je zeggen.

Ik probeer ook alles bij te houden aan info, maar ook ik werd wakker met 60,50€ extra…

Ik vond hem ook zuur.

KPN: je kan best bij de info zetten die we opvragen; Zweden, zit prima in je bundel MAAR LET OP; niet op de ferries!

Kleine toevoeging, groot plezier. Dan was het me duidelijk geweest. Achteraf toch wel jammer.

 

Gr  Arjen

 

 

Reputatie 6
Badge +6

Kennelijk wordt van de KPN verwacht dat iedereen maar gewaarschuwd en vooral beschermd moet worden.

Je wordt voldoende gewaarschuwd bij KPN:

Het staat op de website van KPN.

Je leest het in de tarievenfolder die samen met je contract en de algemene voorwaarden is toegevoegd in de mail als je een contract aangaat met KPN.

De rederijen geven het aan.

Staat op de website van de consumentenbond.

Zoals @JanD al zegt doe ook aan zelfonderzoek zodat je niet beschermd hoeft te worden door je provider.

Nu zie ik wel op de website van de consumentenbond staan dat je per juli 2022 beter beschermd wordt (zie screenshot).

Kan KPN aangeven wat er vanaf 1 juli jl. veranderd is om de consument beter te beschermen, kortom welke maatregelen zijn er genomen?

 

Reputatie 7
Badge +15

@Ferry1984 Bedankt voor je reactie. 

Ik heb een en ander uitgezocht, en van de "betere bescherming" die door de consumentenbond genoemd wordt was bij KPN al sprake. 

Hier wordt onder andere gesproken over de 60 euro (en 50 cent) limiet. Ook wordt er gesproken over het verbeteren van mobiel bereik in het buitenland, iets waar KPN altijd mee bezig is. 

Kortom, er zijn geen maatregelen getroffen die bij KPN al nog niet genomen waren. 

Reputatie 7

@Rutger_, Wanneer gaat KPN eindelijk eens met functionaliteit komen waarbij de abonnee zelf zijn/haar dataroaming limiet kan gaan instellen. De abonnee zou deze dan op €0,- kunnen instellen en dat is waarschijnlijk wat 99% van de abonnees zal willen immers dat resulteert in “roam like home” binnen de EU en toch altijd gevrijwaard van onvoorziene kosten buiten de EU. Niet alleen op ferries, maar ook op de Griekse eilanden onder de kust van Turkije en Albanië en voor vakantiegangers die naar Turkije gaan en vergeten zijn om dataroaming uit te zetten.

Ik denk dat jullie heel veel abonnees blij zouden maken met een instelbare dataroaming limiet dus ik zou zeggen … waar wacht je nog op.

Ook hier iemand die de pineut is. Met 2 mensen naar Engeland. Mijn zoon met een KPN toestel en ik met T-Mobile. 

Bij KPN inderdaad een rekening van meer dan 60 euro, terwijl buiten de EU standaard uit staat (ik heb geen bundel dus 100% verbruikt en ik heb bescherming niet uit gezet maar schijnbaar telt Sateliet daarbij niet).

Bij T-mobile geen kosten want daar moet je dese optie gewoon aanzetten (extra pakket aanschaffen).

De verhalen van de KPN van het kan niet anders zijn gewoon onwaar. 

Het zou de KPN sieren om dit snel op te lossen en de gedupeerden te compenseren.